Podcast: Osmsetdesítka je fenomén. Pokud se nenajde náhrada, budeme mít problém, říká Jan Šatava
Česko-slovenské setkání v Táboře. Vpředu 810 společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na obecní lokálce do Hevlína se plánuje provoz šlapacích drezín, prozradil v podcastu Cesty Zdopravy.cz provozovatel tratě.
Vždy jsem si říkal k čemu tyhle podcasty jsou a ono se to dá hezky poslouchat na veslovacím trenažeru. 🙂
Moje dojmy: neuvěřitelně překvapila profesionalita moderátora (opravdu první třída), Šatava sám byl naopak slabší s tou lokálkovou mytologií a přirovnáváním lokálek k elektrickému vedení. Ale i tak je to dobrý, že si hraje dál a dokonce se tím je schopen i uživit.
A i tak si myslím, že namísto X rozdrobených aktivit různého stupně obskurnosti by mu sedělo zpátky místo ředitele JHMD. Nevíte někdo o investorovi, který by vyplatil Čajana a spol.? 🙂
Myslím si, že kdyby jezdil na Kozí dráze, tak by určitě sklidil úspěch. Správa železnic by ale musela prohlásit že ty nové pražce které byly nedávno položené nejsou shnilé, vysekat tu trať od různých porostů povolit tam jízdu .
No pořád nechápu proč neni přímí spoj Praha – Telč unesco kam zavítá XXX tisíc turistů vím že covid to zarazil ale je to potencionálně výdělečná trať jak Český Krumlov !!!
Když víte, jak je to výdělečné tak si objednejte libovolného dopravce a ty tisíce turistů do Telče můžete z Prahy vozit.
S jedním přestupem mezi rychlíkem a spěšným vlakem s celkovou jízdní dobou 3,5 hodiny je to pro turisty tak, jak má být. Vlak je tedy použitelný, tak ho stačí začít používat. Dříve až se třemi přestupy a výrazně delší jízdní dobou použitelný nebyl. Takže pohov.
Autobus jede přímo a je o hodinu rychlejší, tak nevím jak moc je pro turisty použitelný…
Byla to reakce na fňukání, že nejede přímý vlak z Prahy do Telče. Autobus sice jede rychleji a bez přestupu, ale to neznamená, že vlakem to nejde. Jde to a oproti dřívějším letům je to i použitelné spojení, byť jízdní doby autobusu se dosáhnout samozřejmě nedá.
Kodrcat se z Prahy do Telče vlakem může tak akorát nějaký vlakový blázen. Čas se dá zabít i lépe.
Tak to ta cesta vlakem určitě turisty ohromí
Souhlas, dřív to byl hrozný oprc, musím vyzkoušet po zrychlení. (Jestli v tom má prsty Záruba, tak mu tímto dodatečně děkuju.)
Český Krumlov je výdělečná trať??? Bože kdy jste byl v Krumlově naposled? Tak je výdělečný žlutý autobus Regiojet, který tam jezdí z Prahy každou hodinu a ten vozí právě ty turisty, určitě ne vlak
V drtivy vetsine vyspelyho sveta nevedi co to 810 je a my budeme mit problem kdyz nenajdeme nahradu?
Ve většině vyspělého světa taky často stojí jízdenka na lokálku víc, než cesta autem.
Takže tak jako podle TR10.
Zkuste si na Scottym zadat Bernhardsthal-Wien a uvidíte, že proti TR10 jste se krapet seknul.
Na většině těch „zachráněných lokálek“, stejně už dávno žádná pravidelná doprava není (Hevlín, Jemnice, Polná, Pohořelice, Ždánice Mutěnice, Morkovice, Tovačov, Mladeč, Chornice, Vidnava, Štíty, Dolní Lipka-Hanušovice, Malá Morávka, Svobodné Jeřmanice, Netolice, Týn, Sojšín-Bor, Hranice v Č., Horní Slavkov, Doupovka, Mladotice, Vejprty, Kolešovice, Oldřichov-Děčín, Mikulášovice-Krásná Lípa, Bakov-Kopidlno, Libocovice-Zlonice, Podlešín-Středokluky, Zásmuky, Prachovice- Městec-Chrudim, Borohrádek-Holice, Žacléř, Hněvčeves-Smiřice, Dobruška, Otovice, atd.) A tratě kde se dnes stále, jezdí až na pár vyjímek ve středních Čechách, to v pohodě bez 810 vydrží.
Pozor. Ještě je tady nákladní doprava. A zrovna Středokluky jsou velmi silné. Například tady prosazujeme z Jenče i elektrizaci. Nebo třeba lokalka Čáslav – Třemošnice je pro nás rovněž silným zdrojem přeprav. 😉
Tak samozřejmě, že existuje i nákladní doprava. To byla jen reakce na nesmysl, že 810 zachránila lokálky a bez ní to nejde, když to evidentně není pravda.
Pokud by alespoň nějaké lokálky obdržely vylepšení podobné Švestkové dráze, tak si myslím že by výrazně konkurovaly autobusu.
810 patří do muzea a do Třebové🚃🚞
No je to železniční obdoba Trabanta. Nadšencům to neberu, ale jako běžná taxislužba raději ne.
Jak se tomu říká? Zpocený plech, šukafon, autobus. Proboha to je jakoby na silnici jezdili RTOčka
nezadal dopravce náhodou zakázku na výrobu vozidel místo šukafonu
který?
