Po přejmenování na Šalingrad mohou obyvatelé Brna vybrat název i podobu tramvají

Vizualizace nové tramvaje pro Brno v obvyklém nátěru DPMB. Foto: DPMBVizualizace nové tramvaje pro Brno v obvyklém nátěru DPMB. Foto: DPMB

Loni obyvatelé Brna rozhodli o tom, že nové nádraží (pokud se někdy postaví) se bude jmenovat Brno-Šalingrad. Magistrát druhého největšího

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
msk

navrhoval bych název: brněnské pometlo.. 🙂 myslím, že se to uchytí..

Jiří Krtička

A kdy si budou moci cestující v Brně vybrat polohu hlavního nádraží?

Petr N.

Ta už je vybraná, smiřte se s tím.

Jenomjá

Bohužel v dohledné době na ni nikdo finance nedá. A i kdyby ano, tak vzhledem na českou délku přípravného řízení, územního a stavebního řízení, výkupů pozemků, odvolávaní „aktivistů“ a „ekologů“, výberového řízení a samotné stavby, můžou být všechny hysterky naprosto v klidu a užívat si mini „hlavní“ nádraží v protistranném oblouku v naprosté většině případů až do smrti. Teda, momentálně spíš Dolní „nádraží“.

František

Ano, nezbývá, než přesedlat na silnici. Autobus zastaví pro zájemce i u centra. 😉

Standa

V Brně musí být nějaká tajná laboratoř a z ní určitě něco uniká do vzduchu.
Protože takovou koncentracit d…lů jsem nepotkal ani v Praze . …

Petr

On si fakt někdo myslí,že to nádraží opravdu pojmenují šalingrad?Ale no taak :D…

K.S.

To sice ne, ale jako název se toho už chytlo jedno občerstvení u Dolního a je možné že se ten název prostě chytí tak že se dostane na trička a podobně.

Podle mne to lidé vzali jako dost velkou recesi k celé situaci, která spíš připomíná komický lep než kosmický let. Jako nejpravděpodobnější situaci vidím to že se nakonec skončí se dvěma nádražími a možná 2. kolejí na Komárovské spojce, samozřejmě ještě asi i spojka na nákladní průtah nad Olomouckou

AAA

šulingrad

X 1

Wien – Nord kurve

Rozčarování

Možná by mohli řešit důležitější věci, barevné schéma nechat odborníkům a název ta tramvaj má snad z výroby.

František

Asi už nic důležitějšího nemají, vše podstatné je vyřešeno ke spokojenosti jedněch a nespokojenosti druhých, jak to vždy bylo, je a bude, ať už s dopady jakýmikoli.

Jedine vlaky

Jo no, kupte si krátké šaliny, ono je to jedno, protože už 60% Brna jezdí autem, takže vypravením kratších šalin budou znamenat přpelněné vozy, čímž ještě podopoříte automobilismus. To už budeme muset přebudovat vedlejší silnice kolem sídlišť na čtyřproudovou! Nápad k ‚lepšímu‘ udusení lidí.

zub

EVO2 je náhrada za vozy K2, které budou všechny vyřazeny.

Petr N.

Ale pořád mají nižší kapacitu i než K2. A Brno by momentálně mělo jít spíš cestou navyšování kapacity, než jejím snižováním. Tedy nahradit K2 třicetimetrovými tramvajemi a 2xT minimálně čtyřicetimetrovými. Toto je naopak cesta pouze k udržování současného nevyhovujícího stavu a vyhánění dalších lidí do aut.

František

Ale to je přece účel, vždyť je to zjevné už dlouho na všech frontách. Je zbytečné se tím trápit, stádo pochvalně zabručí, my stejně umřeme, a pojede se dál…

TPal.

Nápad je to výborný. Doufám, že bude podobná soutěž i ohledně interiéru tramvají. Proč nemít v Česku zajímavě řešené interiéry tramvají jako v Nice, Tours či Dijonu? 🙂

Nekdo

tak v Krně v šulinách potřebujeme zajímavě řešený interiér. určitě se tam bude hodit bar, výčep, tyč pro tanečnice a v těch delších kloubových i jacuzzi a sauna…

Tady na Moravě

Mě by stejně zajímalo, koho v těch českých DP pořád napadá kupovat tyhle tramvaje délky ala K2. Vždyť je to tak šíleně nepraktický. Brno potřebuje multigelenk o délce 13T a delší a místo toho si kupuje K2 a co s tím? Bude je dál kuplovat? Opravdu je nutný mít soupravy s dvěma stanovišti řidiče, prázdným prostorem nad spřáhlem atd.?
Ostrava, Plzeň, Liberec, to stejný.
Aspoň že v Praze tahle hrůzostrašná kombinace nikdy nejezdila.

K.S.

