Podcast nejen o automatických vlacích. Ptejte se šéfa AŽD Praha Zdeňka Chrdleho

Testování autonomního vlaku mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem. Foto: AŽD PrahaTestování autonomního vlaku mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem. Foto: AŽD Praha

Automatické vlaky, řízení lokálek nebo ETCS. Témata pro vrchního zabezpečovače české železnice.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Dobrý den, jaký je Váš názor na rozvoj VRT u nás v ČR? Děkuji, Michal

Peter K.

Dobrý deň,
Chcem sa spýtať dve otázky:
1) plánuje sa na cdp (Přerov, Praha) zaviesť úplne automatizované stavanie vlakových ciest? Ak nie prečo? Ako to majú napr. vo Švajčiarsku.
2) prečo v našich krajinách vývoj národného vlakového zabezpečovača (LVZ) nikdy úplne neobmedzil ľudský faktor? Je to tak že vlakové cesty sú naozaj dobre zabezpečené, a vzájomne ohrozujúce sú vylúčené, prenos informácie na vlak je tiež zaistený, ale zastavenie vlaku pred návestidlom je na rušňovodičovi. (čiže síce varuje rušňovodiča ale predsa dovolí prejsť navestidlo bez toho aby účinne vlak zastavilo ešte pred návestidlom).

Petr H.

Dobrý den pane řediteli,
jak moc bylo těžké a pro Vás jako manažera i časově náročné projít si tím „kolečkem“ pro získání licence strojvedoucího? V kolik letech jste se k tomuto kroku vlastně odhodlal? Stále jezdíte na Vaši dráze o víkendech?

Děkuji

Petr

Dobrý den,
AŽD je někdy vyčítáno, že má v ČR monopol. Jste monopolní společnost?
AŽD bylo totiž kritizováno, že si pak můžete napálit ceny výrobků a hlavně ETCS pro lokomotivy a zatím co okolní státy mají ceny nižší. Prosím odpovězte.

Vbb

AŽD ale ETCS nevyrábí, pouze montuje. Nikdo vám samozřejmě nebrání si založit s.r.o. a do soutěží na montáže ETCS se přihlásit také.

Petr Tříska

To čekáte, že vám pan Chrdle přizná monopolní postavení??

Anonym ze severu

Vážený pane řediteli,

plánujete v budoucnu elektrifikaci Švestkové dráhy (resp. elektrifikaci spolu se SŽ z Lovosic do Mostu)?

georgestej

Dotaz: mohou spolu fungovat dva systémy vedení vlaku – AVV/CB a ETCS?

Petr Tříska

Pracují společně, etcs není ATO

Chalupář

Ne vždy s panem Chrdlem souhlasím, ale myslím si, že by měl jako odborník sedět v bezpečnostní komisi bývalého ministra dopravy Havlíčka. Proč tam není, pokud tedy opravdu jde o bezpečnost cestujících???

Vbb

No já nevím, ale členové komise se do ní hlásí sami, nebo je tam NĚKDO musí přizvat? Takže by to byl dotaz spíš na exministra Havlíčka, příp. na pana Někda.

Maruška

Jsem zvědavá jestli bude někdy obnoven provoz na trati Kopidlno-Dolní Bousov, kterou AŽD koupila. A je pravda, že je pan ředitel strojvedoucím, na všechny lokomotivy?

Josef

Pane řediteli, téma ETCS. Jak vidíte rozvoj ETCS u nás v porovnání se zahraničím? A taky jsem přesvědčen, že ETCS místo zvýšení kapacity tratí, bude snižovat kapacitu. A zajímá mě co říkáte na zavádění ETCS na lokálky.

Vladki

To s tim zvýšením/snížením kapacity mě taky zajímá. Zatím jsem slyšel jen výkřiky sníží / zvýší ale žádné argumenty proč?

Dominik

Dobrý den, pane Chrdle. Má podle vás AVV (automatické vedení vlaku) budoucnost do doby, než se rozšíří vlaky bez strojvedoucích? O kolik dražší by bylo vybavit moderní lokomotivu ETCS+AVV oproti pouhé instalaci ETCS? Některé prvky jako výpočet křivek, odometrii nebo balízy by mohly oba systémy sdílet. Děkuji.

