Pod dráty do Moravského Berouna a Krnova. SŽ vybrala na druhý pokus projektanty prosté elektrizace

Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dokumentace počítá se dvěma verzemi rozsahu elektrizace.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Igor

Nedávno naskočila na mapy elektrizace a modernizace Sedlnice – Štramberk. Neví někdo něco víc kromě toho co je napsané na mapách?

Krysa350

Byl bych pro zadrátovánní úseků Olomouc – Hrubá Voda, kde je slušný provoz a mohly by v případě nedostatku BEMU jezdit elektrické zálohy a Domašov – Krnov.

Marek

Než celý drátování, tak tahle trať potřebuje daleko víc alespoň tu prostou rekonstrukci/nebo komplexní opravu v úseku Olomouc -Domašov. A pokud by to zadrátovali jen do Hrubé Vody, tak co potom ti, co směřují dál, ti budou nuceni přesedat na H.V. do dalšího vlaku?

fipkař

Dál za Hrubou Vodu by byla elektrizace komplikovaná, chtít drátovat tunely by tu stavbu zbytečně prodražilo (jejich profily určitě s elektrizací nepočítají): hlavní olomoucké příměstské dopravě by dráty do Hrubé Vody zcela stačily a dál už lze snáz jezdit na baterie. Na zbytku trati do Krnova by asi stačily dráty jen mezi Krnovem a Bruntálem, případně jen z Krnova do Milotic nad Opavou, aby se ušetřila rekonstrukce 250 metrů dlouhého Milotického tunelu a v Bruntálu udělat jen statický napájecí bod.

VRTjecesta

Nevím no. Z dějin známe už jen jeden šílenější případ. Když chtěl Caligula udělat ze svého koně senátora. A tam to a) není jisté, b) je možné, že tím chtěl jen popudit Senát.
#dobrasprava #svobodaven

rumpeak

Tohle je jeden z největších paskvilů, jakého jsem během svého 47 letého života svědkem.

tomaskislinger7

Asi jste měl chudý život.
Myšleno na paskvily.

František

SŽ tak nějak není terčem kritiky a posměchu kvůli nějakému protiželezničnímu spiknutí…

fipkař

Já v tom žádný velký paskvil nevidím: pro traťovou technologii to vyhoví, jen to potřebuje vozidla s bateriemi (případně jiné relevantní hybridy) a investičně je to to nejúspornější, co lze vymyslet, protože není třeba nákladně předělávat tunely. A pokud by se k tomu přidala ještě elektrizace z Olomouce do Hrubé Vody a mezi Krnovem a Miloticemi nad Opavou, tak jby to bylo skutečně „hodně muziky za minimum peněz“.

Sniper

Modernizovat a zadratovat celý úsek opava- Olomouc..jinak to nemá smysl. Rychlíky zkrátí jízdní dobu a může se točit méně souprav.

Mynic

Ono jsou tam tunely a nejsem si jistý, že by se do nich vešel vlak i s trolejí.

Marek

Tunely jsou postaveny tak, že jejich průjezdný profil neumožňuje bez nákladných úprav instalaci trolejového vedení. Toto se týká všech čtyřech tunelů v úseku Olomouc – Domašov. Vyjímkou je tunel u Milotic nad Opavou, kde to je řešitelný. Tak to bylo zdůvodněno tuším v té 1.TES.

Tomáš Záruba

Zase teda upřímně, ty tunely jsou krátké (107-153 m), takže by se to asi dalo řešit stahovačkama… Od zastávek je to taky dostatečně daleko. Jen by bylo třeba upravit aspoň Smilovský II, aby vznikl využitelný úsek troleje mezi dvěma stahovačkami (cca 0,5 km).

Kubrt

Jak je to tam se sklony?

Filda151

Nesmysl. Je tam cca 20 promile stoupání. Tunely jsou moc blízko sebe. Ikdyby jste prostřední Smilovský upravil, úsek s trolejí by byl moc krátký. Zdvižení sběrače, sepnutí HV, linkových stykačů, povolení trakce… Jen to zabere ten úsek mezi tunely. A to se bavíme o Panteroidních soupravách. Těžší nákladní vlaky by byly tuplem v koncích.

