Podcast: Dodnes nechápu, proč varování geologů před sesuvy u D8 nikdo neposlouchal, říká Zdeněk Venera
Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932
Situace s kamenivem v českých lomech je vážná. Zásoby mohou dojít do deseti let, varuje šéf České geologické služby.
Zajímavý podcast, děkujeme Pane Sůro
Děkujte Ondřejovi Kubalovi, má přidaná hodnota byla pouze v jeho nahrání do systému:-)
Podcast jsem ještě neslyšel, tak doufám, že se informace nebudou opakovat. Zajímavou přednášku o sesuvu měl Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu AV ČR již v roce 2016. K vidění zde: https://www.youtube.com/watch?v=UjX7oQJ8aLY
Velmi hezký rozhovor, zároveň ale jen poněkud prohlubující frustraci a obavy z budoucnosti z pohledu budování DI a energetických projektů…. za náš region – ÚK k tématu VRT snad jen mohu dodat, že odpor vůči nejrůznějším návrhům vychází z hluboké a historicky tragické zkušenosti se státem – těžba s jejími následky, přesuny nepohodlných obyvatel z jiných částí republiky, sociální experimenty, vyvádění zisků z regionu atd. Stát musí dát garance právní a kompenzace finanční aby lidé a obce dotčeni trasou měli motivaci k souhlasu.
Tak nějak nechápu, proč si SŽ (nebo její předchůdce) nepodmínil jakékoli pokračování aktivity v dané oblasti (ať už stavba dálnice nebo těžba) uvedením železnice do původního stavu.
Do původního stavu už trať neuvedete,ani kdyby jste se postavil na hlavu. Nový úsek by musel zohlednit stav terénu. Ten původní už neexistuje,a nelze jej obnovit.
Prvotní průšvih byl zřejmě, že nejdříve měli stát piloty a potom těleso dálnice, ne naopak. Svah tak mohl být zajištěn i za těch mimořádných dešťů, které tenkrát byli. Geologickou činnost nikdo zřejmě extrémně neodhadne, Italové mají dálnice vysloveně i v seismicky činných oblastech a přesto tam stojí.
Zase jim padají mosty.
To se u nás také párkrát „podařilo“…
A nepotřebujeme k tomu ani vulkanickou činnost.
Děkuji panu Venerovi za vcelku podrobnou odpověď na můj specifický dotaz týkající se geologické stavby pohoří Chřiby.
Ekoterorismus ohledně D8 prostě zabil i varování s racionálním základem
Studnička co to tehdá blokoval už se smaží v pekle.
myslím že tam byl velmi aktivní i Patrik
Ano, ano dokonce ho místní zvali na veřejné projednáni do Velemína, prý byli v pohotovosti i místní psy, kterým kamiony přes obec taky vadili, ale nějak se ten srab nedostavil.
Je to tak. Pokud se dobře pamatuju, „ekologové“ tehdy prosazovali tunel skrz celé Středohoří, ne jen tímhle úsekem a to by bylo hodně drahé jak na výstavbu, tak potom na provoz.
tak nejdřív prosazovali nestavět nic, potom stavět směrem na Most, potom tunel skrz celé Středohoří a poslední bitva byla práve toto (jeden trochu delší tunel vs. dva kratší a estakáda)
No tak hlavně že to teď vyšlo levněji.
Oproti tunelu skrz celé Středohoří dost možná ano.
Myslíš „snaha politiků jít ekoušům najust?“
ne
Tak jak ekoterorismus ovlivnil ignoraci geologů?
viz níže
…aneb „…varoval mě, ale já ho nemám rád, tak jsem ho neposlouchal, Je to tedy logicky jeho vina, protože způsobil, že ho nemám rád, a proto jsm neposlouchal.“
Geniální! Míváte to takhle často???
Znáte tu bajku „Chlapec, který křičel vlk!“ ?
https://www.pigy.cz/novinky/hugovy-bajky-chlapec-ktery-kricel-vlk/
Ta je velmi poučná. Vždycky si na ni vzpomenu, když narazím na článek o nějaké bouračce a pod ním na komentáře typu: “Vždyť je tam značka…” Ani značky nemají lhát, protože když pak jednou říkají pravdu, nikdo jim už nevěří.
No a ještě pár případů, kdy geologové varující přes sesuvy okolo D8, varovali před neexistujícím nebezpečím.
(Nebo vážně za dobrý důvod k ignorování geologů považuješ, když výjimečně řeknou to samé jako říkají ti, které nemáš rád)
Děkuji za odpověď.
