Po tramvajích chtějí v Brně sestavovat ze stavebnic i trolejbusy
Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Dopravní podnik chce vyzkoušet nový model pořizování vozidel, který se mu osvědčil u tramvají.
Dopravní podnik chce vyzkoušet nový model pořizování vozidel, který se mu osvědčil u tramvají.
Jako vtip je to vyjádření paní mluvčí docela dobrý. Prý volná kapacita v dílnách. Ať se jde podívat do Komína, jestli je prázdno na jediné zbylé těžké údržbě, myslím, že tam moc prostoru k tanci nenajde. Jinak jako nápad dobrý, jenom to zadání soutěže zní strašidelně, když se má přihlásit někdo s jistotou odběru jen dvou kusů cca. za sedm milionů a zbytek jen možná. Do toho bych jako výrobce za tuhle částku nešel.
Asi myslela ústřední dílny v Medlánkách, kde se také dělaly GO 21tr …
45 normálních 12M trolejbusů + 15 parciálních trolejbusů + 40 trolejbusů ze stavebnic? DPMB chce mít do budoucna až 100 krátkých trolejbusů? To příliš nedává smysl. V současnosti je „provozních“ zhruba 80 vozů. Všechny vozy ale do provozu nezasahují a původní plán byl nákupem 60 nových trolejbusů vyřadit 14Tr & 21Tr. Proč najednou 100 trolejbusů? To už se počítá i s náhradou 26Tr, které DP zakoupil v roce 2018?
Protože se nepočítá, že se podaří vysoutěžit vše.
Stavebnice trolejbusů V DPMB je myslím výborný nápad a v tomto jim fandím ale budou mít na to místo skládat saliny Drak a ještě trolejbusy a udělat 10 ks ročně je myslím málo
Stavebnice trolejbusů V DPMB
Mohli by jste prosím upřesnit o co se jedná? Z textu moc nechápu v čem je výhoda když si zákazník sám sestaví tak složitý stroj? Jde o nějaký trik k obejití nějakých pravidel, kde není možné z nějakého důvodu dodat celistvý výrobek jako se tomu děje například u prodeje malých letadel? Na čem přesně troskotají uváděná výběrová řízení? Jaké lhůty má příslušný úřad? Z principu mě jako technika jímá hrůza, při představě že si bude trolejbusy skládat nějaká lokální dílna v pár kusech, to nemůže být ani ekonomicky výhodné nehledě na potřebu důkladného zaškolení personálu (které se zásadně liší od… Číst vice »
Rozebrat trolejbus na holou kastli, tu vyspravit a namontovat úplně všecko zase zpátky, to je přece úplně něco jiného než dostat prázdnou kastli a na ní úplně všecko namontovat. Protože to jsou nové díly. A navíc utahování kola na novém trolejbusu není totéž jako při přezouvání. Určitě jim upadne.
Tak jste to mysel?
Ne takto jsem to nemyslel, Rozlišujte prosím mezi sériovou výrobou a kusovou výrobou. O rozdílech a porovnání výhod a nevýhod se zde snad nemusím rozepisovat. Také zde padlo, že zkušenost personálu s kompletací trolejbusů se bude hodit při údržbě a opravách, tedy při činnostech na kterou jsou dílny dopravce primárně určeny. V tom vidím zásadní omyl, protože i když se tato zkušenost může jistě hodit, sama o sobě nenahradí průpravou pro hlavní činnost, tedy údržbu a opravy. Zde je potřeba hlubších znalostí jednotlivých systémů, jak pracují, jaké diagnostické postupy používat. Technologie oprav a výměny jednotlivých komponentů jsou jiné než při… Číst vice »
„zkušenost personálu s kompletací trolejbusů se bude hodit při údržbě“
To bych nenazval omylem. Rozhodně se bude hodit zkušenost, jak co namontovat a kudy co vede. Protože při opravě je jedním z prvních kroků demontáž. Znát postup montáže i umístění dílů je obrovská výhoda. Samotná oprava daného dílu jsou pak znalosti navíc k výše uvedenému (tj. podmínka nutná, nikoliv postačující). Koneckonců demontáž a opětovnou montáž může provádět jiný pracovník, než který provede samotnou opravu.
A jinak teda výrova 9 kusů pro Plzeň, 1 ks pro Liberec a 3 ks pro Most-Litvínov není o nic sériovější než 10-41 ks pro Brno. Spíš naopak, první velká série vznikne právě v Brně, 7 ks kusů je již provozních.
