Upřímně a čistě z pohledu rozmazleného Pražáka, myslím, že dva projekty, které dále natáhnou v JMK dále nejvíce lidí jsou elektrifikace a modernizace trati do Veselí a upgrade tratě na Vyškov, což umožní příměstskou dopravu. Existuje okolo mě dost lidí, kteří nemají problém v Praze jet vlakem např. Do Českého Brodu, ale do Kladna nebo Hostivic motorákem s výstupem na hliněná nástupiště prostě člověk nepojede, když má na výběr. Je to o psychologii co je moderní a člověk vnímá jako “metro” a co člověk v okolí velkých měst vnímá jako výlet někam na venkov.
Což o výlet na venkov, ale když tam (případný) osobák jede 2x tak dlouho jako autobus, tak vyhraje autobus, protože denní dojíždění do práce není žádná romantika.
Pavel Skládaný
1 rok
Trať do Židlochovic opravena a elektrifikována, trať do Hustopečí opravena a elektrifikována, takže teď by měla přijít na řadu trať Zaječí – Čejč – Hodonín, aby i obce a města ležící na této trase, získaly bezpřestupové a elektrifikované spojení s Brnem. Kdo se ujme zpracování studie?
Martine, já vím, ale přece jen se občas i nápad z říše fantazie může někomu zachytit v hlavě a zahájit dialog. Jen maličký historický exkurs: Přímé spojení z Brna na zmíněnou trať v 70. a 80.letech už dokonce existovalo, byť jediným párem vlaků. Šlo o zrychlený osobák Brno-Zaječí-Hodonín (z Brna odjezd okolo 14:20), jezdil ve složení krokodýl (tehdy M 286.0) + tři velké Balm. Mezi Brnem a Zaječím zastavoval jen v Hrušovanech, Vranovicích a Šakvicích a pak po Hodonín už všude. Jezdil slušně vytížený.
ZDO se asi nemá dělat podle skutečnosti, ale podle stavu před 50 léty. Jo, kdyby se podle toho orientovali mobilní operátoři… v 70. létech tam nikdo neměl mobil a tak museli chodit na poštu.
A ještě do Ratíškovic. Přímá 810 až do Brna. Co natom, že poveze sotva 10 lidí, protože tam ty koleje byly kvůli uhlí, které už se netěží. Ještě by měl kraj sponzorovat 2. fotbalovou ligu, ta se tam taky kdysi hrála. Pak by se ta 810 naplnila i s přívěšákem-
Že už se uhlí netěží neznamená, že trať pozbyla významu. Ferdinandka taky byla postavena kvůli přepravě soli a ta už se tam nevozí, trať do Milovic byla postavena jako vojenská vlečka do dnes již zbouraného areálu. A přitom ty tratě fungují plnohodnotně a není důvod je rušit.
Díky za informaci, i zvýšení rychlosti by bylo vítáno. Je tu řada směrově komfortních úseků, kde by určitě šlo dosáhnout více než stávajících 50 km/h.
Jirka
1 rok
A nestálo by za to, pořešit spolu s ministerstvem zahuštění R13 na půlhodinový takt? Chápu, že ta trať je celkem vytížená, ale bude se stavět VRT a mělo by se pomýšlet i na rozvoj rychle osobky v této oblasti.
P77
1 rok
Je pěkné vidět, jak kvalita stoupá. Ale ptám se… kdy se nám konečně ukážou ty čtyřvozové Moravie?
Tak určitě jste si ten článek přečetl pořádně a víte že se to týká jen hlavního města Palmy a pouze pro jeho nahlášené obyvatele, co nejdříve vloží nějakou vratnou zálohu.
A kdybyste si přečetl pořádně tento článek, tak vidíte že JMK je rád že odvozí to co teď a nepotřebuje se za drahé peníze uchylovat k bezplatné přepravě, která je třeba v tom Lucembursku motivována hlavně tím, aby zde pracující Francouzi každé ráno nezaplavili zemi svými auty.
Ten článek si sám protiřečí, pokud si jej pořádně přečtete. A ve skutečnosti se to týká celého ostrova a všech obyvatel.
