Lanovky Železnice

Po více než čtvrt roce se rozjede od pondělí lanovka na Ještěd

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy
Návštěvníci Ještědu musí počítat s jiným omezením: uzavřenou silnicí ve směru od Liberce.

Poprvé od 30. ledna se v pondělí rozjede jediná lanová dráha provozovaná Českými drahami. Provoz na lanovce z Horního Hanychova na Ještěd byl zastaven kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru.

České dráhy už chtěly zahájit provoz 1. května, nakonec ale musely počkat na další změnu podmínek. Dnes oznámily, že lanovka spustí provoz už v pondělí. Za běžné situace lanovka v pondělí jezdí až odpoledne, 10. května ale bude výjimkou a začne jezdit v 8 hodin ráno.

Podle pravidelného jízdního řádu jezdí lanovka každý den, mimo pondělí, od 8 do 19 hodin vždy v pravidelných intervalech podle jízdního řádu (trať číslo 900). V pondělí jezdí lanovka pouze odpoledne od 14 do 19 hodin. Při větším zájmu se konají další mimořádné jízdy, dovolují-li to provozní podmínky a je-li za každou mimořádnou jízdu zaplaceno jízdné nejméně za 15 osob. Zpáteční obyčejná jízdenka stojí 170 Kč, jednosměrná 110 Kč. Kompletní ceník a další informace k provozu jsou na stránkách ČD.

Cestující mají povinnost cestovat v lanovce s respirátorem či nanorouškou. Řidiči, kteří se chtějí na Ještěd vydat autem, musejí počítat s uzavřením silnice přes Výpřež ve směru od Liberce, příjezd je tak možný pouze ze Světlé pod Ještědem.

Kabinová lanovka na Ještěd je zejména oblíbenou turistickou atrakcí, v provozu je přes 85 let. Loni vyvezla na vrchol 211 tisíc lidí, o 90 tisíc méně než v roce 2019. Minulý rok lanovka 103 dnů stála kvůli technickým problémům, ale také kvůli koronavirovým opatřením.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Tak jsem lovil pamětí i ve starších výstřižcích denního tisku a našel jsem úvahy z různých časových údobí o prodloužení tramvajové tratě k dolní stanici lanovky. Bohužel, všechno to jaksi upadlo v zapomění. Nemohu posoudit, zda by v dnešní době, kdy auto je fenomén, tramvaj k lanovce přesvědčila autmobilisty nechat auto doma či na parkovišti ve městě a jet tramvají a jednoduše přestoupit na lanovku.

Pája

Mně s rodinou ano. Kolik dalších?

V. K.

Ta lanovka je značně podinvestovaná. Jak kabiny, tak stanice jsou v poměrně špatném stavu. Připomíná mi to “údržbu” nádraží před jejich převodem na SŽ.

Pája

Kabiny by opravdu mohly být novější, stanice mi připadají jako zatím OK, ale třeba se mýlím.

Pavlíkov, Modřejovice

Co byste od kabin očekával? Lepená skla? Divočejší barvy? Přetlakování? Topení?

Pája

Ale ne, lepená skla, divočejší barvy, topení ani přetlakování netřeba. Dokonce ani průhlednou podlahu nepotřebuju ke štěstí. Měl jsem na mysli věk kabin ve spojení s únavou materiálu.

Jindra

Vzhled kabin je to nejmenší. Proč by nemohly vypadat jako z roku 75? Podstatné je, že nedávno proběhla zásadní rekonstrukce strojovny, která nahradila původní způsob řízení za moderní. Což zvyšuje provozní spolehlivost atd.
To, že nejsou vstupní dveře do čekárny na fotobuňku taky oželím. I když úpravu by si prostory lanovky jistě zasloužily. Vždyť je to zlaté vejce ČD.