Po kolejích spravedlivě. Švýcarský systém dopravcům účtuje opotřebení každé výhybky

Železniční výhybky, ilustrační foto. Pramen: DT - Výhybkárna a strojírnaŽelezniční výhybky, ilustrační foto. Pramen: DT - Výhybkárna a strojírna

Příklad ukazuje, že "férové" zpoplatnění nutí dopravce používat šetrnější vozidla.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaaa

To je všechno hezký, ale pokud se totéž nezačne řešit i u kamionů a autobusů, nemá to smysl.

vbb

O dálničním mýtě jste ještě neslyšel?

asdf

Právě že jen o dálničním. Na železnici taky není jen „koridorový poplatek“.

Milan

Zatímco dvě třetiny světa neřeší takové prkotiny jako je sjetá výhybka natož jak by měla alespoň ideálně vypadat rovná trať a jede se s tím co je zrovna funkční v relativním kuse a po ruce, ani neřeší nějaký vlivy na křečky či žáby v potoce, díky tomu jak je to v europě přemanažerováno kdy většina manažerů jsou jen na poplatky až z nich někteří mají výrony pěny u huby to vypadá jak to vypadá, rozum a normální potřeby běžného žití jdou před poplatkami stranou, důležitá je roční milionová odměnaa tak jde železnice u nás postupně k šípku. jo je to… Číst vice »

MildaIV

To je sice často pravda, ale rozhodně to nemá nic společného s tímto článkem.

Slávek

O Švýcarsku nepochybuji, že je to tam perfektně promyšlené s cílem opravdu zefektivnit dopravu a ušetřit materiál.

Ovšem, to, v jakém stavu jsou koridory, za naše daně opravené, kdy se o ně SŽDC/SŽ nestará, jak by mělo a při jízdě nejste schopni napsat ani SMS nebo vzkaz na msg, jak to s vámi háže i na rovném úseku, čímž se více než běžně opotřebovávají i vozidla……….to je běh na dlouhou trať! Ale se SŽDC to nikdy nepůjde, dokud tam budou sedět telata jako Macho, Tylichová, Ondráček….

Kamil Novotný

Tak super, pak by SŽ měla zase platit za každou zbytečnou výstrahu, na stůj u klacku, za jízdu odbočkou apod. To by byl srandy kopec teprve.
Ono rozjíždět vlak od zbytečné stůj stojí taky nemalé peníze.

Y.K.

Možná by stačila sleva na ty poplatky. Momentálně má SŽ nulovou finanční motivaci.

kevin

Proč by to zaváděli? Bylo by z toho akorát o něco víc práce a plat by byl pořád stejný. Vždyť je to státní podnik, z cizího krev přeci neteče. Ceníky a všechny další podmínky vedly a stále vedou akorát k rušení vleček atp. Na mnohých regionálních tratích by strašně moc pomohlo i jen posunout zastávku, aby byla železnice atraktivnější a ani to se jim nechce. Odměny za to nejsou, jen práce navíc.

P_V

Když posunete zastávku, musí najednou být osvětlená a bezbariérová včetně přístupové cesty. Z pouhého položení panelů u koleje jsou najednou desítky mega,

lubos Maras

Hlavně je ten poplatek v ČR mnohem nižší. Nebyl pp mnoho let valorizován. I když ceny vstupů pro SŽ vzrostly násobně. To se již projevuje ale hlavně se teprve začne projevovat ve značné podudržovabosti infrastruktury.

PetrP

Bydlím kousek od železnice a všiml jsem si, že vlaky ČD jsou násobně hlučnější než vlaky jiných dopravců… Ty jen prosviští. Vlaky ČD mají místo kulatých kol osmiúhelníky…

Elb

Bývá to právě spíš RJ, kdo jezdí obutý a nemá vlastní soustruh to řešit.

Petr

Může mi někdo jako člověku dráždím provozem nepolíbenému vysvětlit systém plateb za odběr elektřiny?

Petr Šimral

Lokomotiva nevybavená elektroměrem platí paušální platbu, například 25 kWh na 1000 hrtkm u rychlíku.

