Podepsáno aneb naděje pro úzkokolejky. Začínají bez starých dluhů a s novým majitelem
Obnovení provozu na krátkém úseku jindřichohradeckých úzkokolejek 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový majitel Albert Fikáček bude hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz. Do večera se ho můžete ptát zde v diskusi.
Držím palce, třeba se jednou dočkají lepší rekonstrukce pro cestující i hašišbedny, návrat normálních a otevíracích oken by konstrukce měla umožnit… plus vylepšení pohonu atd. Něco na pravidelný provoz bude potřeba.
Dobrý den, dočkáme se již příští léto nějákého alespoň sezonniho provozu?
Ahoj Alberte,
jaký zvolíš název pro uzkokolejku? JHMD, nebo zcela nový?
At se Ti daří!
Dobrý den pane Fikacku,
jaký máte plán k zajištění finančních zdrojů pro provoz úzkokolejky v dlouhodobém horizontu.
Existuje nějaká naděje na alespoň symbolické oživení nákladní dopravy?
Tak klíčem k provozu vlaků je dráha, po ní může jezdit kdokoliv k tomu způsobilý. Ta je dnes z významné části neprovozní. S odkazem na minulé období bezesporu nebude v ideální kondici.
A tak základní otázka, která rozhodne o osudu je jednoduchá: v jakém stavu celá dráha vlastně je, což by nový nabyvatel měl vědět. Aby se utnuly diskuse o finančních možnostech je tak zásadní říci očekávanou finanční náročnost zprovoznění obou větví drah v korunách a jakým kapitálem je bude nový nabyvatel krýt. SFDI může dát tak 20 mio CZK, ovšem při minimálně stanoveném vlakovém provozu, který není nízký.
S úzkokolejkami vám držím palce! A pokud bude v rozhovoru čas i na jiné téma, rád bych se zeptal, jak se vydařila sezóna Hvozdnického expressu a zda plánujete do budoucna ve spolupráci s Mikroregionem Hvozdnice nějaké změny. Kdyby se podařilo dohodnout s MSK, aby byly v sezoně HE omezeny souběžné autobusové spoje a ušetřené prostředky byly použity na objednání autobusů navazujících na vlak (např. ke Slezské Hartě), mohlo by to významně zvýšit turistický potenciál HE.
Chtěl bych se nového majitele zeptat jestli plánuje (samozřejmě výhledově a nikoliv okamžitě) mít v pravidelném provozu i parní stroje, po vzoru pravidelného provozu například Zittau a jestli plánuje i celoroční provoz (ideálně zavázaný do veřejné služby). Taktéž jestli by chtěl zvýšit zabezpečení tratě a rychlost, aby mohli vlaky alespoň trochu konkurovat silniční dopravě.
A jinak mu držím palce i pěsti, aby se mu podařilo udržet provoz a vyhnuli se této trati další problémy.
Pravidelny provoz pary 2x mesicne je i na uzkokolejce pouhych 13 kilometru od Nove Bystrice (v Litschau – severni vetev trate z Gmundu). Puvodne toto mel byl uceleny system, ale prisel rok 1918, rozpad monarchie a tech 13 km pres hranici uz se nikdy nepostavilo.
Co nastane, když neseženete papíry pro tratě do velikonoc-začátku plánované turistické sezony? Kdy, a případně jaká firma bude opravovat tratě a v jakém rozsahu? Děkuji.
Pane Fikáčku, přeji hodně zdaru, pevných nervů a ať Vás neopustí optimismus a entuziasmus!!
Dobrý den, rád bych se zeptal, nastane chvíle kdy začnou opět jezdit úzkokolejky jako běžná doprava? Zkráceně , bude na tratích běžný provoz?
Hlavně ať už nevyjedou ty odporný Ponorky. To bylo to nejhorší, čím se mohl člověk u nás svézt 🙈 Možná by stálo za úvahu z nich udělat turistické ubytování.