Zbyněk

Zdravím pana ředitele i pana Kubalu, mám na pana Chrdleho dva dotazy ohledně vlaků Švestskové dráhy. 1. Bude možné cestujícím na lince U10 dát možnost vědět, kdy přijde, třeba i mimořádně, nebezbariérový vlak? Vsunout totiž samostaně do tohoto vozu kočárek, nebo méně pohiblivého člověka, když to nejméně čekáte je dost mrzuté. 2. Jaký smysl má posílat v pracovní dny mezi Litoměřice horní nádraží a Lovosice vůz, kde se usadí nejvýše 55 osob, když studentů ze škol a ostatních cestujících jede nejméně dvakrát tolik? Jinak ale děkuji za uznávání DÚKappky, díky níž lze, sice nepřímo, platit ve vlacích Švestkovky také bankovní… Číst vice »

Mirek

Viděl jsem teď v tv reportáž o novém systému, který zvýší bezpečnost na lokálních tratích. Ukazovali ho na Švestkové dráze. Před časem se ale po nehodě u Perninku říkalo že by pro takové jendokolejné tratě údajně stačil už hotový radioblok což je přece přímo zabezpečovací systém.

dolf

Kdy bude mít AŽD přejezdové zařízení se závorou, s reverzací chodu v kterékoliv poloze, aby se odstranil nebezpečný stav současných přejezdových zařízení, tzv. padání závor obzvláště na vícekolejných tratích, kdy při zvedání závor dojde k obsazení přibližovacího úsek jiným vlakem a závory bez předzvánění spadnou dolů.

Vbb

Jak chcete zabránit tomu, aby během zvedání závory po průjezdu prvního vlaku obsadil přibližovací úsek druhý vlak?
A jak tuto situaci ovlivní reverzační pohon? Pokud se přestane závora zvedat, začne vlastní tíhou padat, reverzovat pohon k tomu netřeba.

dolf

Nepochopil jste dotaz, po průjezdu prvního vlaku a zvedání závor je potřeba ihned po obsazení přibližovacího úseku jiným vlakem zastavit zvedání a po určité době začít závoru sklápět. To nemůže být závora sklápěná vlastní vahou, ale s nuceným sklápěním. mají to tak v zahraničí, vi studie CDV Brno, kterou má MD v šuplíku a nechce ji zveřejnit.

Vbb

Nechat závoru v částečně zvednuté poloze je o co lepší než jí sklopit hned? Jen si řidiči řeknou „je to rozbité, ani se to nedozvedlo“. A budou pod ní vjíždět dále, takže když se konečně spustí, tak zase někoho zavře na přejezdu.

Ivan

Dobrý den. Měl bych 3 dotazy.

1. Proč AŽD ukončila výrobu počítačů náprav?

2. Proč se u železničních staveb používá tak obrovské množství kabelů? V letectví i automobilovém průmyslu je všechno s minimem kabelů přes sběrnice CAN/LIN či optiku a problémy se spolehlivostí nejsou. Připravujete „digitální“ návěstidla, výhybky?

3. Jak to vypadá s rozvojem ASVC?

Martin

Dobrý den, viděl jsem teď hodně článku o Vašem vlaku bez strojvedoucí. Kdy a kde skutečně vyjede do běžného provozu? A pokud vyjede neměl by mít už nějaký alternativní pohon?

Vbb

Myslíte, že ladit zároveň bezobslužný vlak a zároveň pohon pomocí perpetua mobile je to pravé ořechové?
Chytání 1000 myší a tisíce blech je zhruba milionkrát náročnější než odladit nejprve jedno a až potom druhé (dobře, ne milionkrát, ale 500tisíckrát, přece jen je to postupné ladění je 2x po tisíci)

Jan Bočan

Dobrý den. Pokud vím, tak fungujete i v zahraničí, kde všude konkrétně? A také, jak je těžké se tam dostat a pomáhá vám v tom třeba ministerstvo průmyslu ?

Zuzana Patzová

Pane řediteli slyšela jsem, že AŽD koupí Němci, že jde o zajímavou nabídku. Takže končíte?

Vlak

Dobrý den. Často kritizujete úředníky, že rozhodují bez patřičného vzdělání a praxe. Rád bych věděl, jaké vzdělání a praxi máte Vy? Děkuji.

R.L.m.

