Po hlavním nádraží se v Plzni dočká rekonstrukce i Jižní Předměstí. SŽ vypsala tendr

Stanice Plzeň-Jižní Předměstí. Pramen: Správa železnicStanice Plzeň-Jižní Předměstí. Pramen: Správa železnic

Bývalá příjezdová budova na nádraží Plzeň-Jižní Předměstí, která bude nyní předmětem rekonstrukce, byla otevřena pro veřejnost v roce 1921.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Žajdlík

Nechápu, proč tam zastavují rychlíky a IC vlaky směr Cheb po 800 metrovém odjezdu z hlavního plzeňského nádraží….????

Martin Votava

Já spíš nechápu, proč tam nezastavují EC na Domažlice, když tam zastavuje všechno ostatní. Má to stejný význam, jako Praha-Smíchov nebo Libeň, kde také staví všechno.

Jaaa

Navrhuju celý ten koridor nad kolejema zastavět, doufám že už tam je taky joint venture s právem stavby.

ene bene

Neznám jiné tak výstavné novorenesanční nádraží, vlastně asi neznám vůbec žádné další novorenesanční nádraží, nanejvýš jsou někde nějaké renesanční prvky. Renesance je krásný sloh, moc se mi Plzeň jižní líbí, tak budu rád když bude dělat parádu i nadále.

Caracas

Novorenesance není u nádražních budov nic vyjímečného, ale tato budova je asi nejzdobnější. Jen tak namátkou: Praha hlavní, Brno hlavní, Č. Budějovice, Veselí nad Lužnicí, Benešov, Uherský Brod…

ene bene

Možná máte pravdu, ale já ten transverzálkový sloh (třeba Veselí n.L.) jako renesanci nevnímám. To je pro mne jedna z variant rakouského železničního stylu, jedna z těch nejlepších, líbí se mi, ale k neorenesanční klasice jako je Plzeň jižní to má hóódně daleko. Uherský Brod vnímám jako národní sloh a České Budějovice jsou taková historizující míchanina (jistě, jsou tam renesanční prvky). Takže stále žádnou druhou čistě novorenesanční nádražní budovu nevidím.

ene bene

Jo, a Praha hlavní, to je dost čistokrevná secese, budiž pro pořádek řečeno.

investičák

A tady je k dispozici i obsahově prakticky shodný text, ale doplněný docela rozsáhlou fotogalerií:
https://plzenska.drbna.cz/zpravy/doprava/14724-foto-historicka-nadrazni-budova-z-roku-1921-projde-rekonstrukci-za-85-milionu-korun.html

Martin Liška

„Pro zajištění bezbariérového přístupu se vybuduje výtah, který propojí odbavovací halu s nástupišti“ – výtahy na nástupiště jsou k dispozici už teď, pravda, striktně vzato nevede ani jeden z nich do odbavovací haly – z koleje 1 a 4 vedou výtahy externí na úroveň ulice, z koleje 3 vede výtah do vstupního meziprostoru mezi dvojitými dveřmi, z koleje 2 se pravda musí nejprve projet budovou na kolej 3 a odtud užít ten samý výtah. V čem má tedy spočívat přínos rekonstrukce?

Pavouk

Tomuto krásnému nádraží držím palce.
Když jsem asi před osmi lety přesedlal k plzeňské transfúzce a jel poprvé trolejbusem No.16 okolo, zalapal jsem po dechu, čučel vyjeveně z okna a blekotal si pro sebe… ty vole, ty vole, to je nádhera…

Vlastimil Kocurek

Když se člověk podívá na rozsah budovy, jak může rekonstrukce stát 85 mil ???? Kdo takové ceny pro media vymýšlí, a jaký má smysl to podhodnocování investic ?? Není to poprvé, třeba nádraží v Českých Budějovicích se poprvé uvádělo v mediích za 200 mil. Kč, ale jak víme, částka nakonec přesáhla miliardu korun. Nechápu to. To stejné projekt hlavní nádraží, údajně dánský nápad by stál 2.miliardy, tak to je skutečně nesmysl, stál by desetinásobek- Tak znovu se ptám, k čemu jsou tyto hrátky dobré. Není to v žádném případě ale výtka k mediím, protože ta skutečně takové čísla dostávají, tak… Číst vice »

bkv

A jako cenu za opravu střechy a fasády, výměnu oken a dveří + jeden výtah si tedy představujete?

Vlastimil Kocurek

Podhodnocování staveb v přípravě a zařazování do plánu, nesouvisí s počtem oken a pisoárů. Ten smyls toho je jiný, na kalkulačce nevypočítáte.
Já ten důvod znám, ale nechci tady o něm psát.

libor

kdyby to vzalo pod sebe ŘSD a jejich ceníky, mohlo to být nakonec za 50mil. :D, takhle to bude 200mil.

