Infrastruktura Železnice

Po opravě nádraží v Lochovicích zůstaly stromy v asfaltu, SŽ slibuje nápravu

Stanice Lochovice. Foto: Pražská integrovaná doprava
Stanice Lochovice. Foto: Pražská integrovaná doprava
V asfaltu skončily dvě lípy, obyvatelé se obrátí na Českou inspekci životního prostředí.

Správa železnic (SŽ) při opravě nádraží v Lochovicích na Berounsku zalila stromy do asfaltu. Odborníci tvrdí, že jde o protizákonný postup. Lípy jsou podle nich odsouzeny k záhubě. Organizace Arnika a místní obyvatelé podají podnět k České inspekci životního prostředí (ČIZP). Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ČTK řekl, že úprava nádraží má zvýšit komfort cestujících. Připustil ovšem pochybení a slíbil nápravu.

Dvě lípy skončily zalité v asfaltovém chodníků ve druhé polovině května. Po intervenci místních zajistila Správa železnic částečnou nápravu. Ořízla asfalt, ale pro stromy podle odborníků nevytvořila dostatečný prostor. Při práci navíc dělníci poničili kořeny a kůru stromů.

„Je to likvidace stromů v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny,“ řekla ČTK Marcela Klemensová z Arniky. Podobně situaci vidí i ČIŽP. Stromy podle ní nemají zajištěný plnohodnotný životní prostor. „Jakékoli utužování povrchu, natož zpevňování nepropustným substrátem, jako je asfalt, v okapové zóně dřevin je nepřijatelné,“ uvedl za ČIŽP lesní odborník Jan Kender. „Vlivem takového působení dochází k dramatickým změnám areace (provzdušňování) půdy, hypoxii (udušení) kořenů a zároveň omezení dostupnosti vody a živin, což může vést k odumření stromu nebo ke zhoršení jeho zdravotního stavu,“ doplnil. Omezený přístup vzduchu ke kořenům podle Kendera navíc podporuje hnilobné procesy a houbové choroby.

SŽ: Kolem stromů vzniknou zářezy

V tomto případě muselo dojít k určitému kompromisu, abychom mohli současně zachovat vzrostlé stromy,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí Správy železnic. „Řešení bylo původně zrealizováno nevhodně. Současný stav není konečný,“ doplnil. Dělníci kolem stromů vytvoří zářezy ve tvaru půlkruhu. Podle mluvčího tak vznikne kolem kmenů dostatečný prostor, který bude vyplněný zeminou. Úpravy dokončí do 8. června.

Na podobné případy ničení zeleně upozornili v nedávné době odborníci i laická veřejnost v Praze 4 a 6. V Jaselské ulici v Dejvicích stromy zasypali lomovým prachem. Při opravě Branické ulice v Praze 4 zase dřeviny skončily v „hrobečkách“. Pražský městský Institut plánování a rozvoje (IPR) na facebookových stránkách připustil pochybení. Chce vytvořit manuál, jak v případě zeleně v metropoli postupovat. V minulosti se terčem kritiky na Smíchově stala výsadba stromů do betonových truhlíků. Po tlaku veřejnosti radnice od záměru ustoupila. Truhlíky ale mnohde zůstaly často prázdné.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nasranej

Alespoň je vidět jak funguje nepředávání zakázek a jací blbci pracuji u stavebních firem.

Facepalm

Nebo u projektantů, žejo.

Insider

Vlhký sen ředitele OŘ Praha se plní! Zničit všechny kytky, stromy, zabetonovat a pak si dát skořicového šneka…Ten pán má sám se sebou zjevně problém, ale ventiluje ho navenek.

Systémový specialista

Je to šlendrián dodavatelské firmy, který si měl ohlídat příslušný TDI ze SPS…

mauricio

Když ono to TDI ani mnohdy na místo nejde a vše řeší od stolu… Případů (ne v dopravě) znám několik. A výsledkem bylo vždy spousta problémů, které by nemuseli vzniknout, kdyby se na to místo šel podívat.

