Podcast: Chceme, aby si cestující mohli objednat menu už při zakoupení jízdenky, říká šéf JLV Bohumír Bárta
Bistro ve vlaku Railjet. Pramen: JLV

Připravujeme 80 tisíc jídel a výrobků měsíčně, říká doyen stravování na kolejích Bohumír Bárta.
Mnohdy člověk nemá ani vlastní místo, i když má jízdenku. S místenku. Natož jídlo M
Restaurační vůz nic nenahradí.
Komfort na lokálce. Bez obsluhy.
Nenahradí a nezaplatí…
Jezdívám Brno – Wien případě dál na jih, se službami JLV v českých Rail jetech dá se říct celkově spokojenost ( jídlo a obsluhu hodnotím lépe než v rakouských, kde mám trošku obavy, co se týče hygienických návyků obsluhy z jihovýchodu Evropy až z Asie), co bych doporučil JLV tak poučení zaměstnanců ohledně vhodnosti, témat a hlasitosti hovorů mezi sebou, v rest. railjetu je obecně dost slyšet. Občas posloucháte když jíte personál hovořit stylem vole….. , hele voleé, hahaha (hlahol).
A ještě dodatek nic ve zlém, ten starý pan z obsluhy, těžko se mu už chodí, by měl už asi opravdu jít do zaslouženého důchodu a ne ho honit vlakama.
Obavu ohľadne hygienických návykov máte na základe akej skúsenosti? DoN je obrovská cateringová firma, tie takéto veci väčšinou riešia veľmi detailne a striktne.
Personál u JLV je bohužel až na světlé vyjímky naprostá tragédie !
DoNs u ÖBB má obsluhu o třídu lepší i když i tam je to někdy lepší někdy horší ,ale plošně pořád o tu třídu lepší !
V tomhle je budoucnost. Přesněji, tohle je současnost, ale JLV si to ještě nepřiznaly. U Emirates taky lítaj letušky z chudejch zemí…
Argument že tie vlaky nemožno obsadiť zamestnancami kvôli zákonníku práce tak „riešenie“ je to dať franšízantom ktorí ho porušovať budú je čarovné.
Inak samozrejme že tie vlaky zamestnancami obsadiť možné je, však aj ČD tie vlaky obsadzujú svojim personálom. Len by bolo nutné investovať do civilizovaných podmienok pre personál, najmä nocovní v destinácii keďže by nemohli ísť hneď naspäť a pracovať 40 hodín takmer v kuse.
Asi i proto byl taktně vynechán dotaz, proč je těmto posádkám leccos odpouštěno (např. že část z nich zcela vědomě a plánovitě okrádá zákazníky různými způsoby; neúčtování menu, německé ceny i za útratu v ČR atp.). Firma jim to dlouhodobě toleruje výměnou právě za tenhle režim.
ČD ty vlaky obsazují jen na našem území (s přesahy), nikoliv v celé trase například do Grazu nebo Hamburku.
Super. A ďalej idú bez personálu? Nie, personál sa vystrieda a ďalej to vezie niekto iný. Rovnako ako by to bolo možné v hospode.
To je celá moja pointa.
Ekonomicky na hraně je to už teď, takže to v podstatě nevrhujete vyřešit automatem.
Že je to skoro až moc kreativní řešení, v tom s Vámi souhlasím. Zřejmě ale jde o cenu za udržení produktu.
Menu při zakoupení jízdenky v omezené míře (jen některé nabídky a jen některé vlaky/jejich části) již léta zakoupit lze, takže mi není jasné, co by se mělo softwarově řešit a proč nejde v zásadě jen o schopnost/ochotu JLV to rozšířit.
Ještě doplním, že to opravdu už kromě Pnedolina jde minimálně i u Railjetů. Představit si to umím docela dobře i u nočních vlaků, kde jsou skladovací prostory omezené, takže se hodí vědět dopředu, co by si kdo dal.
U běžných spojů pak to pomůže plánovat zbrojení, případně i objednávky omezit, když by to šlo za nějakou realizovatelnou mez.
Zase další věc, kde můžeme být i přes tlak na optimalizaci docela vepředu oproti zbytku světa. (V rámci provozu běžných spojů týká.)
U krerých railjetů a za jakých podmínek to lze? Zkoušel jsem koupit jízdenku na modrý railjet týden dopředu v 1. třídě a nic mi to na objednávku nenabídlo….
