Po kolejích spravedlivě. Švýcarský systém dopravcům účtuje opotřebení každé výhybky
Železniční výhybky, ilustrační foto. Pramen: DT - Výhybkárna a strojírna
Příklad ukazuje, že "férové" zpoplatnění nutí dopravce používat šetrnější vozidla.
To je všechno hezký, ale pokud se totéž nezačne řešit i u kamionů a autobusů, nemá to smysl.
O dálničním mýtě jste ještě neslyšel?
Právě že jen o dálničním. Na železnici taky není jen „koridorový poplatek“.
Zatímco dvě třetiny světa neřeší takové prkotiny jako je sjetá výhybka natož jak by měla alespoň ideálně vypadat rovná trať a jede se s tím co je zrovna funkční v relativním kuse a po ruce, ani neřeší nějaký vlivy na křečky či žáby v potoce, díky tomu jak je to v europě přemanažerováno kdy většina manažerů jsou jen na poplatky až z nich někteří mají výrony pěny u huby to vypadá jak to vypadá, rozum a normální potřeby běžného žití jdou před poplatkami stranou, důležitá je roční milionová odměnaa tak jde železnice u nás postupně k šípku. jo je to… Číst vice »
To je sice často pravda, ale rozhodně to nemá nic společného s tímto článkem.
O Švýcarsku nepochybuji, že je to tam perfektně promyšlené s cílem opravdu zefektivnit dopravu a ušetřit materiál.
Ovšem, to, v jakém stavu jsou koridory, za naše daně opravené, kdy se o ně SŽDC/SŽ nestará, jak by mělo a při jízdě nejste schopni napsat ani SMS nebo vzkaz na msg, jak to s vámi háže i na rovném úseku, čímž se více než běžně opotřebovávají i vozidla……….to je běh na dlouhou trať! Ale se SŽDC to nikdy nepůjde, dokud tam budou sedět telata jako Macho, Tylichová, Ondráček….
Tak super, pak by SŽ měla zase platit za každou zbytečnou výstrahu, na stůj u klacku, za jízdu odbočkou apod. To by byl srandy kopec teprve.
Ono rozjíždět vlak od zbytečné stůj stojí taky nemalé peníze.
Možná by stačila sleva na ty poplatky. Momentálně má SŽ nulovou finanční motivaci.
Proč by to zaváděli? Bylo by z toho akorát o něco víc práce a plat by byl pořád stejný. Vždyť je to státní podnik, z cizího krev přeci neteče. Ceníky a všechny další podmínky vedly a stále vedou akorát k rušení vleček atp. Na mnohých regionálních tratích by strašně moc pomohlo i jen posunout zastávku, aby byla železnice atraktivnější a ani to se jim nechce. Odměny za to nejsou, jen práce navíc.
Když posunete zastávku, musí najednou být osvětlená a bezbariérová včetně přístupové cesty. Z pouhého položení panelů u koleje jsou najednou desítky mega,
Hlavně je ten poplatek v ČR mnohem nižší. Nebyl pp mnoho let valorizován. I když ceny vstupů pro SŽ vzrostly násobně. To se již projevuje ale hlavně se teprve začne projevovat ve značné podudržovabosti infrastruktury.
Bydlím kousek od železnice a všiml jsem si, že vlaky ČD jsou násobně hlučnější než vlaky jiných dopravců… Ty jen prosviští. Vlaky ČD mají místo kulatých kol osmiúhelníky…
Bývá to právě spíš RJ, kdo jezdí obutý a nemá vlastní soustruh to řešit.
Může mi někdo jako člověku dráždím provozem nepolíbenému vysvětlit systém plateb za odběr elektřiny?
Lokomotiva nevybavená elektroměrem platí paušální platbu, například 25 kWh na 1000 hrtkm u rychlíku.
Lokomotiva vybavená elektroměrem platí skutečnou spotřebu. Elektroměr je on-line a s GPS, tedy provozovatel dráhy ví, ke komu má spotřebu přiřadit.
