Po půlroční výluce znovu nepojedou vlaky. SŽ zjistila, že potřebuje pokácet stromy
Jednotka 814 Regionova v Josefově Dole. Foto: Jan Sůra

Správa železnic vysvětluje kácení po výluce nedostatkem kapacit přes léto.

Správa železnic vysvětluje kácení po výluce nedostatkem kapacit přes léto.
Chalupářská zelená inteligence jednou zřejmě zastaví chod státu. Nad každým stromečkem a keřem, kterým je venkov zamořován pořádají měšťáci orgie. O co řidší jsou lesy, o to hustší je porost stromů a keřů podél tratí a silnic.
Zima 2025/26 se blíží. Dřevo je třeba přes léto nasušit.
„Lépe to naplánovat nešlo“. To chápu, při kvalitě managementu SŽ to asi opravdu lépe nešlo. To je stejné jako kdyby FK Kotěhůlky prohrály nad Bayernem Mnichov 20 : 0 a řekli, že lépe to uhrát nešlo. Taky to každý pochopí :-)))
Co byste v 17k lidi taky nechtěl? Aby jako někdo prošel trať a díval se i do stromů?
Mezitím ŘSD seká trávu/dělá údržbu kanálů i v době kdy není provoz – ano i za tmy.
Tento nešvar se bohužel rozmohl všude. Pokud kácí/prořezává soukromá firma, dělají to i za provozu. Když přijede ST s drezínou, musí se zastavit provoz, je to boj s větrnými mlýny, ale dopravci musí denní výluky na údržbu prostě zkousnout. Taky by mě trefil šlak, když se do tratí leze každou chvíli, často jen proto, že je to prostě v ročním plánu výluk….
Naprostý výsměch cestujícím aneb měli tam trať, ale jezdily po ní vlaky.
A to se nemůže kácet v noci?
…a druhá věc…všimli si na SŽ, jak jsou vysekané pangejty u silnic a vyřezané stromy? A to mají těch km mnohem víc… S těma frezama co mají silničáři, mi neříkejte, že se nedá v noci přijet kdejaká trať 2x do roka…?
Pro mě jako strojvedoucího je tohle porovnání hodně smutné…
Kácet v noci… Pár stromů jsem už měl možnost popiliť, ale v noci bych to dělat teda určitě nechtěl.
Tím SŽ ale nijak neobhajuji. Jen říkám, že noční kácení je IMHO o hubu.
Otázka je jestli dneska není lepší „scénu“ nasvítit jako za dne…
To přerušení provozu má nějakou přímou finanční hodnotu, a není úplně malá…
Chápu 🙂 Nicméně tohle se dá třeba na silnici (na svítit to balony a pracovat) nicméně kácet stromy s umělým osvětlením bych nechtěl. Potřebujete vidět hloubku a to s umělým osvětlením nedosáhnete i kdybyste se rozkrajel.
Jako první poradím, zkuste si nejprve pokácet aspoň jeden strom a pak zkuste přemýšlet nad bezpečností.
A věřte, že i když se přes den snažíte sebevíc, tak i tak občas padne úplně jinam než chcete… Není to sranda.
Je třeba si uvědomit, že existuje něco jako noční klid a hygienické hlukové limity.
Nedá. Nadávají lidé, že je kravál. SŽ musí platit noční příplatky. Externí firmy to dělat v noci nebudou kvůli bezpečnosti. A rizikové kácení se v noci dělat nesmí. Realita doby.
Já jsem na železnici sloužil poctivých 35 let jako výpravčí a ze stanice vycházela odbočná trať kde jsme vykonávali dispoziční pravomoc místo VD. A na jedné noční foukal dost silný vítr a měli jsme zprávy, že na několika místech zasahovala traťovácká pohotovost. A kolega venkovní si do mně zaryl, jestli nechci půjčit motorovou pilu až pojedu vlakem domů. Tak jsem ho pochválil za dobrý nápad a protože bydlel hned u nádraží, tak pilu přivezl. Mezitím už přišla zpráva, že i na této trati jsou popadané stromy a traťovka se pokouší 62 km dlouhou lokálku zprůjezdnit. Když jsem předal službu, nastoupil… Číst vice »
Popotahování možná, ale pokud by se to nepovedlo, určitě by to nebyl pracovní úraz.
Čili parta traťovky asi v létě spala, že pane Hruška?
Bylo by zajímavé vidět statistiku o přepravních výkonech na této trati, tedy pro kolik lidí denně je taková výluka relevantní.
Ta laťka je čím dál níž. Ale zase už si u takovýchto článků nepoprskám klávesnici.
Mohu se zeptat, kolik stromů jste již v období mimo vegetační klid pokáceli? Respektive kolik takových žádostí jste řešili? Asi žádný – jinak byste narazili na několik „drobných“ překážek; orgán ochrany přírody například trvá na tom, aby žadatel doložil, že v olistěné koruně nehnízdí ptáci. Potvrzení nesmí být starší než týden (to kdyby se nějaký ptačí pár rozhodl na poslední chvíli). Dalším potvrzením následně potřebujete vyloučit výskyt netopýrů… Samozřejmě znám slogan „kdo chce, hledá způsob“ – nicméně zde proveditelný způsob nevidím.
