egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Pobeda přinesla karlovarskému letišti nárůst počtu cestujících o 43 %

Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda
Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda

Vstup nízkonákladové aerolinky Pobeda přinesl Letišti Karlovy Vary nárůst počtu cestujících o 43 %. Letiště loni odbavilo 62 435 cestujících. Oznámilo to v tiskové zprávě. Karlovarský kraj chce do letiště investovat další prostředky do rozšíření hlavní přistávací a vzletové dráhy.

„Letecká společnost Pobeda, která je v současné době jediným partnerem karlovarského letiště co se týče pravidelných linek, navazuje na předchozí roky a úspěšně nahrazuje výpadek provozu společností ČSA a Aeroflot. Velmi nás těší i to, že Pobeda letos plánuje další navýšení kapacit na 4-5 frekvencí celoročně a potvrzuje tak přetrvávající zájem ruské klientely o návštěvu a pobyt v Karlovarském kraji,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Hurajčík. Pobeda létá na moskevské letiště Vnukovo.

Počet pohybů loni na letišti stoupl o 41 % na 7 736, především díky zahájení provozu letecké školy F Air. Další nárůst se letos čeká opět díky aktivitám letecké školy, která zahajuje 2. etapu s navýšenými kapacitami. „Provoz letecké školy je vhodnou diverzifikací aktivit letiště a naplnění volných kapacit. Stále ale dohlížíme na to, aby škola důsledně respektovala opatření k minimalizaci vlivu na životní prostředí v okolí letiště, které bylo provozovateli nastaveno ve smluvních podmínkách,“ dodal jednatel Letiště Karlovy Vary Jiří Pos.

Letiště Karlovy Vary chce na letiště přilákat uzbecké klienty, jedná s tamějšími touroperátory o možnosti nepravidelných letů z Taškentu, případně z Almaty v Kazachstánu. „Zároveň bude zahájen proces EIA, tedy zjišťování toho, jaký vliv bude mít projekt rozšíření a prodloužení přistávací a vzletové dráhy na životní prostředí,“ řekl Hurajčík. Podle něj by dráha po rozšíření a prodloužení měla odpovídat potřebám rozvoje dalších leteckých spojení do nových destinací.

Přistávací dráha letiště je 30 metrů široká a dlouhá 2150 metrů. V těchto parametrech ale nestačí na přistávání větších letadel, které by do Karlových Varů mohly dopravit cestující ze vzdálenějších destinací. Podle odhadů z poloviny loňského roku by rozšíření a prodloužení dráhy o 360 metrů mělo stát asi 734 milionů korun.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

To je jako v Budějovicích, když by tam začal lítal jeden dopravce jedním letadlem týdně, zvýší se počet cestujích cca o 90 % plus nějaké cessny co tam ted občas snad létají nebo co, ale na provozním zisku letiště se nezmění nic

mata

A kde by Karlovy Vary chtěly brát linky větších letadel.

Vítek

Ono to jde i bez dotací??

Generální mandatář

Když si to spočítáte, dělá to za den 171 cestujících. To není moc. Vyplatí se takové letiště? Není lepší finance na rozšíření dráhy dát na dálnici D6, jejíž dobudování je v nekonečnu?

Bob

Jenže tato částka vystačí jen asi na 2 km nové dálnice.

Generální mandatář

Nemusí pršet., hlavně když kape, jak říkáme my judisté. I 2 km dálnice by byly přínosem.

avijan

Karlovarský kraj nemá, pokud jde o financování stavby D6, nic společného…

Ondra

171 cestujících je na takové miniletiště celkem dost

GPGP

Nesmysl za 750 mil. se dá postavit skoro celá dráha…. Když km dálnice stojí 150 mil., tak dobře ranvej musí být více zpevněná, zdrsněná a osvětlená, drenáže budou podobné jako na D1, tzn. cena max. 300 mil.
Žádné ILS CAT IIIB Vary nepotřebují
Zase se chce někdo napakovat, ať se udělá transparentní výběrko a ať to britská, německá nebo francouzská firma postaví.
A stejně to let. dopravu v KV nezvedne…

Martin Hurajčík

Když nějaké výběrové řízení bude, můžete ho zkontrolovat, jestli bude dost transparentní. Toto je velmi hrubě odhadovaná cena. Značnou část tvoří navážka materiálu, kterou můžou zlevnit stavby v regionu. Soudíte bez důkazů a ještě před tím, než je cokoliv na papíře.