Lokomotiva vybavená elektroměrem často platí taky paušál, protože je to pro SŽ násobně výhodnější a necítí tudíž potřebu elektroměr schválit.
platí paušál a elektroměr nemá protože je to výhodnější pro provozovatele ne sz
Má elektroměr. A o jeho schválení na síti SŽ se dopravce snaží, protože reálná spotřeba (nákladního) vlaku je třetinová oproti paušálu.
Tak musí mít samozřejmě elektroměr, který SŽ schválila.
Děkuji za vysvětlení
Levnější lokomotiva, nedávno o levnější tramvaji Porsche. Oboje více poškozuje infrastrukturu (z důvody oblíbené mantry „levnější“) daleko více. Alespoň že ti Švýcaři nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci a těm co je koupí to řádně na poplatcích napočítají….
Taky mají mnohem více oblouků než třeba v Polsku nebo Německu.
Tramvaj 14T rozhodně levná nebyla.
Nejsme v rozporu, napsal jsem „levnější“.
Budou se pododbně účtovat i silnice?
Spotřební daň z paliva nereflektuje ujeté kilometry? Těch 80-90 mld. Kč je málo?
Nejde o objem, ale o metodiku výpočtu. Jestli třeba jízdní souprava s větším počtem náprav ničí vozovku méně, než méně náprav s vyšší hmotností na nápravu. Teď to pravděpodobně zohledněno není.
Pouze u nadrozměrných nákladů.
U mýtného samozřejmě už dávno
Nevím, jak teď, ale cca před 10 lety mi vyprávěl jeden autobusák, že za ten dvounápravový přívěs se platí dvojnásobné mýto než za stejně těžký jednonápravový, přestože dvounápravový tu dálnici ničí méně.
Mimochodem, problém je, že na spoustě silnic se mýto neplatí vůbec a jsou to často právě ty, které na vysokou zátěž nejsou stavěné.
Spotřební daň z paliva není určena k financování oprav a údržby silnic.
Spotřební daň z paliva není určena pro údržbu silnic úplně stejně, jako spotřební daň z cigaret není odváděna do zdravotnictví.
Jsou to prostě jen různé příjmy státního rozpočtu a ač si řidiči často myslí, jak si za infrastrukturu platí, ve skutečnosti se nezohledňuje ani opotřebení, ani externality.
No vida, stačilo by to napočítat na zubačku a problém by se nejspíš vyřešil sám!
Chcete aby SŽ řešilo stav a financování drážní infrastruktury? Haha. Obtěžujte je, až nějaká společnost vymyslí třeba rezervované místo na lavičkách na nádraží a každý bude mít 15 minut zdarma, pokud si stáhne speciální mobilní aplikaci. Pokud to i strčí kompletně vyřešené SŽ pod nos, tak to se slávou vznikne a pan řídící se u toho i rád vyfotí
Narážíte na ty automaty na filtrovanou vodu z vodovodu za 12 kč litr?
Jak jste to poznal?
Ta voda jde pokud vím normálně koupit platební kartou. A žádná aplikace k tomu není potřeba. Nevidím důvod proč by měla být zdarma.
V překladu nádražáčtiny SŽ říká „Nechce se nám“.
Přitom je to tak jednoduchá věc. Hlavně, že u SŽ roste počet nesmyslných aplikací, které ani nemají hodnotu a stojí nemalé finanční prostředky.
Spíše to přeložte jako „nesmí se to“. Švýcaři nejsou v EU.
Na té přednášce jsem byl.
Kde které nařízení EU toto prosím zakazuje?
V článku je uváděno, že podobně uvažovali v Anglii a Švédsku – minimálně Švédsko je v EU. To o tom uvažovali i přes možný rozpor s takovým nařízením?