ČD vypsaly poptávku na dodavatele, nikdo se nepřihlásil, teď by měly probíhat konzultace s potenciálními dodavateli, za jakých podmínek by o přihlášení do soutěže byly ochotni se přihlásit…
„za jakých podmínek by o přihlášení do soutěže byly ochotni se přihlásit…“
Za podmínky pořádného zvýšení ceny.Musí to splňovat všechny požadavky, poptávka je malá(max 50 lidí není práce pro vlak,ale autobus).
Cenu mohly nabídnout, poptávaly 50 vozidel s opcí na další… Tak netrollte.
810 uz davno mely nahradit vlakotramvaje. Jenze neni zajem neco pro to udelat.
Úplně stejného názoru, 810 dobrý ale na kratší vzdálenosti. Každý kritizuje 810 ale že autobusový dopravci nasazují na kratší vzdálenosti mezi vesnicemi minibusy, kde člověk leze po čtyřech ohýbá hlavu , místa všude poskrovnu, bez WiFi, klimatizace ,to nikdo neřeší. Myslim, že babičce , která jede z Horní do Dolní Lhoty je jedno ze nemá WiFi a klimatizací. Hold všude není Praha , kde jezdí každých pět mínut vlak sem s tam.
Můžete uvést konkrétní linku, kde dopravce (tedy nejspíš s požadavkem ze strany KU) nasazuje minibusy, kam se leze po čtyřech a kde by bylo dobré nasadit větší vozidlo?
To by mě taky zajímalo. Naopak mám pocit, že všude, kde by trvale stačil midibus, jsou natlačené CN12
tak v některých okrajových časech ano. a vidíte co stačí k náhradě trati Loket – Slavkov 🙂
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sokolov,_Termin%C3%A1l,_minibus_Stratos_u_st%C3%A1n%C3%AD_6.jpg
Jindrichov ve Slezsku – Osoblaha. Kdyz jsem tim jezdil do skoly,rikali jsme tomu mikrovlnka. Linka Odis 833.
Podivné „PIDIBUSY“ jezdí v Praze v rámci PID … na rozdíl od ošuntělé KAROSY je mezi sedačkami nedostatečný prostor na nohy. A těchto podivných vozidel jezdí plno …. mezi hranou sedáku a opěradlem předchozího sedadla by mělo být alespoň 40 cm …
Myslíte Solarisy?
Jo, uz je to pres 10 let, ale jezdit mikrobusem Praha-Varnsdorf (prestavba VW Transporter), to byla lahudka…
Ta vaše hypotetická babička mnohem spíš vleze do mikrobusu než do šukafonu. A minibusy nenasazují dopravci z plezíru, ale po dohodě s objednatelem – skutečně to kapacitně stačí.
Problém je v nízkém nástupišti, nikoli v tom kolejovém vozidle. Na hlavním nádraží problém s nástupem bábinka mí nebude. To spíše v Mokrovratech ….
Bohužel, je to tak. Ono Správě železnic, jdou budovy, ale nástupiště i v rychlíkových stanicích jim moc nejdou.
– Minibusy jezdí jen na malé části spojů.
– Jen část minibusů znamená nutnost ohnout hlavu.
– To, že přinejmenším některé typy minibusů jsou nevhodné k nasazování na pravidelné linkové spoje, není nijak v rozporu s tím, že šukafony jsou dávno nevhodné k nasazování na pravidelné spoje.
– Té babičce už ale nemusí být jedno, že šukafon není nízkopodlažní.
Bábi, která jede z horní Lhoty do Lhoty nebo do města na nákup ocení, že do Iveco Daily nevedou schody jako do sedmičkové Karosy. Po čytřech? Pán má možná přes dva metry, ale kolik babiček je stejně vysokých?
Pochybuju, že 810 bude nějaké zlepšení oproti Iveco Daily, obzvlášť na kratší vzdálenosti. Donedávna byla 810 běžnou praxí na spojích s jízdní dobou přes hodinu, což nepatří mezi kratší vzdálenosti.
Bábi když jede na nákup, tak řekne dědkovi ať nastartuje Felicii, opravdu už není rok 1982.
Brumlo, hold je projev úcty panovníkovi , myslel si holt – tedy částici . Nezlob se.
My na šukafony zpravidla nadáváme, ale třeba Poláci říkají, že nám zachránily lokálky, které u nich často vzaly za své – i šestikolové diesly tam v 90.letech tahaly 1-2 vagóny, to samozřejmě nemohlo dlouho vydržet. Chybou bylo, že se nasazovaly nejen na krátké tratě, ale i na tratě delší, kdy jízda v nich byla opravdu za trest – např. Týniště nad Orlicí-Meziměstí. Tam dříve jezdily klasické soupravy – obvykle vozy řady Bai, které i přes svou archaičnost poskytovaly více pohodlí, než šukafony, které přišly po nich. Je docela možné, že právě nasazení šukafonů přispělo k oslabení poptávky po železniční dopravě… Číst vice »
no, jo, no, naši bratia neuměli pořádně vyrobit a pak dílny udržovat motory pielstick, navíc se muselo dodávat do sojuzu (který nám neplatil, jak je u sovětů zvykem) a na výrobu pár set chrochtadel nebyla kapacita…jak ČKD Trakce, tak v Dubnici…no a tak se vyrobilo místo stovky šukafonů jich cca 500ks….
