Podcast: Nejstarší dochovaný trolejbus v Evropě se podařilo zachránit z vepřína, říká Ondřej Láska z DPP
Trolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPP

Snažíme se udržet exponáty v provozním stavu. Ze 40 vystavených vozidel jsou jen dvě neprovozní, říká správce muzea pražské MHD.
Náhodou nezachovaly se nějaké komponenty z Křižíkova napájení na Karlově mostě? A i nějaký výkres není? Pár starých obrázků jsem viděl, ale žádné detaily.
Zůstal akorát popis, jak to fungovalo a bylo nespolehlivé. Komponenty by musel někdo mít doma, aniž by věděl, k čemu kdy sloužily.
Popis jsem taky četl. Něco ve smyslu že tam byly napájecí a spínací kontakty, kdy si tramvaj zapínala (asi pomocným obvodem z baterie?) jen příslušný trakční kontakt pod sebou.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2019122901
Díky, některé obrázky jsou pro mě novinkou, nastuduji si.
Pragovka je nádherně zrestaurovaná, krásná práce. O to smutnější ale je, že Škoda 1Tr se dostala do NTM kompletní hned po vyřazení z provozu, jenže zanedlouho nějaký ****** od stolu rozhodl, že jde o nezajímavý prototyp a nechal jediný vůz svého typu sešrotovat.
NTM mělo k některým exponátum zvláštní přístup.
Rozhovor moc pěkný, ale ke konci se opěrt dostavilo zklamání z typické mentality DPP: návštěvníci by to zneužili, my nejame herna bla bla… Prostě opět jednou “my to děláme nejlépe a zbytek světa se mýlí”, jako vždy. Jednak je to falešné dilema – muzeum se nemusí zaprodat ani obětovat historii, aby drželo krok s dobou. Vídeňské muzeum MHD se drží hodně při zemi, a i tak je násobně interaktivnější než Střešovice. Do pražského jsme před časem vzali kamarády s děckama, co milují tramvaje i metro, ale byly znuděné k smrti. Kdo si chce zkusit ten kontrast, ať zajede na Letnou… Číst vice »
Podcast výborný, jen to ukončení se technicky ne zcela povedlo 🙁
Tak to je skvělý počin!to se povede jednou za čas.u nás jsme napr.obevili osobní vagón z r.1887
O te Pragovce je i pekna detska knizka – jinak parada. Krasna prace celeho teamu i v ramci samotneho hledani.
Kdyby nesloužil ve vepříně, nedochoval by se vůbec.
Ani náhodou to nebude nejstarší trolejbus v Evropě. Například tenhle v Lausanne je z roku 1932:
https://transphoto.org/vehicle/181859/
Tenhle v Liege zas z 1933:
https://transphoto.org/vehicle/219647/
Ještě starší by se pak daly najít v Anglii – patrně vůbec nejstarší mají v muzeu v Ipswich (z roku 1923):
https://www.bbc.co.uk/ahistoryoftheworld/objects/n4iwa9QoRH2sSHc3O00WAg
V podcastu host říká ve střední Evropě, jen v článku si to trochu přikrášlili…
Střední evropa je hodně neurčitý pojem, do kterého se Švýcarsko jistě nevejde… asi je už jižní???
A nebo západní. Je pravda že střední Evropa je takový pojem, kam si každý zahrne co potřebuje.
Jestli jsou historky pravdivé mohlo mít NTM ještě starší z dráhy Poprad-Smokovec co byla před dráhou.
Na pražském muzeu si nejvíc vážím toho, že jsou skoro všechny exponáty funkční, udržované, opečovávané a ten zbytek je v plánu zprovoznit. Není to jen skladiště vyřazených vozidel jako třeba Chomutov.
To není fér srovnání, Chomutov je muzejní depozitář, nikoliv muzejní expozice.