I kdyby, je to problém? Švédsko je člen, nikoli gubernie Eunie. Pokud by měli dobrý důvod, mohli by skrz své politiky požadovat změnu. (Stejně tak Spržel)
No já se právě ptám, které nařízení to je – pokud vůbec existuje. Já nijak nerozporuji možnost takových nařízení změnit. Naopak, nejprve je třeba pojmenovat problém („nařízení XY zakazuje toto užitečné“), a pak můžeme iniciovat změnu takového předpisu.
Já EU za despotu vážně neberu 🙂 Na rozdíl od spousty českých občanů a bohužel i politiků..
Ono se to sem tam hodí leckomu do krámu, házet všechny naše vlastní paskvily na EU
Jo jo, kdyz dojdou „argumenty“, tak se najde neexistujici narizeni od EU nebo nejakeho uradu. A ze 2 metry dal to jde/funguje se zvesela ignoruje a upozornujici je bran za nebezpecneho rebela. Takto to na draze funguje stale.
V EU platí princip subsidiarity, tzn. na velkou většinu věcí jsou stanoveny minimální standardy, ale členské země mají možnost si to zpřísnit/zkomplikovat jak je libo.
To udělat na silnici, tak má kamionová doprava problém. 😀 Ono už to, že dle drážní terminologie, by dávno kamion neměl přechodnost na 90% silnic.
A protože tam neměl přechodnost, tak nový most v Ústí nad Orlicí nepostavili. Až se ten starý cihelný sesype, tak má železnice útrum, ale hlavní bylo podříznout silniční dopravu.
https://www.ustinadorlici.cz/cs/udalosti/1068-se-100-tunovym-jerabem-se-utrhla-krajnice?prehled=0
Co se divíte, však je to určitě cesta pro kořárové dirigence z časů Marie Terezie. Jediná novinka je asfaltový kryt vozovky, protože nemáme tolik cestářů co by roztloukali kamení.
To jsou všecky dvojky a nižší, nemálo jedniček taky.
Vtip je v tom, že zcela bez silniční techniky se ta železnice vylepšit nedá. Ale někteří by tam tu silniční techniku nepustili, bez ohledu na to, co způsobí.
Tak ze kamiony mnohdy naprosto devastuji silnice nizsich trid a v dlouhem obdobi i dokonce betonove dalnice snad nepochybujete….
To je překvapení že se nám něco (silnice) víc opotřebuje pokud ji používáme.
Šílenství by naopak bylo, aby z Liberce do Zhořelece:
– se musela lokomotiva přepřahat, aby nejela po kolejích cizí dráhy
– z toho důvodu musely jet soupravy s lokomotivou
– muselo se tam platit nehorázné mezinárodní jízdné.
A zkuste si to představit u TGV Paříž-Brusel-Amsterodam, že by vlak nemohl dál než do pohraniční přechodové stanice a dál se muselo použít hnací vozidlo příslušné dráhy.
Souvislost? Proč by se muselo přepřahat?
Kocourek je Mimoň
Kdyby jste si pořádně přečetli článek, tak víte že reaguje na toto: „Rozdělení kolejí a kol považuji jako technik za šílenství“
Nick Honza Gajdoš je totožný s nickem Jiří Kocourek?
Ne, a přečtěte si ten článek.
Já si článek přečetl, souvislost vašeho prvního příspěvku s čánkem nevidím.
Vy zde evidentně vysvětlit svůj příspěvek nehodláte, přestože jej většina lidí zřejmě nepochopila.
Holt, všichni jsou blbí, jen vy jste letadlo 😀
To je na absolventy vysoké školy života moc dlouhé, zřejmě. Raději budou urážet za jiný názor.
To máš pravdu, ono stačí pro některé vidět „Jiří Kocourek“ aniž by četli pořádně článek, zamysleli se, nad obsahem Tvé poznámky, okamžitě palec do betonu. Asi už mám taky nakročeno. Nakonec nás obviní, že jsme Axel po lobotomii. Jinak dnes jsem viděl, už sedící ve vlaku do Nezátek, na přijíždějícím rychlíku od Brna v závěsu hlavu Tornáda. Že by ky krámy to fakt dojezdily, místo klasik, než dostanem všech 27 Panterů?
