Pod dráty do Frýdku-Místku. Správa železnic hledá firmu na výkupy a zábory pozemků
Souprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V ideálním případě začne stavba na podzim 2026.
Není to brzy po 20 letech příprav?
Když už nemohli kopat či jak to napsat…
Mohli 30-40 let řešit vlastníky Když se to avizuje….
Ne ve středu se rozhodnout a dát razítko aby se od čtvrtku čekalo dalších deset/dvacet let na finální stav…?
Výmluva. Za to by měl jít z každého 4 letého období sedět…!
Jo Unucka za poslední dvě 4 letí…?
Ten už vlastně skoro sedí. Všechno mu sebrali tedy…
Baráky a pozemky… To jsem zvědav….
No, tu sa zas zišlo „odborníkov“ na výkupy pozemkov. Všade vo svete je normálne, že výkupy pozemkov zabezpečuje nejaká externá firma (realitka, právnická, …). Robia to tak aj súkromné spoločnosti, že si na to niekho najímajú. Preto je úplne bežné, že sa tejto firme poskytnú podklady (projektová dokumentácia s vyznačenými pozemkami, …) a táto firma zabezpečí identifikáciu vlastníkov (čo je sama o sebe celkom zaujímavá a niekedy zdĺhavá činnossť), dohodu s vlastníkmi, spracovanie podkladov. Tieto potom vo vhodnej forme doručí SŽ, kde príslušné oddelenie len pripraví zmluvy a zabezpečí finančné vyrovnanie a zápisy na katastri. Resp. môže byť zmluva uzatovrená… Číst vice »
Najdete dle katastru vlasníka, přijdete na místo.
Doma je … nájemník a dozvíte se, že vlastník zemřel.
Čekáte co katastr, výborně, zapsali dědice.
Dědic má adresu za Atlantikem.
Píšete dopis, čekáte na odpověď.
… čekáte.
Jdete náhodou okolo, někdo je doma.
Ano, je, dokonce nový majitel, dědic to prodal.
Půl roku jak nic.
A to je ešte ten jednoduchší prípad … keď ten dedič je aspoň zapísaný na katastri …
A práve preto je rýchlejšie a jednoduchšie to zveriť firme, ktorá tento biznis robí profesionálne a má aj svojich ľudí, partnerov aj za atlantikom a to čo by obyčajnému pracovníkovi na SŽ trvalo pol roka dokážu vybaviť v priebehu týždňov …
Samozrejme, že to niečo stojí. Ale podľa mňa je to stále menej ako sú potom náklady na stavebnú infláciu keď sa to bude zdržiavať …
Až na to, že SŽ je tak obrovská firma s takovými investičními očekáváními, že by na to ty profesionály mít měla vlastní a outsourcovat jenom to, co je mimo její dosah.
A nemohli byste si na Slovensku outsourcovat vládu z jiné nějaké normální krajiny?…
Dobrý nápad … ale z ktorej … u Vás to žiaľ asi zasa bude ŠTBabiš …
A další firma bude hledat firmu, která bude hledat firmu a ta najde firmu na výkup pozemků. Gratůace
Pokud to SŽ sama nezvládá, tak máte lepší nápad?
Ostatně mají na starost správu železnic, nejsou Národní vykupovací úřad.
Až na to, źe na to mají celá oddělení…
SŽ staví většinou na vlastních pozemcích. Umí je prodávat, pokud potřebují kupovat, nechť jdou pro rozumy k ŘSD. Tam to zvládají. SŽ má stavět VRT v nové stopě, pokud to budou kompletně outsourcovat, bude to obří penězotok, co vše prodraží. Vlastní kapacity na výkupy nutně potřebují, tak ať si je vybudují.
SŽ si najme firmu, aby dělala SŽ.
Mám nápad: Obejdou to výpravčí ve volném čase! 😀
Chybí, říkejme tomu třeba „regionální politický marketing“, a to z obou stran. Železnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem je jednou z nejperspektivnějších pří-/meziměstských železnic v ČR pro ekonomickou aktivitu obyvatel. Srovnatelná trasa je možná tak Kladno-Praha. Kdyby stát (a tím nemyslím konkrétní vládu, ale systém samotný) nebyl zahleděný do sebe, přesně takové stavby by prioritizoval, už jen protože mají potenciál zlepšit pohled obyvatel příhraničních regionů na stát. A kdyby regionální (kraj, města) politici nebyli zkorumpovaní a/nebo neschopní pajduláci, dávali by státu jasně najevo, co v regionu je důležité a jak to pomůže státu.