Martinek
1 rok
Co jsem si všiml tak na t-244 počet cestujících stoupl. Mohl by ještě více, ale to by chtělo zrychlit dopravu. Ono jet z Moravských Bránic do Brna cca 30min což je na vzdálenost 23km dlouho. Ono nechápu proč v Bránicích při přestupech musí vlak směr Ivančice čekat až odjede směr Krumlov. Proč se neprohodí nástupiště. Pak by vlaky vůbec nekřižovaly a mohly by vyjet současně. Dále pro zvýšení množství cestujících by v Ivančicích nebylo špatné prodloužit vlak o cca. 1200m pod „Tesco“. VIZ : https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body&ut=Sem&uc=9lbtTxTSWr&ud=49%C2%B06%2716.516%22N%2C%2016%C2%B021%2748.218%22E&x=16.3602799&y=49.1037186&z=17 Sem by mohly dojíždět lidi i do obchodního centra a ze sídlišť by to bylo… Číst vice »
Mne prijde skoda, ze trat neni az do Oslavan (pritom koleje tam z vetsi casti jsou). Ja jezdim z Krumlova nastesti ne kazdy den. V Krumlove je zoufale neefektivni svoz na nadrazi (autobus se mota po obci, stihne i kolecko pres prazdne autobusove nadrazi a k vlaku prijede o 7-10 minut pred odjezdem vlaku — cely proces jeste zdrzuji cestujici, kteri si kupuji listek v autobusu).
Oslavany by měly smysl kdyby se trať protáhla až do města, např. k současnému autobusovému nádraží. Což kolem Metaldynu by možná šlo, ale dále most a zástavba. Nedokáži si to při současných hlukových podmínkách představit.
Současné nádraží v Oslavanech je moc bokem. Od autobusáku je to cca 1km, jenže autobusák je vlastně na okraji Oslavan.
… ted uz trochu placam 🙂 … ale na tu trat oslavany-ivancice-branice by se skoro vice hodila tramvaj, nez vlak … a v brne jezdi saliny v provozu po stejnych silnichich jako auta. jsem si vedom, ze to je uz ‚trochu‘ sci-fi.
Na tuto trať by se hodila hlavně nedávno dokončená studie SUDOP, která řeší úsek Ivančice-Oslavany v nové stopě tak, aby oslavanské nádraží bylo blízko centra města.
Podle Idosu bus Ivančice – Brno, Bohunice – 39 min + pak tramvaj do centra.
Vlakem je to také s jedním přestupem v Bránicích 40 až 50 minut. Takže malinko rychlejší. Pak záleží na tom kam potřebujete jet.
Neřekl bych, že je to tak špatné. Ale pár minut by se mohlo stáhnout soupravou s větším zrychlením
u autobusu Ivancice – Brno se take musi brat v uvahu D1, ktera v useku Ostrovacice – Brno dost casto stoji (aspon subjektivne mi prijde, ze to tam stoji vic nez jede).
Máte pravdu. Taky se to dá brát tak že, kdyby se zrychlil vlak, tak lidi by si na to mohly zvyknout a chtěli by i lepší a rychlejší silnice. Tak proč to dělat.
Trati 244 by pomohla elektrifikace a modernizace pár úseků. Pak by na ni mohly začít jezdit nové jednotky (klidně Panteři) a dokážu si představit, že by byl o spoje hned větší zájem. Obzvlášť pokud by cestu do Ivančic zvládaly za něco málo přes třicet minut
Na té trati už bylo několik delších výluk (mj. kvůli sanaci Prštického tunelu). Nebylo jich využito k téměř ničemu dalšímu. V(max) na ivančické větvi 50 km/h. Moravské Bránice dostaly v roce 2010 nové zab. zař., ne však peronizaci + vůbec takovou konfiguraci, aby bylo možné maximálně urychlit spojování a rozpojování (rozhodná výhybka co nejblíže rozpojovacímu místu). Plus samozřejmě vhodnost nasazení jednotek s automatickým spřáhlem. To vše pokud možno se snahou stíhat kombinaci křižování Ivančice – Silůvky a zároveň M. Krumlov – Silůvky pod 15 minut (včetně spojování v M. Bránicích) tak, aby se hmatatelně zrychlil celý koncept. Zrovna tyhle relace… Číst vice »
X:26 h přijede do M. Bránic vlak od Brna. X:29 h odjíždí vlak směr Krumlov. Tzn. aby vlak směr Ivančice jel dřív, musel by odjet v X:28 h. Tedy přesně v čas příjezdu vlaku z Bohutic. I když připustíme, že přípoj mezi těmito vlaky není potřeba, tak by mohlo hrozit „vjíždění do přestupujících lidí“. Navíc, pokud by šlo o spoj od/do Ivančic obracející v M. Bránicích, tak by takový spoj nemohl do M. Bránic přijet od Ivančic v X:26 h, protože 2 minuty na obrat jsou málo. Tzn. o to delší přestupní doba by naopak byla v opačném směru. (resp.… Číst vice »
Ano, máte pravdu že nejlepší by bylo přestupy zrušit a spojování a rozpojování co nejvíc urychlit.