Při kladení dotazu jsem nevěděl, že zatím není udělaný podrobnější geologický průzkum.
Ja si to tedy pamatuji uplne jinak, tehdy byl doporucen prave tunel v danem uzemi kvuli moznym sesuvum, jenze to bylo drahe a tak ministerstvo si zadalo novy posudek, ktery mu vysel vstric a nebranil povrchove variante.
Navic s ohledem na dany usek jsou vhodnejsi ocelove mosty kvuli pruznosti, ale zvoleny byly klasicky betonove, ktere vyzaduji narocnejsi sledovani a udrzbu vzhledem k moznym posunum terenu.
Posudek vyjde tak jak si přeje ten kdo ho platí. Bohužel.
Já si zase vzpominám na prohlášení v médiích které udělala p.ing.tehdy snad ze ředitelství silnic a dálnic.( Nebo MD?) Tehdy řekla že díky tlaku politiků na rychlé otevření tohoto dálničního úseku nebyl udělán kompletní geologický průzkum.Dusledkem byly následující problémy které stály nemalé peníze.V první řadě však milá paní letěla vysokým obloukem a nastal útok na kamenolom.Snad si někdo vzpomene, politický tlak je i na ukončení jiných staveb.To za účasti médií slavnostně přestřihne páska a druhý den se jezdí na nové dálnici jedním pruhem a.p.Však víte sami že nejde o ojedinělý jev.
„…ministerstvo si zadalo novy posudek, ktery mu vysel vstric“
No – a jsme u jádra problému.
Pane Venera, je mi 74 let, Moje babička již kdysi vyprávěla o různých katastrofách v tomto regionu, které i já některé pamatuji Vždy se jednalo o sesuvech způsobených spodní vodou na nepropustné skále.
Hazmburk a obec Chotěšov sesuv fary a domů. Sesuv železniční dráhy dnes ji nazývají Švestková a silnice u Třebenic atd.
To dnešní manažéry stavebních a projekčních firem nezajímá.
Prostě, vždy šlo o to, kolik je investor schopen dát.. v danou chvíli… …. …. ….
České středohoří je odedávna známé jako oblast s mnoha svahovými pohyby. Kdokoli se trochu zajímá o geologii nebo geomorfologii, tak tenhle region dobře zná z kapitol o sesuvech. Jako příklad vizte třeba tenhle stručný seznam: https://app.geology.cz/img/zpravyvyzkum/fulltext/zpravy-2010-18.pdf
Já upřímně nechápu že dodnes trať Lovosice – Teplice není opravená
Tento fakt reflektuje význam oné tratě, vystavěné za účelem daňové optimalizace, nikoliv proto, že by se tudy dalo něco někam rozumně vozit. Ale na výlety to bylo fajn.
To byla náhodou docela luxusní zkratka při cestě do Prahy z Teplic
Byla, pokud by tedy prošla aspoň malou rekonstrukcí.
Aspoň kdyby se to opravilo jako trať Litoměřice – Úštěk. Zvýšit traťovku, …
Ale fakt jenom koleje, vysoká nástupiště skutečně dělat v každé vísce nemusí. A když už tak to chce méně megalomanie a víc ekonomičnosti.
Ona ta trať do Chotiměře taky není zrovna v dobrém stavu, o zavřeném úseku ani nemluvě, tam už dokonce někdo ze země vykopal i kabely. Jestli to budou dávat vůbec dokupy, bude to chtít generálku.
Kde tam vyšetříte 15 minut, aby to bylo časově srovnatelné s cestou přes Ústí? Nehovoře o tom, že vlak po trati 130 řeší celou oblast, kdežto ten po transverzálce jen Teplice. Zkrátka šotosen, nic jiného.
S geologického hlediska není jednoduché udělat zpět násep na smykové ploše. A proto se vymýšlí nějaký most, který ale stojí peníze, které se obecně nedostávají na takto nevýznamnou trať.
Jenže tohle není plánovaná rekonstrukce, tohle je havarijní stav. Takže se to má opravit okamžitě a na peníze u toho nekoukat – ty se dají po viníkovi vymáhat až dodatečně.
A vy viníka znáte?
Je to „Lom“?
Je to „D1“?
Je to příroda?
Kombinace zmíněných? Kolik procent kdo zavinil?
Vyníka odhalí vyšetřování. To ale nic nemění na tom, že trať měla být už dávno uvedena do sjízdného stavu.