Srovnatelná trasa je také Brno-Vyškov
Ano a pak máte JMK, kde mají dva cancourky a taky Zastávku. A ani ta jim nespadla sama do klína…
Krásně napsáno
Prosím, vzbuďte mě, až bude naši milou SŽ za co pochválit…. Tak kterej pak kamarád má na to firmu?…
Přejeme dobrou noc k stoletému spánku Šípková Růženko 😂
Kdyby stoletému…
Tak jestli to myslí opravdu vážně tak doporučuji na vyjednávání nějakou zahraniční firmu nejlépe z Gruzie Čečenska nebo Albánie aby se zase nevyjednávalo 20 let
Čečensko = nedílná součást Ruské federace. Taky vizitka vašeho smýšlení.
Mmch. (vím, psal jsem to už níže) posledních 20 (nebo i kdyby 10) let to zdržoval kdo, že najednou byste na běžné občany posílal „vyjednávače“ z Albánie/Gruzie/Čečny?
Vyjednávače … jakože: Nevzdal ani po zastřelní psa, tak našli jeho pohozenou mrtvolu. Prý pro výstrahu všem ostatním, kteří by nechtěli prodat.
Že se spletli a odkráglovali nepravého? Petrovi se přece nemůže nic stát. Kdo podporoval Stalina, ten přece v Gulagu skončit nemohl!
Jakože vyděračskou mafii, kdo neprodá, tomu budou vyhrožovat? Zpátky 50. léta, soudruhu?
Tohle už je tragikomedie.
a) Správa železnic má na to zcela jistě celé oddělení, možná odbor, ten dělá co? Tolik nových staveb zrovna teď na železnici snad nemáme…
b) Opět tady Správa železnic píše, že bude postupovat tak, že nejdříve nechá až do konce doběhnout správní řízení u DESÚ, a teprve poté začne se soutěží na zhotovitele. Proč to alespoň částečně nepřekrýt a neušetřit tak čas? Nebo o to vlastně nejde?
c) Další a další posuny termínů u této trati, pokolikáté už?
a) „Tolik nových staveb zrovna teď na železnici snad nemáme…“
Tak zaprvé máme a zadruhé tyhle věci outsourcuje i ŘSD a proto je tam, kde je…
b) V územním/sdruženém řízení mohou vzniknout změny projektu, často zásadní.
c) To je dobrý dotaz, svoji vinu v nedostatečném burcování a spolupráci má i kraj.
Při rychlosti přípravy SŽ se ani moc nechce krajským politikům angažovat, protože by se s kladívky fotili až jejich nástupci. A přijde mi, že vedení SŽ se raději vymlouvá na nedostatečnou politickou podporu, než aby se snažilo si jí vylobbovat.
Takže byste preferoval, aby SŽ nabírala další kancelářské lidi pro pokrytí většího množství souběžných projektů? Tak nějak očekávám, že by se tu remcalo o to víc.
Prostě při souběhu má smysl určité akce outsourcovat, jak píše Martin. Nebo taky můžeme čekat dalších deset let, tak si vyberte.
Stačilo by, aby ti stávající pracovali…
Tak doufam, ze SZ narozdil od vetsiny statnich organizaci nabizi platy konkurenceschopne se soukromou sferou… Protoze to v CR opravdu neni bezne…
Toto nebude populární komentář ale: Tím, jak neustále tlačíme na co nejnižší platy (a množství) úředníků dochází k tomu, že obsadit posty, zejména v oblastech jenž vyžadují vysoké odborné znalosti a schopnosti – jako zde schopnost vyjednávat a perfektní znalost příslušné oblasti práva – vede k tomu, že stát nemá dostatečné kapacity k prosazení vlastníh zájmů a tím k jeho paralýze. Šéf Správy železnic nemůže jednoduše přidat zaměstnancům na příslušném odboru peníze. Může ale vypsat výběrové řízení na firmu, která toto plnění zajistí. Co by bylo pro stát dloudodobě výhodnější si asi umíme vyhodnoti sami.
