Pod dráty k Mladé Boleslavi. Správa železnic vybrala projektanta elektrizace trati z Nymburka
Železniční přejezd s jednotkou 814 Regionova u zastávky Nepřevázka na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Petra Škarková
Trať má kromě elektrizace projít zrychlením až na 200 km/h.
ono o tom jenom mlejt a žvanit nebo jednat je velký rozdíl
Díky za info o projektantech. 🙂
Bez dvoukolejné trati je to neefektivní.
Z Čachovic, kde se připojí dvoukolejka z Lysé přes Všejanskou spojku (ta už se projektuje), bude dvoukolejka až do Mladé Boleslavi město (přes Bezděčínskou spojku).
V zadání této zakázky tedy o tom není ani slovo, ale samozřejmě to logiku dává.
ano prvně je potřeba stanice přestavět na dostatečnou délku kolejí a pak následně předělat na dvoukolejku..to by nebylo aby se to udělalo jednou už před pár lety, když se do té tratě hrabalo..přitom už tenkrát bylo pozdě
Všechny stanice byly prodlouženy v rámci projektu zkapacitnění…
…by mela byt soucasti noveho spojeni z Prahy do MB…. no, uprime, bylo by to zlepseni, ale nijak vyznamne, do MB musi vest lepsi trat s lepsimi dojezdovymi casy…
Pro nakladni dopravu ok, to je dulezita trat…
A o to jde. Osobní v tomto případě není priorita.
A jaký v tom kontextu dává smysl zrychlení na 160/200 km/h? 🤔
S tim ja souhlasim, … je ale zminka o spojeni MB a Prahy a to jen o nakladni doprave uz neni, ten smer je frekventovany a nova trat Pha-MB pro osobku by se mela diskutovat i kdyz neni prioritou… I Liberecko by ji uvitalo… do MB je to cca 60km, to by slo i za 20-30min.,…
I po případné modernizaci trati bude železniční osobní doprava těžko konkurovat té silniční, která je vedená mezi Prahou a MB po dálnici.
Pro Tebe osobní doprava nebyla nikdy priorita
Má být úsek Čachovice – Nepřevázka kromě elektrifikace také zdvojkolejněn?
ano
ale nikoliv v rámci této akce..to se bude řešit v akci pro osobní dopravu…
To fakt ten kousíček Nepřevázka – Čejetičky pod trolejí nebude, už kvůli třeba nějakým odklonům nebo jako provizorní trasa do doby té Bezděčínské spojky…?
Tohle bych viděl jako další etapu v komplexní rekonstrukci úseku Čejetičky (MB hl.n.) – MBm a trianglu. Na http://www.stavby.szdc.cz je to stavba S-43.
ono je otázkou co bude dříve..jestli dráty nebo spojka..
Neni mi zcela z textu jasne, pujde i o zdvoukolejneni? V celem useku nebo aspon ze Vsejan (Vsejanska spojka mozna nekdy v budoucnu)?
Ano, půjde o zdvoukolejnění.
No konečně někdo jiný než SUDOP Praha 😉
Proč? Máte něco konkrétního proti nim? Jinak , AFRY nebo třeba Mott McDonald běžně pro SŽ pracují. AFRY teď například dokončuje SP Brno-Znojmo.
Afry jsou spíš dopravní inženýři než projektanti. Třeba nikdy nedělali trakční vedení. Tak snad se jim bude dařit. 🙂
Je nyní otázkou, zda při stavbě nulté etapy VRT přes Nehvizdy, jejíž součástí je i zdvojkolejnění trati Poříčany (mimo) – Sadská – Nymburk město nezrušit projekt Všejanské spojky, trať 231 nechat S-Bahnu a zdvojkolejnit úsek Nymburt město – Veleliby – Mladá Boleslav…
Doplním to otázkou: Jak silný by byl případný přepravní proud po Všejanské spojce v relaci (Čelákovice) – Lysá – Milovice – Mladá Boleslav? Odpověď na tuhle by měla pomoci.
