Celkem sedmkrát denně o víkendech a státních svátcích budou jezdit vlaky nové turistické linky T4 z Litoměřic do Chotiměře. Po sedmi letech se od 6. června tak vrátí vlaky na část trati z Lovosic do Řetenic, která byla poškozena sesuvem půdy způsobeným stavbou dálnice D8. Jízdní řád počítá s dvouhodinovým intervalem.
Provoz zde zajistí společnost AŽD Praha, která od prosince provozuje každodenní železniční dopravu na Švestkové dráze. Využije volného času motorové jednotky RegioSprinter, která by jinak zůstala nevyužitá v Lovosicích. S nápadem na obnovení provozu proto přišla za krajem. „Turistické linky se u cestujících těší velké oblibě. Každoročně v sezóně přepraví tisíce lidí. Nyní se od června budou moci s Dopravou Ústeckého kraje svézt na výlet například do Oparna. Cyklisté určitě uvítají možnost přepravy kol. Jsem velmi rád, že se tento návrh AŽD podařilo zrealizovat,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Komínek.
Trať Řetenice – Lovosice je regionální jednokolejnou tratí vybudovanou v roce 1897. V červnu 2013 došlo po silných dešťových srážkách mezi obcemi Dobkovičky, Velemín a Litochovice v Českém středohoří k sesuvu půdy, která těžce poškodila železniční trať. Dvousetmetrový úsek byl posunut o téměř čtyřicet metrů. V úseku Radejčín – Lovosice dnes zajišťuje přepravu cestujících náhradní autobusová doprava. Správa železnic předložila návrh na rekonstrukci trati, po opravě se na trať opět v budoucnu vrátí vlaky, které objedná Ústecký kraj. Vlaky projíždí Oparenským údolím, které je vyhledávanou turistickou atrakcí.

Správa železnic finišuje s opravnými pracemi na trati. Jde například o sanaci skal a částečné úpravy železničních přejezdů. Na zastávce Oparno se opraví přístřešek, ve stanici Chotiměř dojde k obnově nástupišť a přístupové cesty k vlakům kolem výpravní budovy. Dále Správa železnic provede výřez vegetace a výměnu některých pražců. Celkové náklady budou 11 milionů korun.
V současné době je na trati z Řetenic do Lovosic v provozu úsek do Radejčína, který měří 22 km. V Radejčíně přestupují cestující na náhradní autobusovou dopravu do Lovosic. Správa železnic se rozhodla pro drobné opravy poté, co centrální komise ministerstva dopravy letos v únoru schválila záměr projektu na rekonstrukci poškozené trati v místě sesuvu. Má zde mimo jiné vzniknout nový železniční most.
Vyhlášení výběrového řízení na realizaci stavby plánuje Správa železnic na rok 2022. Osud tratě byl přitom dlouho nejasný, ještě v roce 2018 stát oznámil, že ji obnovovat nebude. Správa železnic nakonec přišla s úspornějším projektem, u kterého spočítala náklady na 463 milionů korun. To je výrazně méně, než byl původní rozpočet na 800 milionů.
„Jsem přesvědčen, že to bude alespoň malý příspěvek našim turistům pro nadcházející sezonu. Očekáváme, že vzhledem k omezené možnosti cestování do zahraničí, bude linka pro naše turisty atraktivní. Moc děkuji Ústeckému kraji a Správě železnic, že nápad uchopili a dotáhli do konce. Bez jejich práce by zůstalo vše pouze na papíře,“ dodal generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Paráda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A proč vlastně ta NAD nejezdí jen z/do Dobkoviček, tj. jen přes ten nesjízdný úsek?
Protože podle předpisů na této trati nemohou být dva vlaky v jednom mezistaničním úseku. Tedy Chotiměř – Úpořiny.
V Sobotu 9.5.2020 v 10.02 na NAD v Lovosicích nastoupilo 44 lidí, z toho 32 lidí vystoupilo v Oparně, 4 lidé ve Velemíně a 3 lidé v Chotiměři. Do Radejčína nás jelo 5. V Radejčíně přestup z NAD do Regionovy, tam už čekalo 5 lidí, další 3 a 2 nastoupili v Žimu a Bořislavi. My jsme vystupovali v Bořislavi a dál jelo 8 lidí. Z rozhovorů z místními lidmi jsme jasně vyrozuměli, že ten dočasný systém NAD je celkem nevyhovující ( častá zpoždění, poruchy, v zimě kolikrát nesjízdnost úzkých a klikatých silniček) snad kromě zastávky přímo v obci Chotiměř, naopak… Číst vice »
Co ještě se musí stát, aby SŽ dala tu trať do pořádku? SŽ tady porušuje zákon, (stejně jako na Kozí dráze) a nikdo to neřeší.
Dostat stavební povolení na ten most, který překlene sesuv?!
A je to sedum let to je dost času.
Jako že to stavební povolení (které asi zbývá) budou získávat 7 let?
Ne, je to jako ze meli sedum let na to ho ziskat.
A na co měli získat stavební povolení, když jim opravu zamítali nahoře (z důvodu nákladnosti)?
Navíc tady jde o zprovoznění havárie, kterou někdo zavinil, takže ve své podstatě oprava + údržba a nikoliv nějaká investice. Navíc náklady se pak musí vymáhat po viníkovi. Takže opravdu to už dávno mělo být opravené. Prostě se jen nechce a chce se to zneužít ke zrušení tratě.
To je možné, já jen odpovídal na otázku „Co se ještě musí stát?“.
Naopak, je to strašně málo. Objektivní průměr je 20 let, takže času ještě dost.
