Po téměř třech měsících se vrací rychlíky z Prahy do Blanska, u Svitav je zpět 140 km/h
Railjet u Svitav. Foto: Michal Málek / České dráhy
Oprava úseku umožnila odstranění pomalých jízd na koridoru.
Oprava úseku umožnila odstranění pomalých jízd na koridoru.
Po nickolejnem provozu bych očekával zkrácení jízdních dob díky výstavbě přeložek a tunelů. V mnoha zemích Evropy by to tak bylo. V Česku bohužel ne. 🙁
Pro prelozku nepotrebujes nickolejny provoz, ta se stavi mimo drahu.
Dohnat a predehnat soudruzi.
Planovanim vpred.
Kazda sekunda rychlosti navic pomuze dalsimu a radostnejsimu zivotu v miru v nasi socialis….ehm….jakes takes pseudokapitalisticke vlasti.
57 pohlavi zdar!
Nově tam 140 opravdu není, zase.mehkedejte senazce kde nejsou!
A kdy tam naposledy 140 byla?
Je tam pořád jen občas byly pomalé jízdy právě skrz špatné podloží
Před výlukou se normálně 140 jezdilo
SŽ tvrdila před zahájením prací, že zde dlouhodobě byla snížená rychlost.
Tak se asi SŽ chtěla klasicky chvástat, bohužel lživě
To sice tvrdila, ale už u posledního článku před výlukou jsem já i další upozorňovali, že to v posledních letech není pravda. Do posledního dne před výlukou se jezdilo 140 km/h.
díky, je to opraveno.
Více jak 80 se jezdilo od Chocně dál na Pardubice.
A i ten oblouk před Opatovem, kde se zbytečně brzdí na 100, zůstal, co?
To je zcela jiný úsek, kde žádná výluka nebyla. Pracovalo se skutečně jen na cca 200 m trati.
Ano, žádná výluka tam nebyla, ačkoliv tam v tomto termínu měl být jednokolejný provoz kvůli výstavbě mostu nad budoucí dálnicí u zastávky Svitavy-Lačnov.
Takto tam ten jednokolejný provoz bude jindy – asi v době, kdy už tam těch vlaků bude jezdit poněkud víc.
A pripravili ten most nad budouci D35 severne od Svitav?
Ten se teprve dělá, ale je vyloučena jen jedna kolej a druhá jde po drobné dočasné přeložce.
Nic se nedělá, nic vyloučené není a v místě přeložky je jen výkop pro nějaké kabely.
Jestli v Hradci při té příležitosti nepřipravili aspoň kolejově budoucí odbočku, tak to možná radši ani nechci vědět…
Není Hradec jako Hradec, i zastávka Svitavy-Lány je v Hradci, násep se dělal cca napůl cesty mezi zast. Lány a zast. Hradec, zatímco ideální odbočka by měla být až jižně od zast. Hradec.
Já myslel aby se nemusela opakovat výluka. Protože takhle kvůli tomu zase bude muset být jednokolejka SY – Březová, což je fakt zlo.
Takže místo aby se 160 udělalo rovnou se do toho bude někdy v budoucnu kopnout znova? Achjo.
Ne, bude se to akorát muset schválit, geometricky je to už připravené.
Tak proč se to neschválí rovnou? Já to nechápu, tu se modernizuje, všude samé výluky, ale že by se zvyšovala rychlost a zkracovaly jízdní doby po modernizacích, toho jsem si jaksi nevšiml.
To se může dít asi jen u nás, je to k smíchu.
To není jen na kolejích, umíme i obchvaty, kudy je to pomalejší, než přes obec.
Nejjednodušší je nedělat nic. Protože pak nepřiběhne 20 expertních inženýrů, každý se svým postupem, jak začít úplně znova a podle nich.
Jeden hasič řeže padlé stromy v potoce a 5 myslivců koluje flašku, namísto aby pomohli. A všichni vědí líp jak to řezat, protože by takovou pilu v životě nevzali do ruky. .. pokud vůbec kdy vzali pilu do ruky.
Protože oprava je jedna věc a změna parametrů stavby je věc druhá. Na to první nepotřebuejte nejspíš ani stavební povolení. Na to druhé (zvýšení rychlosti) optřebujete schválení.
Dělat to rovnou, tak se s opravou musí čekat na schválení projektu. A podobné stavební zákony mají i v Německu nebo i v Rakousku.
