Podcast: Nejhorší je pro nevidomého nádraží v Liberci, říká slepý blázen Mikuláš Kopas
Já si pana Jančury vážím, udělal tu spoustu dobrých věcí, ale vůbec se mi nelíbí, jak řeší přístupnost svých digitálních služeb nebo vozidel.
Hostem v novém dílu podcastu Cest Zdopravy.cz je mladý, prakticky nevidomý muž Mikuláš Kopas. Studuje na dopravní fakultě v Pardubicích, je nadšeným fanouškem dopravy a na internetu si říká slepý blázen. Zároveň pro Správu železnic testuje přístupnost stanic a zastávek pro nevidomé.
On sám není nevidomý od narození. Má specifickou poruchu autistického spektra, které se říká Aspergerův syndrom, a ve 14 letech se u něj projevila vrozená vada na oční sítnici. Kvůli té postupně téměř oslepl.
S Mikulášem Kopasem vás v podcastu vezmeme na cestu z Prahy do Ostravy. Jak by cestoval nevidomý z pražské zastávky Čechovo náměstí ve Vršovicích na tramvajovou zastávku Důl Jindřich v Ostravě veřejnou dopravou? Co všechno musí zvládnout? Jak se ohlašují jednotlivé dopravní prostředky člověku, který nevidí? Jak se neztratit se slepeckou holí na hlavním nádraží v Praze, jak najít správný vůz správného vlaku na správném nástupišti? Uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit právě teď třeba zde na stránce.
„Pokud budeme mluvit o regionálních vozidlech, tam je zásadní, aby nevidomý nastoupil, dokázal si sednout, případně si odskočit a dokázal vystoupit. K tomu je potřeba vyřešit značení míst. Barevně pro slabozraké, hmatově pro nevidomé. Druhá věc je toaleta. Pokud se tam člověk nezamkne, jako nevidomý nemáte žádnou šanci zjistit, s výjimkou pár vozů, třeba multifunkční vozy na Hungarii, jestli je tam obsazeno, nebo ne, když nevidíte. A třetí je úprava hlášení. Ať už se bavíme o přípojích nebo ohlášení strany výstupu, aby vlak sám dokázal říct výstup vlevo nebo vpravo,“ říká o potřebách nevidomých v regionálních vlacích Kopas.
Velkou část rozhovoru věnujeme také hodnocení dopravců z pohledu nevidomého. Jak na železnici, tak v MHD. Došlo i na srovnání tří velkých dopravců, kteří jezdí mezi Prahu a Ostravou. Tedy Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu. „Pokud bych si měl vybrat z těchto tří, vždy si vyberu raději České dráhy. Aplikace můj vlak je až na rezervační sytém velmi přístupná pro nevidomého, ve vlacích funguje rezervační systém, pokud tedy nepojedeme nějaký starým béčkem. Informační systém je u ČD spolehlivější. Já si pana Jančury vážím, udělal tu spoustu dobrých věcí, ale vůbec se mi nelíbí, jak řeší přístupnost svých digitálních služeb nebo vozidel,“ říká Mikuláš Kopas.
Pro Správu železnic testuje přístupnost stanic a jako svůj největší úspěch bere zlepšení orientace nevidomých ve stanici Beroun. Jak tedy jeho práce pro Správu železnic vypadá? Uslyšíte v podcastu.
V rozhovoru se také vracíme částečně do minulosti. Před více než deseti lety Kopas zaujal veřejnost svými politickými komentáři nebo tykáním s Karlem Schwarzenbergem, kterého později podporoval v prezidentské kandidatuře. Byla to doba, kdy o něm jako o velmi výjimečném chlapci vznikl také televizní dokument Občan Kopas.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času:
5. minuta: Jak hodnotí Mikuláš Kopas nové RegioPantery od Škody pro provoz v systému Pražské integrované dopravy a jak se k jeho připomínkám staví výrobce jednotek.
14. minuta: Jak vypadá cesta nevidomého cestujícího z pražského Čechova náměstí do Ostravy na zastávku Důl Jindřich.
19. minuta: Který z dopravců České dráhy, Regiojet, Leo Express nabízí lepší servis pro nevidomé.
27. minuta: Jaké aplikace pomáhají nevidomému při cestách veřejnou dopravou v Česku, aby se neztratil.
30 minuta: Mikulášova cestovatelská nej. Od nejhoršího zážitku na cestách po nejmilejší překvapení od ostatních cestujících.
36. minuta: V čem spočívá spolupráce Mikuláše Kopase se Správou železnic, pro níž jako nevidomý testuje železniční stanice a zastávky.
40. minuta: Jak vnímají barvy na dopravních prostředcích slabozrací, jak hodnotí Mikuláš Kopas design PID a design Plzeňského kraje z pohledu lidí, kteří téměř nevidí.
48. minuta: Proč Mikuláše Kopase láká komentování politiky a proč se dnes věnuje víc dopravě.
50. minuta: Mikuláš Kopas odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz