Po třech letech se mají vrátit osobní přeshraniční vlaky Bohumín – Chalupki
Jednotka Pesa Elf 2. Foto: Koleje Śląskie
Od prosince by na trati měly jezdit jednotky Elf 2.
Od prosince by na trati měly jezdit jednotky Elf 2.
A co kdyby Ostravsko a Rybnicko konečně vybudovaly nějakou smysluplnou rychlou síť esbánu skrz hranice? Na každé straně je půlmilionové souměstí s výraznými centry.
Záměr mi přijde politicky choulostivý. Někdo se může inspirovat a začít i obnovu spojení Opava-Chuchelná-Ratiboř (byť mně by se to velmi líbilo, nevím ovšem, jak SFDI).
Pardon, oprava: Nikoli „začít“, ale „začít vyžadovat“.
A to by bylo špatně? Pořád někde přidáváme silnice, tady by přibylo kolejové propojení. Možná by bylo fajn přestat uvažovat stylem „bylo by to pěkné, ale“, protože tak to nebude nikdy pěkné. Důkazem je stále rostoucí množství aut, které často již obtěžuje, a trvale nízký podíl vlaků, které by to za určitých podmínek dokázaly vozit o dost šetrněji. Proč tedy stále blokujeme ty lepší podmínky? Spasí to snad všechno VRT na 350 km/h (!), k níž to prý každý bude mít do 20 minut – autem? Uvažujme…
Pardon, zjevně jste můj vtip s vážnou tváří poněkud nepochopil. Samozřejmě, že jsem velice pro obnovu provozu na této trati, neb jak Opava, tak i Ratiboř jsou významná regionální centra i významné dopravní uzly. Trať by dobře sloužila jak každodenním pendlerům, tak i přísunu z opavska k dálkové dopravě v uzlu Ratiboř podstatně kratší trasou než přes Bohumín.
Dlužno dodat, že v ČR jsou mnohem bolestivější místa než tohle.
Nicméně nebyl bych proti, nádraží v obou městech jsou v docházkové vzdálenosti a obě města mají přes 50.000 obyvatel.
Poněkud falešná argumentace, ale chválím, že alespoň tu velikost regionálních center vnímáte.
Uvažuju tak, že než jet 1 hodinu lokálkou na VRT, tak kdekdo pojede autem rovnou, pokud mu příjezd k nádraží (např. Nehvizdy) budete ztěžovat až znemožňovat. A nebo nepojede vůbec, což vlaky nezlepší, když se nebude jezdit vůbec.
Nelíbilo by se to možná ve smyslu, že by lidi co jsou za to placení museli začít něco dělat.
Ale ekonomicky by to takový problém být nemusel, na české straně jsou koleje v provozu, chybí jen pár set metrů k hranici. Pokud by Poláci dodělali svou část, tak přímé vlaky Opava-Ratiboř by byly určitě žádanější, než aktuální přestup na lokálku končící v Chuchelné…
Jistěže, při současném vstřícném postoji Polska k revitalizaci řady regionálních tratí by byl tento záměr zcela určitě reálný a životaschopný. Náš pan ředitel už slíbil zahájit jednání s Magistrátem města Opavy, abychom budovali politickou vůli.
Netuším kdo je váš ředitel a co řídí, ale držím palce!
Náš pan ředitel šéfuje největšímu špičkovému výzkumnému centru v resortu dopravy v České republice. Za držení palců děkujeme, politická vůle je vždycky základ, bez kterého to nejde, i kdyby dopravní i ekonomické modely na papíře vycházely sebelépe.
A co vyzkoumal? Proč by měli jezdit Poláci na Opavsko a proč Češi do Ratiboře?
Jezdí tam nyní aspoň částečně využité busy?
A ty tisíce aut skrz hranice jsou co ?
Tam kde je skrz hranici aspoň trochu použitelný JŘ tak lidi jezdí…
Proč? Džieň dobrý. Protože chtějí, např. mají příbuzné na obou stranách hranice.
Výborně, další vzduchovoziče na už tak špatně propustném úseku. Však v pohodě, nákladní vlaky si počkají odstavené bokem už sto kilometrů před Chalupkama.
Který je ten špatně propustný úsek? Řeč je o pěti párech vlaků jen mezi Bohumínem a Chałupkami, zde jezdí většina nákladních vlaků po té druhé koleji na Vrbici, tam žádná osobní doprava nepřekáží. Jinak trať na Racibórz je rekonstruovaná dvoukolejka a dále na Rybnik taky, v části trasy jede dokonce osobka jinudy.
Aha, tak díky za vysvětlení, to jezdím každý den asi přes jiné Chalupki… Klíčem k pochopení by bylo sledovat aspoň půl dne organizaci provozu v této stanici a na okolních úsecích. Na Raciborz to sice je po rekonstrukci, ale s dlouhými mezistaničnimi úseky, část rychlíků jezdí také přímo od Vrbice a hlavně se letos chystá dlouhá výluka do Vrbice, s tím že všechno pojede přes Bohumín. Plus každý osobní vlak při řízení provozu ala PLK znamená, že se aspoň půl hodiny nehne žádný náklad, v době střídání výpravčích se taky provoz defacto zastaví, vlak od Bohumína bude blokovat kolej (od… Číst vice »
Takže osobní vlaky mohou za to, že zaměstnanci PLK jsou lemplové?
