Po segwayích i koloběžky. Radnice chce centrum Prahy osázet stovkami značek zakazujících jízdu

Sdílené koloběžky Bolt a Lime v Praze. Zdroj: MP PrahaSdílené koloběžky Bolt a Lime v Praze. Zdroj: MP Praha

Zákaz segwayů přinesl šest set nových značek. Praha 1 nyní žádá stejný zákaz i pro elektrokoloběžky.

Odebírat
Upozornit na
guest
95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Praha má pro tento způsob dopravy sice turisty, ale nemá pro ni infrastrukturu. Do Prahy se holt absolutně nehodí.

Filip Jirsák

Spíš se do Prahy absolutně nehodí současné vedení, když není schopné budovat dopravní infrastrukturu, po které je poptávka, pro město je to úplně nejlevnější druh infrastruktury a její budování je nejsnazší ze všech druhů dopravní infrastruktury a dokonce ze všech druhů síťové infrastruktury.

Do Prahy jako takové se koloběžky hodí stejně, jako do kteréhokoli jiného evropského města.

daja

Těhle neskutečných srač….. je všude plno a nanic. Jen blbouni, kteří to provozují, parazitují na veřejném prostoru a najednou to vadí. Takové hovadiny nanic neměli vůbec povolit.

Tomáš

Pokud Praha vydá nějaký zákaz, ať je schopna ho vymáhat.

Pepa

Samotná Praha podporovala segwaye a dodnes podporuje sdílené koloběžky a sdílená kola.
V jiných městech je to stejné.

Pepa
Pepa

Praha podepsala memorandum o rozvoji služeb sdílených kol
https://m.praha.eu/web/praha/w/praha_podepsala_memorandum_o_rozvoji_1_2755353

Pepa
kuře

hlavně zrušte ty za*rané koňské povozy

vydra

Stačilo by poslat Limu/Boltu .geojson se všemi zónami, na kterých město chce zakázat jízdu. IOT koloběžek by pak znemožnil jízdu v těchto zónách – buď kompletní stop nebo max 5km/h.

Tím by se zároveň nijak neomezily nesdílené koloběžky.

vydra

S koloběžkami pracuji – podobně řeším stížnosti od měst či našich partnerů.

Martin

Jezne to by mesto nestalo ani korunu a problem by byl prenesen pouze na poskytovatele sluzby. Take by se to dalo promtne menit kazdy tyden, podle toho jak se vyvine situace nebo navyky uzivatelu. Tedy nenapakuje se na tom nejaka spratelena firma ktera vyrabi a osazuje znacky, kterych uz tak je vsude totalne precpano

vydra

Přesně to je ta výhoda sdílených koloběžek. Během pár sekund se dá přenastavit úplně vše.. no-go zóny, pomalé zóny, od kolika % se koloběžka vypne/zpomalí, jestli se smí parkovat všude nebo pouze na určitých místech, výše pokut pokud člověk zaparkuje mimo určité místo..

Asi půlka uživatelů v Praze jsou turisti, těm bude nějaká značka stejně jedno. No-go zóna ale funguje na všechny, koloběžka se prostě vypne.

Lukáš

Tohle je peklo. Chápu, že za špatně odložené budou odvážet a posílat za to faktury firmě. Chápu, že budou velmi pokutovat jízdu ve dvou nebo jízdu po chodníku. Ale až někoho na svojí vlastní koloběžce zastaví jak jede po vozovce přes Prahu 1…

Jan

Problém vůbec byl, že elektrokoloběžky vůbec získaly statut kola.
Stačilo by to hodit do kategorie malých motorek a byl by pokoj.

superhero

Nebude to jednoduché a je otázkou jestli by nebyla cesta zjednodušit legislativu. Možná by pomohlo rozdělit dopravní prostředky na aktivní a pasivní mobilitu. Do kategorie pasivní mobility spadají auta, elektrokoloběžky, skútry, segwaye atd., tzn. k pohybu není nutné využít lidskou sílu…. Do kategorie aktivní mobility spadají chůze, kola, elektrokola, koloběžky bez motoru, tzn. k pohybu musíte aktivně zapojit lidskou sílu…. Na základě dosavadních zkušeností napříč různými městy to vypadá, že bohužel segment dopravních prostředků pasivní mobility má daleko větší sklony k témto problémům způsobených mezi jinými ignorancí ke svému okolí a má to základ v psychologii. Velká část lidí nezvládné… Číst vice »