Tam to bez rekonstrukce tunelů prostě nejde.

Michal Němčanský
mic

A co by tomu řekli vlci a medvědi?
Checht…

Krysa350

Tam nésó.

Motýl Emanuel

Vlci tama chodijó a medvědi začnó. Tunel nerušit!

fipkař

Tlačit do toho krásného převážně zcela přírodního údolí násilím dráty, i kdyby to bylo technicky snadno a levně řešitelné, nemá už v současnosti smysl, když ten úsek lze v pohodě překonat vozidly s bateriovým pohonem: koleje ve stěrku se v terénu ztrácejí, ale stožáry TV a dráty by byly zbytečně nápadné, ačkoli nejsou nezbytně třeba a jen prodražují investici.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Úprava tunelů by byla drahá, to ano. Ale jestli chceme pozvednout tento region, kde jde vysídlení Němců nejvíce vidět, tak nám nic jiného nezbyde.

tomaskislinger7

Tento region moc pozvednout nejde.
Turisté si sami najdou cestu tam kde to frčí.

Marek

Hlavně kvůli té turistické dopravě by bylo potřeba kapacitnější soupravy. O víkendech jsou ty vlaky přecpaný, jezdí se na stojáka a lidi nadávají, proč není delší souprava.

Chleba Nakup

Možná je to dobře.

tomaskislinger7

Na to už ale máme jiné vlaky

Twix

Zeptám se, měla by na rychlíku BEMU delší jízdní doby než EMU? Co by se pak mělo provést s linkou Opava – Rýmařov?

Chleba Nakup

Linka Opava – Rýmařov je letos naposledy vcelku.

Milan

Sice dotaz mimo téma, ale neví se, kdy zde má začít provoz BeMU jednotek, na této trati?

Popřípadě kdy odtud zmizí staré 843 a Btn?

Marek

Tady je odkaz na článek:

https://www.olkraj.cz/aktuality/v-kraji-budou-jezdit-nove-bateriove-vlaky-hejtmanstvi-pozada-o-dotaci

Ty BEMU by měly nahradit v první řadě Stadlery GTW 2/6, který tady zajišťují dopravu osobních vlaků do M.Berouna.

843+043 a 943 zajišťují vozbu rychlíků linky R27 a vypadá to, že tady ještě nějakou dobu s námi budou:

https://zdopravy.cz/podepsano-ceske-drahy-uhajily-provoz-na-bruntalsku-nikdo-jiny-se-neprihlasil-223540/

843+943 slouží taky jako náhrada za neprouvozuschopné Stadlery.

Chleba Nakup

2026 zmizí 811 z linky Opava – Rýmařov, mezi Opavou a Krnovem je nahradí 843 + Bdtn + Bdtn, mezi Krnovem a Rýmařovem 814, v Krnově tedy přestup. 2027 budou 843 + Bdtn + Bftn nahrazeny BEMU. Na lince R27 BEMU asi někdy později.

Chleba Nakup

Překlep v první větě, druhé Bdtn přelepte Bftn.

Jan

A zdvoukolejnění min. do Opavy bude ještě v tomto miléniu?

Tomáš Záruba

Ta ostrovní varianta je fakt šílenost. 🙂 Rozumím tomu tak, že holt někdo vlivný cítil potřebu věc v principu jasnou (od OP dotáhnout dráty, „kam až se jednoduše bude dát“) něčím na první pohled úsporným zkomplikovat, znepřehlednit, pozdržet… A tak se holt bude tzv. „prověřovat“ zjevná kravina, logika nakonec zvítězí, ale myšlenka „hlavně rychle a bez komplikací“ dostane šrámy hned zpočátku. Pokud jde o hanácký úsek, tak tam bych spíš čekal prověřování aspoň částečné dvoukolejky, nějaké to podstatnější zrychlení, otázku tram přejezdu a podobně, takže je asi dobře, že zde se to neuspěchá. S tím se případně může někdy časem… Číst vice »

mic

Tak, kdyby se drát propojil časem do Opavy, tak bude po ostrově…

Tomáš Záruba

A právě to má (z Krnova) nastat v jiné stavbě, ergo je blbost nechat v tomto projektu díru BR – Krnov.