Však Brno si už jeden ParciBus postavilo, vzpomínáte na Acumario??
Jo, zázrak, co se mu nechtělo do kopce na Prosek. Slovy technika „vidí to kopec a zdechne“.
Občas někdo neumí řídit a tak zablokuje v křižovatce trolejbus. Ano, přesně v tom místě, podle Murphhyo. Pak šofér žádá cestující, aby tlačili. Méně časté je, že to někdo udělá naschvál a pak ujede, rostředníček z okna. Haha, hrozná sranda. Bral bych za to papíry na 3 týdny, nebo 40 hodin veřejně prospěšných, jakožto výchovný prostředek. Znovu? Tak znovu, vybral sis to sám.
Jenže sebrání papírů těm v trolejbusu akutně nepomůže. Akumulátory by mohly. A mám zato, že přejetí beznapěťového úseku byla prvotní myšlenka toho počinu.
Vzhledem k tomu, že se už pár let nedaří vysoutěžit nové trolejbusy, je i toto jedna z možností. Upřímně si myslím, že pokud bude dál pokračovat snaha výrobců a ÚOHS likvidovat výběrka, můžeme se v dohledné době dočkat v Brně omezení trolejbusové sítě (DPMB má stále opci 44 autobusů – 31 ks SOR NS 12 a 13 ks Solaris Urbino 18), protože nebude mít co jezdit (nesmrtelných 14Tr a 15Tr už moc není, 21Tr a 22Tr mají problémy, životnost 25Tr může skončit záhy – autobusy ve stejných kastlích jsou již většinově vyřazené…takže jediné vozy, se kterými se dá do budoucna… Číst vice »
Jsou nemrtelnlné ale už jich moc není. Tož jak?
Mimochodem, nesmrelné byly trolejbusy na podvozcích Tatra. 14Tr a 15Tr jsou plechové šunty. To v 70. létech věděl každý takový, jako vy.
Velká část 14Tr (cca 35 ks) byla v roce 2015 prodána na Ukrajinu. Tedy v roce, kdy došlo k postednímu velkému nákupu trolejbusů v Brně (dodání 30 ks 31Tr). Kdyby tehdy tušili, že o několik let později budoy takové problémy vysoutěžit nové, zřejmě by se jich tolik nezbavovali…bohužel však od té doby byla úspěšně vysoutěžena a dodána pouze testovací série 10 ks parciálních 26Tr (škoda, že neměla opci).
Aby z toho zase nebyl nějaký paskvil ála Brněnský drak. Typnul bych to na skládačku Soru NB 12, tedy totálně zastaralého (trolej)busu, co pak bude strašit v Brně dalších 10 let.
(T)NB12 to být nemůže, v požadavcích jsou troje dveře o šířce min. 1200mm.
Drak teda není úplný propadák. Za mne je to naopak docela povedené vozidlo.
Jo, jestli to mají správně spočítané pro minimalizaci poklesu dnešního počtu zaměstnanců opravárenských dílen, když dokončili poslední rekonstrukce a v dohledné budoucnosti budou jen přibývat vozy úplně nové a rychle vyřazovat nejstarší.
Ale pokud by toho bylo tolik, že by museli shánět další nedostatkové lidi, tak by se to moc nevyplatilo.
He? Už nějaký ten rok propaguje DBPM učnovské obory spolu s nabídkou práce ihned po škole. A to i jako rekvalicikaci.
Apropós: Co je špatně na tom, že vzniknou nová pracovní místa?
Bude zajímavé sledovat vývoj téhle zakázky. Podle mě je to krok dobrým směrem pokud opravdu mají ty kapacity na to. Rozhodně nejlepší způsob jak zaučit personál. Hlavně když to celý postaví tak ani větší opravy by pak neměli být problém.
Otázka je, kolik bude stát montáž a schvalovací proces.
Vzhledem k tomu, že většina trolejbusů vychází ze stejných konceptů jako autobusy (Iveco, Sor, Solaris) s tím, že Škoda nebo Cegelec dodá elektrovýzbroj. Otázka pak také bude jestli skutečně budou jednotlivé díly stát předpokládanou cenu nebo budou dražší.
Třeba u Draka nebyl velkej rozdíl v ceně co si pamatuju: Brno x Plzeň.
Brno: 26,48 mil Kč (cena komponentů, info cs-dopravák.cz)
Plzeň: 32,75 mil. Kč (cena kompletního vozu, info: plzensketramvaje.cz)
K ceně pro Brno je nutné započítat práci, dokumentaci a licenci.