Po kolejích z Prahy do Brandýsa. Obce a kraj se dohodly, kudy povede nová trať
Kraj s obcemi vybral takzvanou severní variantu.
Brandýs nad Labem by se mohl dočkat nového kolejového propojení s hlavním městem. Obce v regionu se dohodly v lednu se Středočeským krajem na předběžné trase, kudy by mohla nová trať vést. Není zatím jasné, zda půjde o tramvajovou nebo železniční trať.
Nová trasa by měla vést přes obce Podolanka a Přezletice, zatím ještě není jasné, kde se napojí do pražského železničního uzlu. Nová dohoda obcí a kraje znamená předběžné ukotvení celé trasy i ochotu všech po trase její vedení maximálně podpořit. Papírově ji má podpořit podpis memoranda o vzájemné spolupráci.
„Je to významný posun v celém plánu. Je jasné, že kolejová doprava má v této relaci smysl a nyní budeme zpracovávat studii proveditelnosti. Cílem pochopitelně je, aby nová trasa vedla co nejblíže obcím a jejich centrům a lidé tak nemuseli využívat přestupy,“ uvedl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Cílem je podle něj to, aby lidé z Brandýsa byli v centru Prahy do 30 minut. Řeší se také umístění konečné v Brandýse nad Labem nebo až ve Staré Boleslavi. „Studie by měla ukázat, zda půjdeme cestou tramvajové či železniční trati, obě varianty mají své výhody i nevýhody,“ dodal Borecký. Zatím se má nová trať napojit do tratě z Prahy do Neratovic.
O kolejovém napojení Brandýsa se mluví několik let. Původně byla ve hře i jižní varianta. Ta počítala s vytvořením nového vlakového terminálu nedaleko městské části Královice, pokračovala by přes Svémyslice a Zeleneč, na trať by se připojila za Horními Počernicemi.
Přímé vlakové spojení má podle vedení města přispět zejména ke snížení silniční dopravy. Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7500 lidí, více než 5500 z něj odjíždí, především do Prahy. Řidiči využívají silnici 610 a dálnici D10. Kvůli nárůstu dopravy se dojezdový čas do Prahy v posledních letech zvýšil v průměru o dvě minuty za rok.