Poctivější řidiči a majitelé aut. Vozidel bez dálniční známky na placených úsecích výrazně ubylo
Počty řidičů, kteří byli přistiženi na českých dálnicích bez platného dálničního kupónu, loni výrazně klesly. Více než polovina z nich
Počty řidičů, kteří byli přistiženi na českých dálnicích bez platného dálničního kupónu, loni výrazně klesly. Více než polovina z nich byli cizinci. Celníci odmítají, že by to bylo kvůli menší kontrole.
Podle statistik Celní správy loni jelo bez platné dálniční známky 13 766 řidičů. Ti dostali blokové pokuty ve výši 14,903 milionu korun, tedy v průměru 1 082 korun. Maximální výše pokuty je výrazně vyšší: až sto tisíc korun.
V porovnání s rokem 2016 jde o velký pokles počtu přistižených řidičů. V roce 2016 celníci odhalili 17 804 takových případů, jejich pokuta ale byla v průměru nižší: 937 korun. Meziročně jde o pokles o více než 22 %.
V historickém porovnání byl loni udělen nejnižší počet pokut od roku 2008. Podle Hany Prudičové z Generálního ředitelství cel probíhaly loni kontroly v podobném rozsahu jako v minulých letech. „Pokles může být vysvětlen jednak skutečností, že si řidiči uvědomují, že celníci kontrolují časové kupóny, ale také tím, že od 1. 1. 2017 došlo k vyjmutí některých úseků z časového zpoplatnění. Právě na těchto místech docházelo k častému porušení,“ řekla Prudičová.
Z loňských 13 766 porušení připadlo 6499 na vozidla registrovaná v Česku, podobný podíl mezi českými a zahraničními vozidly byl i loni.
Také u kontrol nákladních aut a placení mýta došlo ke zlepšení. Počet přistižených aut bez platné OBU jednotky loni klesl z 26 010 na 24 352 případů. Podobně jako u dálniční známky ale stoupl objem vybraných pokut. Ty jsou v průměru značně symbolické, nedosahují ani tisícikoruny (778 korun).
Dálniční známky ve stávající podobě čeká zřejmě v příštích letech konec. Nalepovací kupony mají nahradit elektronické. Kdy k tomu dojde, zatím není jasné. České dálnice byly loni vytížené jako nikdy předtím. Výtěžek z prodeje dálničních známek i mýtného byl rekordní.