Bob

No vidíte, nová dráha stojí 750 mil. a na Ruzyni chtějí stavět novou dráhu rovnou za 10 miliard. 🙂

Jen tak

Ajaj .. expert promluvil 😀

avijan

Takových je tady hafo…

Japak

Ty jsi svou velkou odbornost předvedl. na MAXECH!

Apex

Nárůst cestujících je pochopitelně pozitivní zpráva, ale zásadní bude, zda se to promítne do hospodaření. Předpokládám, že Pobeda má velice výhodné podmínky, navíc její cestující (jiný druh klientely) asi i utrácejí méně při nákupech na letišti, než tomu bylo u cestujících ČSA a Aeroflotu. Takže je otázka, zda cca 31000 cestujicich na odletu vygeneruje dost financí na provoz letiště.

JIndra

Často mám pocit, že na letišti stačí prodávat obyčejnou vodu a člověk se stane rychle milionářem. 😀
Je jasné, že klient nízkonákladovky neutratí po odbavení miliony. I i tak existuje sortiment, který si koupí každý a nějakou zlatku tam nechá.

Miloslav

Z malého počtu vypadá nárůst hezky, ale byla léta, kdy bylo cestujících na letišti KV přes 100.000 ročně

Martin Hurajčík

Ano, byla. Tady je vidět, jak veliká je potřeba diverzifikace. Jedna krize na východě, pár sankcí a jak to ovlivní letecký průmysl.

Cestovatel

Všechno je o investicích – delší dráha = více letadel s turisty = vyšší obsazenost hotelů = vyšší celkové útraty hostů = vyšší poptávka služeb = větší zaměstnanost přímo i nepřímo v subdodávkách (doprava, potraviny, prádelny, výlety, atd)

Kubrt

Takhle by to fungovalo ve chvíli, kdyby do těch KV vedla jen oslí stezka a návštěvníci se tam neměli jak dostat. Ale tak to není – do KV se lze dostat letadlem sem i přes Prahu, autem, vlakem, autobusem. Tedy doprava není to, co limituje počet návštěvníků. Kromě toho nemám dojem, že by KV trpěly nedostatkem návštěvníků.

avijan

Nelze Vám upírat právo na názor, ovšem tento prezentovaný značně kulhá. Pokud poletí host např. z Baku (nebo jiné vzdálenější destinace) do KLV – a opačně, pak bude poměrně citelný časový rozdíl mezi přímým spojením a spojením přes PRG + Vámi zmiňovaný některý druh veřejné dopravy – úsměvný je především vlak :-), nehledě na množství a velikost zavazadel, která si cestující sebou vezou.

Cestovatel

No právě – všichni víme že do KV vede z Prahy jen oslí stezka – od Kladna dálnice není. Vlakem jet do KV je „půldenní výlet“ přes Ústí nad Labem – jel jsem to z Prahy a trvá to zhruba 4 hodiny !!! (opravdu se nedivím snaze hejtmanství protáhnout Pendolino z Chebu do KV – to zase ostrouhaly Frantovky – jde o peníze a pohodlí lázeňských hostů) Autobus sice do KV jezdí z letiště a dokonce žlutý – to je super – ale klientela na kterou by si KV zasloužili zacílit by do autobusu v životě nevlezla…

F. K.

Neostrouhaly. „Pendolino“ může za pár minut obracet ve FL. Problém je jinde.

F. K.

Pane Kubrte, jako Karlovarák Vás ujišťuji, že to je jen pocit. Kromě období festivalu ve Varech prakticky chcípl pes. Ano, na kolonádě nějaké ty turisty z Asie i odjinud uvidíte, ale to je vše.
A vůbec si nemyslím, že rozšíření VPD to nějak zásadně změní.