Podcast: Nejhorší je pro nevidomého nádraží v Liberci, říká slepý blázen Mikuláš Kopas

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy. Autor: ROPIDAutobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy. Autor: ROPID

Já si pana Jančury vážím, udělal tu spoustu dobrých věcí, ale vůbec se mi nelíbí, jak řeší přístupnost svých digitálních služeb nebo vozidel.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aaabbb

Pan Mikuláš tam zmínil jednu jednoduchou ale u nás stále nerealizovanou věc (asi paragraf 1). A to hlásit na kterou stranu je výstup z vlaku. Stačily by dvě slova „výstup vlevo“. Opět západní Evropa naprostý standard v dálkové i regionální dopravě i v metru. U nás hrozný problém. A to tu nejsou zdaleka tak rozšířené systémy aby se na opačnou stranu nedalo vystoupit…

Pavouk

A přitom třeba v Břeclavi to takto funguje a ve vlaku směr výstupu hlásí. Jen (bohužel) musíte přijet vlakem z Rakouska.

Roman Svačina

Nepřeji Mikulášovi cestu vlakem z Hoštejna a jiných zastávek na znamení, když SŽ zrušila hlášení o příjezdu vlaku. Ve stanicích ty informace jsou (rozhlas, Pragotron).Potom se „mává“ i na Pendolino a to nemusí být člověk slepý. Třeba za tmy. Už jsem si na Pendolino a jiné expresy taky mávl a řekl bych, že docela vidím. Ale přeji vše nej ve studiu a životě! Ať se daří!

Aaabbb

To je pravda. Základní strohou informaci ve smyslu „Gleis 1 Einfahrt RB 2 nach Chemnitz Hbf“ hlásí i v Německu nebo Rakousku. Je to na pět / deset vteřin a zcela dostačující. U nás jsme v rámci zjednodušení dlouhého hlášení raději zrušili vše…

Slepý blázen

Ano, to se snažím navrhovat, minimálně v regionální dopravě by to bylo fajn, protože tam číslo vlaku, dorpavce apod. Není důležité a hlavně v IdS, kde by cestujícímu ten dopravce mohl být a měl být i ukradený.

Slepý blázen

Tak studuji a žiji v Pardubicích, takže to znám a je to špatně, to souhlasím.

Fandík

Přál bych Mikolášovi aby v budoucnu mohl opět vidět 🙂 Medicína jde dneska hodně dopředu a věřím, že to bude možné i za cenu, že bude mít v hlavě několik čipů…

Slepý blázen

Ano, ty možnosti už jsou, ale jsou to všechno experimenty, tkaže si chci počkat.

Blzx

Bych raději nezkoušel nádraží v Boleslavi

Slepý blázen

Zkoušel jsem, když jsem asi 10 dní zpátky jel za rodinou do Seifhennersdorfu a byla mezi Bolesalví a Bělou náhradní dorpava, asi mi to stačilo. Je to strašné nádraží rovno tomu, jak je strašný Liberec nebo Hradec.

Alibaba

Díky za odpověď.
A přeji úspěch ve studiu na UPCE.

Slepý blázen

Děkuji, uvidím v červnu u státnic. 😀

Jan T.

Zrovna to v článku zmíněné zamykání záchodu je pro vidícího člověka maličkost, ale když se nad tím zamyslím, tak je to trochu složitější. Jak dát najevo, že je záchod obsazený, nefunkční nebo že jsem si ho správně zamknul? To mi připomíná proč je dobré mít i v nových vozech fyzické kličky nebo páky. Viz railjet nebo příměstské vlaky v okolí Berlína, které jsem nedávno použil. Na otvírání i zavírání dveří mají takovou páku a zamyká se kličkou, zajímavé je že to mají na dveřích zdvojené a mechanicky propojené. Vypadá to anachronicky, ale rukou se to ovládá dobře, svůj smysl to… Číst vice »

Honnzok

U těch WC vidím jedinou možnost tlačítko s hebrejlovým písmem, jež spustí hlášení o stavu WC, WC obsazeno, WC volné, WC v poruše…

Leinad

Nebo kliku, za kterou vezmu a buď otevřu nebo narazím na zámek.
Nebo tlačítko, které zároveň spustí hlášení „WC obsazeno“ vs „WC volné, dveře se otevírají“. Nebo brailův terminál jako „displej“ vedle dveří.

Slepý blázen

Ano, např. Vlaky vyráběné firmou PESA mají ručně ovládanou univerzální toaletu, ale pokud už se udělá ta, jaká je třeab v RegioPanterech nebo interjetech, tak je potřeab, aby tam byla nějaká signalizace. Maďarské multifunkční vozy a motoráky ř. 840/841 by to měly umět celou větou, ale můj návrh byl následující:
Jedno krátké pípnutí. Je volno
Dvě krátká pípnutí – není volno
Jedno dlouhé nebo tři krátká – není funkční.

Tím by to bylo srozumitelné pro všechny.

JiVe

Zajímavé a pro člověka vidícího velmi poučné. Díky

mlokXCM

Podcast jsem zatím neslyšel, tudíž nemohu posoudit, zda v něm byla řeč o novém zákoně o přístupnosti některých výrobků a služeb (zákon č. 424/2023 Sb.), dle kterého například právě aplikace na prodej jízdenek, terminály a další budou muset být přístupné, a to od cca poloviny roku 2025 (s výjimkou případů, kdy přechodné ustanovení umožní zajistit přístupnost až později). Tento zákon by měl mít poměrně velký vliv na zajištění služeb v oblasti dopravy (ale i na jiné služby, např. finanční, služby elektronického obchodování atd.).

Jan Kavan

Nebyl. Ale mohl jste dotaz položit, když se připravoval

mlokXCM

By mě vcelku zajímalo, za co jsou ty mínusy???

Orada

Berte minusy pozitivne 😊

Michal Bartoníček

Nebylo by lepší si ho nejdříve poslechnout?

mlokXCM

To já si ho poslechnu. Jen mi přišlo vhodné tuto věc zmínit, protože to budou právě lidé jako tento pán, které z tohoto zákona budou těžit mj. i v dopravě.

Slepý blázen

Já jsem o tomto zákonu mluvil a zda z toho budeme těžit bych si nedovolil tvrdit, je to zatím otázka, jak to bude.

Jan Kavan

Je to paráda! Díky moc, Mikuláš mluví fakt dobře a bylo to hodně podnětné.