PS: zda chrochtadlo bylo dobře zkonstruované nechám na jiné. rozhodně ale bylo vhodnější koncepčně než M152
Sověti neplatili? A na co jsi jezdil, čím vařil a leckdo i topil??
Zřejmě nejdražší ropa a zemní plyn na světě. Jeden vlak s novou lokomotivou, za ní plošińáky s podvozky, pak vagony s masem a zbytek chládky s pivem. Další vlak s tepluškou a vagony s uranovou rudou, jezdil vždy po naložení patřičného množství. Ten první vlak z Plzně, ten druhý z Příbrami
Vy myslíte, že se za ten plyn neplatilo normálně penězi?
no v tržních cenách a devizách určitě ne
A opačně proudící zboží se platilo v tržních cenách a devizách?
Za ten plyn jsem platili i za ropu, zato treba za uran nam rusove prestali platit uz v 70 letech… Kde myslite, ze se vzal ten dluh po revoluci?
Zatímco do 60. let 20. století proplácela SSSR uran za pevné ceny, následně jeho výrobní cena přesahovala kupní cenu a těžební práce muselo Československo dotovat ze svého rozpočtu, což jej v období 1965 až 1990 stálo přes 38 miliard. Až na konci 80. let 20. století nám sovětský prezident Michail Gorbačov v rámci tehdejší politiky zvané perestrojka dovolil vyvážet uran i do jiných zemí, ale to už jeho cena značně klesla
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/tajna-smlouva-s-sssr-uran.A151123_2207175_praha-zpravy_nub
Nezadělávejte na „národnostní“ problém. Ono koupit licenci na motor Pielstick je jedna věc, druhá věc je technologie a třetí materiál, z něhož ten licencovaný výrobek děláte …. ÚV KSČ a Státní plánovaní komise sice uvolnily peníze na nákup licence, ale nikoli na to další …. Dodávky kolejových vozidel motorové trakce výrazně ovlivnil požár fabriky ČKD Naftové motory na Smíchově, kde se vyráběly spalovací motory. Výroba se musela přesunou do Hradce Králové, do pobočného závodu … tudíž nebyla kapacita na výrobu malých motorů pro čtyřnápravové motorové vozy, jimiž by se nahradila dosluhující M 262.0. Motory do 810 byly vyráběny jinde a… Číst vice »
Je škoda, že chrochtadla nejsou v provozním stavu, protože by se tak alespoň dalo poukázat že tady byl komfortnější prostředek než M 152
A co jsme tou záchranou lokálek ziskali? Jezdí za nimi davy turistů? Vydělávají balík do státního rozpočtu? Pro pár lidí je to zábava, pro většinu daňových poplatníků je to nepochopitelné vyhazování peněz za přežitek.
A pro někoho jediné spojení do zaměstnání, nebo třeba školy.
Jojo, k nejbližší silnici 10km lesy a roklemi. Každou středu přijede MUVka naložená základními potravinami a jeskynní lidé odkázaní na vlak si nakoupí za sociální dávky, které donesl pošťák v batohu v úterý…
Pokud nebudete vlastnit ŘP, nebo třeba automobil a musíte se se dopravit do práce v sobotu a neděli ráno a večer zpět, tak jste rád i za 810 (M 152). Ale to člověk ( no, jen tak tak) asi nepochopí.
Z menších obcí neležících na s-bahnu máte v sobotu stejně většinou smolíka, protože interval 2-4 hodiny se těžko trefí do vašeho začátku práce.
Nicméně vy říkáte, že mikrobus, narozdíl od 810, nejde v sobotu nastartovat?
Nastartovat zřejmě jde, ale není objednán.
Autobus nejezdí o víkendu, fyzikální vlastnost? 😀 Jak to dělají tam, kde nejsou koleje? 😀
Ano, je to tak. Nevedou tu koleje a bus stejně nejezdí.
Nevedou tu koleje a po integraci bus v sobotu zavedli. 🙂
V civilizovanějších krajích je to tak dávno…
Ne všude se to povedlo.
Tak u Prahy jsem chtel jet na vylet (pred kovidem) do Koneprusskych jeskyni resp., Prochazku Kraluv Dvur-Koneprusy nebo Srbsko-Koneprusy, nelze, bez auta to nejde, o vikendu nejezdilo nic, dnes snad 2 autobusy za den a cele se to ujit bylo moc narocne navic v casti po silnicich… Vlakem se da prijet a jit pak pesky, ale jit to dvakrat je moc, takze bez sance…
Velká část lokalek by se dala nahradit autobusem. A stavěl by na návsi. Lokalky se používají tam kde kraj neobjedna souběžne autobusy. Kdyby někdo zkusil rok platit jak vlak tak i Bus oni by si cestující rozhodli.
Vámi zmíněná skupina spořiče halířků (profesní likvidátory regionálních tratí) příliš nezajímá. Spoří si své halířky a práci mají jistou.
810 je perfektní příklad toho, jak zaostalou železnici máme. Když v tom člověk jezdil před 10 lety. Budiž. Ale v roce 2021? Adekvátní by bylo jimi jezdit zadarmo.
Ano, a zdá se mi, že J. Š. přemýšlí trochu jako šotouš z devadesátek. S výjimkou pár tratí s turistickou hodnotou ty venkovské šukafoniády nemají šanci přežít.
