Pod dráty až do Krnova. Centrální komise schválila elektrizaci trati z Opavy

Rychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRychlíky linky R27 v Krnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Součástí úprav bude i vybudování Opavské spojky a modernizace trati do Ostravy.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kvik

vzpomínám si, když jsem začal před skoro už 20 léty jezdit z Ostravy do Opavy, bylo čerstvě zadrátováno a já se těšil na svižnou jízdu a pak to často vypadalo takto: přijel nějaký zpožděný vlak od Opavy, takže to zpozdilo vlak do Opavy a pak se třeba čekalo na křižování nebo se jen tak čekalo na bůhvíco v Třebovicích, Děhylově, Háji ve Slezsku, Štítině a když už člověk doufal, že konečně dojede do Opavy, tak si počkal ještě v Komárově :D, bylo obrovskou chybou, že ta trať, alespoň v některých místech, pokud to nešlo po celé délce nebyla upravená na… Číst vice »

zdenek

Na trati Ostrava Opava nejvíce chybí výhybny v každé stanici(nebo za stanicí, kde to nejde)
Výsledek cestující vidí každý den. Neustálé zpoždění minimálně 10 minut. A tím problematické nesmyslné přestupy. Kdy vlak navíc stojí na zcela opačné straně nádraží. Rozhodně ne švýcarské hrana hrana.

Chleba Nakup

Nákladní spojka jsou vyhozené peníze. Kůrovec je pryč a nic dalšího hromadného není v dohledu. I ten kaolin z Vidnavy měl jezdit přes Ramzovou. S nákladní dopravou je to zde tak dobré, že byly od července zrušeny noční vlaky Ostrava – Krnov a došlo i k optimalizaci obsluh místních tratí kolem Krnova. A minout osobní dopravou východní nádraží, nacházející se kousek od centra a blízko hustě obydlených Kateřinek?

karlikkosta

Přesně tak,máte naprostou pravdu. Z Opavy do Krnova jede 1 nákladní vlak tam a 1 zpět. Z Opavy do Ostravy taky 1 nákladní vlak tam a 1 zpět. Spojka Komárov-Opava-západ nesmysl a tunel,jak okrást stát. V roce 2016 po 8 měsících výluky hlásaly titulky rchlost do Krnova až 120 a blablabla. (https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/jeste-rychleji-na-trati-mezi-krnovem-a-opavou-vlaky-uhaneji-az-120-km-h-104308 ) To byl další tunel jak prase,spousta mostů a prospustku se jen natřela aby vypadaly nové a po půl roce se jeden z nich částečně zřítil a pár týdnů se po něm jezdilo jen 10km/hod…a ticho po pěšině. Co se týče elektrifikace Opava-Krnov. Mluví se o tom snad… Číst vice »

Petr

Dobrý byznys studie proveditelnosti. My to platíme z daní, a kára jede dál.

Petr Šimral

A jak byste to chtěl dělat? Zavedeme metodu „felace digitu“ u kohokoliv nebo se jen spokojíme s bakalářskými či diplomovými pracemi?

Alibaba

Možná by ty diplomové práce mohly být na úrovni studie proveditelnosti.

smasska

Jakože diplomová práce na 50-100 stran má nahradit projekční práce, kalkulace a dopravní modelování desítek lidí? A kdyby ano, tak to tedy má být stihnutelné za pár měsíců? A zadarmo pro studenta?

Alibaba

Projekčních prací při studii proveditelnosti moc není. Ano, pracuje celý tým, ale kromě kolejového schematu ostatní obory nejsou moc důležité a spoustu věcí by si mohla SŽ dělat k tomu sama.
A musí to nutně být pro studenta zadarmo?

