Letectví Letiště

Počty cestujících na Ruzyni spadly v březnu na úroveň před dvaceti lety

Prázdné Letiště Václava Havla v neděli 15.3.2020. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Prázdné Letiště Václava Havla v neděli 15.3.2020. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Letiště Praha se v březnu počtem cestujících dostalo na úroveň odpovídající měsíčnímu průměru roku 2000. V dubnu bude kvůli postupnému zastavení většiny letů výsledek ještě horší. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat o provozu za březen.

Podle aktuálních statistik prošlo v březnu Letištěm Václava Havla Praha celkem 434 719 cestujících, což představuje meziroční pokles o 64,7 %. V roce 2000 představoval měsíční průměr počtu odbavených cestujících 458 tisíc.

Počet pohybů letadel se oproti loňskému březnu snížil o 47,3 %. Celkem v Praze za toto období přistálo nebo vzlétlo 6 015 letů včetně všech pravidelných linek, nákladních či privátních letů. „Pokles u celkových provozních výsledků za minulý měsíc nastal v souvislosti s nastavenými opatřeními na hranicích v České republice i v zahraničí, které byly zavedeny v reakci na šíření nákazy onemocnění COVID-19. Vliv na výsledky měla zároveň i klesající poptávka po létání po celém světě,“ uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Březnové výsledky jsou vzhledem ke stávající situaci ještě dobré: v první polovině března byla v provozu stále celá řada přímých pravidelných linek, ve druhé polovině března se provoz u pravidelných spojení výrazně utlumil. Do Prahy však míří i nadále speciální nákladní i repatriační lety a pokračuje provoz i na pravidelných linkách do Minsku a Sofie. „Vzhledem ke značnému utlumení provozu v rámci osobní přepravy jsou k přepravování nákladu nyní využívány téměř výhradně cargo lety, například se zdravotnickým materiálem směřujícím do České republiky od 20. března v podstatě na denní bázi. Od tohoto data se tak do ČR dostalo více než 1 200 tun zdravotnického materiálu,“ dodala Pavlíková.

Nejvíce lidí za březen cestovalo mezi Prahou a Londýnem, Moskvou, Amsterdamem, Paříží a Dubají. Co se týká zemí, nejvíce cestujících bylo odbaveno na letech z/do Velké Británie, Ruska a Francie.

Letecké společnosti dál posouvají plánované obnovení provozu. Původně se do Prahy měly vrátit jako první British Airways od 1. května, podle rezervačního systému ale začnou létat až 22. května. Jako první by se tak mělo do Prahy vrátit nizozemské KLM s lety od 4. května. Od 8. května spouští lety z Prahy Ryanair.

Letiště Václava Havla Praha zůstává i nadále otevřené pro všechny přílety a odlety, ale s ohledem na nutnou úsporu nákladů přistoupilo letiště k postupnému utlumování provozu. V Terminálu 1 je provoz soustředěn do prstu B. Naproti tomu v Terminálu 2 došlo k omezení některých částí zdejší infrastruktury, například informačních přepážek nebo centrální bezpečnostní kontroly, která je v provozu jen na přesně dedikované nepravidelné odlety.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JIŘÍ

Aspoň se to trochu pročistí, poslední roky už byl provoz hodně přes čáru, místy až neúnosný, hlavně v létě. Snad už se to nikdy nevrátí. Jsem zaměstnanec letiště a vím, o čem mluvím.

Apex

Nechápu, jak tohle může říci člověk, kterého letecký provoz živí…myslim, že byste se měl podívat po jiném zaměstnání, pokud skutečně to, co jste napsal, myslíte vážně a ne jen jako pózu…

Radim

To je jednoduché, může to být stres, únava, směnnost nebo nedostatek ocenění. Málo který zaměstnanec je srdcař, bohužel mnoho z nás dělá práci jen z existenčních důvodů, je to smutné ale je to tak.

Jmfjv

V každé činnosti je určité hranice, za kterou přestává platit: čím více, tím lépe.

