Podcast: Odbory odmítly vyměnit benefity za růst mezd, říká Blanka Havelková z ČD
Režijky jsou pro zaměstnance pořád velmi důležité. Je tam i trochu hrdosti. Jsem nádražák, tak přece nebudu platit za to, že jedu vlakem.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Blanka Havelková, členka představenstva Českých drah a náměstkyně generálního ředitele pro oblast lidských zdrojů. Je šéfovou celé personalistiky největšího tuzemského železničního dopravce.
Akciová společnost České dráhy zaměstnává 13 300 lidí, nejvíce na pozicích strojvedoucích, (přes 3 000) a vlakvedoucích (2 500). Pokud bychom počítali celou skupinu Českých drah i s dceřinými společnostmi, dostali bychom se na číslo 21 000 lidí. „V roce 2024 tvořily osobní náklady Českých drah 10,4 miliardy korun, na rok 2025 máme plán kolem 11 miliard,“ říká po dokončení kolektivního vyjednávání s odbory v podcastu Blanka Havelková.
České dráhy stále řeší nedostatek strojvedoucích, aktuálně jich chybí drahám 200, ale zároveň mají 200 nových ve výcviku. Další oblastí, kde tlačí dráhy pomyslná bota, je opravárenství. I proto začínají nabízet velmi štědré náborové příspěvky, jež dosahují i 200 000 korun, a také vyšší nástupní platy pro nové zaměstnance. Naopak generální ředitelství firmy opustilo za poslední rok 50 lidí. Jak to bude s dalším propouštěním si můžete poslechnout v podcastu.
Náš největší železniční dopravce je známý velkým množstvím dalších benefitů. Podle Blanky Havelkové jich mají ČD nad rámec zákoníku práce za 1,5 miliardy korun. A proto se právě benefity staly jedním z projednávaných témat s odbory v diskusi o kolektivní smlouvě. „V kolektivním vyjednávání jsme chtěli některé benefity vyměnit za mzdový nárůst. Slíbili jsme odborovým organizacím, pokud některý benefit škrtnou, tak náklady, které na ten benefit máme, dáme do mzdového nárůstu. Ani jeden benefit neškrtly,“ říká v rozhovoru Blanka Havelková s tím, že mezi odborovými organizacemi není v těchto otázkách jednota.
Jako příklad uvádí kondiční a ozdravné pobyty, které by v případě zrušení znamenaly růst mezd o další jedno procento, protože jsou podle ní velmi drahé. Přitom je prý v loňském roce využilo jen 1 900 zaměstnanců. Jak probíhá kolektivní vyjednávání v zákulisí, detailně rozebíráme v novém díle podcastu, který si můžete právě teď pustit.
Už dlouho se na dráze v Česku nestávkovalo, podaří se to udržet i dál? Jak těžké je domluvit se s tolika odborovými organizacemi najednou? Nejsou České dráhy proti své konkurenci v nevýhodě, když mají tak silné odbory a tak drahé benefity, jako je například šest týdnů dovolené? Proč jsou tak důležité náborové příspěvky, které začaly nabízet i ČD? Proč některé pozice u drah nemohou zastávat ženy? A jak dlouho budou ještě udržitelní pokladní v situaci, kdy lidé více a více nakupují online a jezdí na tarify integrovaných dopravních systémů?
Otevíráme i velké téma jižní Moravy, kde končí průvodčí i pokladní dopravce v regionální dopravě. „Není dobře, že vlakový doprovod nebude na vlaku. Je to i kvůli bezpečnosti. Jsem přesvědčena, že by tam měli být. Mají být nápomocni i strojvedoucímu, takhle tam bude sám,“ hájí v našem rozhovoru Blanka Havelková to, aby kraje průvodčí nerušily. Jak se vyrovná s argumentem, že například berlínský S-Bahn nebo pařížský RER také žádné průvodčí nemá, uslyšíte v podcastu. Otevíráme také téma, zda mají tito zaměstnanci z jižní Moravy zájem o rekvalifikaci na jiné profese.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
8. minuta: vyjednávání s odbory u Českých drah o benefitech
11. minuta: zákulisí vyjednávání kolektivní smlouvy s odbory – jak to ve skutečnosti probíhá
18. minuta: budoucnost režijních jízdenek
23. minuta: požadavky na práci strojvedoucích u Českých drah
30. minuta: musí mít opravdu všechny vlaky své vlakvedoucí
33. minuta: osud vlakvedoucích a pokladních, kteří nejsou od nového jízdního řádu na jižní Moravě už potřeba
50. minuta: Blanka Havelková odpovídá na dotazy čtenářů