mic

Tak blbost to je, ale šíleností bych to nenazýval.
Současná akce podle mého názoru řeší toliko osobku a baterkáč tu díru přejede.
Třeba, kdyby více zatlačili nákladníci (a vyčíslili komplikace – úspory), tak by byla SŽ více nakloněna spojité drátizaci…
Mě tam třeba chybí nějaká idea rychlého a i v zimě spolehlivého spojení do Olmíku …

fipkař

Ona je tam ještě vůbec nějaká významnější nákladní doprava, aby ji nebylo v době výstavby té dílčí elektrizace možné řešit nějakými hybridy? A i vojska se už také dráhou přesouvají spíše jen výjimečně.
Podle mě by měly smysl dráty z Olomouce do Hrubé Vody a pak z Krnova do Milotic nad Opavou + statický napájecí bod v Bruntálu: pro osobní dopravu optimální a nákladní, pokud tam vůbec ještě nějaká významnější je, si s tím poradí také.

mic

Tak zrovna ten kousek z Milotic do Bruntálu nic zásadního neušetří…

tomaskislinger7

Rozumíte tomu správně.

František

Zase úplně nahodou vyhrál SUDOP, překvapivé.

Honza123

Není SUDOP jako SUDOP. Ale to jistě víte. 🙂

Kubrt

To je pravda. Ale tady vyhrály oba Sudopy 🙂

Petr0003

Asi je vhodné, aby kraje o BeMU jednotkách nemluvily, SZ se pak přestane snažit už úplně 😅

Sniper

SZ se ani nesnaží.. je třeba vyměnit vedení

Jaaa

Ale snaží. Akorát si především udržet pozice a namísto sdílení si syslit svoje pod sebe, aby byli “nenahraditelní”.

Petr0003

To je zase nápad z dílny samozvane „dobre správy“

mlokXCM

Ten příspěvek má tedy opravdu vypovídající hodnotu.

Radim Škopec

Ehm, to fakt může ekonomicky vyjít prostá elektrifikace v tomto ostrovním režimu pro těch pár osobních vlaků a „rychlíků“? Vždyť nákladní vlaky tam jezdí a díky elektrické trakci by se tam dalo tahat i daleko víc…

smasska

Hlavně v úseku Olomouc – Hrubá Voda, kde jezdí vlaky v mnohem větším rozsahu, se neudělá raději nic, to zní ekonomicky skvěle.

Marek

Takže zadrátujeme 19km OL-Hrubá Voda a co dál ? V v useku Hrubá Voda – Domašov jsou čtyři tunely, v složitým terénu, stáří 150 let, který co pár roků potřebují sanaci(nejbližší plánovaná je v r. 2027, v rámci komplexní opravy úseku Hrubá Voda -Domašov) a jsou stavebnětechnicky provedený tak, že podle SŽ tam trakční vedení nelze umístit bez nákladných rekonstrukcí. Buďme realisté, do toho prostě SŽ nepůjde.

Neznámý.

Podle mě je to že strany SZ alibismus.

tomaskislinger7

Napsal jste to naprosto skvěle.
Soudě podle výsledku hlasování, je zde více populistů než realistů.

Péťa

Ještě do toho započítejte křížení s tramvají v Olomouci takže + podjezd nebo nadjezd (nebo zrušit tramvaj 🙂 ).
To ekonomicky nevyjde nikdy, to by tam musela být někde automobilka nebo terminál intermodalky.

Jaaa

Zkřížit elektrický vlak s tramvají samozřejmě lze, ale muselo by se chtít.

Twix

Zřejmě to vyšlo protože je to minimální potřebný úsek k tomu, aby 100 % zdejší osobní dopravy jezdilo „elektricky“. Naopak kdyby se to mělo drátovat celé, prodražilo by se to kvůli tunelům a bylo by nutné přidat i rýmařovskou trať (pokud zase nechceme lámat vlaky ve Valšově). A co bychom tím získali navíc? Asi jen tu nákladní dopravu.

Marek

Pokud se nebude nic dělat se spodkem a svrškem, tak se nezíská tuplem nic navíc a Vmax 70 to jistí. Jsem zvědavej, jak potom chtějí provozovat R27?