Jiří Kocurek

Tak zas a znova: Ty ceníky jsou stejné pro všecky.

Caracas

Ta budova není v úplně špatném technickém stavu. Například budova plzeňského hlavního nádraží na tom byla stavebně nesrovnatelně hůře.

suri

Význam Jižního předměstí ještě podstatně stoupne se soutěží na linku RE-Ex36, která zde bude se svými 8 páry spojů systémově zastavovat. Pro velkou část Plzně má Jižní předměstí dostupnější polohu než hl. n., po rekonstrukci získá Plzeň další důstojnou vstupní bránu a z pohledu cestujícího vlakem nebude v Plzni téměř co vytknout.

Vlastimil Kocurek

Ex ano, ale EC a IC stát ta nebude.

Bespi

IC tam k velké oblibě zastavuje už roky. proč by se to mělo měnit?

Vlastimil Kocurek

Protože so spotřebuje více energie a protahuje celkový čas na konečnou stanici. V Plzni máte MHD. Je to stejný problém, jako když IC a možná i EC stojí 3x v Ostravě, ale tam je to odůvodněné tím, že navazující vlaky jedou z více nádraží. Obecně vzato vlaky IC a EC by neměly nahrazovat MHD nebo osobní vlaky.

suri

Ex36, resp. RE-Ex36 neoznačuje kategorii vlaku, ale celou linku, takže je irelevantní, pod jakou hlavičkou tam nakonec vlaky budou jezdit, jestli IC, EC , Ex nebo jejich mix, pořád to bude linka Ex36, která na Jižním předměstí bude systémově zastavovat. Právě pro směr Domažlice mělo Jižní předměstí vždy velký výstup/nástup, když k tomu navíc přibude Ex36 zařazená do IDPK obrat tam ještě skokově naroste

Caracas

Máte pravdu, Plzeň na tom je po této stránce hodně dobře. O jednom citelném nedostatku bych věděl. Není do nedostatek drah, ale nedostatek MHD. Chybí přímé spojení hlavního vlakového nádraží s Fakultní nemocnicí Lochotín. Přitom by stačilo protáhnout autobusovou linku 33 z konečné Goethova o cca 900 metrů k hlaváku. No snad někdy…

Tom Matto

Ze ma Jizni dostupnejsi polohu pro velkou cast Plzne bych si dovolil pochybovat. Otazka je samozrejme co si predstavujeme pod pojmem velka cast Plzne…

Caracas

Jižní je dostupnější pro Bory, část širšího centra, bývalý hlavní areál Škodovky a pro velikou průmyslovou a obchodní zónu Borská pole. A to dohromady. velká část Plzně bezpochyby je.

Tomáš Záruba

Tak jeste tam nejak inteligentne vyresit ten prestup na MHD…

Dachs

Budova je dnes i sídlem kulturního centra Moving Station. Ti nadšenci zde odvádějí velmi dobrou produkční práci, je to mj. i jedna z festivalových scén MFD. Snad se chystané opravy dotknou jeho provozu „jen v míře nezbytně nutné“, přerušení kontinuity by byla pro Plzeň škoda.

Klas

To si pletete s protilehlou budovou

Kubrt

Aha, to mě nenapadlo, že tahle budova je z roku 1921. Vypadá tak o 40 let starší 🙂

Klas

Pamatuji si, před rokem 1989 byla tato budova rekonstruovana a svou obnovenou fasádou byla mezi ostatní zchátralou šedi okolní zástavby jak pěst na oko….

Caracas

Jste si jistý, že to bylo v 80. letech? Nebylo to těsně po revoluci?

Daniel Jahn

Rekonstrukce proběhla 1986-1989. Dodnes je ve vestibulu pamětní deska která na toto upozorňuje

Caracas

Děkuji

Bob

Já si tedy matně vybavuji, že ta „stará“ budova sloužila ještě někdy počátkem 90. let.

Happy

Historismus a konkrétně nejčastěji pseudorenesance tu existovala současně se secesí až někdy do období velké hospodářské krize. Tato architektura byla brána hodně na milost, protože je inspirována realizacemi tzv. obnovené české renesance významného architekta A.Wiehla, který byl jejím průkopníkem. A proč na milost? No protože odkazovala na českou renesanci v době nově vznikajícího Československa a národního uvědomění.

investičák

A nebýt toho nepříliš ladícího „přístavku“, vypadala by ta budova jako nějaký renesanční palác někde v Itálii = paráda.