Radim

Souhlas, bydlím kousek od letiště a mohu jedině potvrdit. Letecká doprava je rychlá, bezpečná a pro některé cesty nevyhnutelná.
Nic se ale nemá přehánět, nesmíme zapomenout, že jde o energeticky nejnáročnější druh dopravy pro něž se alternativní energetický zdroj bude hledat velice těžce.

Roiman4

By mě zajímalo, kde se vzala informace od FR, že začne lítat od toho data. Pokud z rezervačního systému, tak je to špatně 😉

Jirka

Mají to na webu

Franta Jouda

Ono to pročistí trh od mnohdy zbytečného neekologickeho létání na trasách, kde by to v pohodě zastal vlak, jen za delší dobu, nicméně je potreba se zamyslet, zda nějaký malý diskomfort za cenu ekologičtější dopravy není vhodný.

Dalibor

ono s tou ekologičností to, bohužel, zatím není transparentně posouditelný. Každý druh má „v sobě“ skrytý něco, o čem se nemluví. Železnice například rozsáhlou infrastrikturu, tisíce tun maziv unikajících z vlaků so podloží, letadla zase letiště, radary, elektrika miliardy kilometrů vedení (Al, Fe, Cu), transformátory, rozvodny, elektrárny… bohužel tyto „související“ zátěže jsou zatím vždy opomíjeny

Peet

Transsibiřskou magistrálou se dá dostat i do Číny, tak budeme jezdit jenom vlakem, jo? A pak tu máme i lodě…

Radim

Mezi Evropou a Čínou se bude vozit zboží také kamiony.

PatriK

To by cesta vlakem nesměla stát mnohdy několikanásovek ceny letenky. A muselo by vzniknout mnohem více přímých spojů do různých evropských měst. Za současného stavu, kdy je vlak drahý, pomalý a cesta kvůli mnoha přestupům diskomfortní a riziková, nemá vlak pro mezinárodní přepravu šanci se výrazněji prosadit.

55p

U leteckého paliva se platí srovnatelná spotřební daň, jako na železnici příspěvek na obnovitelné zdroje/spotřební daň u natfy?

Michal Štěpán

Pravidla sociálního distancování ohrožují obnovení činnosti, uvádí Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA. „Žádná letecká společnost není schopna takto vydělat peníze,“ uvedl ve středu ráno komentujíc návrh American Airlines na blokování 50% sedadel ve svých letadlech, aby bylo respektováno sociální distancování. Pokud by takové opatření bylo nutnou podmínkou pro obnovení provozu, Alexandre de Juniac prohlásil, že „to znamená, že letadla nebudou létat (…) nebo že ten let bude velmi exkluzivní a pouze pro bohaté “. Světová letecká doprava poklesla na 80% ze svého obvyklého objemu a až na 90% v některých zemích kvůli omezením na hranicích. Ztratila v roce 2020… Číst vice »

bkp

No a dubnová číšla spadnou na úroveň před 120 lety…

Dáda

No ono retro je docela v módě, tak by to mohli nazvat retro provoz.

Stony

Ty desitky az stovky zamestnancu co budou brzo vyhozeny ten retro provot uricte oceni:)

Dalibor

No počet obyvatel se za tu dobu moc nezvedl, tj budou dělat to, co před dvaceti lety… Před dvaceti lety taky lidi pracovali, ne? Když se podívám na prosincový zprávy, lidí nedostatek, v monhých profesích až limitující výrobu. Tak se lidi trochu „přeskupí“ a budou pracovat jinde.

GPGP

Ano máme tu už přes 25 let internet a služby co na něm běží, tzn. části lidí se to nedotkne, ale pochybuji že lidé co dělali v automotive přes agenturu budou dělat něco jiného, když nic jiného neumí…

Jan

Pan Jiri v diksuzi vyse to oceni velmi, udajne ma hodne prace na letisti…

Radim

Mohou jít pracovat do Amazonu do vedlejší Dobrovízi, alespoň poznají co jeto bussines po americku.