Jiří Schenk

No je dobře, že se ta trať řeší, Ova-Opava myslím, už po druhé v krátké době. My tady ve FM úpěnlivě čekáme, na zdvojkolejnění a elektrifikaci tratě Ostrava- Frýdlant n.O., její realizace je už asi po páté posunuta.

a8n

Krátká doba už bude pomalu 20 let. Než z tohoto něco reálně vypadne, nebude už daleko čas na pravidelnou obnovu.

vinkler.pav

Možná hloupá otázka, tak mě prosím omluvte: ta spojka tedy řeší přímé propojení tratí do Ostravy a Krnova bez nutnosti zajíždění do stanice Opava východ?

Maces

Ano

opavan

jedná se pouze o nákladní dopravu

Ic540

Ale nemuselo by tomu tak být… O víkendu díky zrychlení přepravy do Jeseníků by se některé spěšné vlaky mohly o zastavení na Opava Východ obejít. Ušetřilo by se cca 10(?) minut v jednom směru což není málo. K tomu ty návazné busy přímo pod Právě jako dnes. To už by v mnoha ohledech stálo za zvážení nechat gumokola doma. Takový spěšný víkendový vlak. Návsí Bystřice Třinec Centrum Těšín Havířov Kunčice Vítkovice Zábřeh (až bude) Svinov Opava Západ Krnov Cvilín Krnov Bruntál a dále třeba až Olomouc v rámci R27 či čehokoliv by si mohl cestující najít pokud by měl ty… Číst vice »

Ic540

Přímo pod Praděd…
Ne pod Právě samozřejmě…

Petr Šimral

Promiňte. Nějakých 10 víkendových minut rozhodně nepřesvědčí rodinu, aby opustila automobil, pokud ho má a nebrání jí jiné důvody.

Ic540

To sice těch 10 minut v jednom směru nehraje roli pravda. Bylo by to dohromady obousměrné cca 20 minut. I kdyby časem to bylo 30 minut po všech těch zde avizovaných opravách a modernizacích tratí proti dnešku včetně modernějších vlaků než jezdí dnes… No vytváří to určitě možnosti pro ty co se nechtějí vracet k autu třebas. K tomu taky skupinová jízdenka pro celý Msk za 300 pro 5 osob. Prostě určitá nabídka co to můžou a hlavně chtějí využít… Ale jo samozřejmě ti co by vlakem už z principu nejeli je to jasné že se budou prodírat až skoro… Číst vice »

Jaaa

Jo, třeba začít jinde než skončit, no…

Igor

Ono to někdy není „jen“ 10 minut. Pokud chci Opava – Kopřivnice večer tak 19:37 jede do Svinova R s příjezdem 19:57. Bohužel Sp do Kopřivnice odjíždí 19:51. Pokud by R přijel do Svinova o těch 10 minut dříve cesta by najednou byla o hodinu kratší.

Vlastimil Kocurek

Nejde jen o to. Jde o ty, kteří tím pojedou.

qěcy

Tam bude zákaz vjezdu pro osobní dopravu?

Hamtak

Nejlepší a nejdražší by bylo bylo vézt koleje s Opavy Východ směrem na západ tunelem, klidně i s mezi zastávkou v centru. Neuvažovalo se o tom někdy? Něco podobného, jenže v menším, jako bude v Lodži.

Frantisek X

Hehe, to samé jsem si kdysi vymýšlel pro Mělník od Lužce, ale obávám se, že by to pohřbily náklady na výstavbu i údržbu. Kvalitní návazná MHD by to mohla celkem slušně řešit…

Achilles

Na to tunel nepotřebujete, stačilo by využít vlečku do přístavu, udělat z ní odbočku, postavit most přes Labe a v Mělníku by to šlo takto napojit.

Jiří Kocurek

Což je zcela zásadní stavba řešící kapacitní problémy české železnice v úzkých hrdlech…

Michal M

V Mělníku by to šlo, stačilo by trochu chtít.

MaT

Na to, abyste mohl vozit koleje tunelem byste tam nejdřív musel mít ten tunel. Nebo Vám není jasný rozdíl mezi slovesy vést a vézt? 🙂

Hamtak

To jsou překlepy. Ještě jeden tam mám. Tak přivést trať tunelem na druhou trať a pak tam klidně přivézt koleje na vagónech nebo i lidi. Proč by nemohlo zemské hlavní město mít něco jako metro, že.