Jinak řečeno platy jsou tabulkové s dány shora, zakázky jsou plně tržní. Stát nedokáže zaměstnat člověka, kterého trh ohodnotí na 50, protože tabulkově mu může dát maximálně 35, tak si jej musí najmout skrz firmu ve veřejné zakázce, kdy firma jeho práci ocení na 90…
To je jenom půlka problému, druhá jsou pravomoci.
Běžný nákup probíhá tak že zákazník poptá, dostane nabídky a rozhodne se jestli něco koupí. Veřejné zakázky ale probíhají tak že zákazník něco poptá, vypíše podmínky a dodavatel se rozhodne co mu prodá. Funguje to vcelku dobře u materiálů a podobných jednoduchých věcí ale u složitějších strojů/projektů/systémů je to jeden velký průser.
Presne! Cesi radi nadavaji na uredniky, nejradsi by je vsechny zrusili a nazvou to prihlouple „omezovani byrokracie“.
Bez dobre placeneho urednictva to nejde. A pak se neni cemu divit, ze stat je neefektivni. Neni schopny nic naplanovat, vcas schvalit, plany maji chyby a umoznuji nekonecna odvolani…
Ale je jednodussi nadavat na SZ, uredniky, ekology a koho vseho – nez si priznat – ze efektivni stat bez dobre zaplaceneho urednictva neni mozny.
a) Správa železnic … celé oddělení
Jestli v něm sedí Petrové, jako ten nahoře, co básní o Ruské mafii … tak selže.
Naco jsou tam stovky úředníků kdyz a svou práci nájmu firmu?
Tohle nedělají úředníci, je to specializovaná profese.
Přesně na 2 věci.
Na vypisování výběrových řízení na vlastní práci. Je to tragické, ale tohle není situace jen SŽ, ale i jiných orgánů státní správy (ano, vím SŽ není klasický orgán státní správy, ale jistá podobnost tam je). Jenže vnitřní populista v politikovi nedovolí říct „najděme na místa státních úředníků kvalitní lidi, které dobře zaplatíme“. Já vím, že by to nešlo takhle snadno a rychle, ale jinak ten stát můžeme kompletně outsourcovat.
No oni naši volení zástupci schválili Zákon o státní službě, takže ty lidi už nemohou ani vyměnit, ani dobře zaplatit.
Jinak živě si představuji, jak ti dobře zaplacení kvalitní lidé se velmi rychle stanou terčem novinářů a opozice (ať už v té době bude rozložení mezi koalicí a opozicí jakékoli).
To je problém, že jsme se navrátili k tomu, co bylo za 1. republiky a už před tím za R-U, kdy státní služba znamenala vyšší plat než v soukromé sféře (a s jistotou jeho zvyšování na základě odpracovaných let), ale na druhou stranu povinnost pracovat na pozici a v místě, kde stát zrovna potřebuje pracovníka s takovou kvalifikací.
Tehdy ale v té státní správě pracoval zlomek lidí co dnes, takže ty kvalitní lidi opravdu sehnat mohli, a ten vyšší plat než v soukromé sféře nepoškozoval zásadně ani ekonomické prostředí, ani státní rozpočet.
Tak na smlouvy potřebujete právníky. SŽ sice právní oddělení má, ale není zase úplně obrovské a kromě všech ostatních akcí teď řeší výkupy a papírování k VRT.
Takže těch úředníků mají nabrat víc, nebo spíš dává smysl konkrétní akce zasmluvnit externě?
Určitě dává z dlouhodobého hlediska smysl toto know-how budovat a mít „in house“ a investovat do lidských zdrojů a jejich rozvoje. Což ale současný tabulkový systém neumožňuje.
Know how existuje, ale není kapacita.
Můžeme samozřejmě interně navyšovat kapacitu, ale ty mzdy nejsou nic moc a není jistota, že bude dlouhodobé využití zrovna pro tyto specializace.
Myslím, že vzheldem k objemu plánovaných prací využití pro tyto přípravce bude nalezeno relativně snado. Ve zbytku s vámi zcela souhlasím.
