Pod dráty do Moravského Berouna a Krnova. SŽ vybrala na druhý pokus projektanty prosté elektrizace
Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dokumentace počítá se dvěma verzemi rozsahu elektrizace.
Dokumentace počítá se dvěma verzemi rozsahu elektrizace.
Nedávno naskočila na mapy elektrizace a modernizace Sedlnice – Štramberk. Neví někdo něco víc kromě toho co je napsané na mapách?
Byl bych pro zadrátovánní úseků Olomouc – Hrubá Voda, kde je slušný provoz a mohly by v případě nedostatku BEMU jezdit elektrické zálohy a Domašov – Krnov.
Než celý drátování, tak tahle trať potřebuje daleko víc alespoň tu prostou rekonstrukci/nebo komplexní opravu v úseku Olomouc -Domašov. A pokud by to zadrátovali jen do Hrubé Vody, tak co potom ti, co směřují dál, ti budou nuceni přesedat na H.V. do dalšího vlaku?
Dál za Hrubou Vodu by byla elektrizace komplikovaná, chtít drátovat tunely by tu stavbu zbytečně prodražilo (jejich profily určitě s elektrizací nepočítají): hlavní olomoucké příměstské dopravě by dráty do Hrubé Vody zcela stačily a dál už lze snáz jezdit na baterie. Na zbytku trati do Krnova by asi stačily dráty jen mezi Krnovem a Bruntálem, případně jen z Krnova do Milotic nad Opavou, aby se ušetřila rekonstrukce 250 metrů dlouhého Milotického tunelu a v Bruntálu udělat jen statický napájecí bod.
Nevím no. Z dějin známe už jen jeden šílenější případ. Když chtěl Caligula udělat ze svého koně senátora. A tam to a) není jisté, b) je možné, že tím chtěl jen popudit Senát.
#dobrasprava #svobodaven
Tohle je jeden z největších paskvilů, jakého jsem během svého 47 letého života svědkem.
Asi jste měl chudý život.
Myšleno na paskvily.
SŽ tak nějak není terčem kritiky a posměchu kvůli nějakému protiželezničnímu spiknutí…
Já v tom žádný velký paskvil nevidím: pro traťovou technologii to vyhoví, jen to potřebuje vozidla s bateriemi (případně jiné relevantní hybridy) a investičně je to to nejúspornější, co lze vymyslet, protože není třeba nákladně předělávat tunely. A pokud by se k tomu přidala ještě elektrizace z Olomouce do Hrubé Vody a mezi Krnovem a Miloticemi nad Opavou, tak jby to bylo skutečně „hodně muziky za minimum peněz“.
Modernizovat a zadratovat celý úsek opava- Olomouc..jinak to nemá smysl. Rychlíky zkrátí jízdní dobu a může se točit méně souprav.
Ono jsou tam tunely a nejsem si jistý, že by se do nich vešel vlak i s trolejí.
Tunely jsou postaveny tak, že jejich průjezdný profil neumožňuje bez nákladných úprav instalaci trolejového vedení. Toto se týká všech čtyřech tunelů v úseku Olomouc – Domašov. Vyjímkou je tunel u Milotic nad Opavou, kde to je řešitelný. Tak to bylo zdůvodněno tuším v té 1.TES.
Zase teda upřímně, ty tunely jsou krátké (107-153 m), takže by se to asi dalo řešit stahovačkama… Od zastávek je to taky dostatečně daleko. Jen by bylo třeba upravit aspoň Smilovský II, aby vznikl využitelný úsek troleje mezi dvěma stahovačkami (cca 0,5 km).
Jak je to tam se sklony?
Nesmysl. Je tam cca 20 promile stoupání. Tunely jsou moc blízko sebe. Ikdyby jste prostřední Smilovský upravil, úsek s trolejí by byl moc krátký. Zdvižení sběrače, sepnutí HV, linkových stykačů, povolení trakce… Jen to zabere ten úsek mezi tunely. A to se bavíme o Panteroidních soupravách. Těžší nákladní vlaky by byly tuplem v koncích.