Dotaz na nového pana majitele: Počítá s případnou integrací jízdného – na Vysočině VDV a v jižních čechách uznávání jízdenky „TURISTA“. Díky, zdravím a přeji hodně sil a energie.
V cervnu 2022 (kratce pred upadkem) mi JHMD uznaly oneticket.cz sitovou tydenni jizdenku.
Zdravím, plánujete zprovoznit nějakou další TU47 krom těh tří, které jsou provozní? Například nějaké z Lovětína? V jakém jsou stavu nevím, proto se ptám. Děkuji
Připojuji se ke gratulantům- dobrá věc se povedla.
Držím palce a přeji hodně síly k resuscitaci i dalšímu rozvoji.
Máte v těch budovách sklep? A mohla bych ho vidět?
Kam asi? A máte půdu? Máte, jé to je krásná půdička, tady by se mi to věšelo! 😁
Mně osobně se pod tím dotazem (kromě Kulového blesku) vybavily možné prostory pro uskladnění vína, třeba ze Znojma.
Proti gustu žádný dišputát, vaší variantu by možná šotouši ocenili víc, než mojí. Víno až do domu se dá objednat v kdejakém e-shopu, vámi uvedené zážitky nikoliv. 🙂
Není jin víno, ale třeba i pivo, a může tam pak třeba i fungovat také sezónní prodej občerstvení – cyklistů i pěších turistů je tam všude dost i v době, kdy právě nejede zrovna okolo vlak, a před časem tady někdo uvažoval o možnostech byznysu navázaného na úzkorozchodky jako takové, ne pouze na jejich provoz.
Dobrý den, gratuluji a preji hodne stesti.
Planujete zachovat provoz s ‘hasisbednami’ tak, jak jsou, pripadne jejich rekonstrukce.
Parkrat jsem s nimi jel a hlavní devizou hlavne trati na NB jsou vyhledy, nicmene z techto vagonu neni videt vubec nic – byl bych rad, kdybyste to vzali v uvahu.
Dale by mne zajimalo, kdy vidite jako realny rozjezd trati JH – NB.
Diky!
Ahoj Alberte, gratuluju.
Pokud budeš potřebovat pro nějaký most geologický průzkum, napiš, jeden Ti udělám jako jako dárek zdarma.
Jeroným Lešner
Dobrý den, taky moc gratuluji a položím jednu otázku. Plánujete po obnovení provozu i možnost ubytování v některých drážních objektech jako tomu bylo v minulosti? A pokud ano tak celoročně nebo jen v turistické sezóně? Díky a mnoho zdaru přeji.
Je pravda že máte v plánu převést některá ze Švýcarských vozidel na ČHŽ do jižních Čech?
Dobrý den, čekáte, že se Vám ta počáteční a bezpochyby i další investice do této dráhy někdy vrátí? Nebo je to jen věc „pro radost“?
Právě jste se zeptal.
Dotaz: Koupil jste také s úzkokolejkou tiskárnu lepenkových jízdenek, nebo ta už byla mimo firmu.
Držím palce, ale o opravidelný provoz prázdných vlaků, který bude dotován z veřejných peněz nestojím. Kvalita totiž může vyhovovat leda tak nadšencům železnice nebo úplným zoufalcům.
Jestli z toho má být turistická atrakce, tak prosím, ale ať si to plati ti turisté. Kolotoče na Matějské snad taky nikdo nedotuje.
Ty desítky milionů z veřejných peněz, každoročně, se určitě dají investovat lépe.
Po republice jsou různé koncepce turistické dopravy, rozhodně ale nejde o kolotoče apod.