Je zde velmi silná poptávka kvůli dojíždění zaměstnanců škoda auto z Lysé nad Labem a Milovic. Zároveň bude umožněno po všejanské spojce jezdit bez nutnosti úvratě v Nymburku z Škoda auto do Prahy a opačně.
No ony tam z těchto končin zas takové davy nejezdí. Z Milovic a Lysé se jezdí hlavně do Prahy. K MB spáduje spíše chudý sever…
Zároveň dojde k umožnění spojení vlakem z Boleslavi na nový terminál VRT Praha-východ u Nehvizd a také zlepšení spojení Liberec- Praha.
A fata morgana bude realitou…😂
Stejný, regionalka zůstane stejně přes Lysou a dálková je mizivá. Jen ať ji postaví, než zase čekat dalších 30 let na vrt.
Čím víc se v tom bude někdo rýpat, tak se dosáhne akorát toho, že nebude pro zlepšení spojení Prahy a Mladé Boleslavi vůbec nic. Očekávám, že VRT výjezd z Prahy přes Nehvizdy do Poříčan bude všemožně blokován a jeho realizace díky tomu oddalována. Aby to nedopadlo nakonec tak, že jediná věc pro zlepšení spojení Prahy a Mladé Boleslavi bude po elektrizaci trati Nymburk – Bezděčín a výstavbě bezděčínské spojky akorát výstavba trakčního vedení mezi žst. Nymburk město a Veleliby…
Přesně tak takovýhle mi řečmi se dosáhne pouze toho, že nebude ani jedno. Přesně takových případů je na síti kupa.
A vy myslíte, že Všejanská spojka nebude blokována? Už jste slyšel o té pratuří rezervaci?
Pratuří říkáte? Tak to si půjdu zaopatřit bazuku…a nějakou pravěkou kuchařku…
Vařte to jako mamuta. S koprovkou.
Slyšel. Ale všejanská spojka by měla jít mimo ní a krom toho jí budou blokovat jen ekologové, kdežto VRT budou blokovat v okolí Jiren a Nehviz ve velkém také místní obyvatelé. A to bude kámen úrazu…
A náklady z Boleslavi jezdí všechny jen na východ? Nebo budou všechny na západ preprahat v Nymburce? Nebo je pustí na VRT?
Hmm, když se podařilo dosáhnout i u ložených nákladních vlaků max. rychlosti 120 km/h nebo vyšší…
To není otázka, to je zcela jasné. 🙂 Mj. i proto je těch 120 km/h na nejpřímější části tratě blbý vtip… Ale to se sfoukne s tím doděláním dvoukolejky, jak píšeš. Akorát, že mezitím ta spojka od Milovic přece jen vznikne, protože „už se to dlouho odkládalo“. Tak tam nakonec projede jednou za hodinu protažený milovický osobák, a z Čelákovic + Lysé se tak do MB taky dostanou bez přestupu.
Já bych v tomto kontextu ještě doplnil, že Liberec – HK bude brzy zralé na vedení přes Boleslav a Nymburk = další argument pro 2 koleje až do (před) NB.
Zajímavý význam slučka brzy.
Jak píšu výše vsejanska spojka je nejrychlejší a nejméně kolizní spojení Boleslavi s pravobrezkou.
Liberec – HK určitě ne, Tome. To je regionálka postavená na nácestných stanicích, žádné rychlospojení Liberce a Turnova s HK…
Nemyslím samozřejmě přetrasování R14, ale něco s ambicí být časově konkurenceschopné i čistě mezi HK a LB (jaksi mimochodem předpokládám, že z MB do LB to přece jen postupně dokonverguje k něčemu civilizovanému). Navíc z MB do východních Čech není úplně malá poptávka.
Víceméně souhlas, jen místo z Liberce do HK by byl lepší směr do Kolína a Pardubic. To jsou hlavní uzly pro přestup dál na východ.
To jsou zas jen nějaké vlhké sny.
