Podcast: Nikdo nelikviduje silnici, že tam jezdí málo aut. Stejně je to hloupost u lokálek, říká Jiří Mužík
Na vlečce jsme vyměňovali přejezd s firmou, která dělá silnice. Vedlejší přejezd na státní dráze byl čtyřikrát dražší.
Poslechněte si nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, tentokrát je naším hostem Jiří Mužík. Už mnoho let je nepřehlédnutelnou osobností české železnice. Vlastní 50 procent ve společnosti MBM rail, dlouho byl šéfem Sdružení železničních společností a říká, že se tehdy zasloužili o to, že se na české koleje dostaly i moderní zahraniční lokomotivy, u nichž se řešily problémy s rušením kolejových obvodů.
„Mám rád lokálky, líbí se mi ta nostalgie, ale nejsem dřevní lokálkář, který by chtěl zachránit každou z nich,“ říká v podcastu Jiří Mužík. Nechce zachraňovat tratě, které ztratily význam, ale je zásadně proti zavírání tratí, které mají být ze zákona sjízdné. Od požadavku na jejich udržení v provozu podle něj není možné podle zákona uhnout. Detaily rozebíráme v aktuálním rozhovoru, který si můžete pustit právě teď zde na stránce.
Zajímavé je, že MBM rail je dopravce, který má jediné hnací vozidlo, a to historický motorový vůz přezdívaný Hurvínek. „Postupně jsme nasadili firemní politiku, že spíš poskytujeme služby. Pokud potřebujeme odvézt vlak, odvezeme ho. Ale je mnohem jednoduší si lokomotivu jako takovou pronajmout a pronajmeme si i personál,“ vysvětluje Jiří Mužík v podcastu. A dodává: „Papírová válka na železnici je obrovská, i poměrně velká firma, která ale nemá tak velkou železniční dopravu, by na to musela mít extra oddělení. My to jsme schopni dělat pro přibližně 20 firem najednou. Uspoříme jim čas i starosti s administrativou, která je na železnici čím dál horší.“
Služby MBM rail využívají často železniční nadšenci, kteří se svému spolku a historickým vozidlům věnují až po práci, ale už nedosáhnou na svou vlastní licenci dopravce. A tak s MBM rail spolupracují dopravci, kteří jezdí po vlečkách, nadšení spolkaři ale třeba i Národní technické muzeum. Dvě smlouvy má MBM rail i v závazku veřejné služby. Jde o provoz na Zubrnické museální železnici, kde si u nich turistické vlaky objednává Ústecký kraj a o trať z Bruntálu do Malé Morávky, kde provoz financuje Moravskoslezský kraj.
Zubrnická museální železnice je de iure vlečkou a navíc s památkově chráněným železničním svrškem. Otevíráme tak v podcastu i otázku, jak se udržuje. „Špatně. Svršek tu je na dřevěných pražcích, vyměňují se desítky a někdy i stovky pražců za sezonu, protože odcházejí. A nelze tam dát nic jiného. Zápasíme tedy s pražci, ale také s tím, že část tratí není na klasickém štěrkovém loži, ale na škváře. Není jednoduché to udržet,“ říká Jiří Mužík. Rozebíráme tak i další specifika vlečky do Zubrnic, včetně jejího prodloužení do Lovečkovic a Úštěka.
Dlouhá léta byl Jiří Mužík sám jen nadšencem do železnice a pracoval v Československém rozhlase. Když se ale přestěhoval z jižních do východních Čech, začal zachraňovat některé parní lokomotivy, a tak vznikly i začátky železničního muzea v Jaroměři. Detaily uslyšíte v dnešním rozhovoru.
Do Česka také přivezl první Desira z Německa, zorganizoval prezentační jízdy a se společností Connex s nimi chtěl začít jezdit rychlíkovou linku Liberec – Pardubice – Žitava. Jenže tehdejší ČD pak přišly s podnákladovou cenou nižší než 40 korun za kilometr. „Věnovali jsme tomu spoustu času, dělali jsme to pečlivě a poctivě. Vozidla zajišťovala Lausitz Bahn, byla to německá firma a tam se muselo udělat pořádně všechno. Měli jsme to vyfutrované, připravené oběhy. To vám pak přijde líto, když vás někdo podrazí cenou,“ říká v podcastu Jiří Mužík.
Rozebíráme také detaily toho, jak a s čím radil v podnikání Radimu Jančurovi nebo proč je odpůrcem výhradního provozu ETCS v podobě, jak se chystá od ledna 2025 na české železnici.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
6. minuta: Jaká jsou specifika provozu na Zubrnické museální železnici a jak se dostal Jiří Mužík k provozu na této dráze
10. minuta: Proč dnes už není možné koupit železniční pražce s původním způsobem impregnace
14. minuta: Jaké byly začátky MBM rail, když Jiří Mužík se svým kolegou chtěli zachránit provoz na trati z Mladé Boleslavi do Mělníka
22. minuta: Jak Sdružení železničních společností pomohlo vstupu moderních lokomotiv, které rušily kolejové obvody, na české koleje. A Proč u Pendolina vadilo rušení kolejových obvodů méně
25. minuta: Postoj MBM rail a Jiřího Mužíka k ETCS a k tématu diskriminace malých dopravců, kterým se zabývá antimonopolní úřad
33. minuta: Jak vypadají služby MBM rail pro majitele vleček
36. minuta: Začátky Jiřího Mužíka na železnici a proč nikdy nebyl strojvedoucím
39. minuta: Začátky železničního muzea v Jaroměři
44. minuta: Jak se snažil Jiří Mužík proniknout se společností Connex na rychlíkovou linku Pardubice – Liberec
52. minuta: Jiří Mužík odpovídá na dotazy čtenářů