Jiří Kocurek

Ještě by to chtělo porovnat poptávku a spočítat ušetřené minuty v Opavě. Opava je místní metropole, čekal bych, že většina cestujících neprojíždí zkrz.

Chleba Nakup

Tunel byl kdysi uvažován, západní portál by byl někde okolo dnešní ulice Mařádkova. Ale západní nádraží by trať tímto obešla.

Opavák

V dnešní době je spojka Komárov – západ úplně k ničemu. Osobní budou stejně všechny zajíždět na východ a pro ten jeden náklad denně s 5 vagónama (a bude hůř) se to nevyplatí a hlavně tam je celkem drsné převýšení.

Ideální by bylo zmodernizovat ten zbytek na Krnov, co se neudělal, plus elektrifikace a zkusit udělat větší kapacitu na Ostravu, ale i to bude těžké, moc možnosti tam není. Dvě koleje Opava – Štítina a při troše dobré vůle i Svinov – Třebovice.

Aaabbb

Ano, takhle přesně obvykle přemýšlí Správa železnic – není to potřeba dnes, nebude to potřeba dalších 30 a více let (životnost/odepisování takové stavby). Nejezdí tam dnes ten jeden manipulák denně právě proto, že ta trať není elektrizovaná, přes den tam není kapacita a je nutná ta úvrať na Východě?

Michal M

Ne. 🙂 Nejsou tam zdroje přeprav.

Jaaa

Zatím.

182-097

Ono se čeká že tam vznikne nějaký nový zdroj přeprav? Spíše to postupně klesá a klesat bude. Třeba až skončí uhlí v krnovské teplárně.

Milan

A opravdu v době nedostatečné kapacity pro nákladní dopravu na hlavních tratích potřebujeme tzv. zdroje/cíle přeprav na tratích, které by mohly být alternativní trasou pro převoz nákladů v celé délce daných tratí?

PETR

Prominte, ale to jste tak naivní nebo se jen děláte ?? To myslíte jako vážně tahat nákladní dopravu z Ostravska přes Opavu, Jeseník a dále ?? A nebojte, deindustrializace ČR úspěšně pokračuje, takže za pár let nebude co vozit.

Permonik

Jezdi tam toho více než ten manipulak. Ale frekvence dopravy je ruzná i s ohledem na roky.

Manipulák má od 3 vagonu do 20. Těch dvacet je když se veze uhlí a nebo svaži dřevo. 3 vágony jsou ekvvalent 9 kamionu. Navíc mi přijde že na te trase MN je co tři měsíce ROVka na 14 dní. Jinak když je (byla) kurovcová kalamita tak jezdily ucelené vlaky se dřevem (min od IDS).

Tak zdroju s vlečkou je více (cukrovar, ikdyž hned za opavou) Krnovské strojírny, težba mramoru, dřevo, uhelné sklady….

Apten

Bydlím přímo u trati a nákladní provoz tam opravdu velký není.Tak 2 nákladní vlaky denně I ty osobáku tam nesvítí bůhví jak často.

Apten

Nesvišti

Permonik

Jo souhlas. Ale zas nákladní určitě teď není špička, průměr asi taky ne, spíše sedlo. U těch osobních Opava – Ostrava by i nějaky další osobaček bodl. A popravdě když někdo jede Ova – Jeseníky – odkazujeho to na autobusy….

Permonik

A ejhle zrovna nový članek a mezi Hájem ve Slezsku a Děhylovem hrozí přetižení…..