Vy také dobrovolně jezdíte z Přerova do Brna přes Břeclav?
V případě, že jsou zácpy z Prahy (Přerov) do Lysé (Brno), tak ano…
Akorát že žádná VRT z různých důvodů a příčin nikdy nevznikne.
A zrychlena bude nakonec trať Praha – Nymburk – Hradec Králové, která se buď v Chocni, nebo v Č.Třebové napojí na nynější „koridor“, aby pak přes Zábřeh pokračovala do Olomouce…a do Bohumína.
Provoz Praha – Olomouc – Opava/Návsí tak bude zajištěn rychlíky „R1“ přes Pardubice, a expresy přes HK. Provoz mezi Prahou a HK se nezmění. Možná se jen změní cílová stanice nynější R10 (na Letohrad).
Ano, zní to logicky, jen by pak bylo vhodné ze „všejanské“ spojky udělat „velelibskou“, tedy aby nákladní vlak od Kostomlat mohl za Kamenným Zbožím uhnout „doleva“ a dojet bez úvrati v Nymburce hl.n. do Velelib. Jestli však opravdu na Božím Daru má být sídliště (kvůli kterému by se protahovala trať z Milovic k Božímu Daru), pak už je asi jedno, jestli ten poslední chybějící kousek koleje vede z Kamenného Zboží do Velelib nebo z Božího Daru do Čachovic.
No tak sláva. PRAK a Mladou Boleslav bychom měli, takže teď už jen to třetí největší město Středočeského kraje. To bude výzva pro Správu železnic. Ostatně MD a kraj, to po ní chce stále v dopravní politice.
Opravdu myslíte, že to bude přes Lysou/Nymburk do MB konkurence schopné D10?
Něco je vždy lepší než nic.
Nebo snad se něco řeší s tím třetím městem?? Tratová 75 a samé propady na přejezdech, dlouhé úseky na křižování a to vše pokud pominu i tu nedokončenou elektrizaci.
tak pokud se to opravdu udělá rozumně na parametry alespoň 160 tak dejme tomu ano
Z Berouna se do Prahy nejezdí vlakem, když je to po dálnici blíž?
Kupodivu moc, ale není to tím, že by to bylo pomalejší, ale zoufalou poslední mílí od vlaku.
Blíž/dál je dopravě irelevantní. V dopravě (cestujících) záleží na čase. Tedy Marseille je k Paříži vlakem blíž, než Brno k Praze.
Takže pokud jedete z Berouna někam třeba na letiště/do Stodůlek, je to po dálnici logicky blíž. Pokud jedete do centra, je výhodnější vlak. Pokud zrovna není závada na 171.
Což z důvodu pečlivé a časté údržby Sebevraždy Železnic (😂) není zrovna výjimečné…
Co se týká nákladní dopravy, tak to zcela jistě konkurenceschopnost železnice zvýší…
Jinak mou připomínku ohledně jízdy přes Nymburk beru zpět, neuvědomil jsem si, že by byl vážně narušen výjezd nákladní dopravy směr Pravobřežka (Děčín, Ústí nad Labem).
V jednom projektu jsem četl , že cílová jízdní doba mezi Mladá Boleslav město a Praha hl.n. má být 45 minut. Ano, to je konkurenceschopné. Zvláště když provoz na D10 je obrovský a o možnostech pohybovat se po Praze autem radši ani nemluvit..
Zase polovičaté řešení. Když už se bude trať modernizovat, tak by se měla zdvoukoljenit a udělat 160 kmh až do Nymburka. Až se postaví VRT Polabí, tak by alespoň část vlaků mohla jezdit tudy a umožnila tak přestup v Nehvizdech. Jediné zpomalení by byl asi 2 kilometrový úsek při průjezdu Nymburkem, ale tam by vlak stejně měl zastávku.
Nehvizdy budou v době, kdy se do Nymburka bude jezdit těch 160 – 250 km/h (ne, žádná VRT nikdy nebude) bezvýznamná vesnice v okrese Stará Boleslav…😂
Doufám, že to už bude na 25 kV.
