Podcast: Absence zabezpečení, které hlídá strojvedoucího, je velký problém české železnice, říká Radan Stift
Zájezdový vlak do Legolandu. Foto: Pavel Vaníček
Inspirací Radana Stifta pro vlaky z Česka do Legolandu byl Orient expres a jihoafrický úzkorozchodný vlak Pride of Africa.
Doufáme, že na květnový Legoland bude jídelák vyřešen. Těšíme se na něj už teď…
K tomu zabezpečení, to je prostě systém který je poplatný době kdy na mašině byl strojvedoucí spolu s topičem (pomocníkem), a ještě k tomu navíc návěsti hlídal vlakvedoucí z hytláku. Doba se změníla, strojvedoucí je na mašině sám a nikdo ho nehlídá, ale zabezpečení je pořád stejné. Pak stačí jen něco malého přehlédnout…
V Německu hlídalo PZB na parní mašině strojvedoucího a topiče už v roce 1933. Je mi ale divné, proč Němci nevnutili za Protektorátu PZB i na ČMD/BMB.
Protože v roce 1933 to byly první, testovací verze. Standard byl až INDUSI 54 v roce 1954. Tak proto.
A jen tak mimochodem, ani tu dálnici nakonec nedostavěli, v roce 1942 opustili staveniště, došly prachy.
Tak tak. Kdyby vydrželi, tak kromě přestavěných uzlů Liberec, Děčín, Sokolov bylo i 15 kV 16,7 Hz (projekt Žilina – SNV) a nemuseli jsme se dnes patlat s nevýkonnými 3 kV =. A bylo by i Indusi, protože bylo a i je úžasně laciné i proti naší (americké a pak ruské) liniovce…
Jenže ta italská technologie byla ve slevě a licence na lokomotivy taky.
Pokud by ta technologie nebyla po válce zlikvidována, protože německé = špatné. Nejspíš si nikdo z nás nedokáže představit, jaký tady byl po válce celospolečenský odpor proti Němcům a všemu německému.
to se divím že jsme hned zase nezavedli ježdění vlevo
V pravo se u nás na železnici jezdilo i před válkou a obsazením Sudet…
Ano, potvrzuji. Při debatách s mou matkou a hlavně babičkou (Polka) to šlo velice významně cítit…
Zajímavý vhled do pokusu rozbití jednotné železnice, možná až kartelu mezi evropskými železničními podniky, před vstupem ČR do EU.
Jsem rád, že po takřka 20 letech jsou takové věci jako „zvláštní režim“, „to nejde, protože“ a další naštěstí minulostí.
I po vstupu do EU, pouze do vstupu do EU se to mohlo zakazovat bez důvodů…
Někdy v roce 2006 jsme dokonce byli připraveni použít pro nákladní vlak Plzeň – Furth parní lokomotivu 475.111, protože na rozdíl od našich lokomotiv schválených na obou infrastrukturách byla zapsána v Dodatkovém ujednání…
A jela skutečně? Nebo jak moc ste se přiblížily, lokomotiva se roztápěla protože pár hodin před jízdou se očekávala zcela vážně?
Nakonec nejela, protože ČD ustoupily. Zástup novinářů fotících si parní loko na nákladním vlaku s tiskovou konferencí si nedovolila ani tehdy prakticky unitárněmonopolní ČD.
Pára měla v neděli výkon a byla držená do pondělí na ohni, aby byla schopná okamžitě nastoupit na vlak.
Já byl i s tou tiskovkou připraven…
A řvali u toho, jak zlá silniční doprava ubližuje dráze.
Nikoliv. Tehdy „dráha“ ubližovala „jiné dráze“…
S tím jsem měl bohaté zkušenosti již od 23.5.1998, kdy jsem převzal trať Sokolov – Kraslice st.hr. od ČD a rázem jsem se pro pár kolegů stal „nekolegou“…
Pro některé ta válka neskončila, viz namazané kolejnice.
jj, to tak bývá, že důležité je „zvítězit“ nad sousední kompanií, bez ohledu na to, že „turek táhne odjinud“. Viz zájem firmy Mercedes-Benz, která v 60.-tých letech nasměrovala naprostou většinu investic do užitkových aut/autobusů, zejména do náklaďáků. Neboť, když tehdy vznikalo Evropské společenství, tak RAPIDNĚ vzrůstala poptávka po mezinárodní dopravě v rámci ES… jenže „národní“ nádražácké (státní) firmy si mentálně furt „hrály jen a pouze na svém písečku“. No a o 15 let později měla firma Mercedes větší tržby z užitkových aut a z autobusů než ze svých limuzín. Pro srovnání – tržby z užitkových aut v rámci Volkswagenu činily… Číst vice »
Železnici prostě chybí něco jako Vídeňská úmluva a především snaha ji dodržovat. A to se mnozí chtějí porovnávat s letectvím. 🙁
Spíš bych řekl, že to souvisí s tím, že dráha byla úřad a nechtěla si do toho nechat kecat.