V Brně se tak nějak tradičně jezdí po dvojicích, jestli tak budou jezdit i tyto nevím, ale je fakt že by v našich městech, některých, možná bylo třeba aby tramvaje doznaly zásadní změny a podobaly se trochu povrchovému metru, nebo vlaku.

liposh

Ten trik je jednoduchý. Ta souprava, která v Brně jezdí zejména na lince „1“ je složená z Varia Lfr2 a Varia Lfr1 , tj kloubák vpředu a krátkej vzadu. Kapacita je 163 +102= 265 lidí. Cena Varia postaveného v Brně je cca 25 +17 milionů (nevím přesně, ale to není podstatné.) Takže tahle souprava stojí cca 45 milionů. Oproti tomu Škoda 13T má kapacitu 204 lidí a stojí 72 milionů před slevou nebo cca 65 milionů po slevě (a popravdě, ta první várka Škod 13T, kde se sedí naproti sobě si o 204 lidech může nechat zdát)… A škodu 13T… Číst vice »

Tady na Moravě

Spojování dvou autonomních vozů do souprav je výraz zoufalství. Na co ti je zadní sólo wana, která stejně bude navždy jezdit už jen jako B vůz? Proč je tam drahé stanoviště řidiče, které zabírá místo? Páteřní linka je v Brně na dalších 30 let zaseknutá na těchto soupravách s prolízačkama uvnitř, bez klimatizace, s designem ala východní Evropa 90. léta. Protože všechny dvojwany se po dodání EVO2 (které nebudou mít solo EVO1, se kterým by byly zkuplovány) zapřáhnuty do těchto souprav. Jakej to rozdíl oproti Praze. Tramvaj v Praze na páteřní lince = 100% NP, klimatizovaná, tichá, prostorná, kapacitní 15T… Číst vice »

liposh

myslím, že kromě designu a klimatizace jste asi vlastně ve všem vedle jak ta jedle 🙂 Nejsem zastáncem 100% nízkopodlažnosti.Snižuje to kapacitu. Klidně se můžem i vsadit, že do té brněnské soupravy se nacpe víc lidí, než do pražské 15T. … A jestli jsou 15T aspoň z půlky technicky podobné 13T, které znám, tak se není moc čím chlubit. Ale máte pravdu, že jak Stadler dělal ty šaliny pro OVu, tak ta Nova je vlastně zkrácená nějaká základní šalina pro východní trhy jménem Metelica a například Petrohrad si objednal tu Metelicu ještě prodlouženou a to už je nějaká šalina. Jen… Číst vice »

Tady na Moravě

Taky mi nevadí sem tam nějaký schůdek nebo rampa, občas to provedení tramvaje může pomost. Wana je extrém, zoufalá prolízačka, to nemá s moderní tramvají nic společnýho.

Martin S.

V Liberci mají tramvaj velikosti K2 (1,5xT3) jen jednu. Ale pro menší provozy, např. Plzeň, Most, Olomouc nebo pro některé linky větších provozů (Brno, Ostrava) se tahle velikost hodí… 1xT3 by musela jezdit v příliš krátkém intervalu, naopak cokoliv velikosti 2xT3 by mělo intervaly dlouhé…

Petr N.

No, zrovna v Olomouci by tramvaj velikosti K2 neměli kde garážovat, protože vozovna prostě nic většího, než je T3 nezvládne. Dokud se v Olomouci nepostaví nová vozovna, tak tam holt budou strašit T3 ekvivalentní vozy.

Tady na Moravě

Velikost K2 je vhodná jen pro ty nejmenší provozy – např. německé provozy Halberstadt, Plauen, etc.
V Mostě je potřeba vozy ve špičku spřahovat do souprav 2T. Olomouc no comment – v Olomouci je provoz v pracovní dny zásadně pro 2T, dříve zakoupené Astry a Tria jsou ve špičku velmi špatná řešení. Plzeň je ještě výraznější případ. Města svým rozhodnutím snižují kapacitu tam, kde by naopak bylo vhodné přidávat.

liposh

Já Vás maličko nechápu. Příklad Škody 13T ukázal, že tohle je prostě špatná cesta. Je to dlouhé jak housenka a téměř nikoho to nepřepraví, o víkendu se to nedá rozpojit, je to prostě golem. Možná ale jste tu 13T zmínil jen jako příklad té délky a víte o jiné dlouhé šalině, kterou zároveň seženete pod 50 milionů. Pak samozřejmě budeme jen rádi, když nám rozšíříte obzory.

Tady na Moravě

Nikde jsem nepsal, že Brno má kupovat 13T, ale tramvaj délky 13T a více. Porschetry od škodovky jsou interiérem katastrofa, to ví každý. Dnes vám každý výrobce udělá tramvaj stejné koncepce o 80-100 % nízké podlahy s daleko lepším interiérem. Cenově se nejlevnější pohybují kolem těch 50 mega. Záleží co a jak vysoutěžíte. Jestli souprava dvojwana+wana opravdu stojí 45 mega, ale za cenu stavby svépomocí, tak za stejnou cenu koupíte o generaci modernější tramvaj od polského Modertransu. (http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2018/10/6/moderus-gamma-pro-pozna-pedstaven) Jestli chcete zaběhlejšího výrobce, pak Stadler+Solaris do Krakowa stojí cca 54 mega kus (https://zbiorowy.info/2018/09/wiecej-nowych-tramwajow-stadlera-i-solarisa-dla-krakowa/) Ale ne, my radějc wany a tramvaje délky… Číst vice »