Systémový specialista

Otázka je, jak to holt na tom oném OŘ funguje…

Vaše Dobrá Správa

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy

medical_examiner

Ale musím pochválit fotografa.
Zachytil alespoň přechodně ideální stav – na 200 regionova v najbrtu, na 172 regiomouse…

Petr

Tohle bylo na FB PIDu a všichni kvitovali, že už i na Liteňce jezdí 814, protože to byla pozvánka na 172, nikoliv na 200. Ten údiv, že to jezdí na 200 na tom FB, byl zřejmě nepředstíraný. 😀

adam.voj

Není to jen o stromech. Dříve tam bývala (stejně jako třeba v Byšicích) uzavíratelná a vytápěná čekárna. Dnes se člověk musí spokojit s otevřeným přístřeškem, takže pokud trochu zafouká, zasněží, zaprší, smůla.
Pokrok nezastavíš 🙂

medical_examiner

A jízdenky na lokálku se kupují ve vlaku…

Petr

Ten přístřešek byl v plánu již v 90. letech, podél celé budovy. Jenže se nenašly peníze. Spíš je zajímavé kde je tam WC, když ty staré vedle těch zaasfaltovaných stromů zbourali?

medical_examiner

Buď někde ve křoví, nebo ve vlaku…

Doctor

Tak třeba ve Zbečně už jsou připravené dvě klece, do kterých se někdy přivezou dvě pěkné TOIky, což je v současné době Top nabídka toalet na rekonstruovaných stanicích. Stejně tak Roztoky u Křivoklátu a v plánu je i Hýskov. Ten servis se jistě SŽ vyplatí, když je použití zdarma.
Ale v Lochovicích jak vím dosud není nic. Staré toalety šli k zemi a když příroda volá, slouží blízký porost.

adam.voj

S těmi Toitoikami to tak dopadlo i na Horním Pacifiku, a je to opravdu hodně smutná vizitka toho, kam jsme to dopracovali 🙁 Obdivuju toho, kdo tam dobrovolně půjde.

Reihwiesen

+ Votice. A jak byste to chtěl řešit líp? Na autobusových zastávkách s podobnými obraty WC nejsou ani nikdy nebyly…

Jiří 3

Na tohle se hodí hláška z filmu Pelíšky: Kde asi udělali soudruzi z NDR chybu?

Petr

A že tam umějí také pěkné blbosti. Jen nevím zda to nástupiště v Bad Bentheim dělala firma z bývalé NDR. 😀
https://www.kreiszeitung.de/lokales/niedersachsen/unglaublicher-fehler-bahnhofstueren-lassen-sich-gleisen-nicht-mehr-oeffnen-6704605.html

Potulný wechtr

V Bad Bentheim je už situace po přestavbě budovy i kolejiště v pořádku. Zkrátka se časově nesešli oprava kolejiště a perónů s opravou budovy a přednádraží. Svůj díl na situaci má i skutečnost, že každá ze staveb má jiného majitele a tudíž i investora. Nádraží i okolí jsou po přestavbě překrásné a účelné. Za rok 2019 bylo vyhlášeno nejkrásnějším nádražím roku v Německu (společně s Bayerische Eisenstein). Svůj podíl na tom má i Bentheimer Bahn AG. V roce 2019 zahájili novými vlaky Alstom Lint provoz na reaktivované trati z Bad Bentheim přes Nordhorn do Neuenhausenu. V přípravě je prodloužení až… Číst vice »

Petr

Tak aspoň, že tak. Když jsem to viděl ve zprávách, tak jsem si říkal, že měli poradce od nás.

Miroslav Zikmund

Správa železnic nade vší pochybnost nic do asfaltu nezalévala. Viděl snad někdo Správu železnic (nebo její kmenové zaměstnance) jak pracuje (pracující zaměstnance) s asfaltem – foto, video ?

Petr

Možná bych škrtnul „s asfaltem“

Potulný wechtr

Já bych škrtnutí i tu práci. 🙂

otos

To je snad jedno, zda konečnou práci provedli pracovníci SŽ nebo třeba jen najatý chlap s IČO. Musí tu být nějaký projekt, který odsouhlasí a zaplatí SŽ. Musí tu být nějaký stavební dozor, který kontroluje skutečný postup prací, zda je v souladu s projektem a rozpočtem. A opět je jedno, zda to je člověk SŽ nebo najmutý odjinud. Dílo přebírá investor, tedy zástupce SŽ a ta je za vše odpovědná. Očividně je to zmetek a normální technik by to nepřevzal. Teprve pod tlakem veřejnosti se začalo něco dít. Je to prostě lemplovství a SŽ by se takových lajdáků měla zbavit.

Petr

Chtěl bych vidět ty zápisy z kontrolních dnů a podpisy v deníku (ať už montážním, nebo stavebním). Kdyby to neměli těch pár kroků od hnízda, tak by to snad nebylo ani k smíchu.