Nose Peak

Navrhuji zavést novou dopravní značku – něco jako zákaz vjezdu, ale místo jednoho červeného mezikruží by tam byla 3, soustředná. Prostě takový terč. Význam značky: zákaz všeho všem. Vhodné kombinovat s dodatkovou tabulkou “Mimo dopravní obsluhu” (tedy v zásadě libovolné vícestopé motorové vozidlo)…

Radek

Na jednu stranu chápu, že elektrokolobezky jsou problém, lidé jezdí po chodníku, protože se bojí na silnici a jsou tak nebezpeční pro své okolí. Ale ten dvojí metr v porovnání s auty mi přijde prostě bizarní. Nejsme schopni vybudovat infrastrukturu pro kola a koloběžky, aby se všichni mohli bezpečně pohybovat, tak je proste zakážeme? A kde jsou ti ochránci svobody, kteří by šli do ulic, pokud by někdo chtěl zakázat auta, která zkrátka jsou jednoznačně nejnebezpečnější dopravní prostředek ve městě? (Ano, i per capita) namísto toho, aby si Praha potažmo Praha 1 plnila domácí úkoly a budovala bezpečnou infrastrukturu pro… Číst vice »

Michal Bartoníček

Jak jsem tyhle lidi stačil poznat, řekli by něco ve smyslu, že už tak je tam dost málo místa a je nesmysl budovat infrastrukturu pro něco tak marginálního jako koloběžky a kola. Už tak mají auta velice málo místa. 😛

Radek

To chápu, ale ti lidi zaroven často sami sebe prezentují jako obránce svobody volby jednotlivce, jaký typ dopravního prostředku zvolí. Čekal bych ze budou demonstrovat před radnici na obranu svobody. Ale ono to pravděpodobněji je tak, že spíše než svoboda je zajímají pouze jejich privilegia.

Michal Bartoníček

Taky si to myslím.

sáček

Stačí přidat nálepku k segwayovým zákazovým značkám.

mic

Možná by nebyla potřeba ani ta nálepka, postačil by legislativní přílepek…

mgr.pavel

„vážné problémy s bezpečností, veřejným pořádkem a neúnosným zatížením veřejného prostoru“ – to mluví o autech, že jo?

off

Pokud vetmeme centrum, je z koloběžek je v Praze překvapivě daleko víc úrazů, než způsobí auta.

Filip Jirsák

Můžete odkázat na statistiku, ze které čerpáte?

Toada

Na základě čeho toto tvrdíte?

off

Na základě toho, že se počítáním (mimo jiné) úrazů v Praze cca 25 let živím 🙂

Toada

Můžete tedy prosím poskytnout nějaká data? Docela by mě to upřímně zajímalo, rád si v nich počtu

Filip Jirsák

Vtipné jsou ty čtyři mínusy. „Proboha jen ne žádná data.“

Martin Verner

Má to motor? Tak je to motorka, nebo má být, a mají pro to platit stejná pravidla.
To, že je motocykl, byť elektrický, ve „form faktoru“ koloběžky nebo kola, z něj ještě koloběžku ani bicykl nedělá.

Filip Jirsák

Jízdní kolo z toho dělá omezený výkon motoru a omezení rychlosti, pokud cyklista nešlape.

mic

Babetta taky není kolo.
Co má motor, má být vnímáno jako motorové… A pochopitelně patří na vozovku.

Frantík

I normální kola patří na vozovku.

mic

Normální kola mohou na cyklostezku a stezku společnou pro pěší a cyklisty. Motorové věci bych tam nepouštěl.

Toada

Respektive cyklostezku, které však nemáme a kolo je tím pádem nenáviděné jak na chodníku tak na silnici.

Frantík

Jenže koloběžky jsou na tom trochu jinak, ty jsou až „pasivně“ do 25 km/h (a bez odrážení samozřejmě).