A rovnou až do Frenštátu/Ostravice (či kam) se to nerealizuje proč? 🙂
P. S. Kdo to tam vlastně celé roky zdržoval, že k realizaci dosud nedošlo?
Tam prý nebude druhá kolej a je to nedávno opravené a měla by stačit (s)prostá elektrizace, ale zřejmě separátní stavba.
A to P. S. mě teda taky napadlo – holt kde kraj málo tlačí, má kuřinec.
Opravené to bylo v roce 2015 až od Frýdlantu dále, mezi Frýdkem a Frýdlantem je to nic moc, a i tam má zůstat jedna kolej.
Což je další nelogická pitomost… 2 koleje až do Valmezu maji být samozřejmostí
Taky jsem donedávna žil v dojmu, že do Frýdlantu je to jasná věc. Ale není…
Dvě koleje do Frýdku (Frýdlantu) ale dráty i na jednokolejce dál do ValMezu; to bohužel nikdo stále nechce pochopit !
Teď tři roky pak Kupka. Před tím jiný „námi“ najatý adept na milionáře:)
Prý Kupka o železnici vůbec nic neví. Ale když to tak čtu, tak má prsty detailně a úplně ve všem, snad i chodí zastavovat hodiny na peroně.
Rovnou do valmezu
Nikdy se to neudělá nevěřím tomu.
Na ten jeden pár vlaků za hodinu potřebujete dvoukolejnou trať?
Ehm… o dvou kolejích jsem nikde nepsal.
Mmch. 1 pár vlaků za hodinu je vhodný cílový stav… možná tak za Frenštátem.
Elektrifikace by měla být po celé trati 323, dvojkolejka jen do FM z důvodu vyššího výskytu nákladních vlaků ( vlaky z Hyundaie)
Stát není schopný vykoupit pozemky pro zábor, že si musí najimat firmu? 🤷♂️
SZ …
To je jako ptát se, zda město nemůže vyvážet popelnice a provozovat sběrné dvory, když si na to najímá firmu.
Jistěže může, ale ne vždy je to ta nejlepší možnost. Nebo byste preferoval víc státních zaměstnanců?
Spíš jako když odpadová společnost najímá firmu, aby jí vyvážela popelnice a provozovala sběrné dvory.
Mám zato, že Správa železnic není ÚZSVM. Totiž že výkupy pozemků nejsou hlavní činností Správy.
Ve vašem příkladu by si SŽ musela najímat výpravčí z externí frimy.
V přinejmenším části měst ty odpady vyváží firma přímo vlastněná městem.
Už několik se posunul termín .. peníze na to byly.. zmizely? SZ si z nás dělá srandu.kraj to neřeší.push pully se na tom tankodromu akorát zničí .
Dle podobného článku umí něco podobného Němci na 140km trati za cca 13mld, tady se snad do ty částky vejdou taky.
Vždy si kladu otázku, zda push pully nejsou slepou uličkou, zda perspektivnejsi nejsou jednotky, buď celé elektrické, nebo BEMU jednotky a nebo zcela nezávislé jednotky na naftu nebo na plyn.
Určitě jsou, za dobu životnosti ušetříte ranec energie za tahání mrtvé váhy sem a tam. Ale v Rakousku a Německu na to maj úchylku, tak se to zavleklo i sem.
Konkrétně na této trati to má jakože dobrý důvod, ale prakticky sem mohli koupit pár Desir a po zadrátování nasadit (B)EMU a vyšlo by to levněji a s menšími nervy.
Ta mrtvá váha je problém, push-pull bude mít vždy horší měrný výkon a trakční vlastnosti, než EMU nebo DMU, ať už jej táhne brejlovec nebo 380. Dalším a možná více akutním problémem je, že pro ty 750.7 je to v současnosti takový záhul, že jdou motory do kytek a např. 717 už má motor nový.
380 je alespoň cca 4x výkonější než brejlovec.