Ale on v rozhovoru říká, že se hodí jen na některé tratě a jen někdy a že je na zvážení, jestli je tam nebo onam provoz nutný, ale že tohle nesmí z podstaty věci dělat SŽ.
Nic není zadarmo.
810 je asi stejný fenomén jako Škoda 120 – většina lidí to má za klasiku, kterou se pro zajímavost ráda sveze a kterou povazuje za symbol určité doby, ale představa, že by Škodu 120 v roce 2021 měli denně používat jim připadá jako z hodně špatnéh vtipu. 810 a lokalky se zastvakami na okraji obcí nebo v lese jsou to samé. A pokud se nevyplatí na nich nasazovat moderní vozidlo, tak až na vyjímky pro turitiku či na pamatku, je lepší je nahradit cyklostezkami, jako se to stalo ve většině sveta.
Řešení už spatřilo světlo světa. V Zemi kojenců ho znají jako řadu 672.9
My se poučíme z jejich chyby, a tak ta česká náhrada bude čtyřnápravová.
A autobusy to budou štědře financovat. Kdyby jezdily pouze po okreskách, tak 1,4 mld. Kč každý rok. Po silnicích 1.třídy a dálnicích pak 208,-Kč/km (při pohotovostní hmotnosti 13 t)…
672.9 plní TSI?
To je nutné?
Samozřejmě že není, když nebudou žádné Os přes hranice…
no pokud ono řešení nemá být skoupit všechny ojetiny podobného druhu tak ano.
Interoperabilitu řešit v rámci toho, co a proč se má s vozidly dělat.
TSI Crash není potřeba, pokud nechci dělat čelní srážky.
Spřáhlo – občas je potřeba odtáhnout vzechlinu z trati, ale na to stačí „redukce“ (Elefanti mají automatické spřáhlo a ve výbavě i redukci na šroubovku kdyby byla potřeba)
Rušení zabezpečovačky, zpětné proudy,… – ok, musí to splnit TSI a ne uvolnit obvod.
tak řekl bych že čelní srážky nechce obecně nikdo dělat… přesto se stávají
Řešení sice v Německu vzniklo, ale DWA LVT/S se ukázalo jako nepovedený model, který měl problémy mimo jiné s rámem. Ostatně část jich stála a možná stále stojí v Lipsku bez práce, nikdo to nechtěl koupit. A navíc to má automatickou převodovku Renk Doromat, to v ČR snad nikdo neumí servisovat, kdyby to někoho napadlo přitáhnout.
Přitáhnout ne…jen se tím inspirovat…(malý motoráček s nízkopodlažním středem)
A co TSI a nápravové tlaky? Nebo to označíme formálně za tramvaj jako Němci RegioSprintery?
dokážu pochopit, že provozovat mnohde každodenně šukafon nemá smysl. náklady velké, užitečnost problematická. dovedu i pochopit, že nikdo nechce sypat stovky milionů do těžce průšvihového místa na lokálce (jako jeden padající most, havarijní stav tunelu, spodku, ujíždějící svah), protože ty náklady jsou mnohdy fakt prohibitivní. ale aby apoštolové rozpočtové odpovědnosti zcela v klidu hlásali proměnu lokálky na cyklostezku s náklady minimálně 10 mio Kč / km (a to nepočítám že po pár letech bude nutná taky údržba této stezky), což jsou obvykle prachy, které se do dané lokálky nedaly snad ani v době výstavby po přepočtu dle parity kupní síly,… Číst vice »
Na blázny je odpovídání ztráta casu.
blázen jste vy. nebo spíš demagog.
na jedné straně se pohoršujete nad náklady, na druhé o nich ani nepřemýšlíte a zanedbáváte je.
pokud něco má smysl, tak nejnesmyslnější lokálky prodáte za pár peněz s věcným břemenem spolkům nadšenců. ne že budete investovat desítky milionů až stovky milionů do jejich konverze na cyklostezku
1) udržovat koleje a provozovat vlaky na lokalce o delce 30km stojí klidně 20 milionů ročně… nahradit ji autobusem vyjde tak na 3-4 miliony 2) zatímco na provoz lokálky a vlaků nemáte šanci získat z EU ani korunu (snad s výjimkou pořízení nového vozidla, ale na ta dieselová to jde stále obtížněji), na postavení cyklostezky EU dotace dává, takže v praxi většinou nestojí 1km cyklostezky ani 3 miliony z vlastních zdrojů a je to jednorázová investice… 30km stezky vyjde na cca 60-80 milionů, což je 3-4 roky provozu lokálky… Pokud započítáme tu náhradu autobusem, tak přidejte rok. 3) stovky milionů… Číst vice »
Na Msenku jsem si kolo vlakem vzal. Jel jsem do Msena a pak jsem si to nadjel a projel údolím zpět do Mělníka. Nebylo to ani špatné, ani nijak zázračné. Kdyby tam nejel vlak, je mi to jedno, prostě pojedu jinam. Máte pocit, že bez podobných lokálek bude málo míst kam jet na kola v ČR? Já ne. A vcelku věřím, že většina lidí se bez toho také obejde. Ostatně neznám nikoho, kdo by do Kokorinskeho údolí jel z Prahy vlakem s kolem a několikrát kvůli tomu přestupoval. Já sám jsem to neopakoval, jednomu přímému vlaku týdně se přizpůsobovat nehodlám… Číst vice »
Jen mšenska se používá i jako ZDO. Šichtak a školák jezdily plný a to tím směrem jezdí i bus. Mšeno Boleslav si své lidi našlo ve všední dny.