V případě přestupu proč nepřijíždí vlak od Krumlova, Ivančic i Brna ve stejnou chvíli. Prostě když se vlaky nespojují tak příjezd a odjezd ve stejnou chvíli.
Krásné by ovšem bylo zdvojkolejnění úseku Brno hl.n. – Brno-Horní Heršpice – Vídeňská tak, aby zde na sebe nemusely vlaky zdlouhavě čekat kvůli křižování. Časové ztráty vedoucí k prodlužování cestovních dob vznikají právě zde. Hlavně vlaky ve směru do Brna trčí cca 5 minut v Horních Heršpicích, což je vzhledem k tomu, že cíl už je na dohled, velmi frustrující.
Jestli můžu, tak nejdelší zdržení ve směru na Brno je v liché hodiny ve Střelicích, kde vlak čeká 4 minuty. Pak stačí zpoždění vlaku od Brna, a stojí se ještě na Státní, no a potom ty Heršpice. Jak kdy, někdy dvě, někdy víc.
Díky za upřesnění, úhrnem pak celkové cestovní doby Krumlov/Ivančice – Brno opravdu žádná sláva.
Hayaka
1 rok
Kdo by to jenom čekal, že když je nabídka kvalitní – interval 15min a menší, moderní komfortní elektrické jednotky, dvojkolejná trať, na které lze dodržet jízdní řád, ETCS, rozumné napojení na zbytek sítě – tak lidi budou vlaky využívat. Opět objevujeme Ameriku, ale stejně si budeme dokola zadávat studie a vymýšlet, proč to či ono nejde místo aby se základní věci udělali rovnou a zbytek nechal na lidech.
Jen poopravení pár vašich nepřesností. Moderní jednotky kraje se teprve rozjíždějí a jejich podíl na tomto jevu není veškerý žádný, bohužel panterů ČD je málo, ETCS podle praktických zkušeností propustnost tratí poměrně dost snižuje, navíc dosud se pod plným dohledem nikde v JmK nejezdí. Nicméně je fakt, že by se ta čísla mohla v budoucích letech i výrazně zvyšovat. Našlápnuto je…
Pavel
1 rok
Z Jihomoravské IDS mám radost, hlavně z nárůstu počtu cestujících o víkendech. Dlouhodobá koncepce, investice do tratí, nádraží i nízkopodlažních vozidel se vyplácí. Moc bych si přál i zlepšení na trati ze Zaječí přes Velké Pavlovice, Mutěnice a Čejč do Hodonína. Zastávky mimo obce zrušit, přidat nové, zvést nízkopodlažní vozidla s víkendovým hodinovým taktem… ta trať má za mne velký turistický potenciál. Taky se tu v kraji zbytečně neztrácí energie a čas debatami nad rušením lokálek. Prostě proto že tu lokálky, kterými skoro nikdo nejezdí nejsou. I proto, že je tu relativně malá hustota tratí (Vysočina a Jihomoravský kraj mají… Číst vice »
Právě že i ta t-255 je pro JMK „pátým kolem u vozu“. I když velikost sídel tomu neodpovídá a v mnoha jiných krajích by taková trať byla více v popředí zájmu. Zejména pokud by šlo o kraje, kde ani není příliš významnějších tratích co do regionální dopravy.
Úsek Čejč – Hodonín je na tom z pohledu krajského úřadu obdobně jako úsek Bohutice – Hrušovany n. J.
A t-244 je „popelkou“ i v úsecích blíže Brnu, viz např. četnost a (ne)přímost (v mimošpičkovém + zčásti i víkendovém období) spojení Ivančice – Brno.
čas debatami nad rušením lokálek? Víte jaká mela se strhla při rušení vlečky na výstaviště? Ten potenciál 1 vlaku ročně, teď se na BVV už dostat nedá…
Granja
1 rok
Poděkování za dobře zhotovený souhrnný materiál. Je vidět, že systematická, dlouholetá práce po určení správně vytyčeného směru nese své ovoce. Brněnský IDS je právem považován za jeden z nejlépe se rozvíjejících systémů v ČR. Vedení KORDISu může být právem spokojeno.