To ano, myslel jsem to tak, že měrný výkon bude mít EMU vyšší než push-pull s 380 nebo jinou mašinou, a obdobně DMU bude mít vyšší měrný výkon než push-pull 750.7. Snad je to takto jasné 🙂
Jasně že třívozové patrové pushpully pro MSK nevycházejí z praktických potřeb, ale z přátelství s výrobcem – podobně jako kdysi Elefanty, ale tam se to dalo víc pochopit. Kdyby místo toho dopravce pořídil nějaké ojeté DMU, jezdilo by se bez přestupu do ValMezu i Ostravice (v případě nových DMU by se pak daly přesunout nebo prodat jinam).
Hlavně už žádné ojetiny.uz před x lety se mohl koupit třívozovy saryk .
Hlavně jich málo,koupili 5 atypických jednotek a teď se.diví že pravidelně zaskakují Bdt nebo v horším připadě regionovy. Už tak se nesmyslně S6 pokrátila do frýdlantu aby se kraj mohl naparovat, že tu jezdí moderni vlaky… k
Já beru jako jisté pozitivum, že pokud nová pražská patra vyhraje Národní výrobce, bude mít alespoň částečně už ty jednotky vyzkoušené a nebude to čistý prototyp. A zároveň musíím říct, že jízdní projev těchto netrakčních jednotek pro mne byl příjemným překvapením.
Nová pražská patra jsou nejméně 5 let po tomto zázraku, takže spousta věcí tam bude zase jiných… Nemluvě o trakci.
A může výrobce něco z toho pro nová pražská patra použít? Aspoň vložené vozy tak jak jsou a něco z řídicího vozu, který předpokládám nebude moct být netrakční?
Kraj má tlačit na SZ na elektrifikaci.pak by se nasadily pantery.. žádné nesmysly typu bemu .. z Ostravy do valmezu by nabíjel kde?
Vlak by se nabijel z Ostravy do Frýdku a ve Valmezu.
Zde bych řekl, že jsou slepou uličkou – logické řešení by byly jednotky rozpojované/spojované ve Frýdlantu ve směru od/do Ostravice vs. Valmezu.
Roky sleduji interaktivní mapu staveb na portálu SŽDC. A tak vidím, jak se postupně rok za rokem nenápadně odsunuje elektrizace některých tratí, která měla být už hotová. Ten důvod je nejspíš to, že vláda potichu bere prostředky na to určené a dává je na jiné věci.
Ty plány SŽ žádné dopředu vyhrazené prostředky nemají.
To je marné. Ti místní matláci budou furt mlít to samé, místo toho, aby si zjistili, jakým způsobem se financuje SŽ….
My o voze a vy o koze, protože o způsobu financování tady není vůbec řeč. Řeč je o tom, že každá plánovaná stavba má konkrétní rozpočet, ten se samozřejmě schvaluje a pokud se stavba objeví v mapě staveb na portálu SŽDC s konkrétním termínem, tak na tento termín budou v rozpočtu vyhrazeny prostředky. Pokud se stavba z tohoto seznamu vyřadí, tak prostředky v daném roce k tomu určené, se přesměrují v budoucnu na něco jiného, Vy místní matláku.
Ta mapa staveb a termíny v ní napsané mají nějakou právní závaznost, nebo kde jste přišel na to, že ty stavby mají v uvedeném termínu automaticky vyhrazené prostředky?
Co tady pletete nějakou právní závaznost, automaticky vyhrazené prostředky apod.? Nerozumíte smyslu psaného textu? Můj příspěvek byl o tom, že z interaktivního plánu staveb na portálu SŽDC už dlouhý čas záhadně mizí některé stavby a důvodem nemůže být nic jiného, než peníze. A tím končím diskusi s Vámi, je to ztráta času.
Aha. Nemůže být nic jiného. Tak jo.
Jednu dobu tam velká část staveb měla termín zahájení v roce 2026 a fakt si nemyslím, že v rozpočtu na rok 2026 vůbec mohlo být vyhrazeno tolik peněz, zvláště když ten rozpočet ještě neexistuje.
Já vím, nerozumíte tomu, tak si pomůžete konspirací a hrami za oponou. To tak bývá.
Peníze se alokují mnohem později, než jsou stavby vypsané. Pochopte to prosím.
Tak samozřejmě, že peníze se plánují vždy až na ten termín/rok, kdy má stavba proběhnout, to dá rozum. Nic jiného jsem ani netvrdil. Pokud jste můj příspěvek špatně pochopil, tak Vaše věc.