Že se to děje jen u nás je klamný dojem z toho, že nic podobného z ciziny neznáte.
Po pravdě vidím jako potřebné nejprve vyřešit drobnou přeložku v Lánech (dnes 125 km/h – pokud tohle není právě to, co se nyní udělalo) a na jižním zhlaví Svitav (zde drobnou z hlediska míry posunu tělesa, ale bohužel s dopadem do celého zhlaví) a větší v Opatově. Jinak z toho budou (ve „spolupráci“ se stykem soustav) z pohledu dynamiky těžko a z pohledu zkrácení jízdní doby nulově využitelné kousky. Jo to kdyby byla odvaha udělat ještě jeden zářez nebo malý tunel, tak těch 160 může být od Semanína (kde ten oblouk nemá asi cenu řešit s ohledem na blízkost Třebové,… Číst vice »
Presna tak by to udelat jiste slo, jenze zde je vse galakticky problem.
Vámi popsané změny znamenají za málo peněz docela hodně muziky. Výsledkem by byl souvislý úsek cca 25 km na 140-160 km/h. Pokud by se to realizovalo, jízdní řády bych sestavoval stále s původní jízdní dobou a vzniklou rezervu použil na krácení zpoždění. Každá ušetřená minuta se počítá a s ohledem na to, jak moc zpoždění u nás máme, by i tohle pomohlo
A když máš jízdní řád na 140,muzes jet 160? Někdo si stěžoval, že to dřív šlo, ale že teď už to pravidla neumožňují. Jak to je?
Rozlišuju dva druhy pravidel: fyzikální zákony – s těmi člověk nehne. A pak zákony a pravidla, co si vymysleli lidi. A ty jdou (v principu) upravit lusknutím prstu. Ale musí se chtít a musí se to dobře vymyslet…
„…kde omezení rychlosti bylo od roku 2010…“ Co je to zas za blbost, na tom místě v Hradci minimálně posledních 5 let žádné omezení nebylo a traťová byla a je stále stejných 140 km/h. TTP budiž důkazem.
Mezi Ceskou Trebovou az za tunel Muzlov mela byt 160 jiz od roku prvni rekonstrukce, staci nepatrne posuny oblouku. Tato vyluka byla idealni prilezitost tento usek trati konecne dorovnat na alespon trochu rozmne parametry. Bohuzel opet nic a opet na to budeme cekat na dalsi zbytecnou vyluku. Cely usek CT-Brno je dokonala ukazka toho, jak rekonstrukci trati jiz nikdy neprovadet a my jsme to korunovali tim, ze usek za Blanskem zbastlime po 20 letech opet do te hruzy s Vmax 80……
„staci nepatrne posuny oblouku“
oblouk na 80 km/h má poloměr cca 400 metrů.
oblouk na 120 km/h má poloměr cca 800 metrů.
Nepatrný posun vypadá jinak než výstavba trati v nové stopě. Na to, co požadujete, by se musely dělat takové přeložky, jako na Sudoměřice-Votice. Zanechte dojmologie a zkuste si ty oblouky alespoň nakreslit.
Přestavba z 80-90 km/h na 160+ km/h totiž v mapě vypadá takto: https://mapy.cz/s/kovenamolo
V mnou zminenem useku CT-tunel muzlov se jedna skutecne o drobne posuny oblouku. Ctete co pisu a nefabulujte. Stale je mi zahadou, ze na Ceske Budejovice stavime parametry prakticky polovicni VRT a mezi dvema nejvetsimi mesty v CR, trat, ktera ma navic dalsi vyznamna mezinarodni napojeni-Bratislava, Budepest, Viden, to je problem a 80 km/h je OK. To proste nechapu. Totez Usti Chocen, kde jezdi mozna o cely rad vice vlaku jak osobnich tak nakladnich nez na Praha-CB.
Protože mezi Prahou a Brnem se má stavět VRT, zatímco do Budějovic nikoliv.
A další dvě koleje Praha-Brno jsou nutné i z hlediska kapacity trati. Přestavět Brno-ČT na 160(200) km/h žádnou další kapacitunepřinese. A pořád je to 50km zajížďka oproti trase přímé.
No ale z HK+PU do Brna (- AT/SK)… a ten „tunel do Blanska“ by i tu kapacitu přinesl a právě v místě, kde bez ohledu na VRT bude jednou potřeba.