Pokud už bude 231 přepnuta, nebo se bude zrovna přepínat, tak bych předpokládal, že jo, jinak to nedává smysl mít 30 km ve střídavině a zbytek stejnosměr.
Já si myslím, že to dělat na 3kV nemá smysl, osobáky budou jezdit stále v dieselu (když se Nepřevázka – Mb hl.n. bude drátovat v další etapě..
Uničovka se taky dělá na 3kV.
Ale s přípravou na přepnutí. Tj. izolace na 25 kV, průřezy traktčního vedení na 3000 V.
To se říkalo u Berouna taky a najednou 800 mega.
Jenž e Uničovská byla už nakreslená, když se schválil přechod na střídavou. Do Solnice bude 25kv.
Bude.
Proč mezi Nymburkem a Čachovicemi pouze 120 km/h, když je to tam rovné jako podle pravítka?
Ani 814 ani 845 vyšší rychlost nepotřebují. „Koridor“ z Prahy do MB tudy nepovede, takže tam mít 160 km/h moc nemá smysl.
Jo, a ani do budoucna třeba, až tyhle vraky budou dávno ve šrotu, že.
To je tak trapný…
845 do šrotu nepůjde evidentně ještě dlouho.
Trapné jsou akorát agresivní výlevy na názory druhých.
845 tam bude jezdit ještě za 50 let? Nebo zase plánujeme všechno jenom na 20?
No s přístupem nejmenovaného zeleného dopravce to vypadá, že tam 845 budou jezdit ještě několik desetiletí. 50 let asi ne, ale těch 20 určitě jo. Taky je potřeba si uvědomit, že linka R22 pokračuje z MB dále na Českou Lípu a Rumburk, kde jede po tratích, které na 160 nikdy přestavěny nebudou, spíš budeme rádi, když se jednou vůbec dočkají elektrifikace. Zbytek osobní dopravy na trati 071 tvoří osobáky, které kvůli častému zastavování také 160 nepojedou, ani kdyby se na ně nasadil sebelepší motorák. Nákladní vlaky mají svoji povolenou rychlost hluboko pod číslem 160 km/h. K čemu tedy 160 km/h… Číst vice »
Jasně. Rychlíkové motorové jednotky v roce 2040 budou mít stále max. rychlost 120. Ať žije Balkán.
No a zelenej dopravce? Na tom to přeci nezáleží, objednatelem ZDO je MD; a to by mělo mít koncepci. Pokud náklady na modernizaci 120 km/h + 1% = 160 km/h (ETCS, přejezdy, svršek musí být na obém), pak zůstávat na 120 je vyložená hloupost, bez ohledu na nákladní dopravu.
To prostě neobhájíte.
Spíš neobhájíte vysokou rychlost na příliš krátkém úseku. Každé zrychlení stojí dost energie a pokud se bude hned zase brzdit, tak je to neefektivní a za cenu úspory pár vteřin vám výrazně vzrostou provozní náklady. Vždy je třeba hledat nějakou kompromisní variantu, ne chtít za každou cenu protlačit stošedesátku úplně všude.
Jo a…dokud bude mít R22 Arriva, jednotek na 160 km/h se tam cestující nikdy nedočkají. Pochybuji, že v Německu nějaký šrot s touto provozní rychlostí čeká na odkoupení do Česka.
To přece není starost SŽ. Na 140 zrychlit půjde určitě a 160 nějaká lehká el. jednotka taky zvládne.
Autem taky zrychlujete na 130, i když je jedete jenom 2 km, ačkoli z hlediska propočtu spotřeby i ušetřeného času je to nesmysl.
Když to dobře půjde, tak zelený parazit dojezdí 31.12.2042.