Kubrt

Ostrovní elektrifikaci Moravský Beroun – Bruntál považuju za nesmysl, na druhou stranu, v nákladní dopravě se tam toho „tahat daleko víc“ už asi nikdy nebude.

182-097

Naopak se tam doprava už trochu v posledních letech zvedla (mimo dřevo). Do Bruntálu skoro každý den skupiny vozů s kyselinou chlorovodíkovou, mezi úplně nové přepravy patří třeba ucelenky svitků plechu ze Srbska do Bruntálu, případně skupiny tamtéž, po letech začalo sporadicky nakládat i silo v Bruntále. Škoda to nevyužít…

Vendelin

Z Bruntálu se přece vozí bahno do celé republiky 🙂

tomaskislinger7

A výpravčí jsou žáby se zubama.
Dobrý i po letech.

Motýl Emanuel

A co byste tam pod těma drátama chtěl za náklady tahat? Myslíte, že tím, že budou někde špagáty tak přibudou logistické zakázky na Cargo? 🙂 Váš šotosvětonázor bych chtěl mít…. 🙂

Marek

Souhlasím s vámi. Ta Trať je moje srdcovka, ve V.B. mi vede hned za barákem s pamatuju si burácení 751 v čele a na postrku uhelných vlaků, který bylo slyšet až od Bystrovan. Jenže to bylo před třiceti lety. Uhelný vlaky už dávno nejezdí, jezdí jen manipuláky do Ferony V.B., Subterra se žlutou 744 do lomu na Hrubé Vodě, vojenský transporty/manipulák se dřevem na překladiště mezi V.B. a Mariánským Údolím podle potřeby, jezdily, nebo snad ještě jezdí manipuláky do Valšova. Bohužel, MORA v Hlubočkách přesunula odvoz jak hotových sporáků, tak vstupního moterálu, hlavně plechových svitků z kolejí na silnici a… Číst vice »

Motýl Emanuel

Fajn a co se tam teda má a bude vozit? Jednoduché. Nic o dopravě rozhoduje cena a rychlost. To jsou zàkladní důvody, nikoliv šotosnění. Naštěstí žijeme ve svobodné zemi kde si lokořidičák můžete udělat, koupit si ceckatou, pronajmout si kapacitu a můžete si hezdit horedole kopcom do aleluja…ale za svoje. Nikoliv jiným říkat co a kam a jak mají vozit. 🤣

Flek

EU tedy není svobodná, pokud tu dopravu po kolejích v různých mechanismech nákažou?

Kubrt

V jakých různých mechanismech?

Motýl Emanuel

Jaké mechanismy máte na mysli? Třeba tento? Z logistického centra kauflandu v Olomouci se dopraví zbožová zásilka pro Kaufland v Jeseníku do Olomouce nákladového nádraží, tam se přeloží na vagon, počká do večera až se to seřadí, pak se to doveze nákladem o 1 lokomotivě a 3 vozech do Jeseníku a odtud se to z nádraží bude Avií vozit po paletách do místního kaufu? Blahoslavení chudí duchem, neb nevědí co činí. A nebo plná zaměstnanost, plná zaměstnanost, plná zaměstnanost… 🙂 A propos kamionem je to tam za 3 hodiny od domu k domu. 🙂

tomaskislinger7

To je dobrý sci -fi

Marek

Já nechápu, proč uvádíte takovej debi*ní příklad. Je snad jasný, že potraviny se z logistických center, umístěných u dálnic, nebo „jedniček“ ,
rozváží kamionem kvůli rychlejšímu, flexibilnějšímu doručení na místo určení – na prodejnu. Jde taky o zboží podléhající zkáze, takže si asi těžko někdo dovolí jej tansportova delší dobu.