UIC existovalo, základní pravidla byla stanovena, vozy přes hranice jezdily, jen si někteří nedovedly představit a pak povolit provozování dopravy někoho jiného než „matku dráhu“.
Naštěstí je tato doba pryč, poučme se z minula a doufejme, že to už jen budou veselé historky. 🙂
No za mě nejvíc škodí ty snahy „Vídeňskou úmluvu“ přece jen nějak udělat, navzdory její nereálnosti. Jaksi mimochodem se tím likviduje celkem jednoduchá prostupnost hranic ve stylu „do první stanice“, což by mnohdy naprosto stačilo a na rozdíl od „Vídeňské úmluvy“ to reálné je a i dříve bylo normální.
Axeli, přestaň točit dokola ty své legendy, navíc nesouvisející s věcí.
Díky za hezký rozhovor, ze života. Žádné vznosné řeči o nostalgii či o poslání nádražáků prosazovat to či ono (a to na dluh daňových poplatníků). Inu reálný příklad … proč zájem o vlakové jízdenky do Legolandu je větší než o jízdenky do Europarku … přestože Europark nabízí mnohem víc atrakcí? Tož přesně takové otázky o marketing pro spotřebitele budou klíčové. Žádné parní mašinky. Tohle bude téma diskuzí pro desítky tisíc členů/členek modré armády, jejich tvrdou a poctivou dosud živily dotace, a to dotace zejména na dluh. Holt nám jako národu už na nádražácké dotace asi bankéři nepůjčí na slušný úrok,… Číst vice »
Pes jitrničku sežral…
Píše jako d***nt, příspěvky má jako d***nt, asi to bude d***nt
No vidíte. A zatím je obrovská šance pro spoustu patrně brzy bezprizorních nádražáků, jak načerpat zkušenosti z reálného života od takového praktika jako pan Stift. Protože ono je úplně jedno co si píšou lidi odtržení od života (třeba v Obzoru). Holt brzy bude platit, že výplata nádražáků bude taková, jak spokojení a jak častí budou solventní pasažéři = prachy na státní dotace pro nádražáky už nám bankéři nepůjčí na slušný úrok. Ono opravdu 90% populace není praštěno kolejnicí. Viz fan-web o cestování vlakem pro mladé maminky/tatínky s mimčem. https://www.vlakemjednoduse.cz/casto-kladene-otazky/ Překvapuje mě, že pasažérská ČD plýtvá desítkami milionů Kč na parní… Číst vice »
kdyby jste věděl, tak by vás to nepřekvapovalo. ČD je dopravce a kromě dvou nádražních budov, jiné nevlastní a zároveň už neprovozuje všude dopravu. A nebo by jste měl požadovat tohle po všech dopravcích.
Kdo (jaký dopravce) by měl dělat informaci o nádraží v Mostě?
P.S.: Tohle má dělat firma, kterou ale neznáte a netušíte jak funguje.
Tak ono to vychází z úchylného pojetí některých, že pasažérské vlaky jsou primárně pro šotouše a režijkáře.
Co z čeho vychází?
Nevyjadřujete se jasně ani v oblastech které preferujete.
Kraje a MD objednávají vlaky pro šotouše a režijkáře?
To by jim politicky neprošlo.
Však je taky Borecký persona non grata, že přestal objednávat vlaky do Mochova.
Ta ironie, že zrovna těmi parními vlaky jezdí celkem dost maminek/tatínků s kupou dětí.
Prostě Trollcit
Děkuji Radanovi i Ondřejovi za velmi poutavý rozhovor, který mi připomněl i mé mládí : – )
Ondřejovi posílám na FB pár fotografií z našich úplných začátků pod hlavičkou společnosti RAILTRANS s.r.o. včetně pravděpodobně úplně prvního mezinárodního vlaku společností SBE a RAILTRANS, tedy rychlík Zittau – Varnsdorf – Praha dne 21.2.2004, ještě před vstupem do EU.
Podle knihy předávky lokomotivy 716 505-3 je dne 29.6.2004 zapsán výkon České Velenice-Plzeň-FURTH IM WALD- České Velenice. Strojvedoucí Šimral/Stift dopravce Railtrans.
Jo, to mohlo být ono
Děkuji za doplnění. Kdy byl první výlet do Bad Schandau? V srpnu 2004?
První výlet do Bad Schandau byl podle knihy předávky 21.7.2004. Strojvedoucím jste byl vy.
Můžu se prosím zeptat, jestli ještě dneska firma SŽDC si opisuje iniciály řidičů vlaků? Ať už manuálně či elektronicky?
Nemyslím ten compliance papír co dávají odborníci SŽDC podepsat zástupci dopravce, že na trati je to a to … tuším, že rozkaz se tomu říká