Tam to bez rekonstrukce tunelů prostě nejde.
Možná by šel třeba Smilovský II zrušit a nahradit zářezem https://mapy.cz/turisticka?q=smilovsk%C3%BD%20tunel&source=base&id=2239729&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=12334108&x=17.4373660&y=49.6996524&z=19
A co by tomu řekli vlci a medvědi?
Checht…
Tam nésó.
Vlci tama chodijó a medvědi začnó. Tunel nerušit!
Tlačit do toho krásného převážně zcela přírodního údolí násilím dráty, i kdyby to bylo technicky snadno a levně řešitelné, nemá už v současnosti smysl, když ten úsek lze v pohodě překonat vozidly s bateriovým pohonem: koleje ve stěrku se v terénu ztrácejí, ale stožáry TV a dráty by byly zbytečně nápadné, ačkoli nejsou nezbytně třeba a jen prodražují investici.
Úprava tunelů by byla drahá, to ano. Ale jestli chceme pozvednout tento region, kde jde vysídlení Němců nejvíce vidět, tak nám nic jiného nezbyde.
Tento region moc pozvednout nejde.
Turisté si sami najdou cestu tam kde to frčí.
Hlavně kvůli té turistické dopravě by bylo potřeba kapacitnější soupravy. O víkendech jsou ty vlaky přecpaný, jezdí se na stojáka a lidi nadávají, proč není delší souprava.
Možná je to dobře.
Na to už ale máme jiné vlaky
Zeptám se, měla by na rychlíku BEMU delší jízdní doby než EMU? Co by se pak mělo provést s linkou Opava – Rýmařov?
Linka Opava – Rýmařov je letos naposledy vcelku.
Sice dotaz mimo téma, ale neví se, kdy zde má začít provoz BeMU jednotek, na této trati?
Popřípadě kdy odtud zmizí staré 843 a Btn?
Tady je odkaz na článek:
https://www.olkraj.cz/aktuality/v-kraji-budou-jezdit-nove-bateriove-vlaky-hejtmanstvi-pozada-o-dotaci
Ty BEMU by měly nahradit v první řadě Stadlery GTW 2/6, který tady zajišťují dopravu osobních vlaků do M.Berouna.
843+043 a 943 zajišťují vozbu rychlíků linky R27 a vypadá to, že tady ještě nějakou dobu s námi budou:
https://zdopravy.cz/podepsano-ceske-drahy-uhajily-provoz-na-bruntalsku-nikdo-jiny-se-neprihlasil-223540/
843+943 slouží taky jako náhrada za neprouvozuschopné Stadlery.
2026 zmizí 811 z linky Opava – Rýmařov, mezi Opavou a Krnovem je nahradí 843 + Bdtn + Bdtn, mezi Krnovem a Rýmařovem 814, v Krnově tedy přestup. 2027 budou 843 + Bdtn + Bftn nahrazeny BEMU. Na lince R27 BEMU asi někdy později.
Překlep v první větě, druhé Bdtn přelepte Bftn.
A zdvoukolejnění min. do Opavy bude ještě v tomto miléniu?
Ta ostrovní varianta je fakt šílenost. 🙂 Rozumím tomu tak, že holt někdo vlivný cítil potřebu věc v principu jasnou (od OP dotáhnout dráty, „kam až se jednoduše bude dát“) něčím na první pohled úsporným zkomplikovat, znepřehlednit, pozdržet… A tak se holt bude tzv. „prověřovat“ zjevná kravina, logika nakonec zvítězí, ale myšlenka „hlavně rychle a bez komplikací“ dostane šrámy hned zpočátku. Pokud jde o hanácký úsek, tak tam bych spíš čekal prověřování aspoň částečné dvoukolejky, nějaké to podstatnější zrychlení, otázku tram přejezdu a podobně, takže je asi dobře, že zde se to neuspěchá. S tím se případně může někdy časem… Číst vice »
Tak, kdyby se drát propojil časem do Opavy, tak bude po ostrově…
A právě to má (z Krnova) nastat v jiné stavbě, ergo je blbost nechat v tomto projektu díru BR – Krnov.