Chleba Nakup

Cukrovar, myslíte těch 10 vlaků melasy ročně? Protože uhlí už do cukrovaru jezdit nebude, přechází se na plyn (přípojka je již budována, jako doplňující zdroj bude vybudována i FVE). Řepa se vlakem nevozí (po několika pokusech). A uhelné sklady si odepište rovněž, uhlí končí. Kůrovce je v plánu za 60 let opakovat, že by to mělo být bráno jako zdroj přeprav? Pak jsou z Opavy západ expedovány ještě zrniny, to ale asi taky není argument pro spojku, vzhledem k počtu vlaků, který je ročně taky kolem 10. Zbytek zákazníků dá denně dohromady skutečně těch cca 20 vozů, to není moc… Číst vice »

Ic540

U některých vikendových zejména by tomu tak být nemuselo. Viz odpověď pro Vás výše v diskuzi…

Čenda

Nevím k čemu dělají nějaké studie proveditelnosti.
Snad každému je asi jasné, že by měli udělat opravu a modernizaci první části, kterou v roce 2015 se vykašlali. Aby jako v druhém úseku bylo 120 a ne 75. O prosté elektrifikaci takového úseku snad nemůže být ani řeč. Na 50 let staré koleje, to by snad nenapadlo nikoho ani v takových studiích.
A doufám, že tedy okamžitě doplní etcs na Ostrava Opava.
I bez přiblblých předražených studií. Když vlaky jej mají. Nelze čekat na nehodu.

Frantisek X

Jen aby tam pak něco jezdilo. Úpravy namísto prostých drátů, proč ne, pokud je stávající trasování nevýhodné.

Jiří Kocurek

Furt, jak kbyby tam vůbec nic nejezdilo. Budete pořád vymýšlet jako to udělat, jak to předělat, strašit velkým zolořidičem a ve skutečnosti budete brzdou stavby vy sám.

Milan

A není to tak, že prostá eletrifikace se týká právě Vámi zmíněného úseku zrekonstruovaného již v roce 2015 na rychlost 120km/h – resp. celé tratě Opava – Krnov a optimalizace dosud nerekonstruované části této tratě? Alespoň já text „“..Studie počítá se třemi různými stavbami: optimalizací tratě z Opavy do Krnova, prostou elektrizací z Opavy do Krnova a modernizací tratě z Ostravy do Opavy…““ takto chápu – jsou tam totiž uvedeny „“TŘI RŮZNÉ STAVBY““, a nikoliv „TŘI RŮZNÉ VARIANTY““, byť výstižnější by bylo uvést „“.. Studie počítá se třemi SAMOSTATNÝMI stavbami: optimalizací ČÁSTI tratě z Opavy do Krnova, prostou elektrizací CELÉ… Číst vice »

Jaaa

Nerozumím tomu, proč jen 120.

Aaabbb

Nebylo by od věci, když už tu vyjde takový článek, zjistit co vlastně ta schválená varianta prací má zahrnovat 🙂

PanÁček

A jak to vyřeší s křížením trolejbusové trati na přejezdu za stanicí Opava západ?

Michal.S

Stahovačka?

Nose Peak

No, anebo by trajf mohl ten dohromady půlkilák od přejezdu ke kruháču a zpět dokodrcat na baterky, že jo (ty trajfy s vestavěnejma kamnama budou v té době už, počítám, ve šrotu…)

Achilles

To je ale výjimkový případ, navíc ani není u nás. V Česku legislativa úrovňové křížení trolejbusové dráhy s elektrickou železnicí, pokud se nepletu, zakazuje. Takže jedině mimoúrovňové křížení.

vjkm

Podle wikipedie je to u nás již dovoleno, legislativa tyto nesmysly odbourala, stejně jako například zákaz stavby jednokolejných tramvajových tratí. No ale asi by to muselo být provedeno elegantněji než v Prešově, kdyby tam někdo zapomněl na stahovačku tak v tom křivém provedení určitě strhne sběrač i s křížením.

JosBud

Podjezd?

Geralt

Proč opavská spojka pouze pro náklady? Tam by měly jezdit i rychlíky (stavět pouze Opava západ) protože by tím ušetřily hodně času.

qěcy

Jistěže i rychlíky.

