Podcast: Máme vytipovaných několik míst, kde budeme depa zavírat, říká Michal Kraus z ČD
Podali jsme předžalobní výzvy, u některých už i žaloby. Mluvíme o stovkách milionů korun, říká Kraus k opravám vozů u externích firem.
České dráhy mají stále problémy s řazením souprav a nedostatkem kvalitních vozů. V čem je problém a kdy se situace zlepší, to je hlavní téma nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Pozvání přijal místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus, který je zároveň náměstkem generálního ředitele odpovědným za servis a údržbu. Mimo jiné říká, že nejde o vozovou krizi specifickou pro České dráhy.
„Problém ÖBB je identický s tím naším, sháněly vozy a měly obrovské problémy z hlediska údržby. Stejná informace přichází z Maďarska, kolegům na Slovensku musíme tu a tam vypomoci třeba s podúrovňovým soustružením, aby zvládli dopravu udržet a Polsko registruje 40 procent vozů, které nejsou schopny provozu. Je evidentní, že krize, která souvisí s vypuknutím covidu a války na Ukrajině i s údržbou, která musí odpovídat standardům normy ECM, postihla všechny země kolem nás,“ říká Michal Kraus. Kdy se tato situace změní a co s tím mohou dráhy udělat, probíráme detailně v podcastu, který si můžete právě teď pustit. Za pozdní dodávky začaly České dráhy vymáhat od všech dodavatelů sankce.
Další komplikace, kterým možná budou dráhy čelit, bude začátek výhradního provozu pod ETCS. Podle Michala Krause začíná být problém na straně dodavatelů, zejména u společnosti Alstom. Je tedy ohrožen provoz po 1. lednu 2025? „Zatím tomu tak není, uvidíme, jak se ta situace bude vyvíjet,“ řekl v podcastu Kraus, přičemž připustil, že je z nastalé situace nervózní.
Detailně v rozhovoru řešíme, jak se změní systém servisu drah v příštích letech. Mělo by jít hlavně o zkrácení času na údržbu. I tím, že ČD chtějí postupně přejít na systém, kdy vymění díl za díl, rychle vrátí vlak zpět do provozu a pak teprve začnou díl, který potřebuje repasi nebo údržbu, opravovat. Jde o způsob, který je běžný letectví. „Aktuálně držíme v zásobách díly za tři miliardy korun, děje se tak právě vlivem toho, že posilujeme tento systém,“ doplnil Kraus.
Otevíráme také investice do servisního zázemí a nových hal údržby, které České dráhy chystají. „Uvažujeme nejen o výstavbě nových hal, ale také snížíme počet míst, kde budeme servis zajišťovat. Máme vytipovaných několik menších lokalit, kde budeme depa zavírat. Celkem je jich pět, dalších pět by mohlo být sloučeno. Rakouské dráhy mají 21 míst, kde provádí údržbu. My jich máme 31,“ říká v podcastu Kraus.
Proč stále nejsou schválena Desira, která mají už dávno jezdit v Ústeckém kraji, jaký je stav schvalování motoráků RegioFox od polské Pesy a neplatí svým pracovníkům v dílnách dráhy málo peněz, když jich nemají dlouhodobě dostatek?
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
2. minuta: Co stojí za problémy ČD s nedostatkem vozů a jaké připravuje firma řešení
12. minuta: Jak se vyvíjí jednání o sankcích za pozdní dodávky nových či opravených vozů
18. minuta: Jak se posunula jednání mezi ČD a DB o předávání vlaků EuroCity na hranicích a jaká je šance na zlepšení kvality a spolehlivosti rychlíků Praha – Mnichov
21. minuta: Jak se promění opravárenství ČD v dalších deseti letech
31. minuta: Kam budou ČD v údržbě nejvíce investovat
33. minuta: Která depa chtějí ČD uzavřít a kde naopak vzniknou specializovaná centra pro údržbu jednotlivých řad vozidel
41. minuta: Proč se stále nepodařilo v Česku schválit Desira, která mají už řadu měsíců jezdit v Ústeckém kraji a jak se vyvíjí schvalování nových motoráků od Pesy, které měly jezdit už od dubna 2023
48. minuta: Jaký osud čeká lokomotivy řady 380 od Škody
52. minuta: Michal Kraus odpovídá na dotazy čtenářů
59. minuta: Proč způsobil Českým drahám příchod normy ECM tolik problémů