Překlep, ty krámy
Ne. Vy jste jen demagog. Nic víc. Zas tak si nefanděte.
Bohužel nevím na který můj příspěvek reagujete, ze stromu diskuze, to nelze poznat.
Proč? Protože vozidlo má podle p. Vetia být svázané se správcem kolejí. Ten je v každém státě jiný.
Což znamená, že vozidlo z cizího státu je nežádoucí. Vypsal jsem důsledky takového dogmatického postupu.
Tak to je špatná dedukce slov p. Vetia. On říkal, že z technologického pohledu je to úchylonost, z ekonomického to dává smysl. Neříkal z toho žádný závěr.
A druhý odstavec je špatná dedukce z oné špatné první dedukce. Proč by vozidlo z jiného státu bylo nežádoucí, pokud by jeho jízda mohla sypat slušné peníze? Spíš vaše „dedukce“ je ad absurdum nesmysl.
Kristepane, to se tu bude řešig
Doprdele píšu z mobilu, překliknu se atd. Já se jen chtěl zastat Kocourka, s kterým nemám žádné vazby, neznáme se. V článku bylo napsáno: rozdělení kol a kolejí je šílenost(z pohledu technika). Jasně to nebylo takhle jednoduše myšleno. A autor té myšlenky to samozřejmě potvrdil, že to chápe z ekonomických důvodů. A kocourek jen zareagoval, že asi bylo myšleno něco jako: jeden stát, jedna nejen železniční infrakskruktura. Tak promiňte, že jsem se ho zastal. A to s tou hlavou od 460, bylo asi mimo, omluva
Jakpak bude svázané se správcem kolejí to vozidlo?
když bude správce kolejí a provozovatel toho vozidla totožný. Tak jak bylo, a bylo na prd
Jo, u tohohle jsem se taky pobavil. Zvlášť, když se pak neustále ohání Švýcarskem.
Jak se ty koeficienty vozidla dají spravedlivě stanovit?
Máte to obecně popsáno v článku.
A když pak dopravce nedodrží řazení? To asi jedna excelovská tabulka, jak se článek snaží vnutit, nebude a dopravce musí buď reálně předat data o vlaku, nebo to snímá nějaký systém.
Čekal bych, že tohle musí být už vyřešený problém. Když musí ČD nahradit Pendolino klasickou soupravou, copak si nepohlídají, aby zbytečně neplatili vyšší poplatek za naklápěcí vozidlo?
Váha lokomotivy a vagónů versus váha jednotky. Dále je rozdíl jestli ve vagónu jede deset cestujících či osmdesát.
Předpokládám, že hmotnost cestujících se stanovuje nějakým průměrem, nebo se zanedbává.
U vlaků s cestujícími se bere plná obsazenost sedaček (bez stojících), u soupravových jako bez cestujících.
Ach jo. Tak samozřejmě obráceně…
Co obráceně? Předpokládám, že SŽ si taky hlídá, že když dopravce posílí vlak o pár vozů, zaplatí za ně.
To je trapný pokus o trolling? Myslíte, že to nikdo nezjistí? Už jste někdy slyšel o doplatcích a smluvních pokutách?
Mohu vědět o jakých doplatcích a pokutách mluvíte??? Kde jsou popsány? Pokud vím, tak bohužel nic takového již nic neexistuje.
Díky za relevantní odkaz.
Zřejmě jste troll, ale když nerozumíte běžným výrazům, význam je zde.
Smluvní pokuta:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Smluvn%C3%AD_pokuta
Dopatek:
https://www.slovnik-synonym.cz/web.php/slovo/doplatek
PS: Vy jste zároveň nick Martas?