Pokud je strom suchej, tak se ten příběh jmenuje „oznámení o havarijním kácení“ a když ho necháte na úřadě 5 pracovních dnů uzrát, tak kácíte a není problém. Už mě jednou i městská policie kontrolovala…
Havarijní kácení podle § 8 odst. 4 zákona o ochraně přírody a krajiny míří hlavně na případy, kdy strom hrozí akutním pádem – je to takové „kácení v krajní nouzi“ – na to strom, který je „jen“ suchý bohužel nenapasujete. Jinak takové kácení se na úřad neoznamuje předem, ale až po provedení kácení (protože na nějaké oznamovaní v krajní nouzi by zkrátka neměl být čas). Pokud byste totiž měl dost času to kácení nejdříve oznámit, tak tam jaksi chybí ten element „krajní nouze“ – minimálně to takto už několikrát posoudily české soudy.. Rozhodně SŽ tímhle nehájím, u kácení by se… Číst vice »
Jojo, jesteze se existenci prirody zatim zadnemu konspiratorovi nepodarilo zpochybnit. Takhle je vzdy po ruce, kdyz je potreba se na neco vymluvit.
Mohu se zeptat, proč tyto nesmyslné příspěvky píšete pod rouškou anonymity? Vy se za práci pro SŽ v Liberci stydíte? A proč se tedy oficiálně vymlouváte na nedostatek kapacit (ten musel být u traťovky v Liberci obří, když jste měli polovinu tratí ve výluce).
Do diskuse o „nesmyslnosti“ se pouštět nehodlám. To, že jsem v příspěvku jsem popsal reálný stav, si jistě dokážete ověřit. K „anonymitě“ jen tolik: případná chyba musí být ve vašem registračním formuláři – já jsem mailovou adresu pečlivě zadal.
Když to objednatel trpí……
Tak jistě, soudruzi. Ono legislativa vůbec nereguluje, kdy se můžou podobné činnosti dělat 😀
Jistě, kácet se dá i přes léto.
Já si jenom říkám, jak to ti naši předci dělali. Bez autobusů na NAD, bez moderní techniky na údržbu svršku…
Spravce infrastuktury tim, ze je oddelen od dopravců ma aktuálně malou motovaci k tomu, aby vlaky jezdily. Je potreba vymyslet lepsi systém.
Jo, v Británii byla (je) přidělená trasa vlaku v daný čas garantovaná. Pokud se nedá jet, platí správce infrastruktury dopravci tučné penále, které pokryje i ztrátu zisku dopravce
(neřeším jiné, zejména politocké problémy tamtéž).
Zrovna britskou železnici bych si za vzor opravdu nebral.
Obecně možná ale zrovna popsaný mechanismus dává smysl. Mohl by být dostatečně účinný i na SŽ financovanou ze státního rozpočtu.
Naši předci se s tím nemazali. Prostě se vlak zrušil a cestující starej se. V dobových kronikách je o tom záznamu spousta.
Úplně v pohodě. U dráhy bylo kdysi 10x víc lidí. Naběhla parta a těžilo se. Neřešila se žádná povolení a tisíc papíru od ekologů, zda v oblasti není brouček nebo pták.
Když se chce, tak se zdůvodni všechno
Trať Otrokovice Vizovice taky co tři měsíce ve výluce, byť se má snad za pár měsícu začít modernizace. SŽ klasika.
S tím deficitem na nové dopravní stavby je zahájení této stavby v roce 2026 velké scifi. Takže z důvodu zachování provozuschopnosti lze očekávat opět záchovnou údržbu s výlukovou činností
Ta modernizace už je v JŘ
Ta stavba je v kompletu za cca 19 miliard, takže nějaká změna JŘ v případě nerozjetí stavby nebude asi problém..,,
Když se dělala reko stanice Jaroměř, tak se nejezdilo tak dlouho, že museli udělat výluku na Starou Paku a vyřezat trať, protože prostě zarostla.
Takže když mohou stromy poškodit něco na cizím pozemku tak se SŽ postará. A strom způsobilý poškodit něco u sousedů nebyl dávno nebezpečný pro vlaky? A nešel před několika lety pokácet kosou?
Kosou do dloušťky malíčku a i to je hodně. Když je to jak chlapská noha, tak to rostlo přes 30 let. Pokud strom už neobejmete, tak „viník“ nepokácení proutku na prst tlustého již není mezi živými.
Ona už se taky dost dlouho tráva neseká klasickou ruční kosou, pro kterou je problém cokoliv tlustšího než tráva, že?
Ono to vyrostlo přece zničeho nic. A legislativně nikdo nechce povolit kácení mimo vegetační klid. Takže je to papírově jednoduché.
Možná je vyjde levněji platit autobusy než tam jezdit. Tak se snaží ušetřit:-)
Dokud ty náklady na zajištění NAD nebude SŽ hradit v plné výši tak se změny nedočkáme.
Co se týče porostu okolo tratí je to nekonečný příběh, metr od kolejí rostou např.malé ,,vánoční“ stromky.
Nic se s tím nedělá a čeká se až budou muset žádat o povolení.Tak je to vždy neodstraní se malý výhon, popř křoví a čeká se až je z toho les.
Možná ,až jednou trefí podobný strom spadlý na vlak někoho z rodiny vedoucích manažerů GŘ pak možná přijde nějaká změna.
Správa železnic bohužel neumí výluky koordinovat. Své o tom ví drtivá většina jednokolejných tratí a jejich cestujících. Já se jen divím, že to trpí a víc nemedializují objednatelé a dopravní… 🙁