Takže hned 1.1.2043 nepřijede 845, ale…nový motorák v najbrtu…
Berte to tak , že v té době i 160 km/h mezi Nymburkem a Kolínem. A mít 160 km/h z Kolína až do MB smysl má…
Nevim a divím se proč v roce 2021 počítáte s provozem těchto typů retro vlaků na životnost svršku . Zabezpečení ETCS do těch vraků taky asi cpát nikdo nebude
To je uvažování šotoušků a modrých gum. K čemu rychlost vyšší než 80/100/120… když 814/842/B rychleji nejezdí.
No a proto jsme tam kde jsme.
To je uvažování objednatelů – měl snad Středočeský kraj snahu řešit tam soutěž na jiná vozidla? (Ani to nemá smysl, při té frekvenci.)
Tak předpokládám, že až bude trať elektrizovaná, tak bude snaha nahradit motoráky nějakým dvouvozovým panterem.
A ono se snad na této trati plánuje nasazení pendolina?
Leda na muzejní jízdy…
Které ale nebudou v režii ČD, ale nějakých nadšenců, kteří se té Lužné ujmou…
Arriva s 845 zřejmě počítá po celou dobu smlouvy, kterou má ještě na dlouhoa jentak jim neskončí.
Těch mínusů…jako ok, napsal jsem svůj názor, to je snad ještě povolené. Ale vážně někomu připadá smysluplné zavádět tak vysokou rychlost na tak krátkém úseku, která by stejně nešla využít, nejen kvůli vozovému parku, ale především proto, že než by se vlak z těch Čachovic rozjel na 160, tak už je dávno v Nymburce, který asi projíždět nebude?
Ale no tak. On to není až takový kousíček a dost dobře se může stát, že tam třeba nějaký dopravce bude chtìt provozovat vlaky přes Nehvizdy a Nymburk.
Nelze plánovat jen tak, jak si nakreslili pantátové na MD schémátko svých vláčků. Za 20 let bude všechno jinak.
To bude…😈
Rovných (na 160 km/h) podle pravítka je cca 5 km Veleliby(mimo) – Všejany (na kolik je oblouk za Všejany?).
A další věc bude napojení v Čachovicích, kdy předpokládám, že hlavní koleje budou od Milovic, takže se od Nymburka bude jezdit odbočkou (a to bych rychleni než 120 neviděl).
Takže rozdíl mezi 160km/h a 120km/h nebude v jízdních dobách ani minuta.
Odbočka na 160 tu je.
A využila by se? Mezi odbočkou a rovinkou je právě ten oblouk u Všejan. Podle openrailwaymap je na 80.
Ale jaký má poloměr?
Oblouky u Všejan dnes zvládnou 100 km/h (nebýt přejezdu), při stavbě takového rozsahu stejně dojde k přeložkám a udělat oblouky mírnější (1000 m – 140 km/h) by nebyly nijak extrémní náklady navíc.
Ono je vůbec otázka, jak to SŽDC myslí s výstavbou VRT vážka a v jakém desetiletí se stavba aspoň prvního úseku dokončí. Čili pokud má stát VRT do Úval a snad i s odbočkou přes Sadskou do Nymburka – města, jestli by nebylo vhodnější trasovat spojení MB-Praha tudy a vybodnout se na čachovickou spojku a nějou brutalistickou přestavbu Lysé.
Rychlíky se podle mne úplně nevlezou.
Jestli tomu rozumím, má jít o úsek Čechovice-Nepřevázka. ?
Proč se neelektrizuje zbývající 10 km úsek Čachovice – NB. Jednak nákladní vlaky a mohly jezdit i elektrické jednotky MB-Kolín , klidně i nějaká rychlejší vrstva, protože cestování na Brno, Olomouc.. je stejně rychlejší z Boleslavi přes Kolín než přes Prahu.
A co si přečíst článek, tady dokonce stačí i nadpis.
Ciwe, regionova to tam bude moct valit až 200 km/h! Ten pokrok!
Jestli opravdu bude valit 200 km/h, tak to doufám bude cestou do pece a už bez lidí.
Šotomafie prosadí 810 a namontují do nich proudové motory.