Jak ty 3-5 vlaků denně ovlivní zatíženost tratě do Ratiboře a Rybniku? Ty vlaky už tam jezdí teď.
Do Ratiboře jsou dlouhé oddíly, nebo jen úseky (které o počtu oddílů nic neříkají)?
Jezdí ranní Silesia Ostrava – Vrbice – Varšava
Tak by se zase mohly obnovit spojky (odb. Pudlov?), případně i druhá kolej do Bohumína osobního.
Kolik lidí bude asi tak jezdit denně těmi pendly?
Hlavně to chce přehledné tarify a reklamu. Teď se jezdí do Polska ve velkém nejen na nákupy. Všichni auty…
Tak jestli někdo táhne velký nákup, tak od vlaku kilometr ho neponese.
Jako fakt ta představa, že někdo poleze se 6 taškama do vlaku…
Poláci “ na jihu ,“ obnovují všechno co je napadne. Je to stejný, jako když v některých dobách zavřeli skoro cokoliv. Ono se časem zese oddělí zrno od plev.
Běž se podívat do New Yorku nebo Tokia, ty představo.
V českých podmínkách nepoleze.
A další věc. Po levnějších nákupech a plném autě se k tomu levně načepuje plnou.
A tak to chceme navěky… Levná auta, drahé vlaky, další silnice, méně kolejí, betonovou krajinu, více nemocnic a léků, honbu za – kdovíčím…
Nevím jestli navěky, ale polská ekonomika je na tom dobře a když koukám na předpovědi ohledně české, tak ty nákupy v Polsku budou na dlouho.
Tedy pokud nebude „lék“ na nákupy v Polsku devalvace koruny.
Dovolil bych si oponovat.
Takový úsek Těšín Cieszyn.
Nejdříve drahé jízdné. Jednotlivci.
Teď integrace do Odis. Plno.
Polský kolega průvodčí napočítal v regionově i 50 lidí ve vybrané dny a časy.
Vedle je kaufland a další obchody.
Ne každý jede autem.
Nemáte až tak pravdu…
Já bych vlakem jezdil, jezdím na velký nákup (velký batoh, 2 tašky) MHD/vlakem i teď.
Do Cieszyna je to v pohodě, obchody do 300m.
Problém je v tom, že když někdo pojede jako dnes 20 – 30km autem a zaplní celý kufr, tak tak vlakem tolik zboží nezaberete.
Jezdit tam z daleka pro pár věcí se nevyplatí.
Ten čumák okolo spřáhla je strašnej.
Na koho ty vlaky cílí? Dojiždění za prací ani nákupy asi ne, v létě výlety?
A proč ne? On tam teď nikdo nejezdí, třeba po silnici?
Jo, po silnici přes Chalupki jezdí lidi dost, ovšem většina je to tranzit zpět do Čech směrem na Šilheřovice a zbytek povětšinou nákupní horečka pro vykoupení zboží v okolních supermarketech.
Bohužel spoustu lidí z kraje má argument, že přece jezdí dálková, může se jet s ní… Už se ale nepodivaji na normální ceník, Chalupki 96, Ratiboř 225 a jiné uzasnosti… Kdo pojede ty 3 zastávky za 225 ?? Pak má o to být zájem….
Hlavně dálkovka je v Polsku skutečně dálkovka a nějaké popojíždění o dvě, tři zastávky se příliš nepředpokládá.
Cena asi není hlavní problém, poptávka tam na takovou nabídku spojů moc není, navíc když je u regia přestup v Bohumíně, případně i v Chałupkách. V roce 2019 jsem jel vlakem Praha – Raciborz, což není úplně marná relace, časově stejně jak auto, teoreticky. Cestou tam mi kvůli hodinovému zpoždění Varsovie těsně ujel připoj v Chałupkách, kde jsem pak vyrazil hledat směnárnu abych mohl jet oklikou přes Rybnik. Cestou zpět jsem opět čekal v Chałupkách kde nebyl žádný infosystém ani pokladna (hlášení na hubu odněkud z budovy), takže nevím jestli má vlak 10 minut zpoždění nebo nepojede vůbec a mám… Číst vice »
Moravan?
Ano v roce 2019 byly rychlíky z Bohumína do Brna ještě naposled ČD a jmenovaly se Moravan.
Nebyl to Slezan?
Moravan jezdily Brno – Hodonín nebo Brno – Olomuc (v roce 2020)
https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=CD&kategorie=R&rok=2019&s=2
Ano byl to Slezan, pardon. Zmátl mě asi někdejší expres Moravan co tuto relaci jezdil.
Díky. Já zas myslel že mi něco unika.