Jen aby neusnulo na vavřínech. Roste také podíl cestujících veřejnou dopravou na celkovém počtu? To by teprve byl důvod k oslavě. Byť i to, že neklesá, je svým způsobem úspěch.
To ale závisí na mnoha dalších faktorech, jako třeba kam přesně se lidé nově nastěhovali a kam potřebují jezdit. Pokud mladí přibydou jen ve šmoulovech v polích a centrum města jde do důchodu, je to složité. Ale vzhledem k tomu, že zrovna tady bude dost lidí co od roku 2019 přešli od každodenní dojížďky trvale třeba na poloviční home office, by to co je v článku už jako důvod k oslavě stačilo.
Podle Farntiška je potřeba umístit děti do škol tak, aby musely dojíždět vlakem. Protože docházka na náves je příliš individuální. A běda kdyby šly na vlak po silnici, to je špatně, ta se mutí rozorat.
Vy fakt toho Axela nejen brzo doženete, ale i předeženete.
Ota
1 rok
když je nabídka veřejné dopravy pro cestující výhodná, tak to využijí … a to je případ i IDS JMK, který patří k nejlepším IDS u nás, podle mě je nejlepší v ČR
Nejlepší není, ale druhý nejlepší rozhodně ano. Kvalita vozidel a často vynucené ukončování a přesměrování regionálních linek či linek MHD bez důkladného prozkoumání přepravních proudů je u IDS JMK velkým mínusem. (Viz přesměrování linek 401 až 406 do FN Bohunice).
Naopak. Zrušení zcela zbytečného úseku NB-MN je naprosto logické. Uspořilo pár tisíc kilometrů a jeden autobus k tomu. Spojení do centra s jedním přestupem nevidím jako problém.
Co se týče 405 tak tam jezdí vlak (v budoucnu elektrický) + zastávka ve starém lískovci. 401 sice nevím kam jezdila ale pokud to byl ústřední hřbitov tak to není o moc horší.
Nevím, jestli za to může Grolich a předchůdci, ale zřizovatel jim dal maximální pravomoce v jednání o dopravě. A Horský a spol. vedou Kordis velice úspěšně.
Není tak podstatné, zda je způsob dopravy moderní, jako zda je dobře použitelný (dostupný, přiměřeně rychlý a pohodlný). Což zde může být též do jisté míry naplněno, to nevyvracím.
Pavel
1 rok
Škoda že o Vyškovu ani slovo. I ten poslední pár os vlaků zrušili.
Kolem jedenácté večer a páté ráno to s tou kapacitou asi taková tragédie nebyla, spíš neošetřené vyjímky ve smlouvě na vlaky Moravia. Podobně utnutí S3 v Křižanově, ale tam je to do značné míry dané nevhodnou existencí kraje Vysočina.
Upřímně a čistě z pohledu rozmazleného Pražáka, myslím, že dva projekty, které dále natáhnou v JMK dále nejvíce lidí jsou elektrifikace a modernizace trati do Veselí a upgrade tratě na Vyškov, což umožní příměstskou dopravu. Existuje okolo mě dost lidí, kteří nemají problém v Praze jet vlakem např. Do Českého Brodu, ale do Kladna nebo Hostivic motorákem s výstupem na hliněná nástupiště prostě člověk nepojede, když má na výběr. Je to o psychologii co je moderní a člověk vnímá jako “metro” a co člověk v okolí velkých měst vnímá jako výlet někam na venkov.
Což o výlet na venkov, ale když tam (případný) osobák jede 2x tak dlouho jako autobus, tak vyhraje autobus, protože denní dojíždění do práce není žádná romantika.
Trať do Židlochovic opravena a elektrifikována, trať do Hustopečí opravena a elektrifikována, takže teď by měla přijít na řadu trať Zaječí – Čejč – Hodonín, aby i obce a města ležící na této trase, získaly bezpřestupové a elektrifikované spojení s Brnem. Kdo se ujme zpracování studie?
Pavle tohle je z říše fantazie. Kraj nemá zájem..
Martine, já vím, ale přece jen se občas i nápad z říše fantazie může někomu zachytit v hlavě a zahájit dialog. Jen maličký historický exkurs: Přímé spojení z Brna na zmíněnou trať v 70. a 80.letech už dokonce existovalo, byť jediným párem vlaků. Šlo o zrychlený osobák Brno-Zaječí-Hodonín (z Brna odjezd okolo 14:20), jezdil ve složení krokodýl (tehdy M 286.0) + tři velké Balm. Mezi Brnem a Zaječím zastavoval jen v Hrušovanech, Vranovicích a Šakvicích a pak po Hodonín už všude. Jezdil slušně vytížený.