Když to zaplatí…
Nedělaly se zde náhodou nedávno dvě stavby zvýšení propustnosti úseku Nymburk – Mladá Boleslav, kdy se rekonstruovali stanice a traťové úseky? Znamená to, že to, co bylo draze opraveno znovu rozkopou?
Přesně tak. Přestavby zastávek na dvojkolejné výhybny + výhybna nová. Těžko říct, jestli šlo o koordinaci s touto navazující stavbou.
Navíc na rok 2021 uvádí SŽDC stavbu Oprava trati v úseku Nymburk – Mladá Boleslav (Předmětem akce je souvislá výměna kolejnic a upevňovacích komponentů a oprava geometrických parametrů koleje, která bude po svaření bezstyková.)
Jasně, že nic není zkoordinované, odbory 13 a 6 si každý hraje na svém písečku. Tato oprava za 130 mil. Kč a ještě se objeví nějaké další „drobnosti“ v tzv. „černých děrách“ (podle V-2 se to jmenuje Globály), to nesmyslně prodražují. Proč asi?
Oni si často dělají i naschvály.
Než se začne stavět tak to bude stejně všechno na výměnu.
Já jsem rád že konečně dráty míří i do dosud neprobadaneho území severně od Labe.
Ale zatím jen velmi nesměle. Hlavně nic neuspěchat.
18.5. se bude konat teprve vstupní porada k ZP a DÚR tohoto projektu. Ke kopnutí do země je ještě velmi dlouhá cesta v řádu let.
A kdy bude pravobřežka? Nebo se čeká na červený terč?
Po terči je třeba míň papírů směrem na úřady.
Stavba nezačne do 10 let. Stavělo se to v roce 2017 nebo tak nějak. Takže draze opraveno a nejméně 15 roků používáno.
Vydrželo by to „postaru“ ještě těch 15 až 20 roků bez větší údržby, nebo by to šlo do kopru jako Mšenka a skončilo 10 km/h pomalou jízdou – nevyhazujeme peníze za zbytečnou opravu.
Domnívám se, že zásadní rekonstrukce jsou dělány na vyšší životnost než 10 let, takže i kdyby začali až za deset let, stejně nebude trať dožitá, aby se zase vyměňovala… Za mě jde o plýtvání. Nekoordinovaností.
Jako do půlky na 120 ať se na to radši vybodnou.
Tak v tom případě je zcela nepotřebná železnice mezi Přerovem a Hranicemi n. Moravě. Sice je to spojení Vídně s Varšavou, ale když se tam nedá jet v kuse 200, tak se tam nebude jezdit vůbec. Urazil se Fanoušek.
Správně Praha – Ostrava taky není kompletně 160, takže vytrhat stejně to kvůli tomu jezdí prázdné.
Sorry, ale když to směrové poměry dovolují… Jaký je rozdíl v ceně? 1 %?
Z Nymburka do Čachovic by těch 160 jistě šlo také s drobnými přeložkami… Když už se to dělá a prostor v té rovině je…
ONO by to chtělo ještě nějaký seriozně provedený výpočet z oboru „trakční dynamika“ z něhož vyplyne, na jaké dráze ten vlak dosáhne rychlosti 120 / 160 /200, jak dlouho touto rychlostí pojede (dráha, čas) – zejména u osobních zastávkových vlaků, výpočty jízdních dob mezi jednotlivými místy zastavení = porovnání cestovní doby v celém úseku dle jednotlivých rychlostí a v neposlední řádě energetické náklady … A také „nějakou“ koncepční“ úvahu o tom, jaké vlaky budou do MB rychlostí 120 / 160 / 200 jezdit. Arriví rychlíky jedoucí do Rumburka / Šluknova TO asi nebudou. Ona drátizace by se měla protáhnout až… Číst vice »
To by mě taky zajímalo co tam bude jezdit, když pořád tvrdí, že modernizovat trať za Boleslav se nevyplatí.