Gremli

Souprava se dá v případě potřeby rozpojit. Takže třeba o víkendu může jezdit jen její první část… A ono určitě i do budoucna bude pár linek, kde tyto krátké šaliny budou jezdit a stačit. 41 šalin opravdu není mnoho. Celkem je v Brně šalin cca 300. Otázka bude, čím se výhledově nahradí klasické dvojičky 2xT3. A další otázka je, jestli je vůbec na trhu nějaká nová rozumná tramvaj pro více než 250 lidí za přiměřenou cenu.

železničář v důchodu

Konečně někdo rozumně uvažující: město se stovkami vozidel nemůže rozumně fungovat jen s jedinou velikostí, leda by existovalo něco totálně nízkopodlažního velikosti „T3“ a se shodnými „přívěsy“ s vlastním pohonem a s jen pomocnými stanovišti a la ta „couvací“ na obou koncích – jinak je ale i třeba pro Prahu koncepce „pouze 15T a vany T3“ krajně nedokonalá a buď nutí ke zbytečnému plýtvání kapacitou, nebo neumožní kvalitně pokrývat potřebnou kapacitu = i Praze už dávno chybí (a vždy chybět bude) nějaký „mezityp“ velikosti „K2“, a to i při stávajícím linkovém vedení, a to vůbec neuvažuji, že by pak bylo… Číst vice »

Tady na Moravě

Jenže za prvé, Brno ty typy 15T nemá. Místo toho bastlí kapacitu soupravama wan a dvojwan a tuto flotilu ještě doplňuje a na ten typ „30 metrů plus“ kašle. Za druhé, ten pojem „plýtvání kapacitou“ je vážně kouzelný. To je jak z doby minulé, kdy přeprava substrátu, kde vlak nebyl vytížen na 100 % při obsazenosti 8 os./sqm, bylo plýtvání kapacitou. Bohužel, mnozí v této době stále žijí a nechápou, že dnes musíme lidi do MHD nalákat a ne nacpávat. Lidé mají možnost cestovat autem, my je z těch aut chceme nacpat do MHD, abychom se tu neudusili. A když… Číst vice »

Medák

Navrhuji přejmenovat Brno na Absurdistán.. stím co se tam za poslední roky děje a očividně ještě dít bude to bude jméno šité přímo na míru.. 😀

petr766

Brno má tu nevýhodu, že je to velké město v rámci ČR a zároveň maloměsto – spousta věcí je tu tak víc na očích než třeba v Praze, kde se to ztratí (koncentrace různých věcí či skupinek na jedno místo) a má problémy typické jako pro velké město, tak současně musíme řešit spoustu blbostí typických pro maloměsta. A do toho ta koncentrace všelijakých hloupých rádoby „eko“ a „Zelených“ aktivistů, to je smrtící. Přitom to tu není zase tak špatné, když si člověk odmyslí ty nejhorší části města nebo nebydlí někde na periferii, kde nic není.

železničář v důchodu

Brno není, a nebudou-li se jeho obyvatelé chovat rozumně, ani nikdy nebude ani pořádné maloměsto, a na rádoby „velkoměsto“ se jen snaží si hrát a jemu adekvátní problémy si vymýšlí – k vlastní škodě a (samozřejmě nechtěně) pro posměch ostatním. Ale když to ti, kteří se pořád cítí ukřivdění a halasně se za ně vydávají, nedokáží pochopit a chovat se tak aby je ostatní mohli oprávněně respektovat jako všechny ostatní sobě rovné, tak jim zkrátka není pomoci: problém je především v nich samých a hledat jej jinde je nesmyslné.

pony

Co tak nechat v internetove ankete za rocni jizdenku navrhnout a vybrat barvy a vybaveni kancelare pana reditele. Mozna po chvilce hraneho nadseni sam zjisti, ze je lepsi oslovit profesionaly za skutecne penize.

petr766

Mno, tím bych si nebyl tak jistý, viz třeba nové logo / grafika Masarykovy univerzity či různá loga krajů od „profíků“.
Jinak je to stejně jedno, protože se to pak polepí reklamou ty šaliny.

železničář v důchodu

A pokud jde o název, „hantec“ si s ním stejně následně poradí po svém (a zadarmo) …

a8n

Nazývat Najbrty profíky je už od drážní verze dost odvážné. Je fakt, že u masárny dotáhli ten hnus ještě o notný kus dál.

Nekdo

já bych nechal veřejnost hlasovat i o platu ředitele DPMB, a o odměnách pro městské konšely a taky pro paní primátorku. my v Krně jsme vesměs velmi štědří a přející lidičkové! z pozdravem šalinám zdar a Cajzlovičkám smrt se loučí váš dopisovatel z Krna a okolí…