Kdo to zaplatí?
Politici nejsou ochotní rozhodnout vydat tolik peněz na opravu?
Zaplatí to SŽ ze svého rozpočtu a politiky do toho nebude tahat. Opakuji, tohle je oprava havarijního stavu a ne plánovaná rekonstrukce. A když nic jiného, tak SŽ svojí nečinností pravděpodobně porušuje zákon o drahách který provozovateli/vlastníkovi dráhy ukládá povinnost ji udržovat v řádném stavu. Jak je možné že jim tohle prochází je mi záhadou.
A když takovou sumu v rozpočtu nemá?
Jak to bude SŽ vysvětlovat, když pak budou peníze chybět jinde.
Je to možná oprava, ale rozsahem (stavebním a finančním) je to investice, protože to opravit prostým nasypáním náspu nejde.
Prochází to proto, že většina lidí chápe, že rozsah této „opravy“ je mimo běžné hodnoty a zároveň na neexistenci této tratě nestojí železniční svět.
A nemá tu sumu ani vykázanou, má o ni jen zazádáno?
Bože… já bych fakt někdy chtěl, aby se lidi nějak podíleli na rozpočtech. Tzn. v tomhle případě „chcete opravit tuhle trať? ok, pak budou chybět peníze jinde, vyberte si, kde to bude“.
Vaše „já chci“ a „dávno to mělo být“ je jak u dětí v mateřské školce. Lékem na tuhle mentalitu bude státní bankrot, už aby to bylo.
Vy žijete ve světě,kde lze nekoukat na peníze?
Také to nechápu. Tohle je havarijní stav, který měl být řešen okamžitě, metodou oprav teď, viníka který to zaplatí hledej potom. I kdyby ta oprava měla proběhnout vojenským provizoriem po kterém by byla PJ 20 km/h.
To není havarijní stav. Ten by se týkal jen trati. To je vyšší moc,kdy území,kterým trať vedla, už neexistuje.
Přesně tak. navíc nevhodná volba trasy po nestabilním úbočí se oproti tunelové výrazně prodražila a není zaručeno, že se svah opět neutrhne, až se vyschlá zemina opět promáčí.
Hmm, do deseti let už asi bude hotová dálniční síť, vlaky budou trochu problém…
Do deseti let EU zakáže spalovací motory , na elektromobily nebude ani elektřina ani infrastruktura k nabíjení. Takže vlaky ano
Kde jste přišel k těm kravinám co píšete? Někde jste se dočetl? Upozorňuji že ani jedno co říkáte není fakt, ale věštba z křišťálové koule.
Já nevím co jste kde četl vy, ale s tou elektřinou má Karel pravdu: V ČR je registrováno přes 6,5 milionu osobních aut, v nových registracích mají elektromobily cca 5%, počítejme tedy s ~6,2 mil aut. Průměrný roční nájezd je mezi 10 000 a 20 000 km, počítejme konzervativně s 10 000 km. To dává celkový nájezd osobních aut v ČR ročně 62 000 milionů kilometrů. S průměrnou spotřebou 6L/100 km to máme 3720 milionu litrů paliva. Benzín v jednom litru obsahuje cca 9,7 kWh energie, nafta 10,7 kWh, pro jednoduchost zaokrouhleme na 10 kWh/l. V autech tedy ročně propálíme… Číst vice »
A je tedy lepší tyto 3 Temelíny každoročně spálit v podobě ropy, nebo kapacitu jednoho Temelína postupně vybudovat třeba v obnovitelných zdrojích?
A ty občasný zdroje energie pokryjí i špičky? Nebo budou jejich provozovatelé konečně donuceni vykrývat i výpadky ? Zatím je musí zálohovat klasické elektrárny, a občasný zdroje energie jsou tu jen navíc..
No, anebo nás dodavatelé převedou na spot a vyřeší to trh. Pračka se bude pouštět v neděli v noci….
V noci ne, to nejedou soláry.
Nemluvě o tom, že největším žroutem elektřiny v Čé eR je – Chemopetrol
Cca 1,5 kWh elektřiny sežere jen výroba toho Vašeho litru benzínu. To máme 9 kWh jenom na výrobu těch 6 litrů. Tesla Model 3 má WLTP spotřebu 14,4 kWh/100 km. Už?
„Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí“
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nizozemsko-stedin-sit-kapacita-elektromobilita-dobijeni.A240304_125953_automoto_dohr?zdroj=autokat_hp
Někteří nebudou mit na elektromobily…