V RailJetu si nejde objednat ani z palubního portálu na místo v jedničce.
Laskavě bych poprosil neznalé mínusáře, aby si ověřili fakta. RJ jsem jel v jedničce naposledy včera a palubní portál to neuměl. I podle stránek JVL to umí pouze v SC.
ÖBB to sice umí, ale tam to není v gesci JVL.
Například u rj 73 a rj 75 se mi to už podařilo a asi tam bude i nějaké omezení stran minimální cestovní doby.
A mohl byste nám popsat, jak se vám to povedlo?
Normálně v e-shopu ČD je to jako jedna z doplňkových služeb. Včera před odesláním příspěvku jsem to ještě u výše zmíněných vlaků zkoušel (předtím to šlo zhruba před týdnem a půl pro trasu z Brna do Pardubic) a objevovalo se to, dneska už ne.
Takže asi jde o nějaký negarantovaný testovací režim.
Tady to někdo naštěstí screenoval, když to(ještě/zrovna) šlo – tedy důkaz:
https://www.k-report.net/discus/obrazky/51/71/1615171.jpg
Snad už poslední doplnění – jde to na spoje, které z Prahy odjíždějí nejdříve za 2 dny.
V jaké fázi objednávky jízdenky?
Proklikal jsem se celým postupem až k platbě a nikde nic (odjezd za týden, trasa Praha – Graz). U SC je to v mezikroku při výběru sedačky (poslední krok před platbou).
Zkouším jízdenku az do Grazu a stále nic…
Taky se mi to nepovedlo…
Tahle služba už jde mimo mě. Po zkušenostech s absencí jídelního vozu či jeho mizerným zásobováním jsem na to zanevřel, jet několik hodin o hladu není zrovna příjemné.
No jo, ale klasické restaurační vozy JLV to bylo něco! Než tohle syntetické jídlo a la nastojáka jako v bistru dělící se na půl s klasickým vygonem. Jsem rád, že jsem ten knedlíkový expres mohl zažít, snídaně, oběd,… ty malé lahvičky vína,…
No hele, na stojáka leda v zácpě (a to teda ještě nevím, kde), a malé lahvičky vína jsou pořád… Dokonce ještě navíc 0,25 l bílé suché Chardonnay a roseé cuvée
Smazáno pro tupost.
Už nepruď
Na můj dotaz navážu… (Stručný přepis) „Möet jsme vyřadili, protože ho výrobce přestal dělat ve dvojkách“, no ve dvojkách je dodnes… „Nabízíme jiné kvalitní šampaňské od českého výrobce“ (Že by myslel sekt)… Pan Bárta už má své roky, hanit ho nebudu, ale možná by bylo na čase, aby do řídících struktur dostal nějakou mladší krev, které půjde o ideální kombinaci kvality služeb a profitu firmy.
Šampanské od českého výrobcu je pekný oxymoron 🙂
Asi myslel šumivé víno typu bohemia sekt, ale to není champagne….
Vtipné na tom je, že řekne, že vyřadí Möet, kvůli tomu, že se přestal dělat ve dvojkách.(Dělá se ve všech běžných kubaturách od dvojky přes půl sedmičky, sedmičky až po velké láhve) A náhrada Proqin je půl sedmička (0,375 l)
No těmi Ponty bych se fakt nechlubil. Je to předražený hnus. Ještě že už Správa železnic začíná pouštět na nádraží běžné řetězce, snad v tomhle bude pokračovat a Pont buď zlevní na běžnou úroveň nebo zmizí v propadlišti dějin…
Kéž by se prodejna Libeřských lahůdek objevila na každém větším nádraží.
Ale ceny nic moc to ještě zlatý Pont.. Ještě s přivřeným okem beru velký řízek s chlebem a okurkou za kilčo ,ale tři chlebíčky v krabici za 150-160 Kč je přes čáru.
Jak jsme byli za Point rádi, když v dobách nádražích bufetů se na perone prodaval panak rumu, podmírák Braníka a plesnivy chleba ve vajíčku. O kolik tam měsíčně dáte víc, než kdybyste to stejný kupoval jinde????
Jestli chcete zajít na akce, jděte do Kauflandu. To že tam ale v Pointu mají otevřeno do večera, zatímco ostatní dávno mají zavřeno, neřeknete. ZLATÝ POINT.