Zastánci lokálek často opomenou fakt, že je plno lokálek, kde k žádnému nahrazení busem 1:1 dojít nemusí, ale spíš se hodí doplnění, popř. přetrasování stávajících linek.
Je to samoz. individuální případ od případu
Díky za tento rozhovor. Nechci ho nijak zbožšťovat, ale když ho slyším nebo čtu, je to oslava zdravého rozumu, logiky, skromnosti a šikovnosti. JHMD vyhrabal ze srabu a Čajánek ho do něj zase dostává. Šatavův názor, že nelze sázet na jednu kartu, je mi hodně blízký.
Zajímal by mě jeho názor na provozování osobní železniční dopravy na místech, kde dnes ta doprava skomírá. S turistickými a vlastně zážitkovými vlaky mu to jde, ale troufl by si i na pravidelnou osobní dopravu i nyní? S JHMD mu to docela šlo, ale zřejmě ho živilo i něco jiného.
A proto s ním počítám na post ministra železnic, de facto šéfa jak ČD, tak SŽ…(protože ty by byly integrální organizační součástí ministerstva, bez vlastního vedení)
A RegioJet bude také pod ministerstvem?
každý správný žlutobijce vám řekne, že bude pod insolvenčním správcem.
V určitém smyslu ano – pod dozorem sekce finanční, odboru cel a mýt.
On totiž RGJ nejezdí pouze s vláčky…
VYLOUČENO – prvním krokem, který by musel učinit – by bylo vypoklonkování většiny zaměstnanců, takže by mu tam skoro nikdo nezůstal ….
Práce na ministerstvu železnic / dopravy – byla vyvrcholením pracovní kariéry na železnici nebo jiném dopravním odvětví spadajícím pod „ministerstvo“ … i s maturitou nebo VŠ diplomem se začínalo na „štrece“, někdy skutečně s krumpáčem nebo, jako Miloš Hrma, coby výpravčí ….
To už dnes neplatí …. z hlediska pojmu „odborná způsobilost“ dle 266/1995 Sb. má posunovač vyšší stupeň odborné způsobilosti než ministerský úředník nebo mnozí zaměstnanci GŘ ČD … o vedoucích postech nemluvě ….
tak vždyť říkal že GWTR konkurovat nehodlá
Vážit si doporučuji spíše těch podnikatelů a živnostníků, kteří svůj bysnys neopírají skoro výhradně jen o dotace. A je úplně jedno zda jsou od státu, krajů nebo měst a vesnic. Podniká s něčím, co lidé nechtějí v plné ceně platit. Kdyby tu nebyli podnikatelé a živnostníci, kteří dokáží podnikat a vytvářet služby a výrobky, za které jsou zákazníci ochotní zaplatit skutečné náklady navýšené o daně a zisk, tak by ani stát, natož kraje a obce, nemohli poslat ani korunu do veřejné dopravy, ani korunu do údržby nějakých lokalek a už vůbec by neměli ani korunu na výletní vláčky pana Šatavy.… Číst vice »
prakticky kompletní ZDO je bez dotací neprovozovatelná. velká města a jejich okolí vám bez ní zkolabuje a venkov se vylidní snad ještě víc.
pokud se chcete vztekat na dotace, zaměřte se na dotování golfových hříšť, ligových klubů, soukromých hotelů a penzionů, „inovativních“ dotací do průmyslu a dalších podobných….
znám mnohé případy firem, co začaly z dotací, půjčily si na zbytek a po konci toku nových dotací zkrachovali. že z nich plno tu dotaci ještě zvládlo podojit, zbytečné zmiňovat.
zlo nejsou dotované veřejné služby, vč. dopravy. zlo je dotované podnikání, podnikání pro dotace.
Ne. Lidi, které práce nebaví, ji dělají špatně a nezodpovědně. A podle toho taky vypadají výsledky. A tím víc v dopravě. Je to vidět třeba tam, kde dopravce řeší připomínky cestujících. Nejde, nemůžeme, nelze. Takže pokud k práci nemáš vztah, nedělej ji.
A koho já si budu vážit, nech laskavě na mně. To není tvoje starost.
Děkuji za nepřímou odpověď na moji otázku, že pro konzervaci dráhy by mělo být u drah provozovaných SŽ nějaké správní řízení.
Přiště prosím o pana Adamku z Arrivy. Děkuji
Jsou opravdu tratě, kde je ve špičkový čas regionova málo a v ostatní časy je zase moc. Jde i o ekonomiku. Na co honit jednotku s kapacitou 120 když jich mimo špičku jede 20. Fakt nějaký koncept MV + přívěšaku (řidičák) pokud možno nízkopodlažní. Problém jsou podvozky. Podvozek s dvěma dvojkolími jsou těžké, jedno dvojkolí má zase svoje mouchy v chodovych vlastnostech. Hmotnost je hlavní problém. To samé zkapacitnovani spojů vedených řadou 841/840 přidáním dalšího MV není žádný ek. přínos. Chybí tu nízkopodlažní přívěsné vozy, které by popřípadě šli použít i s lokomotivou nebo řadou 842, 843, 854, kde by… Číst vice »
Akorát přívěšáky těžko pospojujete z více větví do hlavního směru, budete honit lidi ven a zase dovnitř. Jo, na hoblování koncového úseku tam a zpět je další motorák zbytečný, s tím souhlas, ale někde (Liberec – Raspenava/Jindřichovice/Zawidów) by to význam mělo. Ovšem s automatickým spřahováním.