Tak blbost to je, ale šíleností bych to nenazýval.
Současná akce podle mého názoru řeší toliko osobku a baterkáč tu díru přejede.
Třeba, kdyby více zatlačili nákladníci (a vyčíslili komplikace – úspory), tak by byla SŽ více nakloněna spojité drátizaci…
Mě tam třeba chybí nějaká idea rychlého a i v zimě spolehlivého spojení do Olmíku …
Ona je tam ještě vůbec nějaká významnější nákladní doprava, aby ji nebylo v době výstavby té dílčí elektrizace možné řešit nějakými hybridy? A i vojska se už také dráhou přesouvají spíše jen výjimečně.
Podle mě by měly smysl dráty z Olomouce do Hrubé Vody a pak z Krnova do Milotic nad Opavou + statický napájecí bod v Bruntálu: pro osobní dopravu optimální a nákladní, pokud tam vůbec ještě nějaká významnější je, si s tím poradí také.
Tak zrovna ten kousek z Milotic do Bruntálu nic zásadního neušetří…
Rozumíte tomu správně.
Zase úplně nahodou vyhrál SUDOP, překvapivé.
Není SUDOP jako SUDOP. Ale to jistě víte. 🙂
To je pravda. Ale tady vyhrály oba Sudopy 🙂
Asi je vhodné, aby kraje o BeMU jednotkách nemluvily, SZ se pak přestane snažit už úplně 😅
SZ se ani nesnaží.. je třeba vyměnit vedení
Ale snaží. Akorát si především udržet pozice a namísto sdílení si syslit svoje pod sebe, aby byli “nenahraditelní”.
To je zase nápad z dílny samozvane „dobre správy“
Ten příspěvek má tedy opravdu vypovídající hodnotu.
Ehm, to fakt může ekonomicky vyjít prostá elektrifikace v tomto ostrovním režimu pro těch pár osobních vlaků a „rychlíků“? Vždyť nákladní vlaky tam jezdí a díky elektrické trakci by se tam dalo tahat i daleko víc…
Hlavně v úseku Olomouc – Hrubá Voda, kde jezdí vlaky v mnohem větším rozsahu, se neudělá raději nic, to zní ekonomicky skvěle.
Takže zadrátujeme 19km OL-Hrubá Voda a co dál ? V v useku Hrubá Voda – Domašov jsou čtyři tunely, v složitým terénu, stáří 150 let, který co pár roků potřebují sanaci(nejbližší plánovaná je v r. 2027, v rámci komplexní opravy úseku Hrubá Voda -Domašov) a jsou stavebnětechnicky provedený tak, že podle SŽ tam trakční vedení nelze umístit bez nákladných rekonstrukcí. Buďme realisté, do toho prostě SŽ nepůjde.
Podle mě je to že strany SZ alibismus.
Napsal jste to naprosto skvěle.
Soudě podle výsledku hlasování, je zde více populistů než realistů.
Ještě do toho započítejte křížení s tramvají v Olomouci takže + podjezd nebo nadjezd (nebo zrušit tramvaj 🙂 ).
To ekonomicky nevyjde nikdy, to by tam musela být někde automobilka nebo terminál intermodalky.
Zkřížit elektrický vlak s tramvají samozřejmě lze, ale muselo by se chtít.
Zřejmě to vyšlo protože je to minimální potřebný úsek k tomu, aby 100 % zdejší osobní dopravy jezdilo „elektricky“. Naopak kdyby se to mělo drátovat celé, prodražilo by se to kvůli tunelům a bylo by nutné přidat i rýmařovskou trať (pokud zase nechceme lámat vlaky ve Valšově). A co bychom tím získali navíc? Asi jen tu nákladní dopravu.