Lokomotiva vybavená elektroměrem platí skutečnou spotřebu. Elektroměr je on-line a s GPS, tedy provozovatel dráhy ví, ke komu má spotřebu přiřadit.

micat1

Lokomotiva vybavená elektroměrem často platí taky paušál, protože je to pro SŽ násobně výhodnější a necítí tudíž potřebu elektroměr schválit.

MTl

platí paušál a elektroměr nemá protože je to výhodnější pro provozovatele ne sz

micat1

Má elektroměr. A o jeho schválení na síti SŽ se dopravce snaží, protože reálná spotřeba (nákladního) vlaku je třetinová oproti paušálu.

Lukáš Chytil

Tak musí mít samozřejmě elektroměr, který SŽ schválila.

Petr

Děkuji za vysvětlení

Granja

Levnější lokomotiva, nedávno o levnější tramvaji Porsche. Oboje více poškozuje infrastrukturu (z důvody oblíbené mantry „levnější“) daleko více. Alespoň že ti Švýcaři nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci a těm co je koupí to řádně na poplatcích napočítají….

Elb

Taky mají mnohem více oblouků než třeba v Polsku nebo Německu.

Jan Tichavský

Tramvaj 14T rozhodně levná nebyla.

Granja

Nejsme v rozporu, napsal jsem „levnější“.

Jan

Budou se pododbně účtovat i silnice?

Jiří Kocurek

Spotřební daň z paliva nereflektuje ujeté kilometry? Těch 80-90 mld. Kč je málo?

Lukáš F.

Nejde o objem, ale o metodiku výpočtu. Jestli třeba jízdní souprava s větším počtem náprav ničí vozovku méně, než méně náprav s vyšší hmotností na nápravu. Teď to pravděpodobně zohledněno není.

Jiří Kocurek

Pouze u nadrozměrných nákladů.

Fsp

U mýtného samozřejmě už dávno

náhodný kolemčtenář

Nevím, jak teď, ale cca před 10 lety mi vyprávěl jeden autobusák, že za ten dvounápravový přívěs se platí dvojnásobné mýto než za stejně těžký jednonápravový, přestože dvounápravový tu dálnici ničí méně.

Mimochodem, problém je, že na spoustě silnic se mýto neplatí vůbec a jsou to často právě ty, které na vysokou zátěž nejsou stavěné.

Bohumil Pokorný

Spotřební daň z paliva není určena k financování oprav a údržby silnic.

Juraj

Spotřební daň z paliva není určena pro údržbu silnic úplně stejně, jako spotřební daň z cigaret není odváděna do zdravotnictví.
Jsou to prostě jen různé příjmy státního rozpočtu a ač si řidiči často myslí, jak si za infrastrukturu platí, ve skutečnosti se nezohledňuje ani opotřebení, ani externality.

Fsp

No vida, stačilo by to napočítat na zubačku a problém by se nejspíš vyřešil sám!

Blzx

Chcete aby SŽ řešilo stav a financování drážní infrastruktury? Haha. Obtěžujte je, až nějaká společnost vymyslí třeba rezervované místo na lavičkách na nádraží a každý bude mít 15 minut zdarma, pokud si stáhne speciální mobilní aplikaci. Pokud to i strčí kompletně vyřešené SŽ pod nos, tak to se slávou vznikne a pan řídící se u toho i rád vyfotí

Jiří Kocurek

Narážíte na ty automaty na filtrovanou vodu z vodovodu za 12 kč litr?

Blzx

Jak jste to poznal?

JirkaM

Ta voda jde pokud vím normálně koupit platební kartou. A žádná aplikace k tomu není potřeba. Nevidím důvod proč by měla být zdarma.

IGCT

V překladu nádražáčtiny SŽ říká „Nechce se nám“.
Přitom je to tak jednoduchá věc. Hlavně, že u SŽ roste počet nesmyslných aplikací, které ani nemají hodnotu a stojí nemalé finanční prostředky.

Petr Šimral

Spíše to přeložte jako „nesmí se to“. Švýcaři nejsou v EU.
Na té přednášce jsem byl.

mgr.pavel

Kde které nařízení EU toto prosím zakazuje?

V článku je uváděno, že podobně uvažovali v Anglii a Švédsku – minimálně Švédsko je v EU. To o tom uvažovali i přes možný rozpor s takovým nařízením?