No, ale přístupy srovnatelné jsou. V Chomutově mají vizi (nebo se tím alespoň před veřejností rádi chlubí) posledního dne vozidla v provozu / konzervaci nálezového stavu. Jako příklad mohu uvést, že kolegové měli zapůjčený dlouhé roky exemplář parní lokomotivy, kde byla zdeformovaná stupačka. Po letech se na to jeden kluk nevydržel dívat a narovnal jí do originálního stavu. Při následném předávání při vracení bylo vytkunto, že není v původním stavu. Naopak, v podcastu zmiňovaná Škoda má podvozek postavený na základu nějaké úplně jiné (kratší) Škodovky, který byl upraven do podoby odpovídající potřebám kastle. Nebo TOT, která má interiér udělaný s… Číst vice »
Kecáte – v chomutove je depozotář/pobočka Národního technického muzea v Praze, které roky chystá železniční expozici v někkdejším depu Masaryčky, a vozidla che udržovat pouze ve VYSTAVOVATELNÉM STAVU – jen ojediněle je ochotno nějaké zapůjčit pro jízdy, protože provoz součástkky opotřebovává a vyžaduje jejich výměnu, kterou oni vidí neradi! Zatímco Muzeum DP hl.m.Praha, ale i dosavadní ČD – hlavní expozice v Lužn= u Rakovníka, ale depozit např. i v Olomouci, ale menší v dalších mnoha jiných depech mají vize exponáty mít v provozním stavu a bezproblému pak s nimi vyjet přijakékoliv potřebě -minimálně při desitěletých výročích, ale mezi tím i… Číst vice »
Myslím, že jsi nepochopil, Milane, co jsem napsal. Vlastně píšu totéž co ty – píšu, že je fér srovnávat přístupy, které se diametrálně liší. Reaguji na Kubrta.
Souhlas, opačný přístup na Technické muzeum Brno ke své sbírce tramvají. Dnes už skoro nikdo neví, že ve sbírce je mimo jiné několik extrémně cenných vozů z počátku elektrického provozu, vše zavřeno v depozitáři bez možnosti vstupu veřejnosti, bez připojení ke kolejové síti, vše nepojízdné, ač ještě v 90. letech vše pojízdné bylo a jezdilo, novější exponáty (T2, T3, K2) v stojí v hale dezolátním stavu, jak byly vyřazeny v provozu. Je to obrovská a nenapravitelná škoda. Město Brno nemá na TMB žádný vliv a o sbírku ani nejeví žádný zájem. DPMB buduje vlastní sbírku retro vozidel, ale nejstarší vůz… Číst vice »
Nikde to nebylo oficiálně sděleno, ale zavření líšeňského depozitáře logicky souvisí se zrušením základní vojenské služby. Když jsem tam byl v roce 2003, provázel tam jeden kluk, který přiznal, že si tam odkrucuje civilní službu. Někdy v roce 2005 potom zrušili vojnu, s tím i civilku a všechny instituce tak přišlo o solidní zdroj levné pracovní síly. Někdy v té době byl líšeňský depozitář definitivně uzavřen. Pozn: Tehdy byla možnost, že kdo nedostal modrou knížku (která byla ke konci bílá) a nechtěl na vojnu, mohl si zažádat o náhradní civilní službu z důvodů náboženských, názorových apod. Tito kluci potom rok… Číst vice »
A je to tak správně, nikdo nemá zneužívat lidi na špatně placenou práci.
Neříkal někdo, že robotní povinnost byla zrušena?
Civilka byla rok a půl.
Dobrý den,
jen upřesňuji, civilní služba trvala 150 % času základní vojenské, tedy v době, kdy vojna trvala jeden rok, civilka trvala rok a půl. S povinností „zaměstnavatele“ zajistit ubytování a stravu (nebo proplatit podle vojenských normativů) a se služným vojína základní vojenské služby měsíčně.
Hezký den.
Civilní služba je jenom zástupný problém, depozitář v Chomutově zpřístupnit šlo i bez civilní služby.
“Dezolátní” stav jak byly vyřazeny z provozu docela oceňuji, to je totiž autentický stav. Stav po moderní rekonstrukci neodpovídá žádné etapě z provozu vozidla, mj. lak byl tenši a méně dokonalý
Ano, dostal jsem se do líšeňského depozitáře náhodou společně s delegací z vídeňského dopravního podniku (Wiener Linien) a pan ředitel žasnul, jakou máme unikátní evropskou sbírku vozidel, kterou necháváme hnít pod šopou. Namísto toho se Brno chlubí penilním „orlojem“ na náměstí Svobody. Smutná parodie.
Zřizovatelem TMB a vlastníkem sbírky je stát. Statutární město Brno s tím nemá nic společného.
DPMB má v „retro“ sbírce takové tramvaje, které je reálné dlouhodobě udržet v příležitostném provozu.
Připojení ke kolejové síti již mohlo býti obnoveno, jenže pár lidí do toho hodilo vidle.
Přesněji řečeno pár místních to blokuje, a dopravní význam té trati je tak malý, že není moc důvod investovat prostředky do vyřešení toho sporu.
A proč by mělo město Brno mít vliv na TMB – to není jeho instituce, ale „“Technické muzeum v Brně je příspěvkovou organizací se samostatnou právní subjektivitou, je přímo řízeno Ministerstvem kultury České republiky. …………. „“ – Technické muzeum v Brně je příspěvkovou organizací se samostatnou právní subjektivitou, je přímo řízeno Ministerstvem kultury České republiky. 🙂 🙂 🙂