Dobrý den. Pane řediteli, prosím Vás, kde vidíte největší slabinu ETCS? Pokud je to cena, tak prosím ještě nějakou jinou či lépe další jiné. Je pravda (jak myslím zmiňoval P.Š.), že posun probíhá bez zabezpečení?!? Jak se u ETCS řeší mimořádnosti (ve sjízdnosti DC), kdy se k místu s nově zjištěným omezením blíží vlak resp. je x km daleko, kde x je vzdálenost řekněme od 1 do 100km. Jaká je odhadovaná životnost klíčových / nákladných HW komponent systému ETCS? Platí, že nejdražší HW komponentou je dopplerův radar používaný pro odometrii? [Trochu jsem přemýšlel nad autonomními vlaky:] Vzhledem k faktu, že… Číst vice »

Jelen

Dobrý den pane Chrdle, plánujete na trati Dolní Bousov – Kopidlno zavést alespoň nějaký turistický víkendový provoz v letních měsících?

Hodně štěstí

Bude někdy v budoucnu chtít AŽD provozovat a hlásit se do soutěže na nějaké vlakové lince nebo zůstane pouze na Švestkové dráze?

Míla

Zavedení výhradního provozu ETCS. Je to pevné datum? Nebo bude povoleny smíšený provoz? Díky.

Míla

…v roce 2025…

Winchester1973

Dobrý den pane řediteli. Na jednu stranu se prezentujete nejmodernějšími technologiemi včetně vývojem automatických vlaků, na druhou stranu vaše Regiosprintery nasazované na osobní vlaky z Litoměřic do Mostu jsou často odstavovány a nahrazovány řadou 810. Uvažujete na této lince o nových soupravách a budete mít po vypršení současného kontraktu s Ústeckým krajem zájem dále tuto relaci provozovat ?

Pavel_Hečko

Dobrý den pane řediteli, co pražské metro? Chystáte, či vyvíjíte něco nového?

AntR

Proč cíleně Vaše společnost zablokovala vstup dalších evropských dodavatelů ETCS? Vaše společnost zašifrovala rozhraní zabezpečovacího zařízení a tudíž můžete dodávat traťovou část ETCS jen vy a díky tomu můžete šroubovat cenu (vendor lock-in). Proti zbytku Evropy je traťová část ETCS u nás přibližně o 200% dražší.

V západní Evropě je vendor lock-in postaven mimo zákony.

Koumes

Ale jdete. A odkud berete takove informace o zasifrovani a vendor lock-in? Pokud se pamatuji, tak prvni projekt tratoveho ETCS v CR delala italska firma Ansaldo, nyni Hitachi Rail, spolu s AZD. A slo to, ale proc nesla do dalsich projektu je otazka hlavne na Hitachi, ne?

Koumes

A ještě by mě zajímalo, odkud jste vzal údaj o trojnásobném rozdílu v cenách traťové části. Všechny soutěže na dodávky ETCS jsou otevřené, tedy i na traťovku. Že sem nejdou cizí výrobci je tedy nejspíš dáno malým trhem ČR a možná i tím, že v jíných zemích světa mají práce dost. Ale kdyby tu mohli realizovat dodávky nejméně o 100 % dráž než doma, tak by sem nepochybně šli. A ještě jedna otázka – přijde vám bezva, když tady bude několik zabepzečovacích systémů různých výrobců? Nebo snad bojujete za monopol pro Siemens či někoho jiného? AŽD dává aspoň práci stovkám… Číst vice »

ythomas_ct

Dotaz: Jak, prosím, vnímáte vizi MD ČR na zavedení „ETCS L1LS STOP“ na regionálních tratích? Nepřijde Vám přehnané chtít po dopravci výbavu vozidla plnohodnotnou OBU ETCS, když tento systém bude de facto umožňovat projetí návěstidla?

(Pozn.: Samozřejmě jde o problém jen u regionálních osobních vlaků. Je jasné, že pokud se má vozidlo pohybovat po větší části sítě, požadavku na výbavu OBU ETCS beztak neunikne…)

ABC

Má nějakou budoucnost Radioblok nebo to bylo průkopnictví slepých uliček?

dolf

Podílel jsem se na schválení Radiobloku, je to vhodný levný systém na tratě D3 na dobu cca 25-30 let, než tam bude dle plánu vybudováno ETCS. Životost elektronických zařízení je obecně 20 až 30 let, takže by to bylo ekonomické a zajišťovalo bezpečnost. Brání tomu 4% menšina na MD i SŽ, zaštítují se TSI EU a v tom duchu vypracovali plán do EU, jsou papežtější než papež. Pan Chrdle na to několikrát upozorňoval, ale je to neprůchodné. Nový ministr žádné personální změny dělat nebude, dokud se s rezortem dopravy neseznámí…..

