Podcast: Je zázrak, že v periferním regionu zůstal takový klenot, říká David Chovančík z Osoblažky
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Zlatá éra Osoblažky byla za socialismu, kdy prošla kompletní rekonstrukcí. To ji zachránilo, říká Chovančík.
Kéž by takových nadšenců jako pan Chovančík bylo více 🙂 Držím palce, protože ono je něco jiného tady komentovat v diskuzi, a pak taky je něco jiného ta realita, kdy se musí člověk opravdu snažit a něco udělat. Díky!
Z dob, kdy jsem býval klasickým šotoušem a sbíral kdeco, mám doma zápisníky vozů z této trati. Vím tak přesně, jaké nákladní vozy se zde nakládaly a vykládaly. Kdysi jsem totéž nabízel i v Kamenickém Šenově muzejníkům, kde mám zápisník z horního nádraží, ale nebyl zájem. Nákladní doprava nikoho nezajímá. Podle toho to také s nákladní dopravou v Evropě vypadá.
Všichni dráze ubližují, vždyť já vím 🤪
Ano, asi že jsem po tolika desítkách let zklamání z dopravního vývoje, kterému jsem přímým účastníkem, poněkud cynický. Já nikdy nepatřil mezi ten druh šotoušů, co měl radost z likvidace železnice, když měli vše řádně našoceno před tím, než se to zlikvidovalo i když nepopírám, že mě mrzí, že jsem v 80. a začátkem 90. let nefotil, protože jsem neměl foťák.
Proboha 🤦♂️ Netvař se, že ti železnice patří 🤪
No to si piš, že mi železnice (spolu)patří. Jako dańový poplatník jsem spoluvlastníkem celé státní železniční sítě 🙂
A na Osoblažce jste teda něco někomu nabízel, nebo na ně jen velmi podivnou logikou (kterou tu předvádíte dlouhodobě) natahujete zážitky odjinud?
Máte pravdu, můj komentář je zavádějící (neuvědomil jsem si, že je to špatně formulováno), zde jsem nikdy nikomu nic nenabízel, protože až doposud nebylo komu.
Koukám, že jsem dlouhodobě sledován (nevím jestli mě to má těšit nebo děsit), tak abyste věděl s kým máte tu čest a mohl mě ještě lépe soudit. Já patřil k prvním „šotoušům“ (tehdy tento výraz ještě neexistoval), kteří v 80. letech založili pojem železniční archeologie a jako první procházeli zrušené tratě a vlečky, šmejdili po půdách a sklepech opuštěných nádražních budov a dokumentovali skříně nákladních vozů válejících se po nádražích, zahrádkách a lesích, sbírali vše drážního, co se dalo a pobralo se. Protože jsem v té době bydlel ještě u rodičů, měl jsem omezené skladovací prostory a tak jsem rozdával… Číst vice »
Po své smrti nabídněte archiv do některého opraveného nádraží na Osoblažce.
A co to máte za nákladní artefakty? Vagon nebo kostku uhlí?
Písemnosti, ale kostek uhlí mám ve sklepě taky dost a vagonů mi na vlečkách také stojí hafo 🙂
Pokud byste rád věnoval nebo propůjčil k naskenování některé z listin, ozvěte se prosím na e-mail szd@osoblazsko.com. Určitě se s Vámi rádi spojí 🙂
Dobrá, co se tam nakládalo a vykládalo? Jestli je to ještě dnes relevantní, dost lidí přešlo na vytápění zemním plynem, takže o uhlí klesá zájem.
Tak v Kamenickém Šenově to už dávno nejsou muzejníci, ale osobně přiznaný korupčník a vych…ek Langusta který ty muzejníky co lokálku zachraňovali přeplatil. Toho nějaká nostalgie nezajímá, jde mu jen o prachy z dotací. Že dostává drtivou většinu výkonů přímým zadáním bez výběrka zřejmě nikomu divné nepřijde.
Děkuji panu Davidu Chovančíkovi za spontánní a erudovaný projev. Dobře se mi to poslouchalo a z celého podcastu vyzařovalo nadšení a příjemná atmosféra, která vyzývaly k návštěvě tohoto regionu a svezení se.
Zbývá jen popřát, ať se SZD i OÚD nadále daří!
https://www.osoblazsko.com/
Kontrast zvlášť vynikne ve srovnání se zprávami (shodou okolností s téměř identickou titulní fotkou – lokomotivou T47+Balmú, pouze stojící před jiným nádražím) z jiné úzkokolejky na druhém konci republiky.
Máte pravdu. Vždyť vznik vozidel patří do doby, kdy ještě stát měl snahu na nich obnovit vozidlový park. Někde tehdy i řešili, kolik nejvíc Balmú jedno Túčko smí dopravovat. Dnes cokoliv nad 1 – 2 není důležité.
Ono někdy na některé trati TU vozilo více než 1-2 vozy?
Teď si vzpomínám, že někdy v roce 1987 jsem jako dítě jel s rodiči do Nové Bystřice a vlak byl zaveden jako smíšený – ve Střížovicích se manipulovalo s nějakou Z na podvalnících, naloženou plechovkami. Takže těch vozů tam bylo více – zetka, dvě brzdy, 1-2 Balm???. Ale taky nevím, jestli tam nebyla přípřež TU.
Upravuji tedy dotaz: jezdilo někde více než 1-2 Balm-ú?
Co vím z vypravění tak i 3 vozy se občas vyskytly. Na osoblažsku měli Ostravaci chaty a chalupy hodně
Taky, Střížovice nebo Kunžak, mělo to tam kvůli posunu pobyt snad 20 minut. Zetek bývalo i víc.
Dva Balmy bývaly za totáče v létě standard, tak třetí posilový nemusel být taková rarita.
V Justovi jsou fotky z 2. pol. 80. let z obrataňské větve, kterou podobně jako Osoblažku trochu opravili. Je tam snad sedm Balm/ú (výjimečný vlak k výročí tratě), stejně tak poměrně dlouhé vlaky nákladní, to jezdilo s více TU.
David je člověk se srdcem na správném místě. Držím palce.
Jo, fandím tomu! Všeobecně mám uzkokolejky rád, je to něco trošku jiného než normální dráha
Souhlas.Také jsem propadl kouzlu úzkokolejek,jak veřejných,tak lesních a průmyslových.A pochopitelně modýlkům ve velikosti H0e,,mám slušnou kolekci a kolejiště …,