Trať zničil stát stavbou dálnice
Od 1. 6. se zároveň mění jízdní řád několika dalších tratí v souvislosti s otevřením Negrelliho viaduktu. Změnové listy naleznete na prelepky.wz.cz
Ecce – objev Ameriky …
Už vidím zase další záplavu od odpůrců železniční dopravy, jak je to zbytečné, že autobus je 4x (nebo i víckrát) levnější a že by se ta trať měla raději úplně zrušit a postavit cyklostezka. Přitom jde o jednu z nejkrásnějších tratí v severních Čechách a každý, kdo někdy jel autobusem o víkendu z Lovosic do Oparna, tak ví, že o toto spojení skutečně zájem je.
Nicméně stále jde jen o poloviční řešení, chtělo by to obnovit i úsek z Chotiměře do Radejčína a linku U6 opět vrátit do Lovosic. Trať je využívaná, ne že ne, především o víkendech.
Zajímavé, já je zatím nevidím – a jsem tomu rád. Nepřivolávejme to – a netrapme se tím. Osobně se tam opět rád vypravím, až půjde cestovat veřejnou dopravou bez dvouhodinového dýchání do roušky (a vozy budou raději řádně větrané).
To jste tam, vy „dopravní experte“, za ty roky po havárii snad ještě vůbec nikdy nebyl a aspoň tu NAD o víkendu v exponované turistické oblasti neprojel? Inu, skutečně dobrá charakteristika „odborníka“ …
Byl jsem tam a zažil jsem úplně plný autobus z Lovosic do Oparna. Ani se nepokoušejte mě přesvědčit o tom, že provozovat tuto trať je nesmysl, však ÚK ví moc dobře, proč si stále trvá na objednávání vlaků a proč vyvíjí neustálý tlak na SŽ, aby trať dala do pořádku.
Stavět místo trati cyklostezku je blbost.Každý znalý kolečkář ví,že lze z Lovosic jet po cyklošce do Malých Žernosek a pak pohodově Opárenským údolím do Chotiměře.Ti náročnější dojedou podle trati až do Radejčína.Ale „nacpat“ stovky milionů do zprovoznění zbytku tratě,je stejná blbost jako lanovka na Větruši.Obrovské náklady,nevalný zájem.
Díky!Vyhrál jsem sázku o největší počet červených palců.
Omyl, vyhrál jste soutěž o něco jiného. konkretizovat určitě netřeba.
Ažd je opravdu o level jinde. Narozdíl od růžového tlučhuby.
Motoráky AŽD mají na rozdíl od Dý Lendrbánu a dalších dopravců šest věšáků na kola. Včera jsem se byl projet po Švestkové dráze. Chrdle se „praštil přes přes kapsu“. Interiér úplně nový. Informační display jak ve vlacích EC. Průvodčí dopravce dobře reprezentují. To nejsou žádní „stewardi“. Tak to má být.
Kdo z vysoutěžených dopravců v Ústeckém kraji je největší Šmudla raději psát nebudu.
věšáčky a stolečky maj? jinak nebrat
WiFi a klima je?
Na oknech je napsáno: „Neotvírejte okna …… by bylo neúčinné.
U Die Länderbahn háky chybí no…
Protože to jsou ČD, když je mi jasné koho jste myslel 😂
Tak kde máme prudiče volajicich po cyklostezkách a autobusech. Jak vidno i vlak se může vrátit kde byl autobus.
Zde vlak nenahradil autobus. Je to jen turistická linka, autobus jezdí v úseku Radejčín – Lovosice stále. Ale je dobře, že se to obnovilo aspoň pro turisti. Snad se jednou dočkáme kompletní obnovy tratě.
Nenahradil, ale vhodně doplní – byl jste se tam někdy o víkendu projet? A NAD určitě neodveze cyklisty, kterým to, že je vlak vyveze na aspoň kus kopce, aby nemuseli jezdit po frekventovaných silnicích, určitě pomůže!
Místo obnovy nástupišť ve stanici Chotiměř nové zastávky přímo ve Velemíně a Chotiměři a bylo by to do budoucna o něco použitelnější i ve všední dny…
To by bylo zatím asi příliš proželezniční. Stejně jako vozit těžké kamenivo zase raději po kolejích… Ale bylo by to fajn. 🙂
Jestli se to fakt vyplatí nakládat na vlak na nějakých 50 km, což auto ujede za hodinu a dojede až na místo. Ona totiž překládka není zadarmo, dokonce spotřebuje docela dost energie. Aby to pak ve výsledku nebylo 4x draží, 10x pomalejší a spotřebovalo to méně energie v polovině případů, v druhé polovině se dokonce propálilo víc nafty.
Ale chápu, až dojde nafta, nebudou autobusy a budeme ještě s pláčem vzpomínat na motoráček 810.
No, bylo by to lepší, ale pořád mimo obec. Takže opradu jen „o něco“ použitelnější, když autobus staví v obou obcích u školy/školky a na návsi.
Souhlas, není to ideál a záleží, jak se vyvrbí situace ohledně opravy. Ale pokud proběhne a vrátí se tam provoz v celém úseku v pracovní dny, tak významná část potenciálu k dojíždění do Lovosic padá právě s polohou stanice Chotiměř (jasně, můžete namítnout, že se bude jednat z obou obcí třeba o 7 lidí z 20 lidí ve vlaku v top špičce, což neobhájí investici do zastávek, ale opravu a údržbu celé trati ještě hůře obhájí pouze víkendový provoz…).
Skvela zprava…
Paráda! Těším se na výlet!