Celá akce se dělá především kvůli Škoda MB.
Ano, všechny tyto stavby včetně Bezděčínské spojky jsou prioritou pro nákladní dopravce.
To je naprosto v pořádku, podobně by měla být zadrátována Solnice, aby se nemuselo někde přepřahat. Nicméně lze důvodně pochybovat o tom, že vlaky přepravující auta budou někdy jezdit rychlostí 200, těmi 160 možná, 120 jistě …
Náklady! Lidí nikdo neřeší.
Ale řeší. Ale pouze z lidí se ta trať nikdy nezaplatí. Kdyby se řešily pouze náklady , tak tu trať nikdo na 160 -200 km/h nestaví…
No a to je špatně? Vždyť je to už dlouhá léta vlajková loď našeho po převratu notně zdecimovaného průmyslu.
Dedikace bude, až značku Škoda budou znát pouze zahraniční autíčkáři.
Ti tuzemští budou luftovat šrajtofle s domácími vozy úplně jiných značek…
Arriví rychlíky v roce 2030+ mohou a nemusí být vedeny vůbec. A kým/čím budou případně vedeny, to je otázka do soutěžě, která by mohla probíhat ideálně souběžně se stavebním povolením. A k tomu je daleko.
No a ještě pár vlaků pro Dobrovický cukrovar (třeba řepa ze vzdálenějších lokalit / cukr pro velké spotřebitele typu Coca-Cola / Pepsi) a chtělo by to druhou kolej…
Jestliže Bezdecinska i Čechovická spojka mají být dvojkolejné,poté předpokládám,že i úsek z Čachovice do Bezdecina bude dvojkolejný…
Lysá – Boleslav má být komplet dvoukolejka
Řepa jezdí kamiony.
Zbožové toky pro cukrovar- to není pouze řepa… Navíc , dobrovický cukrovar je velkým producentem bio lihu..
Pro nákladní dopravce to postavíme, aby vyrobili další auta a lidí nejezdili vlakem?
Marceli, Marceli….
Taková znouzectnost, aby alespoň ta auta (a ideálně též díly) nejezdila dalšími kamiony. Na druhou stranu z fyzikálního hlediska pořád lepší lidi v autech a náklady ve vlacích než opačně (jak tomu dnes téměř je). Ideální by ovšem byl vyšší podíl obojího na kolejích, zvláště na střední a delší trasy, jenže dopravní politika jde zcela jiným směrem.
Dopravní politka je taková, že člověk má právo volby. A toto právo je regulováno spotřební daní z PHM. Někteří by asi raději zavedli sankce pro toho, kdo nejede vlakem, ale po silnici. Ikdyby to bylo na kole.
Dopravní politika je taková, že se po silnicích dá jezdit bez mýta, dálnice někdy mají doprovodné komunikace. Průmyslové areály vesměs jsou blízko silnic.
Železniční dopravce platí tunokm na každé lokálce. Do průmyslových areálů je třeba budovat vlečky, a když majitel vlečky zlobí dopadne jako FAU.
Dálnice u nás mají vždy doprovodné komunikace 🙂 Např. silnice I/4 z Prahy přes Cukrák na začátek D4 není dálnicí právě z tohoto důvodu, pochopitelně nejen z tohoto.
Právo volby je, adekvátní cena za náklady už ne.
A někteří to už mají připravené…😁
Dopravní politika má problém jménem projednatelnost. Takže rozšířit množství kolejí, aby se tam složily náklady i lidi je průchozí jen velmi špatně.
Přičemž tenhle problém se týká především páteřní sítě, nikoliv jednokolejky drhnuté jedním motorákem za dvě hodiny.
Jenže pokud je potřeba udělat z té lokální jednokolejky páteř, tak není vyhnutí.
Jojo, zatímco do Wolswagenu ve Wolsburgu vede elektrifikovaná dvojkolejka, tak do Škodovky lokálka.
Když těmi vyrobenými auty budou jezdit v zahraničí…