Pod Králický Sněžník bude zřejmě letos turisty vozit Ventilovka
S nástupem Leo Expressu na podorlické tratě Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka – Hanušovice řeší Pardubický
S nástupem Leo Expressu na podorlické tratě Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka – Hanušovice řeší Pardubický kraj osud tradičních parních vlaků z České Třebové do Hanušovic. Podle serveru iDnes.cz je už nebudou zajišťovat České dráhy. V jejich čele má stanout lokomotiva 431.032 zvaná Ventilovka, která patří do sbírek Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
Kdo ale bude dopravcem není zatím jasné. „Nyní probíhají jednání, v rámci kterých konkretizujeme spolupráci mezi žambereckým Muzeem starých strojů a technologií, které by vypravovalo historické vlaky, a Pardubickým krajem. V tuto chvíli upřesňujeme rozsah jízd, jízdní řád a celou trasu,“ uvedl pro iDnes.cz mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Pro deník Zdopravy.cz dodal, že příští schůzka proběhne v úterý a bude se na ní řešit právě „administrativní nastavení celého provozu“. S mašinou dosud jako dopravce jezdila firma MBM Rail, která ji také přivezla z Německa.
Parní vlak dosud jezdíval na trase Česká Třebová – Hanušovice každou sobotu o prázdninách.
Lokomotivu 431.032 přezdívanou Ventilovka podle všeho vlastní společnost Former, která patří Michalu Bednářovi. Firma provozuje restaurátorskou dílnu a muzeum starých strojů v Žamberku. Dopravcem pak je MBM Rail. Jde o stroj vyrobený na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku společností St.E.G. Poté jezdila v pravidelném provozu v Rakousku, v sedmdesátých letech se lokomotiva dostala do muzejního provozu ve Švýcarsku a později v Německu. V roce 2017 ji koupili čeští majitelé. V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018. Všechny info o ní jsou na www.ventilovka.cz.