Podcast: Nejstarší dochovaný trolejbus v Evropě se podařilo zachránit z vepřína, říká Ondřej Láska z DPP
Trolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPP

Snažíme se udržet exponáty v provozním stavu. Ze 40 vystavených vozidel jsou jen dvě neprovozní, říká správce muzea pražské MHD.
Podcast výborný, jen to ukončení se technicky ne zcela povedlo 🙁
Tak to je skvělý počin!to se povede jednou za čas.u nás jsme napr.obevili osobní vagón z r.1887
O te Pragovce je i pekna detska knizka – jinak parada. Krasna prace celeho teamu i v ramci samotneho hledani.
Kdyby nesloužil ve vepříně, nedochoval by se vůbec.
Ani náhodou to nebude nejstarší trolejbus v Evropě. Například tenhle v Lausanne je z roku 1932:
https://transphoto.org/vehicle/181859/
Tenhle v Liege zas z 1933:
https://transphoto.org/vehicle/219647/
Ještě starší by se pak daly najít v Anglii – patrně vůbec nejstarší mají v muzeu v Ipswich (z roku 1923):
https://www.bbc.co.uk/ahistoryoftheworld/objects/n4iwa9QoRH2sSHc3O00WAg
V podcastu host říká ve střední Evropě, jen v článku si to trochu přikrášlili…
Na pražském muzeu si nejvíc vážím toho, že jsou skoro všechny exponáty funkční, udržované, opečovávané a ten zbytek je v plánu zprovoznit. Není to jen skladiště vyřazených vozidel jako třeba Chomutov.
To není fér srovnání, Chomutov je muzejní depozitář, nikoliv muzejní expozice.
No, ale přístupy srovnatelné jsou. V Chomutově mají vizi (nebo se tím alespoň před veřejností rádi chlubí) posledního dne vozidla v provozu / konzervaci nálezového stavu. Jako příklad mohu uvést, že kolegové měli zapůjčený dlouhé roky exemplář parní lokomotivy, kde byla zdeformovaná stupačka. Po letech se na to jeden kluk nevydržel dívat a narovnal jí do originálního stavu. Při následném předávání při vracení bylo vytkunto, že není v původním stavu. Naopak, v podcastu zmiňovaná Škoda má podvozek postavený na základu nějaké úplně jiné (kratší) Škodovky, který byl upraven do podoby odpovídající potřebám kastle. Nebo TOT, která má interiér udělaný s… Číst vice »
Souhlas, opačný přístup na Technické muzeum Brno ke své sbírce tramvají. Dnes už skoro nikdo neví, že ve sbírce je mimo jiné několik extrémně cenných vozů z počátku elektrického provozu, vše zavřeno v depozitáři bez možnosti vstupu veřejnosti, bez připojení ke kolejové síti, vše nepojízdné, ač ještě v 90. letech vše pojízdné bylo a jezdilo, novější exponáty (T2, T3, K2) v stojí v hale dezolátním stavu, jak byly vyřazeny v provozu. Je to obrovská a nenapravitelná škoda. Město Brno nemá na TMB žádný vliv a o sbírku ani nejeví žádný zájem. DPMB buduje vlastní sbírku retro vozidel, ale nejstarší vůz… Číst vice »
Nikde to nebylo oficiálně sděleno, ale zavření líšeňského depozitáře logicky souvisí se zrušením základní vojenské služby. Když jsem tam byl v roce 2003, provázel tam jeden kluk, který přiznal, že si tam odkrucuje civilní službu. Někdy v roce 2005 potom zrušili vojnu, s tím i civilku a všechny instituce tak přišlo o solidní zdroj levné pracovní síly. Někdy v té době byl líšeňský depozitář definitivně uzavřen. Pozn: Tehdy byla možnost, že kdo nedostal modrou knížku (která byla ke konci bílá) a nechtěl na vojnu, mohl si zažádat o náhradní civilní službu z důvodů náboženských, názorových apod. Tito kluci potom rok… Číst vice »
A je to tak správně, nikdo nemá zneužívat lidi na špatně placenou práci.
Neříkal někdo, že robotní povinnost byla zrušena?
“Dezolátní” stav jak byly vyřazeny z provozu docela oceňuji, to je totiž autentický stav. Stav po moderní rekonstrukci neodpovídá žádné etapě z provozu vozidla, mj. lak byl tenši a méně dokonalý
Ano, dostal jsem se do líšeňského depozitáře náhodou společně s delegací z vídeňského dopravního podniku (Wiener Linien) a pan ředitel žasnul, jakou máme unikátní evropskou sbírku vozidel, kterou necháváme hnít pod šopou. Namísto toho se Brno chlubí penilním „orlojem“ na náměstí Svobody. Smutná parodie.