Leinad

I kdyby, je to problém? Švédsko je člen, nikoli gubernie Eunie. Pokud by měli dobrý důvod, mohli by skrz své politiky požadovat změnu. (Stejně tak Spržel)

mgr.pavel

No já se právě ptám, které nařízení to je – pokud vůbec existuje. Já nijak nerozporuji možnost takových nařízení změnit. Naopak, nejprve je třeba pojmenovat problém („nařízení XY zakazuje toto užitečné“), a pak můžeme iniciovat změnu takového předpisu.

Já EU za despotu vážně neberu 🙂 Na rozdíl od spousty českých občanů a bohužel i politiků..

Honza Gajdoš

Ono se to sem tam hodí leckomu do krámu, házet všechny naše vlastní paskvily na EU

Bespi

Jo jo, kdyz dojdou „argumenty“, tak se najde neexistujici narizeni od EU nebo nejakeho uradu. A ze 2 metry dal to jde/funguje se zvesela ignoruje a upozornujici je bran za nebezpecneho rebela. Takto to na draze funguje stale.

Juraj

V EU platí princip subsidiarity, tzn. na velkou většinu věcí jsou stanoveny minimální standardy, ale členské země mají možnost si to zpřísnit/zkomplikovat jak je libo.

Petr

To udělat na silnici, tak má kamionová doprava problém. 😀 Ono už to, že dle drážní terminologie, by dávno kamion neměl přechodnost na 90% silnic.

Jiří Kocurek

A protože tam neměl přechodnost, tak nový most v Ústí nad Orlicí nepostavili. Až se ten starý cihelný sesype, tak má železnice útrum, ale hlavní bylo podříznout silniční dopravu.

https://www.ustinadorlici.cz/cs/udalosti/1068-se-100-tunovym-jerabem-se-utrhla-krajnice?prehled=0

Petr

Co se divíte, však je to určitě cesta pro kořárové dirigence z časů Marie Terezie. Jediná novinka je asfaltový kryt vozovky, protože nemáme tolik cestářů co by roztloukali kamení.

Jiří Kocurek

To jsou všecky dvojky a nižší, nemálo jedniček taky.

Vtip je v tom, že zcela bez silniční techniky se ta železnice vylepšit nedá. Ale někteří by tam tu silniční techniku nepustili, bez ohledu na to, co způsobí.

gwann

Tak ze kamiony mnohdy naprosto devastuji silnice nizsich trid a v dlouhem obdobi i dokonce betonove dalnice snad nepochybujete….

Stráťa

To je překvapení že se nám něco (silnice) víc opotřebuje pokud ji používáme.

Jiří Kocurek

Šílenství by naopak bylo, aby z Liberce do Zhořelece:
– se musela lokomotiva přepřahat, aby nejela po kolejích cizí dráhy
– z toho důvodu musely jet soupravy s lokomotivou
– muselo se tam platit nehorázné mezinárodní jízdné.

A zkuste si to představit u TGV Paříž-Brusel-Amsterodam, že by vlak nemohl dál než do pohraniční přechodové stanice a dál se muselo použít hnací vozidlo příslušné dráhy.

M19

Souvislost? Proč by se muselo přepřahat?

Milana

Kocourek je Mimoň

Honza Gajdoš

Kdyby jste si pořádně přečetli článek, tak víte že reaguje na toto: „Rozdělení kolejí a kol považuji jako technik za šílenství“

M19

Nick Honza Gajdoš je totožný s nickem Jiří Kocourek?

Jiří Kocurek

Ne, a přečtěte si ten článek.

mgr.pavel

Já si článek přečetl, souvislost vašeho prvního příspěvku s čánkem nevidím.

Vy zde evidentně vysvětlit svůj příspěvek nehodláte, přestože jej většina lidí zřejmě nepochopila.

Holt, všichni jsou blbí, jen vy jste letadlo 😀

Jiří Kocurek

To je na absolventy vysoké školy života moc dlouhé, zřejmě. Raději budou urážet za jiný názor.

Honza Gajdoš

To máš pravdu, ono stačí pro některé vidět „Jiří Kocourek“ aniž by četli pořádně článek, zamysleli se, nad obsahem Tvé poznámky, okamžitě palec do betonu. Asi už mám taky nakročeno. Nakonec nás obviní, že jsme Axel po lobotomii. Jinak dnes jsem viděl, už sedící ve vlaku do Nezátek, na přijíždějícím rychlíku od Brna v závěsu hlavu Tornáda. Že by ky krámy to fakt dojezdily, místo klasik, než dostanem všech 27 Panterů?