No on je to sice point jako bod, ale jmenuje se pont… Pohodlný Obchod Na Trase
Chtělo by si nejdřív ujasnit, jak se vlastně ten obchod správně jmenuje….
Ono se to ze začátku jmenovalo Point. A mám pocit, že to byla franšíza nějaké nadnárodní firmy (pravděpodobně jsem to viděl na nějakém zahraničním nádraží). Pak se jen přejmenoval název na Pont, koncept zůstal IMHO stejný. Závěr ať si udělá každý sám, možná bylo účelem zcizit know how a přestat platit licenční poplatky, kdo po těch 30 letech ví. Ale pravděpodobně holt divoké devadesátky, kdo neměl lokty, tak dnes nepodniká. Tím nechci snižovat zásluhu JLV na kvalitě stravovacích služeb na české železnici.
Já tedy nevím ale třeba pití tam mají v celku za normální ceny. Dají se tam koupit čerstvé sendviče ,panini či bagely ,které na požádání zapečou. Navrch brzká otvírací doba za mě na nádraží spokojenost většinou chodím jen tam.
Jo, s jedním konvekťákem a jednou mikrovlnkou během jízdy uděláme (v absurdní , ovšem možné situaci) jídla pro plný cj… To už nemluvím o místech pro uskladnění tolika jídel (vlastně dvojnásobku – i pro cestu zpět – jakési dozbrojovací místo PRÝ má být v Kodani, ovšem jak se to tam dostane, kdo to bude dělat a kdo to bude platit, a hlavně jen pro pár vlaků denně…)… Zřejmě se bude muset v jídeláku vykopat sklep…
Ano, takový barový restaurační vůz jsem už párkrát vyzkoušel s tím že si to lidně nechám dát do tašky a donesu na naše místo i pro spolucestující, ale ta fronta lidí, pomalé objednání mě vždycky odrazovala. Jednou jsme byli rádi, když jsme stihli vystoupit s čerstvě připravenou objednávkou. A to se jde najíst jen zlomek cestujících.
Tam je hlavní časový průšvih v tom, že pokud ta jídla ohříváte v konvekťáku, může jich být třeba osm… Ovšem ideálně stejné, max velmi podobné… A trvá to deset minut… No a teď si vezměte, že v něm se teď dělají i hemenexy a prakticky všechny věci… Tam není jediná plotýnka … Takže je to prostě časově v háji…
Kde je letiště, je i cateringová firma. V Kodani JE letiště.
Takže se tam povinný sortiment jv bude dostávat letadlem nebo se bude na vozy dovážet vrtulníkem…? Ony ty věci do letadla a do vlaků jsou dost odlišné… Ale budiž, tím bychom třeba měli vyřešeno skladování…ale dál – a to nevím – budou ty vlaky zajíždět na letiště…? Anebo se to na hlavní či odstavné nádraží bude dostávat nějakou jinou cestou. ? On to ukáže až čas, ovšem zatím to vypadá kulantně řečeno velice nerealisticky…
Nebudete tomu věřit, ale cateringové firmy běžně disponují vynálezem zvaným dodávkový automobil, do nějž je možno naskladnit kontejnery s jídlem, dovézt je na obslužné nádraží a tam je nazbrojit do Comfortjetu. Chápu, že vám může přijít zvláštní, že si raděj nepostaví vlečku, na kterou by pro nazbrojení dovezli celý vlak a…
Hele, uvidíme, co bude,a hlavně budeme doufat, že to bude fungovat…
Odlišné v čem? Tam i tam se ohřívá hotové jídlo. Mimochodem, letušky zvládnou nakrmit celý letadlo dost rychle…
A taky mají na výběr asi dvacet jídel…?.A kapacitu letadla 900 míst…?
A taky jim do toho chodí přímo do kuchyňky půl letadla objednávat tu latté, tu cappuccino, tu flat white…? Ono srovnávat hrušky s jablky je tak snadné…
Prečo by sa tam dostával lietadlom? Teplý sortiment sa môže proste pripraviť v Kodani, ak tam chcú zbrojiť trvanlivé položky, tak to sa dá doviesť dodávkou. Cenovo to asi vyjde drahšie, ale keďže ceny JLV sú mimo „východu“ výrazne vyššie, nemal by to snáď byť až taký problém.