Miroslav Zikmund

Jedno je pouze kolečko u trakaře.
Z toho co popisujete neplyne, že SŽ skutečně zalila asfaltem, spíše potvrzujete, že TO udělal někdo jiný ….

Kubrt

SŽ je investor, má nějak zajištěný TDI, přinejmenším schválila dokumentaci.. Může se to zdát být nefér, ale je to jejich akce a nutně tato prsárna jde za nima.

rtep

Správa železnic je investorem opravy nádraží? Pak je úplně jedno, kdo práci prováděl. Odpovědnost plně zůstává na Správě železnic.

Miroslav Zikmund

Není, pokud TO skončí pokutou za porušení „nějakého zákona“ o ochraně přírody, tak pokutu SŽ platit nebude, protože investor zákon neporušila … Přičítáte investorovi objektivní odpovědnost = odpovědnost ze zákona, jíž se nemůžete zprostit (například objektivní odpovědnost při provozu dopravního prostředku).. Představte si, že si necháte jako investor provést opravu domku, v jejímž rámci se podaří dělníkům stavební firmy poškodit nějakou infrastrukturu – například dojde k explozi plynu se vznikem značné škody a policejní orgán začal stíhat pro trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti vás, jako investora ….a poškození by vymáhali škodu, po vás, coby investorovi … podle vaší logiky… Číst vice »

Fyzikář

Jenže tady už správně zaznělo že zhotovitelská firma jede podle projektu….však ten někdo zadal, někdo vyprojektoval a někdo povolil….včetně souhlasu referátu životního prostředí pověřeného městského úřadu….tedy dost těch kteří si měli všimnout toho nesmyslu už na papíře…

rtep

Vzhledem k tomu, že mluvčí Správy železnic připouští pochybení a v článku jsem se nedočetl nic o tom, že by k zalití stromů došlo v rozporu s projektem, tak v tomto případě s nejvyšší pravděpodobností jde o chybu ve schváleném projektu.

otos

Samozřejmě, že poškozený dostane náhradu vždy od investora. Ten pak pro něj vzniklou škodu vyplacenou poškozenému sám jako nově vzniklý poškozenývymáhá po subdodavateli. Tak to holt funguje a to od nepaměti. A tak rozhodují i soudy, pokud k nim dojde. Nehraje dokonce roli, zda nejakou náhradu škody vyplatí pojišťovna. Ta pak zpětně vymáhá náklady po původvci vzniklé škodní události.

Leinad

Jestli vlastní práci dělal kmenový zaměstnanec plnící úkol, nebo dodavatel plnící zakázku, nepovažuji za tak podstatné.

Miroslav Zikmund

Ale z právního hlediska to podstatné je …. představte si, že jako majitel dopravní firmy budete trestně stíhán za to, že řidič – váš zaměstnanec – způsobil dopravní nehodu a někoho zranil nebo usmrtil … a o vás se v tisku bude psát „Majitel firmy Leinad způsobil nehodu při níž zemřely dvě osoby“ …. Asi se vám to nebude líbit ….

Petr

Pamatujete na Nažidla, tam se to řešilo a už tehdy byl požadavek na trestní odpovědnost firmy. Máte pravdu, že majitel obžalován nebyl.

Michal M

A to nikdo nevyfotil?

Bespi

Co? Jak tohle mohl nekdo vubec vymyslet? Jakto, ze nikdo nezasahl uz pri realizaci?

Bagoun

Diletatismus nejvyššího zrna

Michal M

Díky

Stan

Za mě dobrý řešení, takový úpravný. Kdyby tam byly skutečně stromy, tak by ta díra asi měla být trochu větší, ale na ty pahýly před smrtí je to dobrý dost.

Kubrt

Lípa se takhle řeže jednou za čas, v pohodě to zvládne.

rtep

Když člověku uříznete hlavu nebo nohy, je to také často dobré a úpravné řešení, že?

medical_examiner

Hmm, kdysi se prý konaly pokusy jestli může nějak „fungovat“ useknutá hlava…

Petr

Tohle je ale normální každoroční řez, jinak by se na nástupiště lípy nevešly. Stejně jsou upravovány lípy i v Libomyšli.

Petr
pavonel

Tak tady je na hlavu hlavně ten kmen v asfaltu 😀

Petr

Pouze shoda názvů 😀