Po Vratislavi bude jezdit 25 nových tramvají od polského Modertransu

Nová tramvaj pro Vratislav. Foto: ModertransNová tramvaj pro Vratislav. Foto: Modertrans

Hlavní město Dolnoslezského vojvodství nakoupí 25 nových tramvají za více než miliardu korun.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlk

Pohledově podle obrázku moc pěkné a povedené.

Vojtěch

Proč Aliance Team nesnaží vstoupit na polský trh? Menší města potřebují levnější tramvaje. V tomto segmentu trhu má Modertrans monopol.

Peeetr

Poláci jsou násobně větší nacionalisti než Češi.

Vojtěch

Jsem Polák (omlouvam se za chyby v čestině). Nejsme takoví nacionalisté. Na přiklad jsme sí koupilí tramvaje s: 1. Česka – Vratislav, 2. Turecka – Olštyn, 3. Jižní Koreje – Varšava. 4. Spousta ojetin s Německa a Rakouska.
V česku vyjimkou je pouze Ostrava (Stadler „nOVA“). Ojetín ze zahraničí ne maté vubec.

V polsku české vyrobki mají dobrou povĕst – kvalita za rozumnou cenu. Výužijte to!

Cyklista

Ano, Ostrava si dovolila rebelovat a nakoupila nečeské tramvaje. Proto hned další soutěž musel vyhrát jediný správný dodavatel s přemrštěnou cenou a navíc musel ještě dostat za směšnou cenu Ekovu. Trochu krutý trest za smělost….

Tady na Moravě

Protoze jim tam nikdo nepristoupi na jejich ceny. A uplatky se tam skutecne stihaji a trestaji.

Jedine vlaky

Jedna tramvaj vychází na 48,6 milionů Kč. Škoda 15T pro Prahu byla za kus 80 milionů, Škoda 13T pro Brno 66 milionů Kč. Jak je to možné? Proč veškeré dopravní podniky v ČR tvrdí, jak jsou nové tramvaje drahé a stejně velká část kupuje škodovky, nebo některá města ojetiny? Tramvaje bez klimatizace, ne 100% nízkopodlažní a středně kapacitní tramvaje byly drážší, (13T-14T) než co teď kupuje Vratislav?

Tady na Moravě

Ja zas nechapu, jaktoze se tomuhle jeste porad nekdo divi… Ale porad lepsi, kdyz se nekomu otevrou oci pozde, nez nikdy. Bohuzel tech slepejch je porad dost na to, aby volili porad dokola ty stejny zlodeje.

Peeetr

Dokud měly v Česku tramvaje pořádná větrací okénka tak 95% lidí 95% času klimatizace nechyběla.
Při masovém zavedení klimatizace by naopak podstatně větší procento lidí zdravotně poškozoval suchý vzduch, zvláště když se narozdíl od amíků v autech a kancelářích se nemůže běžný našinec, co jezdí MHD a třeba ještě pracuje u linky nadájet tak moc tekutinami, aby to vyrovnal a zároveň nemusel nosit pleny.

Luděk

Třeba Škoda 40T pro Plzeň vychází na 55 milionů

Ondra

Navíc jde o obousměrnou tramvaj, která je v principu o něco dražší.

Luděk

Tím jsem chtěl jen ukázat že už ani v ČR vyrobené tramvaje nestojí 60-80 milionů

Kamui

Tak 15T je tramvaj dost specifická a high-tech. Jediná tramvaj na světě co je 100% nízkopodlažní a současně mí všechny podvozky otočné. Ve většině jiných provozů ale nepotřebují tramvaje s otočnými podvozky a stačí jim podstatně jednodušší (a levnější) vůz s pevnými podvozky.

Martin

S tou prvni vetou se souhlasit opravdu neda, se zbytkem ano…

Jiří Kocurek

Vídeňský ULF není 100% nízkopodlažní? Nebo je Vídeň v jiném světě?

Kamui

ULF nemá otočné a podvozky a na kolejový svršek díky své konstrukci působí dost destruktivně.

Ondra

Je třeba srovnávat srovnatelné. Nákupy 13T a 15T jsou staré 15 let a tehdy byla na trhu naprosto jiná situace než dnes.

Další věc je, že 15T je atyp konstruovaný na míru Praze navíc v době kdy plně nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky ještě neexistovaly. Plně nízkopodlažní tramvaje konstrukce ala EVO, nebo Moderus Gama začaly vznikat až o nějakých 7 let později.

medical_examiner

A to je to tak existenčně nutné mít 100% nízkou podlahu? Ono ani není zdravé, chodit pořád po rovině…

Jakub P

Je to velká výhoda z hlediska rychlosti nástupu a výstupu a tím pádem zdržení v zastávkách, který se na delších trasách docela nasčítaj. Zejména tam, kde se tramvaje štosujou a musej čekat, až ty před nima odjedou. Chození jen po rovině v Praze moc nehrozí, toho bych se nebál.

medical_examiner

Proto mají asi v Liberci, Olomouci, Ostravě a jinde…Vario
Potřeboval bych ale vysvětlit smysl kloubových tramvají. 63 sedících odveze 2xT6A5 po výměně Elektro výzbroje…

Laik

Škoda nebyl v tendru?

Laik

Sorry, nebyla v tendru?