Problémem (nejen) v tomto směru je kapacita Brna hl. n. Další vlaky (nejen) z tohoto směru by se tam už nemusely vejít.
Takže před 50 léty tam jezdil 1 vlak denně.
Takovýto „dopravní průzkum“ je totálně k ničemu. Něco aktuálního máte? Aha, jenom dojmy a fantazie.
Aha, Vy jste nepochopil, že namísto dnešního přestupového spojení v základním taktu 60 minut bych se přimlouval za bezpřestupové.
Jste se zbláznili, to by mohli chtít všichni. Nejsme v socialismu, aby jeden debilní nápad sponzorovala půlka republiky
Jako pokus o vtip dobrý, spíše ale bude omezen osobní provoz v objednávce ZDO Jmk. Viz počet cestujících dle sčítání.
ZDO se asi nemá dělat podle skutečnosti, ale podle stavu před 50 léty. Jo, kdyby se podle toho orientovali mobilní operátoři… v 70. létech tam nikdo neměl mobil a tak museli chodit na poštu.
A podle čeho by tedy podle Vás měl kraj objednávat dopravu když ne podle dat sčítání dopravy které má každoročně za posledních 22 let od vzniku IDS.
A ještě do Ratíškovic. Přímá 810 až do Brna. Co natom, že poveze sotva 10 lidí, protože tam ty koleje byly kvůli uhlí, které už se netěží. Ještě by měl kraj sponzorovat 2. fotbalovou ligu, ta se tam taky kdysi hrála. Pak by se ta 810 naplnila i s přívěšákem-
Že už se uhlí netěží neznamená, že trať pozbyla významu. Ferdinandka taky byla postavena kvůli přepravě soli a ta už se tam nevozí, trať do Milovic byla postavena jako vojenská vlečka do dnes již zbouraného areálu. A přitom ty tratě fungují plnohodnotně a není důvod je rušit.
Takže obnovit vlečku na Orlík, protože s ukončením stavby NEpozbyla význam?
A taky by se měly dotovat letadla do Plzně, aby to letiště nepozbylo význam.
Studie na zvýšení rychlosti na t-255 vznikla už před skoro 4 lety.
O. K., součástí studie nebyly parametry elektrizace.
Díky za informaci, i zvýšení rychlosti by bylo vítáno. Je tu řada směrově komfortních úseků, kde by určitě šlo dosáhnout více než stávajících 50 km/h.
A nestálo by za to, pořešit spolu s ministerstvem zahuštění R13 na půlhodinový takt? Chápu, že ta trať je celkem vytížená, ale bude se stavět VRT a mělo by se pomýšlet i na rozvoj rychle osobky v této oblasti.
Je pěkné vidět, jak kvalita stoupá. Ale ptám se… kdy se nám konečně ukážou ty čtyřvozové Moravie?
Určitě hned jak dorazí a budou zprovozněny a naladěny…
Až je Drážní úřad schválí
A kdyby se cestovalo bezplatně jako v Lucembursku nebo nově jako na Mallorce (https://www.busportal.cz/clanek/mallorka-zavadi-verejnou-dopravu-zdarma-18814), tak by se cestující do spojů veřejné dopravy Jihomoravského kraje ani nevešli. 🙂 🙂 🙂
Tak určitě jste si ten článek přečetl pořádně a víte že se to týká jen hlavního města Palmy a pouze pro jeho nahlášené obyvatele, co nejdříve vloží nějakou vratnou zálohu.
A kdybyste si přečetl pořádně tento článek, tak vidíte že JMK je rád že odvozí to co teď a nepotřebuje se za drahé peníze uchylovat k bezplatné přepravě, která je třeba v tom Lucembursku motivována hlavně tím, aby zde pracující Francouzi každé ráno nezaplavili zemi svými auty.
Ten článek si sám protiřečí, pokud si jej pořádně přečtete. A ve skutečnosti se to týká celého ostrova a všech obyvatel.