Pokud se nebude nic dělat se spodkem a svrškem, tak se nezíská tuplem nic navíc a Vmax 70 to jistí. Jsem zvědavej, jak potom chtějí provozovat R27?
Ostrovní elektrifikaci Moravský Beroun – Bruntál považuju za nesmysl, na druhou stranu, v nákladní dopravě se tam toho „tahat daleko víc“ už asi nikdy nebude.
Naopak se tam doprava už trochu v posledních letech zvedla (mimo dřevo). Do Bruntálu skoro každý den skupiny vozů s kyselinou chlorovodíkovou, mezi úplně nové přepravy patří třeba ucelenky svitků plechu ze Srbska do Bruntálu, případně skupiny tamtéž, po letech začalo sporadicky nakládat i silo v Bruntále. Škoda to nevyužít…
Z Bruntálu se přece vozí bahno do celé republiky 🙂
A výpravčí jsou žáby se zubama.
Dobrý i po letech.
A co byste tam pod těma drátama chtěl za náklady tahat? Myslíte, že tím, že budou někde špagáty tak přibudou logistické zakázky na Cargo? 🙂 Váš šotosvětonázor bych chtěl mít…. 🙂
Souhlasím s vámi. Ta Trať je moje srdcovka, ve V.B. mi vede hned za barákem s pamatuju si burácení 751 v čele a na postrku uhelných vlaků, který bylo slyšet až od Bystrovan. Jenže to bylo před třiceti lety. Uhelný vlaky už dávno nejezdí, jezdí jen manipuláky do Ferony V.B., Subterra se žlutou 744 do lomu na Hrubé Vodě, vojenský transporty/manipulák se dřevem na překladiště mezi V.B. a Mariánským Údolím podle potřeby, jezdily, nebo snad ještě jezdí manipuláky do Valšova. Bohužel, MORA v Hlubočkách přesunula odvoz jak hotových sporáků, tak vstupního moterálu, hlavně plechových svitků z kolejí na silnici a… Číst vice »
Fajn a co se tam teda má a bude vozit? Jednoduché. Nic o dopravě rozhoduje cena a rychlost. To jsou zàkladní důvody, nikoliv šotosnění. Naštěstí žijeme ve svobodné zemi kde si lokořidičák můžete udělat, koupit si ceckatou, pronajmout si kapacitu a můžete si hezdit horedole kopcom do aleluja…ale za svoje. Nikoliv jiným říkat co a kam a jak mají vozit. 🤣
EU tedy není svobodná, pokud tu dopravu po kolejích v různých mechanismech nákažou?
V jakých různých mechanismech?
Jaké mechanismy máte na mysli? Třeba tento? Z logistického centra kauflandu v Olomouci se dopraví zbožová zásilka pro Kaufland v Jeseníku do Olomouce nákladového nádraží, tam se přeloží na vagon, počká do večera až se to seřadí, pak se to doveze nákladem o 1 lokomotivě a 3 vozech do Jeseníku a odtud se to z nádraží bude Avií vozit po paletách do místního kaufu? Blahoslavení chudí duchem, neb nevědí co činí. A nebo plná zaměstnanost, plná zaměstnanost, plná zaměstnanost… 🙂 A propos kamionem je to tam za 3 hodiny od domu k domu. 🙂
To je dobrý sci -fi
Já nechápu, proč uvádíte takovej debi*ní příklad. Je snad jasný, že potraviny se z logistických center, umístěných u dálnic, nebo „jedniček“ ,
rozváží kamionem kvůli rychlejšímu, flexibilnějšímu doručení na místo určení – na prodejnu. Jde taky o zboží podléhající zkáze, takže si asi těžko někdo dovolí jej tansportova delší dobu.