Tak nějak to bylo myšleno jak uvádíte. Ráno odtáhnout sichtak a školák, odprahnout a zase s nástupem špičky odtahat druhým směrem, tam nechat odjezdit zbytek dne a s prvním ranním zase souprava. Úspora nafty, údržby dle proběhu. Když je poškozený po nehodě MV vytáhne se z kopřiv třeba 714 a je čím jezdit, když řídící vůz je taky čím jezdit. S jednotkou je trochu víc starostí. Něco na způsob Esmeraldy a Kasandry. A klidně by potom mohli jezdit i něco jako novodobé ropovody.
Osobně si myslím, že u dráhy jako takové nejde provozovat to co u busdopravy kdy ve špičce nasadíme sorku a v mezidobí iveco. Pamatuji dobu, kdy za hurvínkem byl připojen plošinák s nákladem . Ale to se ještě v hurvajsu pro cestující topilo v klubkách. Ale to bylo ještě v době kdy tonda novotný …………… !!
Ve špičce MV s ŘV, potom sólo. Koncept 810 nebyl špatný, jen už při výrobě se šetřilo na sedačkách a oknech, přitom byl nachystaný na okna dvojitá.
V M131.1 bych ta kamna chtěl vidět…
Ano…vymyslet k tomu malému motoráčku i odpovídající přípojné vozy, klidně i ve variantě s místy 1.třídy…
Aaafx+WRaafx+DFaax 😂😂😂
Třeba…jste si ale jistý těmi „aa“?
Proč?
Samočinná spřáhla nemůžou být mechanická?
To co jsem chtěl slyšet, v rozhovoru nezaznělo.Škoda.
Nejlepší by bylo, kdyby se zavedla kategorie regionální dráhy, kde by nebylo třeba dodržovat TSI.
Protože na lokálkách nepotřebujeme dodržovat předpisy, že?
Nojo, ale pak se vole podivej, jak při čelní srážce dopadl Shark a jak regionova…
Než vozit na každém spoji v kopcích jalové tuny, co takhle radši investovat do blbuvzdornějšího systému?
Že jo.
Takového, který bude levný a zároveň spolehlivý, aby bylo možné skončit s D3. Zavést návěstidla, blokování jízdy proti stůj…a velký kus práce bude hotový…
Taková kategorie existuje, jmenuje se to místní dráha, a jsou to právě ty tratě, na nichž provozuje dráhu právě společnost páně Šatavy (Hevlín, Uhřice).
Název to má „místní dráha“ a je to trať odříznutá od celostátní nebo regionální dráhy a od státních dotací.
Hm, jenže to odříznutí je dost velká daň za to, že tam nemáme bezpečnost na zcela nereálný 2000t vlak o rychlosti nad 100 km/h…
Krom odříznutí tam také platí pravidlo: nepoužívat pro pravidelnou dopravu.
Vlakotramvaje existují
Poblémom nie je chýbajúca náhrada šukafonov. Problémom je že nimi nahrádzali oveľa kvalitnejšie motorové vozňe, že ich vyrobili tak veľa, že dodnes je s nimi zabezpečovaná pravidelná premávka (pochopím nostalgické jazdy pre masochistov), problémom je aj to, že sa do šukafonov vrážajú peniaze na ich modernizáciu, a vôbec že sa v 21. storočí také niečo považuje za lepšie než autobus, ak teda neporovnávame s RTOčkou.
že by Hurvínek byl o tolik kvalitnější?
Hurvínek bol konštruovaný a vyrábaný kedy?
co zkusit google?
1947-1956? hádám, nevím a nehledám
Výborne. A nech nám „ABC“ odpovie, aké autobusy vtedy vyrábali aké boli cesty.
ale vy jistě víte, že šukafony mnohde nahradily i 4 nápravové vozy nebo soupravy s lokomotivou, nejen hurvínky.
Někteří jsou schopní tvrdit, že taková SORka je lepší než 810. Jak nemiluju ani jedno, tak 2 kočárky v motoráku problém nejsou a pokud jede Baaf, Bix nebo co to za ním poskakuje, tak ani 5 kol zatím nebyl problém přepravit i s jezdci. V sólo 810 to jde tam, kde nebývá plná. Ono auto totiž počká furt na jednom místě, neumí přejet samo jinam a na každý druhý víkend fakt nebudu řešit cyklozájezd s autobusem a vlekem.
Autobusem jezdím nerad, zejména na delší vzdálenosti, kupodivu to nemá nic společného s prostatou, ale s pohodlím prostředím apod. Mé preference jsou sestupně kolo, vlak, auto, autobus, pěšky, loď + nelétám-nepotřebuju ani k práci ani k zábavě. Plně souhlasím s názorem p. Šatavy na náhradu 810, 811 …, je jednodušší nahradit moderní lokomotivu než levný šukafon.
Ten problém, už tady je a jmenuje se ETCS. Respektive jeho finanční náročnost, pro instalaci do 810.
Nebojte, Automatické vlakové zabezpečovací zařízení bude daleko lacinější už konstrukcí (žádné balízy, práce s fyzickou polohou návěstidel s rádiovým přenosem).