Možná se budete divit, ale provozování minimálně jedné v ČR bylo skutečně povoleno příslušným krajem právě podle regulí shodných s těmi, jaké platí pro provozování pouťových atrakcí …
Mně by zajímalo, jak můžou psát, že koupil 33 a 46 km, když je blbost, aby to koupil i s tou splítkou na normálně rozchodné trati. A nebo se to počítá v té splítce jen ta prostřední kolejnice? A co ty výhybky odbočky Kanclov a Dolní Skrýchov a ve stanici Jindřichův Hradec výjezd z normálně rozchodné tratě?
Když to získal Honza Šatava, bylo to nějakým omylem právě i s celou splítkou a teprve následně se řešilo, jak to legislativně upravit.
Je tam vecne bremeno ve prospech JHMD.
Dobrý den, gratuluji Vám ke získání tohoto unikátu. Rád bych se Vás zeptal, zda hodláte úzkokolejku zachovat jako technickou památku, včetně všech archaismů (moc bych si to přál). Deka přeji mnoho úspěchů.
Držím mu palce. Bez investice nechápu jak se trať může uživit
Dobrý den, dočkáme se na úzkokolejce Saunového vozu? Taková hašišbedna by k podobné přstavbě skoro vybízela. Jsem si jist, že autoři původního architektonického návrhu, studio Mjolk, kteří rovněž úspěšně navrhli již několik saun (a jedno koupaliště) by jistě byli svolní ke spolupráci v tomto směru.
…jako, že by se topilo rovnou motorem a v JH by se z nějaké popelové jámy udělal ochlazovací bazének? 🙂
Přesně 🙂
Tak ještě přidat jeden plošiňák s lehátky, jako odpočívárnu. 🙂
Dobrý den,
chtěl bych se připojit k díkům a obdivům Vašeho počínání. Moc Vám fandím a těším se na rodinnou dovlenou s úzkokolejkou v České Kanadě.
Že zde pokládaných otázek mám pocit, že některé osoby se domnívají, že majitel má k dispozici pár miliard pod polštářem.
To je tady normální, onehdy tu někdo navrhoval uměle navýšit cenu benzínu a nafty a 30%, aby donutil lidí jezdit vlakem. Že by to znamenalo okamžitou hlubokou recesi a inflaci a tím pádem by nebylo ani na vláčky byla marginálie. Prostě zdroje jsou a dluhy se neplatí. Celé je to jen prodloužení agonie, kraje pravidelný provoz neobjednají, mají to vyřešené levněji a efektivněji. Takže max. objednají v sezoně pár turistických vláčků a něco se vybere, opět jen v sezóně na komerční páře. A za to se to neuživí a nový majitel evidentně peníze nemá a vytlouká klín klínem. Do tří… Číst vice »
Šotoušům prodloužená agónie nevadí. Hlavně, že se ještě párkrát svezou. Že to někdo musí zaplatit je jim úplně jedno.
Také bych si přál, aby mi někdo platil moje hobby, bohužel se k tomu nikdo nemá. 😉
Dobrý den, chci se zeptat, zda neplánujete využít pro další kroky k obnovení provozu například crowdfunding, či jinou možnost podpory od „fanoušků“ úzkokolejky a železnice? Děkuji.
Jo, abyste mu mohl poslat vašich 100Kč… to má leda tak na špagát…
Halíře dělaj talíře 😛
Kapka v moři…
Vzhledem k tomu, že chcete vaše úsilí zaměřit na záchranu jindřichohradeckých úzkokolejek a nechcete tříštit čas do mnoha aktivit:
– které vaše dosavadní aktivity nadále zůstanou a které ukončíte?
Líná huba, holé neštěstí. 😉
Dotaz: Kolik je aktuálně provozních vozů a lokomotiv? Co má revize a může hned vyrazit na trať? Jsou obě parní lokomotivy provozní a způsobilé k provozu?
Dá se služebně aktuálně z JH dojet do Nové Bystřice nebo se musí kamionem? 🙂
Jedna parní loko je nepojízdná.
