Cestovní ruch Infrastruktura Železnice

Po narovnání koridoru vznikne na Voticku páteřní cyklostezka

Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC
Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC

Opuštěné drážní těleso hlavní trati mezi Benešovem a Táborem poslouží cyklistům. Takový je záměr obcí na Voticku, jejichž snahy podporuje i Správa železniční dopravní cesty. Mikroregion Voticko chce vybudovat páteřní cyklostezku z Mezna přes Votice a Olbramovice do Bystřice, využije přitom části dráhy, které zůstaly (či teprve zůstanou) ladem po modernizaci koridoru a jeho přesunu do nové stopy.

„Děláme pro tamní obce maximum, navrhneme bezúplatný převod,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel odboru prodeje a pronájmu na SŽDC Jakub Červenka. Převod musí schválit vláda, jednou z podmínek SŽDC přitom je dlouhodobý projekt pro využití pozemků. Nesmí dojít k jejich rozparcelování. To obce splňují, projekt páteřní cyklostezky už je v takzvané Cyklokoncepci Středočeského kraje a byl představen na ministerstvu dopravy i na Českých drahách. Od těch chtějí obce odkoupit některé pozemky a budovy. Příslušné úřady už schválily studii proveditelnosti úseku cyklostezky Votice – Olbramovice – Bystřice.

„Začali jsme rovněž zpracovávat studii proveditelnosti cyklostezky v úseku Mezno – Votice, kde bude drážní těleso z části opuštěno v nejbližších letech,“ doplnil předseda mikroregionu a starosta obce Ratměřice Viktor Liška. Jím zmíněný úsek čeká v nadcházejících letech velká přestavba a narovnání trati. Z opuštěného drážního tělesa pak dělníci snesou koleje a pro SŽDC se z něj stává zbytný majetek.

Podobně díky přeložce třetího koridoru vznikla například i cyklostezka mezi Hoštejnem a Lupěným na Olomoucku, stezka na úpatí vrchu Vítkova po dokončení Nového spojení v Praze nebo cyklostezka Varhany mezi Českou Lípou a Kamenickým Šenovem.

O cyklostezku usilují i obce kolem trati Čejč – Uhřice u Kyjova. Jde ale o trochu jiný případ než u čtvrtého koridoru. Trať jde do prodeje jako nezrušená dráha, starostové tak budou muset počkat několik kol, zda se nenajde kupec. Pak dojde na proces zrušení dráhy a teprve potom se mohou začít plnit sny starostů o stezce pro cyklisty.

Tři etapy převodu majetku na Mikroregion Voticko

1. etapa, úsek mezi obcí Votice a obcí Olbramovice, projednávání převodu zahájeno, stanoveny technické podmínky, geometrické plány vyhotoveny, konkrétní majetek SŽDC vybrán – 4 pozemky (kú Votice, kú Olbramovice u Votic, kú Křešice u Olbramovic) o celkové výměře 53.975 m2, a další související majetek (mostní objekty, propustky, železniční spodek v daném úseku), nyní bude žadatel seznámen s výběrem.

2. etapa, úsek mezi obcí Olbramovice a obcí Bystřice, je v prvotní přípravě a v postupné identifikaci a zjišťování rozsahu majetku, kterého se bude převod týkat (přibližně kolem třinácti pozemků + další související majetek).

3. etapa, úsek mezi obcí Sudoměřice a obcí Votice (resp. žst. Heřmaničky), je ve fázi záměru – trať v provozu.
Pramen SŽDC

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Jen podoktnutí. Labská cyklostezka a navazující byznys, na německé straně, generuje ročně jednosto milionů euro zisků, v několika různých rovinách. Dosti podstatná část jde v různých daních do státního rozpočtu. Ještě více, je to na rakouském úseku Dunajské cyklostezky. Rozšíření cyklistické dopravy je v obou zemích na velmi vysoké úrovni. Vpodstatě lze konstatovat, že stavební úřady v Rakousku, prakticky nepovolují nové developerské projekty bez těchto stezek, nebo bezpečných ostavných prostor u staveb občanské vybavenosti. Re. Michal.(19.10.2017-19.01) V mém rodném městě, na začátku devadesátých let, spravili jednu ulici a s ní vybudovali i cyklostezku. Nic, jen jedna ulice nedaleko centra. Poté… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Tak mezi Olbra a Voticemi je opuštěný úsek nějaké 2 km. Moc si neumím představit, na co bude na začátku a na konci navazovat, ani do samotných Votic nevede (železnice tam byla a je daleko za městem).

A opuštěné jsou opravdu jen kousky (tenhle je největší), hodně by se toho muselo dostavět, včetně řešení kolizí s velkými cestami, třeba II/19. Třeba to nějak vyřeší…

Michal
Host
Michal

Už to vidím na mapě, asi by to u tohoto konkrétního úseku dávalo celkem i smysl, v úseku Olbramovice-Votice je cyklotrasa trasována dost nešťastně, takže dobrý nápad (s nadjezdem té II/18).

Roman Srp
Host
Roman Srp

Nic proti cykostezce, ale z pohledu SŽDC léta vyjednávat a vykupovat pozemky pro přeložku trati a pak ty původní pustit zadarmo mi přijde minimálně škoda. Kdyby se to normálně komerčně prodalo (alespoň v obcích) jako parcely, tak se z toho můžou částečně pokrýt náklady, byť by to stačilo na výstavbu jedné zastávky.

CART
Host
CART

Roman Srp – obávám se, že prodejní cena pruhu pozemků by nebyl nijak významná, a pro stát je principiálně lepší mít v místě turistickou službu ve formě cyklostezky než dalších dvacet baráčků, které mohou stát kdekoliv jinde.

Michal
Host
Michal

Zrovna tohle je v hornatém terénu a po různých náspech. Rozrubat ten násep, někam to odvozit a spojit to s přilehlými poli je asi výrazně nad hodnotou získané zemědělské půdy. Zmiňované úseky jsou mimo obce, velký úsek v obci bude až v Heřmaničkách díky ploše zrušeného nádraží.