Jo, to máte pravdu… Zaplatíme tam dvě směny kuchařů, nakoupíme za dánské ceny, dáme dánské mzdy a i tak to úplně v pohodě vyjde…
Nemusíte platiť dve zmeny kuchárov, ako vám už bolo vysvetlené, v Kodani je dostatok cateringových firiem. Čo sa nákladov týka, ako hovorím, JLV si v Nemecku (a predpokladám že v budúcnosti v Dánsku) účtuje slušnú prirážku, takže aj tie náklady môžu byť vyššie.
Samé otázky, že? Ale JLV nejsou amatéři, takže bych zůstal v klidu a nechal to na nich.
Když myslíte…
Akorát to by to někdo musel zaplatit. 🙂
Zaplatí to zákazník, jako ostatně vždycky. Z cen v ICE Bordrestaurant je otužilý…
Jo, koupit jídlo v Kodani určitě nejde… Neděláte vy na dráze?
Přímo na tom voze.. vy naprosto netušíte, o čem je řeč… Hlavně že se k tomu vyjadřujete
Co vám brání změnit zaměstnavatele, když vám to nevyhovuje?
Brání mi v tom profesní čest.. protože kdyby se k tomu měli dostat lidé jako vy, tak potěš pánbůh
Sorry, vy víte čím se živím? Hodně slabý argument. Btw zrovna na lince do Berlína jsou potkal pod JLV už hodně odpadu, co chtěl jen okrádat s co nejmenší námahou. Takže pokud nechcete poctivě makat, ale jen kňučet, tak to nedělejte….
Doufám že jídlem 😂
A víte vy co? Pojďte na pifo… Pokecat… Akorát jak se potkáme… Nerad bych to řešil přes diskusní fórum… Ale pokecat bysme mohli
A že bych nechtěl poctivě makat, ale jen kňučet – jsem tam ukrutně dlouho… A jezdil jsem skoro všude… Budapešť, Varšava, Kiel…. takže to jste úplně netrefil… Já chci dělat svoji práci pořádně a tak, aby byli lidé spokojeni, což, jak si můžete přečíst v ostatních komentářích, byli, ovšem po návštěvě tohoto prémiového produktu úplně nejsou… A jediné, co mi vadí, je to, že mi tvůrci a obhájci této parodie na drážní gastronomii toto znemožňují… A pokud se tváříte tak zasvěceně do problematiky – pročpak skončil ten, jenž byl v hierarchii uznáván jako číslo 1…? A nebyl to Pavel… To… Číst vice »
§1…
Že by v Kodani všude prodávali balené zachlazené jídlo z kuchyně JLV přímo pro bistra….? Inu, možné to je…
Tak asi není potřeba aby měli každej extrabuřt, kterej si JLV vymyslí. Podstatný je, že Dánové určitě dokážou dozbrojit jídelní vůz. Ano, asi by tam musel bejt nějakej kompromis (jako třeba úprava menu). To ale nemusí bejt na škodu. Není potřeba jíst pořád svíčkovou a řízek.
>Nevěřili, že jídelní a lůžkové vozy budou schopné samostatně přežít kapitalismus
To funguje specificky na dlouhých a pomalých vlacích, proto se jim v Česku daří. Když třeba Taiwan od severu na jih jde projet za 1h20 s intervalem 10 minut, tak tam jídelní vůz nemaji, ale je to všechno natlačeno do stanic a má to svoji logiku.
Takže moje rada do budoucnosti by byla u VRT už jídlo ve voze nezkoušet, pokud to není >4h cesty.
To asi nejde takto zobecnit. Když se podíváme na německá ICE, tam se něco jako hlavní jídlo nabízí a zároveň jsou na nádražích různé jídelní kouty a pekárny. A pak ve Francii a Španělsku dostane člověk ve vlaku na 300 km dlouhé cestě tak akorát balenou bagetu a slané tyčky, a ve stanici je rád za Relay otevřené v pracovní dny.
ICE jezdí běžně 5, 6 i více hodin.
Ano, některé TGV taky, ale ta doba jízdy není to hlavní kritérium pro výběr jídel v dané kategorii vlaku, ne?
To Španělsko není zcela přesné, možná tak se státním dopravcem. My jezdíme Alicante-Madrid s Iryo a tam si můžeme objednat normálně plné menu (polévka, teplé hlavní jídlo, houska s máslíčkem, čokoládová pralinka, čaj, kafe, pivko nebo vínko).
To je od slova milovat, ten předpoklad byl hodný milování.