A to budou mít MV 818 (náhrada 810, úprava DB 672.9) už z výroby…
Jenže v tom případě odříznete lokálky od možnosti přímých spojů. Dostanou se tak na úroveň úzkokolejek, nebo vleček, protože ŽKV nebude mít umožněn přechod na tratě s ETCS.
Kdo tady mluví o existenci nějakého ETCS…já ne…
Všechny tratě budou mít to AVZZ (které ale bude kompatibilní s MIRELem..)
Tento stroj už dávno na koleje nepatří, je to zbytečný pomník časů minulých.
Je opravdu tak těžké objednat autobus místo tohoto krámu? Šotoušská lobby je zřejmě silnější, než vypadá.
Jezdí to, vozí to lidi, na krátkou vzdálenost není problém, tak proč to nevyužít. Stejně tak T3 a jejich reinkarnace slouží v městské dopravě i nadále a lidi jsou rádi že je to doveze kam potřebují. Plus mají daleko nižší náklady na údržbu a opravy než nové vozy. Z poodobných příspěvků mám pocit že někteří by chtěli jezdit v limuzíně za cenu trabanta.
Třeba proto, že na dopravu mezi vesnicemi existuje levnější a pohodlnější varianta v podobě autobusu. Zkusil jste si někdy do toho krámu nastoupit třeba s kolem, nebo kočárkem?
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/produkty/pages/crossway-low-entry-new.aspx
ano, zkusil a z perónu v podobě prašného brdku. 2 přestupy k tomu. a 4 kola jsem zvládnul s jistou tolerancí personálu (a toho kdo chytal kola nahoře a pak dole) sám.
a co místa, které autobus neobslouží?
A zkusil jste si nastoupit do příměstského autobusu s kolem nebo s kočárkem????
Ano. A?
s kolem vás mnohde vynesou v zubech
Tímto jste smíchal jablka, hrušky a švestky.
To co zvládne 810, zvládne autobus lépe, rychleji a je pohodlnější pro cestující. Zatahovat do této diskuze tramvaj je úplně nesmyslné. V podstatě mluvíte o všem a o ničem, jen chcete fanaticky chránit zastaralé motoráky.
Jestli my chceme limuzínu za cenu trabanta, tak vy vám podobní chcete mít z ČR dopravní skanzen.
Na shledanou, těšilo mě.
Těšilo nás 😁
Ale když o vás už neuslyšíme, tak se taky zlobit nebudeme…😂
Příteli, na shledanou neznamená sbohem. To ví každý, kdo má aspoň základní vzdělání, máte ho?
Ještě o mě uslyšíte, nebojte. A teď dobrou noc.
dovolím si nesouhlasit.
např. spojení mýta s chocní šukafonem je zcela v poho a rychlejší než bus. jízdně. o době odbavení busu nemluvě…do vlaku se totiž tak nějak chodí s lístkem, v busu se prodává bohužel u řidiče.
a našlo by se jistě mnoha dalších destinací, kde i šukafon je lepší než bus. a taky spousta kde šukafon je vlaku zmar. nejhorší je ovšem nejdelší lokálka Rakovník-Bečov s této trakci….
Jo, kvůli jedné trati jsou ty vaše šukafony snad nenahraditelné. Proberte se, člověče.
Navíc píšete pěknou blbost s těmi lístky, to by musela být pokladna na každé zastávce, což je blbost.
Já jsem si často na lokálkách kupoval jízdenku u průvodčího. Navíc na bus a vlak si už můžete koupit jízdenku online. Zřejmě nevíte, že už máme rok 2021 a ne 1951.
jenže ve vlaku nestojíte na perónu a nečekáte venku ve frontě, dokud vám štiplístek neprodá lístek, a nebrzdíte odjezd vlaku
podívejte se na autobusové nádraží, jak vypadá odjezd busu, a na vlakové na totéž. počty lidí, co si na busy v ZDO kupují lístky online, je dle vlastních mizerných zkušeností minimální. a ty fronty přede dveřma znám dobře. a zdržují. pokud pomineme průměrnou rychlost busu na venkově obecně.
to, že uvedu jednu trať a vy z toho dovodíte, že existuje právě jedna….to je demagogie jak noha. nebudu v mysli prohledávat celou síť, kterou navíc neznám celou
No právě. Stejný krámy, která vozej už aspoň 3 generaci a za t dobu se akorát vyměnily sedačky. Jinak je to furt stejnej uskákanej hlučnej krám. Když se vedle sebe postaví 810/814 a v podstatě jakejkoliv dnešní inkovej bus, tak kam asi lidi půjdou ?
půjdu tam, kde to pojede kam já potřebuju a roli bude hrát i cena a čas který cestou strávím.
810 i regina nejsou moc vhodná vozidla, přece jenom mají sloužit na pomalé, zcela okrajové či krátké výkony. ale to jak poskakují je mnohdy spíš výsledek stavu svršku. zkuste si zajet reginou nebo něčím podobným po koridoru a pak pokračovat na návazné lokálce (ideální příklady z MuN do Lanškrouna nebo M.Třebové). ten rozdíl bije do pozadí.
Velice krátkozraké , až hloupé vyjádření.
A co takhle výjimka z normy TSI?
§4
Jakou část TSI myslíte?
Zřejmě celou 😀
Autobus
Autobus do každé rodiny!