VRT-jenom jsem cekal kdy to tady nekdo zase vytahne. A kdy bude ta VRT? Ten tunel tam mohl jiz 20 let slouzit a nejmene dalsich 100. Vyznam toho tunelu se nijak dramaticky nezmensi i po dostavbe VRT. Porad zde bude doprava smerem sever-jih a hlavne tam zustane naklad. Ten v soucasnosti opravovany usek se zase za 20 let totalne rozpadne, to vlastnost techto obloukovitych zatizenych trati. A verte mi, ze tou dobou tam zadna VRT porad jeste nebude a budeme to bastlit po treti zase v puvodni stope.
No on celý úsek Česká Třebová – Brno je špatně, z mého pohledu se měla koridorovat 250 a kdyby to šlo tak narovnat…
Brno – Blansko jinak vyřešit nejde, tunel by tam nikdo nikdy nedovolil. Je to nereálné, Moravský kras, brutální skály atd..
No nevím, jak byste chtěl koridorovat třeba Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod? To je snad ještě větší průšvih. Navíc Kolín – Choceň je až na pár propadů téměř souvisle 160, to na 250ce nikde nenajdete. O sklonových poměrech nemluvě.
Dalo by se to, záleží na tom jak velké cimbuří jste ochoten tolerovat.
No tak vy ta devadesátá léta možná nepamatujete, tak pro připomenutí: vlakem z Prahy do Brna tehdy skoro nikdo nejezdil, stanovisko ČD tehdy bylo ‚nechme to dálnici‘, tady nemáme šanci, soustřeďme se na rameno Praha – Ostrava (tam zas naopak dálnice končila v Olomouci a vlak tu odjakživa šanci měl). Koridor přes ČT řešil právě i ten směr na Ostravu, a ta odbočka do Brna z toho vyšla jako bonus. O VRT se tehdy hovořilo jenom v anarchistických kroužcích. Velký problém přes Vysočinu je také výškový profil. A ne, fakt to není přes Vysočinu kratší, i když se to tak… Číst vice »
Tak. Ještě bych dodal, že elektrizace (a zčásti tedy i „tak trochu koridorizace“ tratě 260 byl projekt už tehdy beztak nastartovaný, takže tohle byl vlastně způsob jak na to i v nových poměrech sehnat nějaké peníze. Naopak 230/250 byla tehdy – na drážní poměry – čerstvě vybavena AB a relativně v akceptovatelném stavu coby hlavní tah, takže bezprostředně riziko zavírání apod nehrozilo (a vydržela s tím nicneděláním ostatně až do doby relativně nedávné).
Ideální cimbuří je žádné cimbuří.
Tunel by musel vést po pravém břehu Svitavy, a tam kras není. Ale portál by byl optimálně až severně od Blanska.
Uz jsem objel kus sveta a stale me neprestava fascinovat co vsechno je v ceske kotlince problem. Podivejte se treba na Japonsko-to ma v uhrnu tisice km tunelu jak silnicnich tak zeleznicnich v zemi, kde mate sopky, zemetreseni, hory jako nase Alpy a jezdi tam Shinkanzen. Ale ano-nase kopecky jsou galakticky neresitelny problem. Mozna byste se mel jet nekam podivat za hranice.
Žádný shinkanzen neexistuje. Naučte se vyslovovat a psát cizí výrazy.
Prosim vás, v údolí a přilehlém okolí máte brněnskej masiv žádný kras:
https://photos.app.goo.gl/gUf2JuzARRDC33MC7
A jak ? Tunel, teleporty ? Od Blanska to asi bude kapánek problém.
Presne tak, tunel! Kolik staly dohromady tyto dve modernizace, ktere jiz dvakrat vedly k uplnemu zastaveni provozu? Tunel by jiz byl davno zaplacen a slouzil dalsich 50-100 let a hlavne by doslo skutecne k zasadnimu zlepseni provoznich parametru trati. Regioanlni stale v puvodni trase a dalkova doprava + naklad v noce stope.
Dobře, ale teď bych se už spíš soustředil na tu VRT.
Jinak si ale kreslete co chcete, že ano…
Bohužel chiméra VRT způsobuje, že nebude ani VRT, ani slušná trať z Brna na sever.
