Podcast: Devadesátky jsou nejslabším bodem pražského metra, říká jeho architektka Anna Švarc

Vestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPPVestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPP

Úkolem Anny Švarc je hlídat a rozvíjet estetickou hodnotu stanic pražského metra, očistit metro od nevkusných reklamních poutačů.

V novém dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz se věnujeme pražskému metru a jeho designu. Naším hostem je architekta metra Anna Švarc z pražského dopravního podniku. Pražské metro podle ní kombinuje střídmý elegantní design s kvalitou, která do podzemní dráhy vstupuje především v podobě použitých materiálů. Její nejoblíbenější stanicí je Muzeum.

Úkolem Anny Švarc je hlídat a rozvíjet estetickou hodnotu stanic pražského metra, očistit metro od nevkusných reklamních poutačů, dát větší prostor umění a také dohlédnout na přípravu nových stanic. Podoba stanic nové lince metra D se od prvních návrhů v posledních letech hodně proměnila.

„Na řadě dlouhých, intenzivních a ne příliš příjemných jednání došlo k docela zásadním změnám. Na posledním otevřeném úseku áčka do Motola neměl Metroprojekt žádného oponenta. Na déčku už měl oponentů celou řadu,“ říká Anna Švarc.

Domnívá se, že podobě pražského metra paradoxně nejméně prospěla změna režimu v roce 1989. „Začala se prioritizovat finanční stránka věci. Kvality, které tam byly, už nebyly vnímány jako kvality. Spíš to byl odkaz minulé doby. Kvůli tomu jsme přišli o řadu cenných uměleckých děl, do stanic se začalo zasahovat především z hlediska praktičnosti. Obchody nebo reklamní plochy dostaly zelenou, a to zdegradovalo výraz metra nejznatelněji. Devadesátky jsou nejslabším bodem metra,“ domnívá se Anna Švarc.

Které stanice metra v Praze jsou z pohledu architektky nejzajímavější? Jak vznikl unikátní styl jednotlivých tras pražské podzemky a jakou roli v tom sehrála tehdejší Kulturní rada? Jak složitě se hledal správný odstín obložení stěn při rekonstrukci stanice metra Anděl a proč mramor nahradila nakonec žula? Lze omezit množství reklamních ploch v metru? Čím se dnes dohání chybějící architektonická soutěž na podobu metra D? Jak by měla optimálně vznikat v budoucnu podoba nových stanic metra? Proč se aktuálně jedná o tom, jak by měly být vysoké stěny na nástupištích linek, které budou jezdit automaticky bez strojvedoucích? Jak se zapojí veřejnost do testování nově vybraného stylu informačního a navigačního systému v metru a v pražských ulicích? Které navigační systémy ve světě jsou pro Annu Švarc inspirativní, a proč jsou zajímavé třeba ty ze Skandinávie? A jak vnímá Anna Švarc práci Patrika Kotase?

Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz. Ten můžete poslouchat přímo zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Anna Švarc Doporučeno dpp metro podcast Cesty Zdopravy.cz
20 komentářů