Podcast: Nejstarší dochovaný trolejbus v Evropě se podařilo zachránit z vepřína, říká Ondřej Láska z DPP

Trolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPPTrolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPP

Snažíme se udržet exponáty v provozním stavu. Ze 40 vystavených vozidel jsou jen dvě neprovozní, říká správce muzea pražské MHD.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
majkl

Podcast výborný, jen to ukončení se technicky ne zcela povedlo 🙁

petr

Tak to je skvělý počin!to se povede jednou za čas.u nás jsme napr.obevili osobní vagón z r.1887

David

O te Pragovce je i pekna detska knizka – jinak parada. Krasna prace celeho teamu i v ramci samotneho hledani.

M474003

Kdyby nesloužil ve vepříně, nedochoval by se vůbec.

esc

Ani náhodou to nebude nejstarší trolejbus v Evropě. Například tenhle v Lausanne je z roku 1932:
https://transphoto.org/vehicle/181859/
Tenhle v Liege zas z 1933:
https://transphoto.org/vehicle/219647/

Ještě starší by se pak daly najít v Anglii – patrně vůbec nejstarší mají v muzeu v Ipswich (z roku 1923):
https://www.bbc.co.uk/ahistoryoftheworld/objects/n4iwa9QoRH2sSHc3O00WAg

Dan

V podcastu host říká ve střední Evropě, jen v článku si to trochu přikrášlili…

Jan Tichavský

Na pražském muzeu si nejvíc vážím toho, že jsou skoro všechny exponáty funkční, udržované, opečovávané a ten zbytek je v plánu zprovoznit. Není to jen skladiště vyřazených vozidel jako třeba Chomutov.

Kubrt

To není fér srovnání, Chomutov je muzejní depozitář, nikoliv muzejní expozice.

Antti Pesonen

No, ale přístupy srovnatelné jsou. V Chomutově mají vizi (nebo se tím alespoň před veřejností rádi chlubí) posledního dne vozidla v provozu / konzervaci nálezového stavu. Jako příklad mohu uvést, že kolegové měli zapůjčený dlouhé roky exemplář parní lokomotivy, kde byla zdeformovaná stupačka. Po letech se na to jeden kluk nevydržel dívat a narovnal jí do originálního stavu. Při následném předávání při vracení bylo vytkunto, že není v původním stavu. Naopak, v podcastu zmiňovaná Škoda má podvozek postavený na základu nějaké úplně jiné (kratší) Škodovky, který byl upraven do podoby odpovídající potřebám kastle. Nebo TOT, která má interiér udělaný s… Číst vice »

martin-2630

Souhlas, opačný přístup na Technické muzeum Brno ke své sbírce tramvají. Dnes už skoro nikdo neví, že ve sbírce je mimo jiné několik extrémně cenných vozů z počátku elektrického provozu, vše zavřeno v depozitáři bez možnosti vstupu veřejnosti, bez připojení ke kolejové síti, vše nepojízdné, ač ještě v 90. letech vše pojízdné bylo a jezdilo, novější exponáty (T2, T3, K2) v stojí v hale dezolátním stavu, jak byly vyřazeny v provozu. Je to obrovská a nenapravitelná škoda. Město Brno nemá na TMB žádný vliv a o sbírku ani nejeví žádný zájem. DPMB buduje vlastní sbírku retro vozidel, ale nejstarší vůz… Číst vice »

MKzB

Nikde to nebylo oficiálně sděleno, ale zavření líšeňského depozitáře logicky souvisí se zrušením základní vojenské služby. Když jsem tam byl v roce 2003, provázel tam jeden kluk, který přiznal, že si tam odkrucuje civilní službu. Někdy v roce 2005 potom zrušili vojnu, s tím i civilku a všechny instituce tak přišlo o solidní zdroj levné pracovní síly. Někdy v té době byl líšeňský depozitář definitivně uzavřen. Pozn: Tehdy byla možnost, že kdo nedostal modrou knížku (která byla ke konci bílá) a nechtěl na vojnu, mohl si zažádat o náhradní civilní službu z důvodů náboženských, názorových apod. Tito kluci potom rok… Číst vice »

A. Mikulka

A je to tak správně, nikdo nemá zneužívat lidi na špatně placenou práci.

N.N.

Neříkal někdo, že robotní povinnost byla zrušena?

Jmeno

“Dezolátní” stav jak byly vyřazeny z provozu docela oceňuji, to je totiž autentický stav. Stav po moderní rekonstrukci neodpovídá žádné etapě z provozu vozidla, mj. lak byl tenši a méně dokonalý

Pavel Skládaný

Ano, dostal jsem se do líšeňského depozitáře náhodou společně s delegací z vídeňského dopravního podniku (Wiener Linien) a pan ředitel žasnul, jakou máme unikátní evropskou sbírku vozidel, kterou necháváme hnít pod šopou. Namísto toho se Brno chlubí penilním „orlojem“ na náměstí Svobody. Smutná parodie.