Tratě typu Čelákovice-Mochov jsou akorát na zrušení.
Ne, rozhodně nejsou.
Prostředek sociální dopravy, tedy automobil. Autobus má nevýhodu, že o víkendu většinou nejezdí.
Autobus jezdí, když ho někdo objedná, stejně jako vlak. Jsou kraje, kde to organizátoři pochopili a autobusy o víkendech jezdí.
To ano. Ale auto jede když ho potřebuje cestující a ne objednatel.
jsou však také kraje, kde to organizátoři nepochopili, zde je prostředkem sociální dopravy skutečně automobil.
Někde nedělají P+R, aby z aut dostali do VHD, kde nemusí cestující řídit a má cestu většinou bez stresu? Prostě žádná socka, ale služba i s obsluhou. Pokud tedy někdo nemá vlastního řidiče i v autě.
Přesně, to je fyzikální zákon: autobus o víkendu nejezdí.
Kdepak fyzikální, ale dopravní, nikdy se to tak nedělalo. autobusáci jsou horší než nádražáci.
I autobusáci si patrně nechají za víkend připlatit. A už teď leckdo nadává, jak jsou furt rozbité silnice. Vždycky je něco za něco.
To je snad normální, že mají příplatek, jako nádražáci, jen se u Autobusů většinou jezdí jen ve všední den a také celonoční provoz je výjimkou, ale to už se naučili i na dráze.
Za takových 35 mld. Kč ročně by snad bylo možné ty silnice zalátat do nějaké přijatelné podoby…
Ale víc ani halíř…
to máte naprostou pravdu… vlak má aspon nějáký takt, bus o víkendu v zapadlých místech vůbec
Dá se říct že i to je takt, jen je delší než den. 🙁
přesně, o víkendu se prostě silnice pro autobusy zavírají a hotovo, chudáci lidi co nebydlí u nějaké lokálky…
Tak si zkuste o víkendu dostat do Nestrašovic. 😀
Copak, osm lidí našlo spojení pomocí VHD? Tak sem s ním.
Bez vleku nebo držáku v něm nelze přepravovat kolo.
Až bude v autobusech platit komerční jízdné, do kterého bude nutné započítat i vysoké poplatky za ježdění (u 13t autobusu 4,29 Kč/km u okresky, 208 Kč/km u 1.tř. a dálnic)…
…tak budete ještě rád jezdit vlakem, i kdyby to byl „hurvínek“…☺
Přesně tak, bohužel díky ČESMADu máme dálniční známky pro osobáky, takže to dopadne stejně, budou platit i ty vozidla, kterých musí projet 13 000 aby opotřebovali silnici jako jeden kamion.
No…a tak bude povinnost si opatřit „krabičku“, a účtovat se bude podle opravdu proježděných kilometrů. Aby nebyli notoričtí řidiči zvýhodňováni proti občasným.
Pan Šatava se ještě nedozvěděl o vynálezu autobusu?
Pan Šatava tento vynález používá při výlukách. Ovšem jeho předmět podnikání je jiný.
Chudáci dráteníci a koželuhové.
Ano, párkrát jsem kvůli takové výluce musel odložit plánovaný cyklovýlet, jelikož v náhradních autobusech za osobáky prakticky ve všech případech nešlo přepravovat kolo.
Odložit je ještě fajn. Průšvih je, když se vracíte z několikadenní cykloakce a 30 km od baráku se dovíte, že dál už vás s kolem nikdo nevezme.
a to kolo nevezme vás?
A co když k vám nevedou koleje? Nemělo by se vám zajistit cyklotaxi? 😀
A na kole by to nešlo ?
Přeprava cyklistů je hlavní důvod existence železniční dopravy, ano? 😀
Jen jedno z možných využití, které se s ní sebere. Důvodů je mnoho, pohříchu každý si vybírá jen ty, jež se mu (ne)hodí. 🙂
vlak se aspon chová k cyklistům slušně 😉
Vlak je vlak. Do Jihlavy taky jezdí autobus, ale lidi si raději vyberou plný vlak než poloprázdný autobus.
Odkud?
Třebíč, Praha, H Brod…
V případě Třebíče a HB vlak do Jihlavy nabízí lepší spojení, takže jeho preference je daná tímto, ne že „lidi si vyberou vlak“.
Z Prahy do Jihlavy někdo jezdí vlakem?
Šotoušci a režisti. Ti by nikdy nesedli do Žlutého.
Jančurá*** nebudu podporovat. Navíc kvalita jeho autobusů se rapidně zhoršila.
No však to píšu.
A bude hůř…hlavně s účetní rozvahou…😂
tak na žluté výkazy za 2020 jsem velice zvědav. nerad bych ho aktuálně měl v portfoliu.
jak dopadli modří už víme (a a to bylo škodolibého hýkání…), teď si zase škodolibě zahýkají jiní.
Takže nebudeme nabízet lepší spojení vlakem, aby tím náhodou nechtěl někdo jet, a radši sedl do autobusu. 🙂
Kde jsem něco takového řekl?
ta Praha pobavila..
Z Prahy do Jihlavy vlakem, aneb když nemá sotous o víkendu co dělat a chce se povozit vláčkem.
bohužel cesta praha jihlava vlakem je vskutku via dolorosa. hlavně když vám v smilově brodě ujede přípoj kvůli malému zpoždění.