Co jsem si všiml tak na t-244 počet cestujících stoupl. Mohl by ještě více, ale to by chtělo zrychlit dopravu. Ono jet z Moravských Bránic do Brna cca 30min což je na vzdálenost 23km dlouho. Ono nechápu proč v Bránicích při přestupech musí vlak směr Ivančice čekat až odjede směr Krumlov. Proč se neprohodí nástupiště. Pak by vlaky vůbec nekřižovaly a mohly by vyjet současně. Dále pro zvýšení množství cestujících by v Ivančicích nebylo špatné prodloužit vlak o cca. 1200m pod „Tesco“. VIZ : https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body&ut=Sem&uc=9lbtTxTSWr&ud=49%C2%B06%2716.516%22N%2C%2016%C2%B021%2748.218%22E&x=16.3602799&y=49.1037186&z=17 Sem by mohly dojíždět lidi i do obchodního centra a ze sídlišť by to bylo… Číst vice »
Mne prijde skoda, ze trat neni az do Oslavan (pritom koleje tam z vetsi casti jsou). Ja jezdim z Krumlova nastesti ne kazdy den. V Krumlove je zoufale neefektivni svoz na nadrazi (autobus se mota po obci, stihne i kolecko pres prazdne autobusove nadrazi a k vlaku prijede o 7-10 minut pred odjezdem vlaku — cely proces jeste zdrzuji cestujici, kteri si kupuji listek v autobusu).
Oslavany by měly smysl kdyby se trať protáhla až do města, např. k současnému autobusovému nádraží. Což kolem Metaldynu by možná šlo, ale dále most a zástavba. Nedokáži si to při současných hlukových podmínkách představit.
Současné nádraží v Oslavanech je moc bokem. Od autobusáku je to cca 1km, jenže autobusák je vlastně na okraji Oslavan.
… ted uz trochu placam 🙂 … ale na tu trat oslavany-ivancice-branice by se skoro vice hodila tramvaj, nez vlak … a v brne jezdi saliny v provozu po stejnych silnichich jako auta. jsem si vedom, ze to je uz ‚trochu‘ sci-fi.
Ona by byla lepší vlakotramvaj. Ale to je v našem kocourkově sprosté slovo. Občas do Ivančic jezdí i náklad. I s tim by se mělo počítat.
ano, tak jsem to myslel.
Na tuto trať by se hodila hlavně nedávno dokončená studie SUDOP, která řeší úsek Ivančice-Oslavany v nové stopě tak, aby oslavanské nádraží bylo blízko centra města.
Oni tam hlavně všichni jezdili busem (přes 50 párů spojů v kladiva) i v době provozu vlaků.
No tak jim měli ty autobusy sebrat, aby vlakem museli. Aspoň by se povozili o hodinu víc.
Zas tak zdlouhavá ta S41 není, když si člověk vezme, že do tohoto regionu jsou i všechny silnice dost pomalé.
Podle Idosu bus Ivančice – Brno, Bohunice – 39 min + pak tramvaj do centra.
Vlakem je to také s jedním přestupem v Bránicích 40 až 50 minut. Takže malinko rychlejší. Pak záleží na tom kam potřebujete jet.
Neřekl bych, že je to tak špatné. Ale pár minut by se mohlo stáhnout soupravou s větším zrychlením
u autobusu Ivancice – Brno se take musi brat v uvahu D1, ktera v useku Ostrovacice – Brno dost casto stoji (aspon subjektivne mi prijde, ze to tam stoji vic nez jede).
Máte pravdu. Taky se to dá brát tak že, kdyby se zrychlil vlak, tak lidi by si na to mohly zvyknout a chtěli by i lepší a rychlejší silnice. Tak proč to dělat.
Trati 244 by pomohla elektrifikace a modernizace pár úseků. Pak by na ni mohly začít jezdit nové jednotky (klidně Panteři) a dokážu si představit, že by byl o spoje hned větší zájem. Obzvlášť pokud by cestu do Ivančic zvládaly za něco málo přes třicet minut
Na té trati už bylo několik delších výluk (mj. kvůli sanaci Prštického tunelu). Nebylo jich využito k téměř ničemu dalšímu. V(max) na ivančické větvi 50 km/h. Moravské Bránice dostaly v roce 2010 nové zab. zař., ne však peronizaci + vůbec takovou konfiguraci, aby bylo možné maximálně urychlit spojování a rozpojování (rozhodná výhybka co nejblíže rozpojovacímu místu). Plus samozřejmě vhodnost nasazení jednotek s automatickým spřáhlem. To vše pokud možno se snahou stíhat kombinaci křižování Ivančice – Silůvky a zároveň M. Krumlov – Silůvky pod 15 minut (včetně spojování v M. Bránicích) tak, aby se hmatatelně zrychlil celý koncept. Zrovna tyhle relace… Číst vice »
X:26 h přijede do M. Bránic vlak od Brna. X:29 h odjíždí vlak směr Krumlov. Tzn. aby vlak směr Ivančice jel dřív, musel by odjet v X:28 h. Tedy přesně v čas příjezdu vlaku z Bohutic. I když připustíme, že přípoj mezi těmito vlaky není potřeba, tak by mohlo hrozit „vjíždění do přestupujících lidí“. Navíc, pokud by šlo o spoj od/do Ivančic obracející v M. Bránicích, tak by takový spoj nemohl do M. Bránic přijet od Ivančic v X:26 h, protože 2 minuty na obrat jsou málo. Tzn. o to delší přestupní doba by naopak byla v opačném směru. (resp.… Číst vice »
Ano, máte pravdu že nejlepší by bylo přestupy zrušit a spojování a rozpojování co nejvíc urychlit.