Tomáš Záruba

A minuly největší město na trase. 🙂 Jo kdyby modernizace OP západu neprobíhala pod heslem „hlavně aby nad Olomouckou už byla jen jedna kolej“, tak bych měl třeba názor jiný. Pak by totiž mohly být peróny východněji, a mohl být z chodníku Olomoucká vstup do ostrova mezi kolejemi (nebo dvě schodiště na dva boční peróny, to už je jedno). A most mohl být širší a pod ním záliv pro trolejbusy (beztak je Horovo náměstí a Nemocnice strašně blízko; U Soudu směr Nemocnice do polohy cca Lepařova by se už snad taky nějak dořešilo). Na opačném konci perónů pak podchod cca… Číst vice »

qěcy

Jasně. Nádraží za každou cenu úplně v historickém centru. Ono to s těmi centry není tak žhavé. A zrovna trať z Opavy do Krnova vůbec centrum Opavy nemíjí, vede po jeho okraji.
Ale nemám potřebu rušit Opavu východ pro rychlíky. To ať si rozhodnou plánovači podle potřeb a poptávky. Já taky od Berouna nepožaduji se vozit na Masaryčku. Centrum Prahy je obrovské a má víc koncentrovaných center. Hlavák má však ne úplně dobrou pěší dostupnosti a tramvaje ho míjí v nerozumné vzdálenosti.

Tomáš Záruba

Jak OP souvisí s Prahou? Jinak ne nutně v historickém centru, ale v místě, kde je možný rozumný přestup na MHD a to v takové verzi, kdy ty linky neobsluhují nádraží „uměle“ (pak bývá tendence to různě omezovat, přestupovat apod). No a obvykle to prostě tak je, že centrum je právě tím místem, kam „přirozeně“ míří nejvíce linek MHD i z důvodů čistě vnitroměstských potřeb. Výjimka jsou případy, kdy je nějaké město nepříliš zajímavé jako zdroj lidí, ale je v něm nějaký cíl významný pro široké okolí a ten je třeba někde úplně jinde než v centru. A jak tohle… Číst vice »

Ic540

Co se týče řešení Opavy Západ versus ulice Olomoucká plný souhlas👍👍👍

Jinak za mě dodám že v rámci modernizace Opava Krnov by měla určitě vzniknout zastávka Opava Jaktař s přestupní vazbou na trolejbusy. Některým by se zkrátila doba cestování z do Opavy o cca 15-20 minut v jednom směru…

a8n

I tak by stále míjely hlavní přestupní uzel příměsta.

qěcy

Tak ještě tu spojku mimo O. východ.

Geralt

Mě udivuje spíš že ta spojka neexistuje už odpradávna, už od výstavby trati na Krnov. To za těch 150 let co tam dráha je tohle uspořádání nikomu nepřišlo nepraktické?

Petr Šimral

Ona ta spojka tam tak nejak byla, trat od Kravar byla napojena ze zapadniho nadrazi. Ale uz si nepamatuji, kdy to bylo zruseno.

sněhulák

Spojka přímo ne, je to dáno historickým vývojem. O-vychod patřila pod Ferdinandku, zatímco O-západ patřilo pod státní dráhu a jednu dobu bylo i důležitější. Trať od Kravař byla napojena na O-západ, trať OP-OV křižovala po mostě (dodnes jsou tam zbytky) a byla napojena do propojky obou nádraží někde v prostoru dnešních garáží. O spojce se uvazuje už od konce války, když došlo k zakončení tratě od Kravař na vychod. Proč to ještě není, to ví jen všichni zodpovědní za posledních 70 let… OP – Krnov na 160 to je snad povinnost, na cokoliv méně by to bylo barbarství, to snad… Číst vice »

Michal Němčanský

Situace je stručně popsána např. tady: https://www.parostroj.net/historie/Opava/Opava.htm
V podstatě spojkou bych nazval spíše spojení západního a východního nádraží, do níž byla zaústěna trať KPEV směr Kravaře, které byly na území Pruska – hranice byla jinde než dnes. Dnešní napojení je až období mezi válkami – na plánech co k tomu mám je vše jen česky takže 1933 sedí. Pozurohodné je, že původně Centrálka (MSCB) měla pokračovat směrem Hradec n/M, Skřípov, Lukavec, Fulnek až do Trenčína. Nebylo to jen na papíře. Torza započaté stavby jsou v lesích nad Hradcem stále dohledatelné.