Hoďte váš příklad. 🙂
Já vám třeba vysvětlím proč MORA vozí svitky plechů kamionama. Protože jí to umožňuje diverzifikaci dodavatelů. Může ad hoc nakupovat od kohokoliv dle ceny a kvality ,ateriálu, nikoliv podle toho odkud a kam vede dráha… Zkracuje to čas dopravy v případě just-in-time logistiky a v neposlední řadě je to LEVNĚJŠÍ. Takže 3 x win. A teď váš příklad sem:
A já snad píšu o něčem jiným? Samozřejmě, že o dopravě rozhoduje rychlost a cena. A taky její dostupnost a spolehlivost. Pokud ta přeprava po kolejích přestala být díky častým výlukám z pohledu tak významnýho regionálního zákazníka spolehlivá – atraktivbí, tak prostě firma „přepla“ na dopravu kamiony. Takže si ty kecy o šotosnění laskavě odpusťe.Já tady rozhodně nikomu neurčuju, co a jak má vozit.
Vy plácáte něco o výlukách, ale příčinou není výluka, ale naprostá neschopnost carga něco někam dopravit včas v krátkém čase a za konkurenční cenu. To nemá s výlukou co dělat. 🙂 Až pochopíte jak funguje logistika výrobního závodu typem just-in-time do výroby a just-in-time k zákazníkovi pochopíte, že cokoliv vozit vlakem je návrat o 50 let zpět, takže šotosníte. A propos čekám na ty příklady co by se tam mělo vozit a odkud kam, zatím vidím jen MORU. 🙂 Takže Ol- Hlubočky co tam máte dál?
„Cokoliv vozit vlakem je návrat o 50 let zpět“ .tak ten byl dobrej, vážně. Takže podle vás třeba v Boleslavi, Kvasinách, kolínské TPCA a Nošovicích nerozumí logistice a systému Just-In-Time, když velkou část vstupů a naprostou většinu hotových výrobků vozí po železnici.
Naprostou většinu vstupů vozí vlakem? Jste si tím jistý? Vy o jejich logistice moc nevíte co? A hotové auto je standardní produkt pro dráhu s ohledem na jeho velikost. Sporák je produktem na kamion stejně jako celá řada dalších spotřebních věcí.
Tak proč se teda sporáky z Mory vozily běžně po železnici až do relativně nedávné doby? Z Mariánského údolí do Měšic u Prahy. On jim nikdo asi dřív neřekl že to nejde?
Do které relativně nedávné doby? Mohl byste ten časový údaj bez té teorie relativity uvést na pravou míru? A propos vozí se kamionem kvůli ceně a času dopravy.
Někdy loni/předloni to přestalo, do té doby jezdily běžně několikrát týdně jeden až tři vozy do Měšic u Prahy. Časově to tak špatné nebylo, ostatně sporáky výrobního závodu do skladu asi nejsou nic co by nutně muselo být za dvě hodiny na místě.
Ergo kladívko, dáte to na kamion a odpadá vám šaškování s posunem ve fabrice, šaškování s posunem do centrálního skladu odkud to zase kamiony vezou do skladů velkých odběratelů. Takže ten železniční mezičlánek zrušíte a logisticky kamionem si vyřešíte dopravu po silnici dle aktuální tonáže nákladu od 1 do 20T a je to. Říká se tomu optimalizace zbožové přepravy a cílem je zlevnění a zrychlení. A ne on sporák nepočká protože to jede přes e-shopy kde všichni čekají dodání do 24H. takový už je svět….
„Vždyť nákladní vlaky tam jezdí…“
Kolik? (za 24 hodin, nebo za týden)
Nejsem místní, takže bych byl rád, pokud byste mohl váš výrok, pro neználky mého druhu, dodatečně kvantifikovat.
Rád bych si udělal alespoň laickou představu o tom, jak to tam frčí.
Prakticky obden od Olomouce někam (Hlubočky, Dětřichov atp) a denně Krnov – Bruntál.
https://sledovani.55p.cz/cargo_krnov_2025/
Dva vlaky denně. Jsem pro elektrifikaci, ale tam, kde je provoz. Tohle si můžou odjezdit dieselem nebo kamionem.. dovedete si představit na silnici dráty pro trolejbus, co pojede jednou denně?
To píšete, jak kdybych tu akci nějak obhajoval.