ABC

no fakt by mě zajímalo zda tu za 20 – 30 ještě budou klasické GSM (2G) mobilní sítě 🙂

Koumes

Nějaké mobilní sítě s datovými přenosy tu zcela jistě budou a buď zajistí zpětnou kompatibilitu nebo jiný způsob přenosu – takže se nanejvýš vymění datové modemy. Nebo na co narážíte?

ABC

takže se nanejvýš vymění datové modemy

že by to asi nebylo zadarmo, zvlášť když to zase bude muset mít to správné razítko….

Qěcy

Kdy AŽD zruší technologické monitory, nebo poloviny obrazovky na svých JOP a důležité informace a indikace zahrne do obrazovky s reliéfem JOP jako to má Starmon. Samostatný monitor, nebo polovina obrazovky zabírá příliš velký prostor na stole a je plný textu, oproti Stsrmoňáckým indikacím je to velice nepřehledné a neintuitivní pro obsluhu.

A bude změna fontů JOP od neproporcionálního k vyhlazenému proporcionálnímu? Bylo by to přehlednější a šetřilo by to místo na obrazovce.

Vbb

U měnících se údajů, třeba čas, je proporc. font zhovadilost. Neustále se to cuká sem-tam.
Pro výpis údajů do sloupců totéž. Když je někde třena 5 jedniček a pod tím pět osmiček, tak sloupce nezarovnávají.

Zbyněk

Kde budou výhledově nasazeny první automatické vlaky? Začnou nejdříve na nějakých méně frekventovaných regionálních tratích, kde se budou vychytávat mouchy, nebo naopak na hlavních koridorových tratích, protože je na nich nejvíce dopravních výkonů?

ABC

v metru 🙂

Zbyněk

Kromě metra, samozřejmě 🙂

ABCD

Váš názor na asistenční aplikace pro strojvedoucí typu Eltris?

Koro

Ve vydání Pozor vlak! jste hovořil o tom, že strojvůdce hlídaný zabezpečovacím zařízení. (myslím opravdu ZabZař, ne to co se u nás uvádí jako ZabZař.), je strojvůdce z podstaty zbytečný. Myslel jste to vážně nebo ironicky? Byl jsem z vás docela v šoku.

Jan

Ono to tak je. Pokud bude vlak kompletně zabezpečený a vlaková cesta je řízena dálkově, centrálně tak je to takové větší metro, kde strojvůdce dává akorát pokyn k zavření dveří a odjezdu.

Qěcy

Bez ATO ten vlak ale nepojede.

AlBi

Proč jsou PZZ od AŽD tak drahé? To je tak drahý vývoj, nebo snad výrobní náklady jsou tak vysoké? A nebo jen využíváte monopolu, že nikdo jiný v ČR PZZ nemůže instalovat kvůli chybějícím atestacím a já nevím kvůli čemu všemu jinému?

Amper77

Oni monopol nevyužívají, oni ho utvářejí.

Koumes

A co mají dělat? Mají prosit zahraniční firmy – Pojďte sem, podejte nabídku, nebojte, my nabídneme vyšší cenu…

Dom

Snad to bude mít hodně palců a redakce odvahu tohle zvednout, jen do nich:)

prag

Někdo tady brání jinym firmám ve vstupu na trh?

Koumes

No jistě! Pracovníci AŽD stojí přede dveřmi MD a SŽ a jakmile uvidí někoho z cizí firmy, hází jim klacky pod nohy nebo je rovnou mlátí palicemi 🙂

Koumes

A ono AŽD zavedlo ty zmíněné zatrolené atestace? Nebo ta cizí konkurence neví, jak certifikovat svoje výrobky v zahraničí? Asi těžko, že? A i v ČR jsou výrobci PZZ.

Václav Kotora

Kdy zlevní ETCS? V současné době vychází jeho instalace do vozidel na horentní sumy.

Qěcy

Toto je ale nejvíce problém byrokracie, velmi malého počtu dodavatelů i subdodavatelů. Nikdo nechce zařizovat schvalovací procesy.

Leinad

Kombinace byrokracie a bezpodmínečného výhradního provozu.
Šukafon zajíždějí do korydorové stanice musí mít etcs jinak by vjel pod nějaký Express. (Že se před tím může srazit na D3 to podle SprŽel nevadí).