Podbaba – Bohnice: Dočasná lanovka na 30 let, pak tramvaj na mostě a v tunelu
Vedení pražského magistrátu dnes upřesnilo plán na propojení Podbaby, Troji a Bohnic hromadnou dopravou. Záměr je rozdělený do šesti etap
Vedení pražského magistrátu dnes upřesnilo plán na propojení Podbaby, Troji a Bohnic hromadnou dopravou. Záměr je rozdělený do šesti etap a počítá s postupnou výstavbou navazujících dopravních staveb. První je na řadě lanovka, kterou město koncipuje jako provizorní řešení na zhruba 30 let, než se podaří sever Prahy propojit tramvajovými tratěmi.
Praha dnes také představila nové vizualizace lanovky, jejíž stanice jsou oproti původním zaobleným tvarům hranaté. Lanovka spojí tramvajovou a železniční zastávku Nádraží Podbaba s Podhořím a sídlištěm v Bohnicích u autobusové zastávky Na Pazderce. Zbudování lanovky za zhruba 1,5 miliardy považují pražští politici za nejrychlejší a nejlevnější řešení.
„Na sídlišti Bohnice bydlí 25 tisíc lidí. Na druhém břehu Vltavy máme Dejvice a Bubeneč, kde jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, několik obchodních a administrativních center. Mezi nimi je ZOO a Trojská kotlina. Právě zde jakékoliv spojení MHD chybí nejvíc,“ uvedl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Podle něj je ale zavedení veřejné dopravy v těchto místech technicky velmi náročné. Tramvaj z Podbaby bude vyžadovat nový most přes Vltavu a téměř kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. „Zde ale nedojde k zahájení realizace dřív než v roce 2030. Lanovku naprojektujeme a postavíme do pěti let, odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka a bude čtyřikrát levnější,“ doplnil Scheinherr.
Když se dnes cestující potřebuje dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musí na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak „áčkem“ na Dejvickou. Přes centrum je to 13 kilometrů, tramvají 11 kilometrů, obě varianty zaberou zhruba 40 minut. Vzdušnou čarou vzdálenost činí asi 3,5 kilometru. Lanovkou to má trvat 15 minut.
Lanovka je podle Scheinherra řešením na 30 let pro nejsložitější úsek spojení Praha 6 – Praha 8 přes řeku a stometrovou skálu do Bohnic. „Lanovka nenahrazuje tramvaj. Jen ji bude nějaký čas suplovat. Navazující etapy přivedou tramvajovou trať ke konečné lanovky v Bohnicích směrem od metra Kobylisy. Další tramvajová trať povede z Podbaby do Suchdola, na kterou naváže další úsek přes řeku k mezizastávce lanovky v Troji. V této etapě vznikne nový most přes Vltavu,“ upřesnil Scheinherr.
Lanová dráha pak může být provozována i v poloviční trase mezi Trojou a Bohnicemi. Následovat budou práce na téměř kilometrovém raženém tunelu ve skále, poslední a nejsložitější části, kterou lanovka od začátku suplovala. Po jejím dokončení tramvaj zcela nahradí trasu lanové dráhy. Lanovka bude zařazena do systému pražské integrované dopravy a budou v ní platit běžné jízdenky MHD.
Lanovou dráhu je podle města možné zprovoznit nejdříve v roce 2025. Do roku 2030 vznikne tramvajová trať z Kobylis do Bohnic a výhledově po roce 2030 může být dokončené i celé tramvajové spojení.Hovoří se přitom o roce 2050. Zda pak bude lanovka zbourána, není jasné.
O lanovce: mimo obytné domy a na třech lanech
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující vystoupit a nastoupit. Pro případ nouze systém počítá s takzvanou evakuační kabinou. Nehrozí tak, že by se cestující při nečekaném uvíznutí museli dostávat ven za pomoci hasičů či vrtulníku. Evakuační kabina se k nim dostane po třetím laně a dopraví je do stanice. Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů. Kabinky budou bezbariérové. Na letní sezonu se počítá se zapojením kabin pro cyklisty. Lanovka bude integrována do PID.