Honza Gajdoš

Překlep, ty krámy

M19

Ne. Vy jste jen demagog. Nic víc. Zas tak si nefanděte.

Honza Gajdoš

Bohužel nevím na který můj příspěvek reagujete, ze stromu diskuze, to nelze poznat.

Jiří Kocurek

Proč? Protože vozidlo má podle p. Vetia být svázané se správcem kolejí. Ten je v každém státě jiný.

Což znamená, že vozidlo z cizího státu je nežádoucí. Vypsal jsem důsledky takového dogmatického postupu.

mgr.pavel

Tak to je špatná dedukce slov p. Vetia. On říkal, že z technologického pohledu je to úchylonost, z ekonomického to dává smysl. Neříkal z toho žádný závěr.

A druhý odstavec je špatná dedukce z oné špatné první dedukce. Proč by vozidlo z jiného státu bylo nežádoucí, pokud by jeho jízda mohla sypat slušné peníze? Spíš vaše „dedukce“ je ad absurdum nesmysl.

Honza Gajdoš

Kristepane, to se tu bude řešig

Honza Gajdoš

Doprdele píšu z mobilu, překliknu se atd. Já se jen chtěl zastat Kocourka, s kterým nemám žádné vazby, neznáme se. V článku bylo napsáno: rozdělení kol a kolejí je šílenost(z pohledu technika). Jasně to nebylo takhle jednoduše myšleno. A autor té myšlenky to samozřejmě potvrdil, že to chápe z ekonomických důvodů. A kocourek jen zareagoval, že asi bylo myšleno něco jako: jeden stát, jedna nejen železniční infrakskruktura. Tak promiňte, že jsem se ho zastal. A to s tou hlavou od 460, bylo asi mimo, omluva

M19

Jakpak bude svázané se správcem kolejí to vozidlo?

Honza Gajdoš

když bude správce kolejí a provozovatel toho vozidla totožný. Tak jak bylo, a bylo na prd

O.K.

Jo, u tohohle jsem se taky pobavil. Zvlášť, když se pak neustále ohání Švýcarskem.

P_V

Jak se ty koeficienty vozidla dají spravedlivě stanovit?

M19

Máte to obecně popsáno v článku.

Martas

A když pak dopravce nedodrží řazení? To asi jedna excelovská tabulka, jak se článek snaží vnutit, nebude a dopravce musí buď reálně předat data o vlaku, nebo to snímá nějaký systém.

Lukáš F.

Čekal bych, že tohle musí být už vyřešený problém. Když musí ČD nahradit Pendolino klasickou soupravou, copak si nepohlídají, aby zbytečně neplatili vyšší poplatek za naklápěcí vozidlo?

noerf

Váha lokomotivy a vagónů versus váha jednotky. Dále je rozdíl jestli ve vagónu jede deset cestujících či osmdesát.

Lukáš F.

Předpokládám, že hmotnost cestujících se stanovuje nějakým průměrem, nebo se zanedbává.

Lukáš Chytil

U vlaků s cestujícími se bere plná obsazenost sedaček (bez stojících), u soupravových jako bez cestujících.

Martas

Ach jo. Tak samozřejmě obráceně…

Lukáš F.

Co obráceně? Předpokládám, že SŽ si taky hlídá, že když dopravce posílí vlak o pár vozů, zaplatí za ně.

M19

To je trapný pokus o trolling? Myslíte, že to nikdo nezjistí? Už jste někdy slyšel o doplatcích a smluvních pokutách?

Petr 750

Mohu vědět o jakých doplatcích a pokutách mluvíte??? Kde jsou popsány? Pokud vím, tak bohužel nic takového již nic neexistuje.
Díky za relevantní odkaz.

M19

Zřejmě jste troll, ale když nerozumíte běžným výrazům, význam je zde.
Smluvní pokuta:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Smluvn%C3%AD_pokuta
Dopatek:
https://www.slovnik-synonym.cz/web.php/slovo/doplatek

PS: Vy jste zároveň nick Martas?