Takže důvod nevíte, ale chcete si kopnout do vlády, tak si jej prostě domyslíte.
A kdo je v konečném důsledku odpovědný za realizaci schválených projektů v ČR? Vláda Izraele?
V konečném důsledku je za všechno odpovědný velký třesk, že dovolil kosmu vůbec vzniknout.
Ano, tam přeci posílají ty peníze, které sebrali železnici. Vláda Izrale je pak pošle zpátky, aby se daly do silnic. Silniční stavby se neodkládají a nezdržují. Patrik je kontra-konspirace.
Asi zjevně netušíte, jakým způsobem a kdo rozhoduje (nejen) o investičních prostředcích pro Správu železnic, že?
Ne, tento pán si tady chodí jenom plivnout a občas se náhodou trefí. Viz komentáře o fialovém hnusu nebo „počítačích na kolečkách“ 742.7.
Tak schválně kolikrát už je elektrifikace na Frýdek posunutá..myslím termín.
Tady máte výtah z portálu msstavby.cz Optimalizace a elektrizace trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek Stav: Příprava Zahájení realizace: 2023 Konec realizace: 2026 Cílem projektu je úprava trati zejména pro potřeby příměstské dopravy, která spočívá především v její celkové modernizaci, ve zdvoukolejnění úseku Vratimov – Frýdek-Místek a elektrizaci střídavou trakční soustavou. Realizací stavby dojde ke zvýšení rychlosti z dnešních 80 až na 120 km/h a zlepšení propustnosti trati. Cestovní doby z Ostravy-Kunčic do Frýdku-Místku se zkrátí z 21 na 14 minut u zastávkových vlaků, resp. ze 14 na 9 minut u spěšných vlaků. Infrastruktura bude přizpůsobena pro odbavení nákladních vlaků o délce… Číst vice »
… a teď tu O Červené Karkulce…😆
Jsem pomalý? Najmu si firmu, moje peníze to nejsou…
Už před 30 lety bylo pozdě.
Modernizace a dráty do Frýdku .. do valmezu.. SZ má čas jako celý tento byrokratický moloch.
Zase všechno tak napůl…. O pět minut se zrychlí příjezd od Ovy do Frýdku, ale pak se bude 10 min. čekat ve Frýdku na protijedoucí vlak od Frýldlantu, pač tam zůstane trať jednokolejná.
Tak má se pokračovat dále.. jen SZ má čas
Tam se ale 2kolejka nikdy neplanovala, jen elektrifikace a kompletni modernizace.
A to je chyba!
A ve Frýdlantu je nějaký eurotaktový uzel, že by s tím celým nešlo hnout? 🙂
BTW drátama (resp. nasazením adekvátně 2x silnějších elektrických mašin) by se měl zrychlit i ten zbytek.
Měl, na spodku už se tam dost udělalo. Pokud je ale jízdní řád psaný pro autobus s přetíženým návěsem (150 kW, 40 t), tak nepomůže nic.
Trať byla celkově rekonstruována jen od Frýdlantu nahoru.
Ve Frýdlantu je uzel ze tří směrů + je velmi žádoucí, aby polohy vlaků umožňovaly 30min. interval do Frenštátu (= strefení se do křižování v Kunčicích p/O.) i do Ostravice (= dojetí do Ostravice tak, aby – i kdyby jiná souprava – poté mohl odjet protijedoucí/obratový vlak).
Obojího lze dosáhnout jen při křižování/uzlu ve FnO (resp. pokud by byla dvoukolejná vložka směr Pržno, tak by se vlaky mohly míjet severně před žst. FnO, nicméně nic takového plánováno není).
Jelikož úsek FM-FNO má být dělaný až na 160 km/h, navíc v obou mezistanicích se dá křižovat, tak to zas tak strašné nebude. Navíc i zastávkový vlak by tento úsek po modernizaci měl ujet pod 10 minut, takže ten jízdní řád určitě půjde postavit nějak rozumně.
Jen při výlukách se opět poleze do NAD… absence druhé koleje je paskvil hodný SŽ
Spíš poděkujte politické reprezentaci, že brzdí nějaký rozvoj železnice, protože rozumí jen kroucení kolečkem.