Jasně, vykašleme se na VRT a přestavíme koridory na 200 km/h abychom pak zjistili, že kapacita takové trati je ještě menší než předtím a odřízli jsme Adamov od Brna, zato je to teďka jen o 10 minut pomalejší než po D1, protože vede po přeponě, zatímco štreka po odvěsnách.
Nezapomeňte na to, že neustálá změna plánů je přesně to, co realizaci oddaluje do nekonečna. Nebo myslíte, že přijde Ježíšek a územní rozhodnutí na přestavbu Brno-ČT přinese pod stromeček i se zakreslením do ZÚR?
Jestli se u neceho porad meni plany a predevsim odsouvaji terminy, tak to jsou predevsim samotne VRT. A to jednoduse z duvodu, ze na to nejsou penize. Tyto mnou popsane stavby jsou zcela jasne po celou dobu, vedli by k podstatnemu zlepseni jizdnich dob, kapacity trati a byly by za zlomek ceny bajnych VRT.
Jo, jsou asi tak jasné (no, o trochu míň) jako tunel na Beroun, a ten se pořád ještě nekutá… Ono ta VRT není výhradně o rychlosti, nezanedbatelná je i délka – pokud přestanete sledovat (jako trasa pocházející původně z předminulého století) klikatá údolíčka říček tak aby se hlavně proboha nemuselo ani kousek zbytečně „do kopce“, máte reálnou šanci zkrátit 245km trati na nějakých 220km… to samo o sobě už přinese 10% úsporu času i kdyby se tam mělo jezdit jenom současnou 160kou (což by samozřejmě byla u novostavby blbost). Jezdit přes Třebovou když tam prakticky není ani potřeba zastavovat –… Číst vice »
Tunel na Beroun je soucast VRT !
Presne tak, VRT je v ceskych podminkach holub na strese a pritom nam hlady chcipa i ten vrabec v hrsti. Chimery o VRT jsou ve skutecnosti nejvetsi brzdou rozvoje ceske zeleznice. Napr. ani mnohem bohatsi Rakousko zadne VRT nestavi.
To jsou zas kecy… Rakousko VRT samozřejmě staví, jen to tak z politických důvodů nenazývá. A doufám, že nechcete tvrdit, že „tam mají všechno správně“ (a proto např. zbourejme Dukovany)…
Plnohodnotne VRT na 300+ rozhodne nestavi. Jsou to jenom naprimene useky do 230 km/h kopirujici stare trate, obvykle spolu sdileji i jedno prujezdne nadrazi. Presne to co popisuji ja a je jedine ekonomicky schudne u nas.
To je právě ten omyl. Navíc na těch nejnovějších už i provozně připouští 250 km/h, čímž se do kategorie VRT dostali i formálně.
Ano, takový skoro 60 km dlouhý tunel pod Brennerem vlastně jen půdorysně kopíruje starou trať…
Já bych možná „pořádnou modernizaci“ 260ky a VRT nestavěl jako vzájemné alternativy. Spojení východních Čech s Brnem bude potřeba vždycky a zejména to okolí Svitav „vyžehlit“ (plus případně ten tunel z Maloměřic na sever) smysl myslím fakt dává. Riziko, že by to VRT v některých očích „nahradilo“, už nevidím jako zásadní: přece jen se to s RS1 nějak hýbe, problematiku kapacity jsme se za cenu velkých obětí naučili jakž takž vnímat a pořád tam bude minimálně hodina rozdíl.
Jenže ta úroveň vlaku který dává mezi Svitavami/Třebovou a Brnem smysl (tedy rychlík, který po cestě občas zastaví, plus vymeták co zastaví úplně všude) zase není kdovíjak třeba hnát (i 200kmh je u takových zbytečný luxus)… Takže náročné napřimování okolo Adamova ani nějak extra není žádoucí… jako jistě, když nebudeme vědět co s penězi tak ano, tam jsou potom možnosti široké, ale než se do takového bájného stavu dostaneme…
Expres (nově ne z Prahy, nýbrž HK) tam bude dávat smysl pořád. A kolem toho Adamova může jít i o kapacitu S-Bahnu.
I po pripadne dostavbe VRT budou stale jezdit prime vlaky Praha-Brno po stare trati.
A ten tunel by sloužil 100 roků bez údržby a bez výměny kolejí? Ne, údržba po 25 letech by byla tak jako tak potřeba.
To jste přehlídl uzavírky jiných tunelů v ČR kvůli údržbě?
Relevantní připomínka. Kdy se naposledy zavřel na dva roky třeba Simplon tunel?