Dobrý den,
předem chci poděkovat panu Fikáčkovi za až úmornou snahu a hlavně záchranu JHMD. Máte v plánu v budoucnu spolupracovat s panem Šatavou, který byl u původního rozkvětu JHMD?
K vyhlídce obnovení pravidelného provozu, plánujete do budoucna nákup například nějakých vozidel ze zahraničí (např. jako to udělali na Čiernohronské železnici)?
Dobrý den
Zaplatil Vám Jihomoravský kraj nebo stát za zapůjčení Vašich vagonů při tornádu na Hodonínsku ? Kdo všechno Vám za ten dobrý skutek poděkoval ? Teď děláte druhý.
Dobrý den, pane Fikáčku. Gratuluji, že jste získal JHMD a nezávidím starostí, které s tím do budoucna budete mít. Mám jedinou otázku jestli neuvažujete o nějaké spolupráci s panem Moťkou, který byl druhý vážný zájemce o JHMD? Spojení Vašeho železničního nadšení a know-how s finančními možnostmi pana Moťky by mohlo být velmi přínosné.
Myslím, že ten dotaz by měl spíše směřovat na pana Moťku, který je v pozici „bohaté nevěsty“.
Chtěl bych se pana Fikáčka zeptat na personální zajištění obnovení provozu, kdo mu pomůže vlastně úzké vytáhnout z bahna. Jména Surý a Šatava tuto záruku vzhledem k jisté opotřebovanosti příliš nevzbuzují, spíše chtějí být vidět než aby s něčím reálně pomohli.
Tak ti pánové mohou pomoci i jinak, než že si oblečou montérky a půjdou o víkendu měnit pražce…
Dobrý den Pane Fikáčku. Měl bych otázku jestli si myslíte, že by se v budoucnu mohla opět objevit pravidelná nákladní doprava a jestli byste chtěl vrátit do provozu nerekoTůčko co je odstavené v Kamenici nad Lipou. A ještě do třetice, co byste rád dělal s vozidly co jsou odstavené v Lovětíně? Děkuji.
Mám informaci od pana Šatavy, že když z JHMD odcházel, tak fungovala pouze občasná doprava železného šrotu že stanice Lomy.
Je v plánu koupit zpátky faura?
Je v plánu jednat s Justem o návratu historických vozů Ci/u 319 a BCi/u 244?
Je pravda o čem se mezi zaměstnanci mluví už delší dobu, že jsou plány dovézt z ČHŽ švýcarské motorové vozy? (Snad výměnou za hašišbednu)
Zůstanou Téúčka ve svých typických barvených nátěrech?
Oprava: zrovna tyhle vozy vlastní KPJÚ
Píšete dvě parní lokomotivy – hádám tedy U46.001 a U46.101. U37.002 vlastní KPJÚ?
Dobrý den, neplánuje se někdy v budoucnu prodloužení úzkokolejky z Obrataně až do Vlašimi? Bylo by to husté.
To spíš na jih do Litschau 😁 nějaký přeshraniční fond se najde a rakušané fandí železnici 😄
Pro turisty by bylo fajn moci dojet třeba ještě do Heidenreichsteinu na odbočce, případně přes „Rakouské Velenice“ do Vitorazi, kdyby tam ovšem byly přípoje (dnes navazují aspoň autobusy, i to je použitelné). Být to rychlejší, tak je to i dobré spojení k vlaku do Vídně bez zajížďky okolo přes Veselí, ale to bude asi i nadále jen pro nadšence. 🙂
Určitě, jezdili by sem lidi až v Vídně…
To bude rito!
Až do Prahy a druhou větev do Brna…. to jsou tedy nápady…
A propojit s Osoblažkou by taky nebylo marné.
Úplně by stačilo dostat třetí kolejnici do Pacova (a tam případně odbočku k městu); Pelhřimov už by byl dost na hraně vzhledem ke směru, a je to asi nejzazší cíl k případné úvaze, jako nejbližší centrum – když už to tam neohnuli tehdy od Kamenice přímo.