Filip Jirsák

To byla ta část za čárkou – pokud cyklista nešlape, může jet (čistě na motor) maximálně 25 km/h.

Frantík

Normální elektrokola právě umí bez šlapání jenom do 6 km/h, se šlapáním do 25. Pak to taky znamená, že je těžší na tom vyvinout větší rychlost.

Filip Jirsák

Ty hranice jsou u kola dvě. Ale máte pravdu, že nad první hranicí je vyžadováno šlapání.

První hranice je těch 6 km/h, na které se můžete rozjet bez šlapání. Nad tuto rychlost už musíte začít šlapat, a dokud šlapete, elektromotor vám pomáhá – čím rychleji jedete, tím méně pomáhá. Až na 25 km/h je druhá hranice a nad touto rychlostí už elektromotor nepomáhá vůbec, jedete „za své“. (Samozřejmě neřeším jízdu z kopce, kde se kolo rozjede samo bez šlapání i bez elektromotoru.)

Nose Peak

V podmínkách centra Prahy je až trapně jednoduché zajistit, že se cokoliv na kolečkách bude pohybovat ve vyhrazeném koridoru -stačí, aby byl povrch v tomto koridoru hladký. Po kočičích hlavách dobrovolně nikdo jezdit nebude…

F. Brabenec

Nelegální jízda po chodníku? Pokud mě někdo ohrožuje na chodníku, tak cyklisti vedou 9:1. Zakážeme tedy kola? Místo milionů do nových cedulí, které zaplevelují veřejný prostor, by měla policie zavelet do akce. 🧐

Radek

Já si to stejné říkám zase s auty. Auta maji na svědomí zdaleka nejvíc vážných úrazů ve městech – napadlo by nekoho je zakázat?

Georg

A jste si jistý? Na dost chodníků je vjezd cyklistů povolen a chodci se pak podle toho mají chovat a neblokovat cyklistům jízdu, když spěchají.

Frantík

Cyklisté mají na chodníku i společné stezce jezdit vpravo a za chodci normálně v řadě, v případě předjíždění pak nalevo, pokud neomezí chodce ani cyklisty proti nim. Úplně normálně jako auto vs cyklista na silnici.

Filip Jirsák

Nic o spěchání v zákoně o silničním provozu není. Spousta lidí si bůhví proč myslí, že existuje nějaké právo na rychlou jízdu, ale neexistuje. Ani u aut, ani u kol.

Je zakázáno zbytečně zpomalovat provoz. Ale rychlý a pomalý účastník provozu mají absolutně stejná práva.

Filip Jirsák

Když lidé chtějí jezdit na koloběžkách, nemají na nich jezdit po chodníku (protože tam ohrožují chodce) a nechtějí jezdit po silnici (protože tam je ohrožují řidiči), nedal by se třeba vyhradit prostor pro koloběžky a kola? Mohlo by se tomu říkat třeba, já nevím – cyklostezka? Nebo tam, kde to fakt nejde, alespoň cyklopruh?

Aha, už jsem si vzpomněl, v Praze vlastně na kole a na koloběžce nikdo jezdit nechce, protože jsou tu velehory, arktické podnebí a prší 380 dnů v roce.

Toada

Nebojte, tak progresivní myšlenka v Praze nehrozí. Co na tom, že města s rozvinutou infrastrukturou jsou na tom lépe. My si od cykloterotistů a koloběžkářů diktovat necháme!

Michal Bartoníček

„Je normální mít auto a jezdit s ním.“
„Lenost je pokrok.“
„My, řidiči, rozhodneme, jak budou ulice vypadat a komu budou sloužit. My totiž máme auta.“ 😀

mic

Můj subjektivní pohled: 1, Praha je na kolo opravdu velká, na rozdíl od stotisícových měst. Spousta cest je dlouhých na běžné dojíždění. 2, Přijet zpocenej do práce prostě nejde a ne každej má v práci sprchu a s sebou náhradní oblečení. 3, Já sice ano, ale ani já do práce běžně na kole nejezdím. Vlastně jedu jen v případě že je přiměřeně hezky, nepotřebuju s sebou nic vozit a současně nepotřebuju po práci nic vyřizovat/nakupovat. 4, Běžného pražského autoprovozu se nebojím, nikdy jsem neměl problém. Krom toho existuje spousta vedlejších klidných ulic, kudy si kolař cestu najde. 5, Snaha značit… Číst vice »

Toada

Kolo je ideální na cesty do 3 km, protože je na takovou vzdálenost nejrychlejší. Na dlouhé cesty třeba 10 km je méně praktické.