Motýl Emanuel

Hoďte váš příklad. 🙂
Já vám třeba vysvětlím proč MORA vozí svitky plechů kamionama. Protože jí to umožňuje diverzifikaci dodavatelů. Může ad hoc nakupovat od kohokoliv dle ceny a kvality ,ateriálu, nikoliv podle toho odkud a kam vede dráha… Zkracuje to čas dopravy v případě just-in-time logistiky a v neposlední řadě je to LEVNĚJŠÍ. Takže 3 x win. A teď váš příklad sem:

Marek

A já snad píšu o něčem jiným? Samozřejmě, že o dopravě rozhoduje rychlost a cena. A taky její dostupnost a spolehlivost. Pokud ta přeprava po kolejích přestala být díky častým výlukám z pohledu tak významnýho regionálního zákazníka spolehlivá – atraktivbí, tak prostě firma „přepla“ na dopravu kamiony. Takže si ty kecy o šotosnění laskavě odpusťe.Já tady rozhodně nikomu neurčuju, co a jak má vozit.

Motýl Emanuel

Vy plácáte něco o výlukách, ale příčinou není výluka, ale naprostá neschopnost carga něco někam dopravit včas v krátkém čase a za konkurenční cenu. To nemá s výlukou co dělat. 🙂 Až pochopíte jak funguje logistika výrobního závodu typem just-in-time do výroby a just-in-time k zákazníkovi pochopíte, že cokoliv vozit vlakem je návrat o 50 let zpět, takže šotosníte. A propos čekám na ty příklady co by se tam mělo vozit a odkud kam, zatím vidím jen MORU. 🙂 Takže Ol- Hlubočky co tam máte dál?

Marek

„Cokoliv vozit vlakem je návrat o 50 let zpět“ .tak ten byl dobrej, vážně. Takže podle vás třeba v Boleslavi, Kvasinách, kolínské TPCA a Nošovicích nerozumí logistice a systému Just-In-Time, když velkou část vstupů a naprostou většinu hotových výrobků vozí po železnici.

Motýl Emanuel

Naprostou většinu vstupů vozí vlakem? Jste si tím jistý? Vy o jejich logistice moc nevíte co? A hotové auto je standardní produkt pro dráhu s ohledem na jeho velikost. Sporák je produktem na kamion stejně jako celá řada dalších spotřebních věcí.

182-097

Tak proč se teda sporáky z Mory vozily běžně po železnici až do relativně nedávné doby? Z Mariánského údolí do Měšic u Prahy. On jim nikdo asi dřív neřekl že to nejde?

Motýl Emanuel

Do které relativně nedávné doby? Mohl byste ten časový údaj bez té teorie relativity uvést na pravou míru? A propos vozí se kamionem kvůli ceně a času dopravy.

182-097

Někdy loni/předloni to přestalo, do té doby jezdily běžně několikrát týdně jeden až tři vozy do Měšic u Prahy. Časově to tak špatné nebylo, ostatně sporáky výrobního závodu do skladu asi nejsou nic co by nutně muselo být za dvě hodiny na místě.

Motýl Emanuel

Ergo kladívko, dáte to na kamion a odpadá vám šaškování s posunem ve fabrice, šaškování s posunem do centrálního skladu odkud to zase kamiony vezou do skladů velkých odběratelů. Takže ten železniční mezičlánek zrušíte a logisticky kamionem si vyřešíte dopravu po silnici dle aktuální tonáže nákladu od 1 do 20T a je to. Říká se tomu optimalizace zbožové přepravy a cílem je zlevnění a zrychlení. A ne on sporák nepočká protože to jede přes e-shopy kde všichni čekají dodání do 24H. takový už je svět….

karl vB.

„Vždyť nákladní vlaky tam jezdí…“
Kolik? (za 24 hodin, nebo za týden)
Nejsem místní, takže bych byl rád, pokud byste mohl váš výrok, pro neználky mého druhu, dodatečně kvantifikovat.
Rád bych si udělal alespoň laickou představu o tom, jak to tam frčí.

Kubrt

Prakticky obden od Olomouce někam (Hlubočky, Dětřichov atp) a denně Krnov – Bruntál.
https://sledovani.55p.cz/cargo_krnov_2025/

MajsterN

Dva vlaky denně. Jsem pro elektrifikaci, ale tam, kde je provoz. Tohle si můžou odjezdit dieselem nebo kamionem.. dovedete si představit na silnici dráty pro trolejbus, co pojede jednou denně?

Kubrt

To píšete, jak kdybych tu akci nějak obhajoval.