Určitě někdo vytrhá 5 km trati a udělá znovu s 3. kolejí…
No, zdá se mi, že tady někdo třetí kolejnicí už dostal – do hlavy.
Jako „soudný znalec“ byste nám tady mohl presentovat váš expertní odhad na kupní cenu pozemků potřebných pro stavbu nové tratě v této velmi atraktivní relaci. Uvedená města Obrataň – Vlašim jsou od sebe vzdálená vzdušnou čarou pouhých 30 km. 🙂
Z vámi uvedené sumy by se dala odvodit odpověď na váš hustý dotaz.
Vypuká tu horečka šotoušů 😄
Dobrý den,mám dotaz jestli p. Fikáček zvažuje také nějakou formu spolupráce se sousední úzkokolejkou v Rakousku. Mohla by být velkým zdrojem inspirace. Děkuji
Spolupráce ano, ale inspirace prosím ne. Většinu historických vozidel prodali do Rumunska
Dobrý den,
Jak to vypadá s prodejem vozu pro ČDC, že kterého máte v plánu zaplatit městskou půjčku. Děkuji
Je v planu pouzit nejaka (zda-li jsou) ojeta vozidla ze zahranici? Nebo dokonce nova vozidla?
Dotaz: Hodláte noční můru jménem Hašišbedna nadobro zprovodit ze světa nebo je nabídnete např. muzejníkům či sběratelům jako kuriozitu české železnice?
To by zasloužilo vystavit i někde na škole jako učební pomůcka, na které by studenti museli hledat co vše je tam špatně…
Na tom příšerném motoráku je špatně úplně všechno. Jedna jízda stačila.
Najit vhodné umístění piedestalu v Jablonci nad Jizerou, aby byl v dohledu rozhleden, co navrhovali Mjolk architekti a zakrývaly co možná nejvíce výhledu z honosné vily jistého pána v důchodovém věku.
A co takhle vozidlo vystavit naproti sídlu architektonické kanceláře Mjolk jako jejich ukázkovou tvorbu? Aby si jejich případní klienti mohli udělat obrázek o jejích kvalitních referencích.
Mít takovouhle motorovou jednotku vystavenou v Pražské ulici v Liberci zní naprosto pekelně. 😁
My si tady z obludy děláme prdel, ale aby to náhodou někdo nepojmul, jako výhružnou zprávu… 🙂
Centrum Liberce by bylo jistě obohaceno technickou kouriozitou. Občas by ji tedy někdo pomočil, ale to už k těmto strojům na piedestalu tak nějak patří. 🙂
DESIGNBLOK 2025 proběhne od 8. do 12. října 2025.
Tématem 27. ročníku je ODVAHA, takže by tam ta obluda pasovala dokonale.
https://www.designblok.cz/cz/designblok#o-designbloku
Teď jde o to, jestli páni tvůrci ze studia Mjolk najdou odvahu k tomu, aby se přiznali k autorství.
Dobrý den,
mám na pana Fikáčka několik dotazů:
1) zda-li má nějaký rozpočet (odhad) kolik bude stát zprovoznění tratí v celém úseku a jaký bude způsob financování (vlastní prostředky, dotace, úvěry)?
2) jestli předběžně jednal s krajskými objednateli ohledně pravidelné dopravy a jestli stále platí smlouva s kraji pro turistický provoz?
3) jak se staví SFDI k financování provozu trati a SŽ k řízení provozu?
Rád bych se zeptal, jestli má pan Fikáček taky v plánu jednat s majitelem kovošrotu v Kunžaku-Lomy a obnovit tak i pravidelný Mn vlak, který vozil 1 až 2 vozy řady Eas na nakládku šrotu do té stanice ?
Přeji hodně štěstí a spoustu kilometrů bez nehod s úzkokolejkami !
…aspoň by ty Hašišbedny nemusel vozit daleko.