Filip Jirsák

Těch 10 km se dá ovšem také ujet tak, že se ujede 1,5 km na sdílené elektrokoloběžce, pak 7 km MHD a pak zase 1,5 km na jiné sdílené elektrokoloběžce. To by ovšem pro ty koloběžky musela být odpovídající infrastruktura. Takže dotyčný těch 10 km místo toho pojede autem, což stojí víc jeho i společnost.

Toada

Já to tak třeba dělám. Jedu na koloběžce na zastávku autobusu, pak jedu busem a metrem a pak na sdíleném kole. Je to velmi efektivní a ještě mám zdarma 12 minut pohybu.

Michal Bartoníček

1) Nikdo po nikom nechce, aby jezdil přes celou Prahu na kole, to slouží pro kratší cesty. I když se technicky po chodnících pěšky dostanete ze Suchdola do Komořan, nikdo to nechodí. 2) V době elektrokol jsou sprchy a kopce opravdu výmluva. Ale snad taky zapojíte rozum a řeknete si, jestli se v práci můžete vysprchovat. V naší firmě to jde, takže čím dál víc lidí jezdí na kole. Ve firmách, kde to nejde, zkrátka nejezdí. Je to o přístupu každé firmy a člověka. Kolo má pořád sloužit jako jednoduchá, levná, prostorově nenáročná a pohodlná alternativa k ostatním druhům dopravy.… Číst vice »

Filip Jirsák

Všiml jste si, že jste nenapsal ani čárku, která by vyvracela můj komentář? Nejprve obecně k většině vašich argumentů – to, že je nějaký dopravní prostředek nevhodný pro některé cesty, neznamená, že nemá být vůbec podporován. Z Braníka do Hlubočep se metrem nedostanete, což ale není argument proti metru v Praze. Ad 1) Není povinné jezdit kolem přes celou Prahu. Viz obecný argument. Ad 2) Při jízdě na kole se nemusíte zpotit. Pokud se běžně zpotíte při jízdě na elektrokoloběžce, možná byste měl víc jezdit na kole. A někdo tu možnost sprchy a převlečení má, takže se může i zpotit. Opět… Číst vice »

Toada

1) Velikost Prahy není problém. Taková Paříž, Kodaň, Vídeň nebo Amsterdam jsou srovnatelné a cyklostezky tam mají.(A není to ani kopcovitostí ani počasím.) 2)Na kole není povinnost jet rychle 15km dlouhou trasu do kopců. Většina cest je tak do 4km. 3) Já zase běžně nejezdím autem. Jsou tedy silnice zbytečné? Počasí není problém, prší jen pár dní v roce. 4.1) Infrastruktura má být natolik bezpečná, abyste se tam nebál pustit 8 i 80letého člověka. 4.2)proč by si měl cyklista hledat cestu vedlejší ulicí zatímco auta jedou po hlavní? Proč nemůže být vedle hlavní silnice oddělená stazka? 5) Lidé bohužel stále… Číst vice »

Georg

A problém vyřešen, prostor pro cyklostezku je doslova v každé ulici. Jen holt by pak někde nebyl pruh pro autíčka, která do města stejně nepatří.

Ondra

Podle mě je to nesmysl. Prostor zaplevelí další značky, lidi co používají svoje ekoloběžky a nikoho neotravují budou mít smůlu. A poskytovatel vymění koloběžky za elektrokola. Místo koloběžek budou na chodníku mraky elektrokol. Tak se budou příště zakazovat elektrokola ? Wait, to už tady bylo, P1 se snažila zakázat vjezd kolům. A jak to dopadlo ? Sound to zrušil. Tudy cesta nevede.