Ano, vzdy v noci by se vymenilo par set metru kolejovych pasu, obdobne jako se to dela plne za provozu v prazskem metru. Prima trat navic chranena v tunelu ma mnohem vyssi zivotnost nez obloukovita s velmi malymi polomery kolem sychrave reky. Zadne uplne zastaveni provozu by se jako ted, kdy se ta trat stavi v podstate od zakladu znova, zcela jiste nekonalo.
V pražském metru se pražce mění v noci za provozu? A ted ještě pohádku o Smolíčkovi…
Když ona to nebyla modernizace, ale jen rekonstrukce. A to povětšinou díky tomu, co se poprvé neudělalo. A poprvé to stálo i díky díky elektrifikaci a zmizení pár tunelů. To se dost blbě dělá za provozu.
Uz jsem objel kus sveta a stale me neprestava fascinovat co vsechno je v ceske kotlince problem. Podivejte se treba na Japonsko-to ma v uhrnu tisice km tunelu jak silnicnich tak zeleznicnich v zemi, kde mate sopky, zemetreseni, hory jako nase Alpy a jezdi tam Shinkanzen. Ale ano-nase kopecky jsou galakticky neresitelny problem. Mozna byste se mel jet nekam podivat za hranice.
Tak Japonsko má úplně jinou ekonomiku a železnice naprosto odlišnou podporu. U nás to je hodně zapomenutá Popelka. Například jaká strana měla ve volbách v programu železnici?
A proto mi vysvetlete, kdy se bude budovat ona VRT-to je cekani na Godota. Ano, mnou popsane stavby by jiste nedosahly parametru VRT, ale jizdni doba Praha-Brno by byla zcela jiste pod 2 hod, coz uz je zajimave. Takto nemame a jeste dlouha leta mit nebudeme ani VRT a soucasne „koridor“ v parametrech, kdy ho i kazda druha nemecka lokalka strci do kapsy-a to je spojeni nasich 2 nejvetsich mest. 30 let po revoluci.
Abyste se dostal pod 2 hod, tak stačí malý kousek RS1 Český Brod – Světlá nad Sázavou. A na rozdíl od „další vlny modernizace“ tím nedochází k odklonu od cílového stavu.
A ještě se zvedne kapacita, plus další objízdná trasa pro případy spadlých trolejí nebo nehod…
Mozna to neni v programu, ale byly i leta jdy do zeleznicnich staveb sky vetsi investice nez do dalnic, obecne ten rizdil neni velky. Ale na te silnicni siti ty zmeny jsou na rozdil od zeleznice videt. Kdyz vezmu popisovane zeleznicni useky, tak jim roste primo ostra konkurence ve forme dalnic napr. chocen-usti a D35. Brno-CT a treba jiz hotovy obchvat opatova, ted pribude obchvat Svitav, nemluve ze v budoucnu bude mit trat konkurenci v plnohodnotne dalnici. Katdy ridic vidi, ze se silnicni stavby nekam hybou, na zeleznici jsme nekdy pred 10 lety zamrzli a ted vidime uz jenom zpozdeni.
No a vidíte, sám to srovnání se silnicí uvádíte, tak mi povězte kdy naposledy se tu stavěla dálnice (klidně i „jen“ Rko) upgradováním krajovky?? To prostě není rozumné…
Proto navrhuji prelozky na teto trati. Rozsireni krajnic je to, co tam probiha ted.
To by ti nekdo za tech 20 let musel pripravit. A tady se projektovaly jen virtualni vrt
A jak chcete vyřešit ten oblouk na 90kmh (pro klopidla 110) nějakých 300m za tunelem Muzlov?? To jako má cenu do něj vjíždět 160kou a vyjíždět 110kou??
Čímž neříkám že není na místě jakákoliv úprava rychlostí v této části, ale tak jednoduše jak to píšete to zase nejde…
Hovorim o useku trati na opacnou stranu tj. od tunelu do CT. Oblouk za tunelem smerem na Brezovou nad Svitavou je resitelny jenom dalsim tunelem, coz je investicne nakladna akce. Mnou popsany usek CT-tunel Muzlov vsak zadne takto narocne stavby vubec nevyzaduje-pouhe mirne presuny nekolika oblouku a vytoril byste za velmi efektivni penize usek trati o delce 25 km s plynulou rychlosti 160 km/h.