Tady na Moravě

Modertransy jsou krok zpet v polske tramvajove produkci. Je to tramvaj vyrobena na splneni parametru a nizkych nakladu, ale vypada strasne a hlavne pro cestujici je katastrofalni interier ve stylu ceskych EVO-hruz. Cikcak ulicky, sesle na vysokych stupincich.
Solaris vyrabel designove a uzitkove tramvaje na urovni, PESA z pohledu interieru take neni nejhorsi.

Vojtěch

Lepší koupit novější nízkonákladový vůz Modertrans, než ojetý T6.

Tady na Moravě

Wow, to je hluboká myšlenka za 5 bludišťáků.

Peeetr

Jenže ty T6 se nakupují i 100x levněji.

Luděk

Co je na těch Evech tak hrozného? Jinak ty vysoké podesty nad podvozky jsou nižší než jeden schod v T3

Pražák

Co je na nich tak hrozného? Pro normálního člověka nic, pro zdejší šoto úderku fakt, že to není T3.

Tady na Moravě

Vysvětlete normálnímu člověkovi, že šplhání na sedačku je v pohodě. Vysvětlete normálnímu člověkovi, že 1,5 sedačky nejsou pro 2 lidi. Vysvětlete normálnímu člověkovi, že si otláčí navzájem kolena, protože protisedící sedačky jsou na sebe namačkané tak možná pro liliputy. A především, vysvětlete dispečerovi, že EVO skutečně nemá reálnou kapacitu sólo T3, takže když se do T3 narve pohodlně 80 stojících substrátů, tak v EVO se už při 20 stojících lidech různě zakopává o všechny ty tyčky, schodky, sedačky a jiný bazmeky.

Luděk

Je lehce diskutabilní těch pohodlných 80 míst když když celá kapacita T3 je cca 85 míst na stání

Pražák

No vzhledem k tomu, že ta podesta je nižší než jeden schod v T3, tak bych normálnímu člověku řekl, že to bude muset být pohodlnější. Co nejvíce sedadel je trend dnešní doby, časy kdy MHD byla o to narvat do tramvaje co nejvíce lidí na stojáka jsou pryč.

medical_examiner

No ono…
1. celá současnost vlastně pořád sedí
2. VarioLF má nízkopodlažní pouze střed (palec nahoru)
3. Pokud by tramvaj jezdila 85 km/h, tak by se špatně stálo…

medical_examiner

Mně osobně je Vario milejší než Škoda…
Ale nejradši mám KT8D5R.N2P, které jsou i při obousměrnosti srovnatelné kapacitou s 15T…

Tady na Moravě

je rozdíl mezi nastupováním po schodech do dveří a šplháním na podestu, když si chce člověk sednout. Pro hůře pohyblivé to jsou nepoužitelné sedačky.

Luděk

Vážně mi budeš tvrdit že je horší překonat jeden menší schod než jeden schod z ostrovku a další dva větší schodky?

Tady na Moravě

Máš problém s chápáním textu. Přečti si ho ještě jednou, v klidu.

Luděk

Nemám problém s chápáním textu ale tvá myšlenka nemá logiku

Pražák

Kdežto ti hůře pohybliví (tedy většinou starší lidé) ty schody, zřejmě z nadšení, že přijela tramvaj z dob jejich mládí vyběhnou jako nic. Rozhodně je menší problém nízká podesta než vysoké schody. Jak říkám, šoto úderka.

Luděk

Upřímně nepochopil jsi že jsem byl rozhořčen nad kritikou EVO od Tady na Moravě. Neříkám T3 ve své době byla určitě revoluční stroj ale máme rok 2020 a neměli bychom se zasekávat v nostalgii. Za mě je EVO2 ta nejlepší tramvaj se kterou se můžeš svést.

Martin V.

Co máte furt se šplháním? Na některé sedačky na podestách je možné si sednout i z uličky a pak se jen na zadku otočit a nohy zvednout. Dost často se setkávám s tím, když někdo pouští staršího sednout, že mu odpoví: „Ne, děkuji, já radši ty dvě zastávky postojím, mě se pak špatně vstává.“ A z podesty se pak vstává těmto lidem lépe. Ale to není případ každé podesty, tohle je kus od kusu jiné.

Ondra

Uspořádání interiéru je poplatné konstrukci vozidla. U plně nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky a všemi nápravami hnacími se nic moc jiného vymyslet nedá, protože otočný podvozek zabere víc místa a musí někde být.

Tady na Moravě

15T má taky cikcak uličky a třetinu seslí totálně nepohodlných? Ne, je to na úkor délky tramvaje, ale je to vozidlo o několik tříd pro cestujícího pohodlnější.

Ondra

15T je tramvaj atypické konstrukce kdy vnitřní podvozky jsou fakticky samostatné články zkrácené na úplné minimum a sousední články jsou do nich otočně zavěšeny a klasická dvojkolí jsou nahrazena individuálním pohonem každého kola. Ano, interiér je super prostorný a variabilní, to je pravda. Ovšem, ty tramvaje mají spoustu negativních vlastností, takže se nelze divit, že vyjma Prahy a Rigy je nikdo další nechce.

Miroslav

„Pesa nabídla 216 milionů korun.“ Řekl bych, že má být zlotých.