Michal Bartoníček

Když si do vět v článku místo koloběžek a segwayů dosadím auto, vychází mi stejný výsledek.

Zbyněk

Na základě ohrožování chodců, špatného parkování, jízdě po chodníku a neúměrného zabírání veřejného prostoru… nechtěli by třeba zakázat i auta? Ta jsou mnohem větším problémem na Praze 1 dle zmiňovaných argumentů.

Ten, kdo ví…

No nevím, po Praze se pohybuji téměř denně, ale že by auta celkem běžně jezdila po chodníku, tak to jsem si fakt nevšiml 🤦‍♂️

Filip Jirsák

Tak to si asi málo všímáte. Navíc jedno auto jedoucí nebo stojící na chodníku vydá ohrožením bezpečnosti třeba za dvacet koloběžek. A dál počítejte auta parkující na přechodech, blízko nich, auta nedávající přednost na přechodech…

Martin Verner

Jet auto po chodníku jsem neviděl už dlouho.
Jo takhle cyklistu, dnes a denně.

Michal Bartoníček

Nemusí jet. Stačí, když stojí a neštěstí je na světě. Proč myslíte, že existují v zákoně vyjmenovaná místa, kde se parkovat nesmí?

Filip Jirsák

Tak t vám gratuluju, já to vidím každou chvíli. Možná častěji, než koloběžky na chodníku a určitě častěji než cyklisty.
Stát auto na chodníku jste někdy v poslední době viděl? Myslíte, že se tam to auto teleportovalo, nebo spíš přijelo (po chodníku)?

Filip Jirsák

Tak jsem viděl auto jet na chodníku zrovna před půlhodinou. Řidič tam hledal místo na zaparkování. Přitom na protější straně ulice byla dvě volná kolmá parovací místa. Takže jen stačilo dát blinkr doleva a zajet tam. Jenže to by pak musel řidič ujít o 20 metrů víc.

Matfyzák

No, má nedávná zkušenost byla, že alespoň dva řidiči auta se v jednosměrce pokoušeli předjet stojící autobus zleva přes chodník (kde chodili lidi). Proč stál autobus? Protože odtahovka nabírala špatně zaparkované auto…

Radek

Možná máte tunelové vidění, bezesrandy to vidím úplně dnes a denně a vsadím se s váma, že kdybychom si udělali procházku centrem, tak taková auta taky najdeme.

František

Co zakázat ve městě jen BMW a Gecka?

Lukas B.

auta samozřejmě problém jsou. a největší problém aut je preference dlouhodobéjo parkování před krátkodobým. ostatně soudím, že v Praze v centru a místy též v širším centru by měly být zóny bez možnosti dlouhodobéjo parkování, respektive kde by parkování mělo být placené „od hodiny“ rezident-nerezident.

jkjk

Problém z hlediska chodců v centru Prahy je obojí. Jízda koloběžek po chodníku i parkování aut na chodníku, obojí bohužel zcela běžné. Koloběžka chodce srazí spíš, ale zas zaparkovaná tolik nepřekáží. Parkující auto vás spíš nesrazí (zas takoví šílenci to nejsou), ale zas překáží mnohem víc (když je třeba projít např. s kočárkem) a ničí samotné chodníky.

Dominik29

Úplně zbytečně se zakážou i elektrokoloběžky fyzických osob, které je užívají pro vlastní potřebu. Opravdu bylo toto záměrem? Zakážou se příště i jízdní kola?

Michal Bartoníček

Všechno kromě aut. Teprve pak nastane ráj.

MMXA

Přesně, koloběžky a kola jsou největší „škodiči“ provozu. Na chodník moc nebezpečný a na silnici taky. Člověk si pak kvůli takovým může třeba odřít auto. Pryč s tím. (Příspěvek je myšlen jako ironie)

Frantisek X

Kola, nebo elektrokola? Kola a koloběžky bez motoru jsou snad zatím ještě OK… Byť nechápu, proč nemají elektrokoloběžky také jen pomocný motor a nezůstalo základem odrážení se.