V případě přestupu proč nepřijíždí vlak od Krumlova, Ivančic i Brna ve stejnou chvíli. Prostě když se vlaky nespojují tak příjezd a odjezd ve stejnou chvíli.
Víte co je takt?
Krásné by ovšem bylo zdvojkolejnění úseku Brno hl.n. – Brno-Horní Heršpice – Vídeňská tak, aby zde na sebe nemusely vlaky zdlouhavě čekat kvůli křižování. Časové ztráty vedoucí k prodlužování cestovních dob vznikají právě zde. Hlavně vlaky ve směru do Brna trčí cca 5 minut v Horních Heršpicích, což je vzhledem k tomu, že cíl už je na dohled, velmi frustrující.
Jestli můžu, tak nejdelší zdržení ve směru na Brno je v liché hodiny ve Střelicích, kde vlak čeká 4 minuty. Pak stačí zpoždění vlaku od Brna, a stojí se ještě na Státní, no a potom ty Heršpice. Jak kdy, někdy dvě, někdy víc.
Díky za upřesnění, úhrnem pak celkové cestovní doby Krumlov/Ivančice – Brno opravdu žádná sláva.
Kdo by to jenom čekal, že když je nabídka kvalitní – interval 15min a menší, moderní komfortní elektrické jednotky, dvojkolejná trať, na které lze dodržet jízdní řád, ETCS, rozumné napojení na zbytek sítě – tak lidi budou vlaky využívat. Opět objevujeme Ameriku, ale stejně si budeme dokola zadávat studie a vymýšlet, proč to či ono nejde místo aby se základní věci udělali rovnou a zbytek nechal na lidech.
Jen poopravení pár vašich nepřesností. Moderní jednotky kraje se teprve rozjíždějí a jejich podíl na tomto jevu není veškerý žádný, bohužel panterů ČD je málo, ETCS podle praktických zkušeností propustnost tratí poměrně dost snižuje, navíc dosud se pod plným dohledem nikde v JmK nejezdí. Nicméně je fakt, že by se ta čísla mohla v budoucích letech i výrazně zvyšovat. Našlápnuto je…
Z Jihomoravské IDS mám radost, hlavně z nárůstu počtu cestujících o víkendech. Dlouhodobá koncepce, investice do tratí, nádraží i nízkopodlažních vozidel se vyplácí. Moc bych si přál i zlepšení na trati ze Zaječí přes Velké Pavlovice, Mutěnice a Čejč do Hodonína. Zastávky mimo obce zrušit, přidat nové, zvést nízkopodlažní vozidla s víkendovým hodinovým taktem… ta trať má za mne velký turistický potenciál. Taky se tu v kraji zbytečně neztrácí energie a čas debatami nad rušením lokálek. Prostě proto že tu lokálky, kterými skoro nikdo nejezdí nejsou. I proto, že je tu relativně malá hustota tratí (Vysočina a Jihomoravský kraj mají… Číst vice »
Právě že i ta t-255 je pro JMK „pátým kolem u vozu“. I když velikost sídel tomu neodpovídá a v mnoha jiných krajích by taková trať byla více v popředí zájmu. Zejména pokud by šlo o kraje, kde ani není příliš významnějších tratích co do regionální dopravy.
Úsek Čejč – Hodonín je na tom z pohledu krajského úřadu obdobně jako úsek Bohutice – Hrušovany n. J.
A t-244 je „popelkou“ i v úsecích blíže Brnu, viz např. četnost a (ne)přímost (v mimošpičkovém + zčásti i víkendovém období) spojení Ivančice – Brno.
