Po pěti letech hotovo. Ve Zlíně dokončili renovaci trolejbusu Škoda Sanos

Opravený trolejbus Škoda-Sanos. Foto: DSZOOpravený trolejbus Škoda-Sanos. Foto: DSZO

Československo-jugoslávský vůz byl prvním článkovým trolejbusem, který ve Zlíně a Otrokovicích jezdil.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) představila po více než pěti letech od zahájení výsledek renovace trolejbusu Škoda-Sanos S 200 z roku 1982. Renovace vozidla v majetku Technického muzea v Brně včetně uvedení do provozního stavu vyšla na 7,6 milionu korun.

O dokončení prací informovala DSZO v tiskové zprávě. Oprava začala v roce 2019. „O zakázku pro Technické muzeum v Brně jsme projevili zájem ve vyhlášeném výběrovém řízení a získali jsme ji. Byla to pro nás prestižní práce i otázka určitého citového vztahu. Vždyť tento nyní historický exponát odjezdil v osmdesátých a devadesátých letech většinu svých kilometrů právě ve Zlíně a Otrokovicích. Počítáme s tím, že nám jej Technické muzeum občas zapůjčí, abychom jej mohli při některé slavnostní příležitosti ukázat v plné kráse i našim cestujícím,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

První článkový trolejbus u nás

Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem u nás vyrobeného článkového trolejbusu, který byl v naší zemi zařazen do provozu městské hromadné dopravy. Přesně tento vůz jezdil od roku 1982 ve Zlíně a Otrokovicích až do svého vyřazení v roce 1994. Poté byl vůz předán Technickému muzeu v Brně. Do roku 2008 mohl být ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval.

„Restaurování trolejbusu Škoda-Sanos v rozsahu generální opravy umožní jeho opětovné uvedení do provozuschopného stavu, aby mohl být znovu příležitostně využíván jako historické drážní vozidlo s možností prezentace široké veřejnosti při předváděcích jízdách. Podařilo se jej zároveň v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení. Při zajišťování originálních součástek byla využita dlouholetá spolupráce a kontakty s partnery v Chorvatsku a Srbsku, zejména s dopravními podniky ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzeem vědy a techniky v Bělehradu,“ informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.

Podle mistra údržby Ladislava Matušince byla celá renovace rozdělena do několika etap. „Přivezli k nám na podzim 2019 celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek. Opotřebení vozidla bylo značné a jeho poškození korozí rozsáhlé. Mnoho prvků muselo být nahrazeno nově vyrobenými komponenty,“ upřesnil Matušinec. Technické muzeum v Brně plánuje slavnostní představení rekonstruovaného kloubového trolejbusu Škoda-Sanos příští rok.

Tagy Dopravní společnost Zlín - Otrokovice DSZO Škoda - Sanos Technické muzeum v Brně
5 komentářů