Alibaba

Na těch mapkách na odkaze je i MSCB tímto směrem na jih do Hradce ze západního nádraží zakreslena. myslíte, že ta kolej byla postavena nebo mapař už myslel dopředu?

qěcy

Aha, jsem si říkal, že ten teren tam vypadá podezřele.

Tomáš Záruba

Je to hezky znázorněné na ORM (skrz ex Ostroj).

Radim Škopec

Tak spojka Komárov – Západ tady měla být už za komárů, ale nějak nechápu, jaký smysl má dnes… No a Ostrava – Opava má smysl zdvojkolejnění v celé délce a krom pár krátkých úseků nebude problém jezdit 160 km/h až po Krnov. Jen je trochu směšné, že se docela nedávno dělala rekonstrukce z Krnova do Štítiny a teď se řeší další úpravy…

qěcy

Třeba že by Cargo nemuselo blbě úvraťovat a překážet.

182-097

Ten jeden až dva vlaky denně?

Kontra

Vzhledem k tomu, že ty náklady většinou od Krnova přiveze Katr či dvojice Katrů, v Opavě se mění mašina a dál to veze Hrbatice nebo Eso tak se ta úvrať spíš hodí. V Opavě jsem prakticky skoro každý den a nepřijde mi, že by Cargo překáželo, kolikrát se tam nehne kolo.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Tam je nutná dvojkolejka a s malými úpravami lze 160 (vyjma koncových úseků).

Gouda

Mezi Opavou a Krnovem dvě koleje možná vymyslíte, ale mezi Ostravou Svinovem a Opavou Východ ve stávající trase rozhodně ne.
Podle mě je jediná šance na moderní dvoukolejné spojení Ostravy a Opavy rekonstrukce a přístavba trati podél budoucí I/56 přes Hlučín.

Geralt

Druhá kolej by mohla vypadat takto: https://mapy.cz/s/facogecefa

Mezi nově vzniklou odbočkou Děhylov a Svinovem už by druhá kolej prošla. A ano, vím, že je to sci-fi.

Alibaba

Já bych spíš obnovil tramvaj z Ostravy co vedla do Hlučína a pak by tramvaje pokračovaly do Opavy jako vlakotramvaj.

Honza

Opravdu u této SP následuje ekonomické hodnocení schválení CK?

Tomáš Záruba

To bude doufám spíš nedorozumění. EH je součástí SP a podkladem ke schválení studie. Zároveň ale úřední šiml, co byl nastaven podle starších postupů, vyžaduje EH extra u každé schvalované stavby. Tak vznikl zbytečný stupeň „záměr projektu“ (u staveb, co mají SP), kde se pak sice taky zpracovává EH, ale ve stylu „opíšeme kus té studie“.

Francimor

Ano bohužel tento nesmysl je, dokonce jsem se tady ptal i přímo Kupky a bylo odpovězeno že je to výborná věc, prostě o dva roky zbrzdite přípravu rok kreslit ZP a pak to rok MD schvaluje.

Jaaa

A jestlipak se bude přeložkovat i trať od Západu? Za opravdu dost málo úprav by se dalo na většině úseku jet souvisle 160 km/h.

asdfasdfasdf

tak to alespoň nebude vadit, kdyby bateriové vlaky od škody náhodou nebyly moc funkční.

Alibaba

To bych si nebyl jistý, protože budou tendence je následně posílat do Bruntálu nebo až do Rýmařova.

Kontra

Do Rýmařova, kam z Bruntálu vozíte akorát vzduch a možná pár hnědočechů? Tam už je plánu nasazení 814.0, protože většina nástupišť od Valšova dál má délku 30m a to je na Pantera krapet málo.

Alibaba

V tom případě Bruntál je stále z Krnova na Baterky ve hře.