čas debatami nad rušením lokálek? Víte jaká mela se strhla při rušení vlečky na výstaviště? Ten potenciál 1 vlaku ročně, teď se na BVV už dostat nedá…
Poděkování za dobře zhotovený souhrnný materiál. Je vidět, že systematická, dlouholetá práce po určení správně vytyčeného směru nese své ovoce. Brněnský IDS je právem považován za jeden z nejlépe se rozvíjejících systémů v ČR. Vedení KORDISu může být právem spokojeno.
Jen aby neusnulo na vavřínech. Roste také podíl cestujících veřejnou dopravou na celkovém počtu? To by teprve byl důvod k oslavě. Byť i to, že neklesá, je svým způsobem úspěch.
To ale závisí na mnoha dalších faktorech, jako třeba kam přesně se lidé nově nastěhovali a kam potřebují jezdit. Pokud mladí přibydou jen ve šmoulovech v polích a centrum města jde do důchodu, je to složité. Ale vzhledem k tomu, že zrovna tady bude dost lidí co od roku 2019 přešli od každodenní dojížďky trvale třeba na poloviční home office, by to co je v článku už jako důvod k oslavě stačilo.
Podle Farntiška je potřeba umístit děti do škol tak, aby musely dojíždět vlakem. Protože docházka na náves je příliš individuální. A běda kdyby šly na vlak po silnici, to je špatně, ta se mutí rozorat.
Vy fakt toho Axela nejen brzo doženete, ale i předeženete.
když je nabídka veřejné dopravy pro cestující výhodná, tak to využijí … a to je případ i IDS JMK, který patří k nejlepším IDS u nás, podle mě je nejlepší v ČR
Nejlepší není, ale druhý nejlepší rozhodně ano. Kvalita vozidel a často vynucené ukončování a přesměrování regionálních linek či linek MHD bez důkladného prozkoumání přepravních proudů je u IDS JMK velkým mínusem. (Viz přesměrování linek 401 až 406 do FN Bohunice).
Naopak. Zrušení zcela zbytečného úseku NB-MN je naprosto logické. Uspořilo pár tisíc kilometrů a jeden autobus k tomu. Spojení do centra s jedním přestupem nevidím jako problém.
Co se týče 405 tak tam jezdí vlak (v budoucnu elektrický) + zastávka ve starém lískovci. 401 sice nevím kam jezdila ale pokud to byl ústřední hřbitov tak to není o moc horší.
Co se týče 405, tak pro občany Rosic je daleko použitelnější spojnicí s Brnem než železniční zastávka umístěná docela na okraji města.
Proto tam taky zůstane 405, pro obyvatele bydlící na druhé straně 1/23, avšak v rámci IDSJMK je vyloučeno, aby jezdila 405/406 dál do centra.
A můžu se zeptat který je podle vas ten nejlepší?
Dobré. Vypadá to, že Grolich (KDU) a spol. a předchůdci jsou pro moderní způsoby dopravy.
Nevím, jestli za to může Grolich a předchůdci, ale zřizovatel jim dal maximální pravomoce v jednání o dopravě. A Horský a spol. vedou Kordis velice úspěšně.
Není tak podstatné, zda je způsob dopravy moderní, jako zda je dobře použitelný (dostupný, přiměřeně rychlý a pohodlný). Což zde může být též do jisté míry naplněno, to nevyvracím.
Škoda že o Vyškovu ani slovo. I ten poslední pár os vlaků zrušili.
Kapacita tratě?
Postavit dvě koleje Brno-Přerov patří mezi 3 prioritní tratě = jejich celkový rozpočet 230 miliard.
Kolem jedenácté večer a páté ráno to s tou kapacitou asi taková tragédie nebyla, spíš neošetřené vyjímky ve smlouvě na vlaky Moravia. Podobně utnutí S3 v Křižanově, ale tam je to do značné míry dané nevhodnou existencí kraje Vysočina.
Taky je možné, že pokud by okres ZR byl součástí JMK, tak že by JMK vůbec Os vlaky v úseku ZR – (přinejmenším) Křižanov neobjednal. 🙂
No a? Pro těch 10 lidí neměl smysl. Jedou v tu dobu dva autobusy, z toho jeden integrovaný a jeden rychlý.
S návazností na vlaky, nebo ‚odkudsi z Brna‘?
Ze ÚANu a z Tržní jedou oba, integrovaný autobus navíc ze dvou dalších zastávek po Brně.
Víte co je IDS? Jinak byste tuhle otázku nepoložil
2030 +- má být hotová ta trať na přerov.
Tzv. přesný součet nepřesných čísel.