Adam Ř

Odrážení je poměrně složitý pohyb, bylo by to hodně zvláštní odrážet se a zároveň rukou ovládat motor

Leinad

To bežně dělám, když se svými špeky jedu do kopce. Palcem pravé ruky držím „plyn“ naplno, nohama se odrážím.
A ovládat motor teoreticky není potřeba, elektrokolo taky prostě násobí sílu šlapání.

Tomáš Záruba

Zakázat zakazovače! To se fakt už zbláznili.

Kafro

Proboha když už ne ty možnosti, kteří zmiňují komentující přede mnou, tak alespoň ať jsou obě vozidla na jedné značce.

Mimochodem když jdu v centru po chodníku, tak mě někdo koloběžkou ohrožuje tak max 1 za dva týdny.. ..drandící si auta denně

Toada

Také mě častěji ohrozí auto než koloběžka

Toada

Nicméně by se koloběžky nějak měly řešit, nedávno byla jedna odložená na štvanické lávce a překážela tam.

Frantisek X

Za majitelem, podobně jako u aut odstavených např. na chodníku a jiných nepatřičně odložených věcí.

Hasler

Takže Vás častěji ohrožuje na chodníku auto než koloběžka?

Miroslav

Inu, není to tak dávno, kdy jsem měl konflikt s řidičem dodávky v Praze 1. Čekal jsem na zastávce tramvaje, na chodníku, onen ynteligent do mne začal najíždět a z okénka řval, ať uhnu, že tam potřebuje zaparkovat.

Jaaa

A volal jste 158, že vás ohrožuje?

Filip Jirsák

A pak by čekal na místě několik hodin, než Policie vyřídí prioritnější věci, a přijede. Zatímco řidič dodávky by byl dávno pryč. To by se fakt vyplatilo.

Toada

Mě tedy ano. Ale asi záleží kde se zrovna člověk pohybuje

Adam Ř

Ohrožuje mě oboje velmi vzácně. Omezují mě řádově častěji auta

Zbyněk

To taková věc nejde řešit vyhláškou? Opravdu se musí osadit stovky fyzických značek?

Dejf

no hlavně by se dalo naznačit provozovateli, že prostě bude geofencing daný oblasti, ať si to implementuje, nebo ať to zabalí komplet. nazdar, v této zóně nebude fungovat elektrická asistence, při odložení nájemné poběží dál, data o přítomnosti odložené koloběžky budou magistrátu k dispozici a magoš si přirazí za každou započatou hodinu, kdy ta koloběžka je v zakázané zóně třeba kilo/4éčka. nebo aspoň omezit maximální rychlost v některých zónách, 7km/h je taková svižná chůze, to by tak mohlo fungovat. zní to pěkně, je to i realizovatelné, ale otázkou je, kdy to dopadne i na nesdílenou mikromobilitu, neboli kdy se budu… Číst vice »

Frantík

Přesně tak, zavádět nová pravidla když ani nevymáháme stávající je strašný alibismus.

MMXA

Prostě pojedete jako slušný člověk autem ne. To dá přece rozum, když Vás tam s kolem ani koloběžkou nepustí. Sice zaberete asi tak 10x víc místa, ale máte „statusové“ auto, tak to přece nevadí. Na magistrátu by někdo potřeboval pořádně po tlamě. Půjčovny koloběžek jsou mor, ale soukromé koloběžky sloužící mikromobilitě by měla být pro město jednoznačně plus, o dalšího pasažéra v MHD nebo v autě méně.

Filip Jirsák

Ony by i ty půjčovny koloběžek mohly fungovat rozumně, kdyby to po nich město vyžadovalo. Jenže když to město neřeší, je pro ně samozřejmě výhodnější fungovat způsobem „kapitalizace zisků, socializace ztrát“.

Vzhledem k tomu, že má provozovatel koloběžek uloženou platební kartu uživatele, má v ruce pádný argument, jak ho donutit k tomu, aby se choval slušně.

jkjk

Dalo by se to řešit přes tržní řád a přes majitele „odkládacích ploch“ (TSK Praha + Praha 1). Bez lesů značek a bez omezování neturistů.

Leinad

Místo dopravních značek dát někam do vyhlášky zákaz vjezdu traktorů?