Přesně, Moravan byla dnešní R13 Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc, některé spoje jen do Hodonína
Nádraží v Chałupkách by teoreticky mělo být letos opraveno.
https://katowice.tvp.pl/64012080/dworzec-w-chalupkach-zyska-nowe-oblicze
Normální člověk si ty lístky koupi u pkp
Chalupki – Bohumín cca 70 zlotých
Když jsem tam je naposled, byl doplatek k ( tehdejší) dvanáctihodinovce KŚ 2 zł.
Má-li být přeshraniční doprava cenové přístupná, tak by pomohlo zaintegrovat do ODIS. Např. na jižní Moravě se dá jezdit za hranice do blízkých stanic za normální peníze, např. Znojmo – Retz, ČD nabízí jízdenku za 220Kč, použije-li se IDSJMK tak je to za 34Kč.
dá se vůbec na vlaky koupit jednrázová ODIS jízdenka jako v JMK? Myslím že ne. ODIS je tarifně nastavený spíš na dlouhodobé jízdenky.
Přes ODIS aplikaci se jednorázová dá koupit jak na vlak tak na bus, je dokonce výrazně levnější než papírová verze (nezdražovala se), nevýhodou je, že při přestupech Vám ODIS dá slátaninu jednotlivých úseků, aplikace neumí dát nepřerušenou jízdu, ač je to zvláštní.
I tady na severu se to dá, o pár kilometrů vedle zašli ještě dál: vlaky do Cieszyna jsou nejen integrovány do ODISu, ale dá se tam koupit i jízdenka podle TR10.
Tenhle problem neni jenom tam, ale skoro na kazdy preshranicni trati. Tady by mel bejt Bohumin normalni vnitrostatni tarifni bod PKP IC a to uz by samo o sobe vyresilo hromadu problemu. Ale zase – §1…
Divím se, že to chtějí obnovit. Denně v Bohumíně na přejezdu vidím vlaky do a z Polska a obsazenost je stejná,jako kdysi v tom příhraničním. Průvodčí a někdy až 3 cestující.
záleží na tarifu. Za 100kč jeden směr nikdo nepojede.
Paráda, ještě vrátit osobní vlaky do Petrovic jako před třemi léty.
3 dny zpět jsem jel z Katowic do Kaczyc. Zastavoval v Zebrzydowicich, kde se tocil smerem na Cieszyn. Tech Petrovic je vazne skoda. Pri tom tam bylo zrekonstruovane nadrazi pred tim ukoncenim provozu.
Aspon tam ted nekdy zajizdi linka S3/S4, ale preshranicniho spoje je skoda.
Na Moravě jde vše a v Čechách nebude nic? Zawidow – Liberec se nikdy neotevře, Slušný vlak Praha – Wroclaw bez přestupu je také jen šoto sen? Doprava do Polska hrůza…..
Především musí být poptávka. A ta asi moc není.
I když – při všeobecném zdražování jezdí o dost lidí víc vlakem do Cieszyna na nákup, čemuž napomáhá i tarif ODIS.
Z jiného důvodu moc ale poptávka není,
Proč by měli mít zájem Češi jet do Zawidowa a dál?
Na nákup jezdí do Žitavy, do polského Zhořelce se jim to už nevyplatí.
Vzhledem k tomu jak jsou velká sídla na Ostravsku a na polské straně by to spojení mohlo být lepší, Głuchołazy jsou taky celkem k ničemu. Zato v Čechách fungují všechny přechody aspoň v turistickém režimu, kromě toho Zawidowa, ale do Zgorzelce je to snad stejně rychlejší přes Žitavu. Přímé rychlíky do Wrocławi už se pomalu rýsují.
Velká města nezaručují automaticky poptávku. Musí se o těch městech něco vědět. Z obou stran.
Tady je největší kámen úrazu. Minimum reklamy na obou stranách.
A „strach“ použít hromadnou dopravu. V autě dáte navigaci a nezajímá vás víceméně, jak se co jmenuje, dojedete na místo.
V hromadné dopravě se musíte aspoň trochu orientovat v mapách, JŘ atd. Jazyková bariéra také hraje roli.
Z Harrachova také jede většina max.do Skl. Poreby. Dál jen „ostřílení“ cestovatelé.
Ale Harrachov funguje naprosto perfektně.
Protože tam poptávka opravdu reálně je. Ne jen nějaká “ Bohumínska“ šotopoptavka.
Jsem zvědav jestli nezavedou Poláci měsíční litačku jako Němci a Maďaři?
Pro turisty tam stačí slezská celodenka „Silesia 24” za asi 200Kč.
https://www.kolejeslaskie.com/turystyka/
Nojo, ale těch keců o šotosnech předtím, tak těch byly dlouhé roky fakt mraky.
To jo.
Čistě technicky, Morava nemá s Polskem žádný železniční hraniční přechod:
https://mapy.cz/zakladni?q=Morava&source=area&id=119&ds=2&x=16.8058989&y=49.6814838&z=8
A jeden jediný silniční (Kladské sedlo). Zajímavá poznámka.
Existovala spousta moravských exkláv ve Slezsku, některé snad jsou dnes přímo začleněny do území Polska.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Moravsk%C3%A9_enkl%C3%A1vy_ve_Slezsku