Po dvaceti letech zastaví vlaky v Holubicích, kraj chce lidem ulevit od cest v kolonách na D1
Od léta dojde k zavedení nové autobusové linky a možnosti nástupu všemi dveřmi.
Jihomoravský kraj po dohodě se Správou železnic od prosincové změny jízdního řádu prodlouží vlaky linky S2 až do Holubic. Tam již zhruba dvacet let žádné vlaky nezastavují. Prodloužení má přilákat do vlaku lidi, kteří dosud jezdí do Brna po D1. Kvůli modernizaci dálnice kolem Brna se ale její průjezdnost v poslední době prudce zhoršila.
V Holubicích nezastavují žádné vlaky kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejky. Podle organizátora veřejné dopravy Kordis JMK neumožňovaly obsluhu této stanice i starší soupravy, které tak musely končit v Křenovicích. S nasazením jednotek Moravia je už v Holubicích možné uskutečnit rychlý obrat. „Za necelý rok provozu nových krajských jednotek na lince S2 jsme si ověřili, že došlo i ke zlepšení stability jízdního řádu a že prodloužení je z provozního pohledu možné,“ uvedl Kordis JMK v tiskové zprávě.
„Jsem rád, že nám Správa železnic vyšla vstříc a umožní prodloužení osobních vlaků linky S2 až do Holubic. Zároveň se jedná o další z pozitivních přínosů nasazení moderních jednotek Moravia, které Jihomoravský kraj pořídil. Bez těchto jednotek by prodloužení nebylo možné. Věřím, že tato možnost spojení bude cestujícími hojně využívána,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Jiří Crha.
Na trati v budoucnu vznikne úplně nová zastávka
Podle ředitele oblastního ředitelství Správy železnic v Brně Libora Tkáče dojde ve stanici Holubice k úpravám infrastruktury. Půjde o přípravu nástupišť a přístupových cest pro cestující, úpravy systémů osvětlení, adaptaci čekárny a zřízení akustického informačního systému. „Vnímáme potřebu kraje v oblasti dočasného obnovení zajíždění vlakových jednotek z důvodů zvýšení kvality hromadné dopravy pro občany Holubic a rádi poskytneme v této věci součinnost. Trvalé komfortní řešení pro občany Holubic spočívá ve výstavbě nové, bezbariérové železniční zastávky v bezprostřední blízkosti obce v rámci modernizace a zdvojkolejnění trati Brno – Přerov,“ dodal Tkáč.
Vlak z Holubic na hlavní nádraží v Brně dojede za 35 minut. Vlaky budou do Holubic prodlouženy v ranní špičce pracovních dní a následně v odpolední špičce až do večerních hodin. Tedy zejména v dobách, kdy jsou kolony na dálnici největší.
Nástup všemi dveřmi autobusu a zavedení nové linky
Prodloužení vlaků do Holubic bude součástí větších změn, které Jihomoravský kraj připravuje. Už od 1. 7. 2024 dojde ke změně na linkách 701 a 702, kde bude v pracovní dny mezi 5. až 20. hodinou umožněn nástup všemi dveřmi a cestující si budou moci koupit jízdní doklad jednoduše z validátoru. Stejný režim běží nyní ve zkušebním provozu na lince 304 z Brna do Kuřimi.
S novou možností odbavení přes validátory na lince 702 dojde k 1. 7. 2024 i ke změně jízdního řádu této linky. Linka již přestane mít cestujícími kritizovaný závlek vybraných spojů do průmyslové zóny Holubice. Spojení z Pozořic do průmyslové zóny Holubice zajistí nová linka 720, která zároveň zajistí spojení samotných Holubic s průmyslovou zónou s ukončením v blízkosti nádraží Holubice. Od 15. prosince navíc zajistí přípoje od vlaků a k vlakům.
Změny reagují jednak na měnící se potřeby zajištění veřejné dopravy v souvislosti s novou průmyslovou zónou a novou obytnou zástavbou. „Díky nové vlakové zastávce se usnadní cestování našich občanů do Brna a věřím, že i lidí z okolních obcí, kteří také jistě využijí této možnosti. Jsme rádi, že se to povedlo, protože v posledních letech byla doprava do Brna a zpět ve špičce jen pro silné nátury. Autobusy jezdí ve stejných intervalech jako před patnácti lety, kdy v Holubicích bydlelo o tisíc lidí méně. Připravuje se rozšíření dálnice D1 o jeden jízdní pruh, má se opravovat velký kruhový objezd před Slatinou, což místní dopravu ještě zhorší. Před dvěma lety byla také zrušena jediná přímá autobusová linka do našeho okresního města Vyškova. Věřím, že přesun dojíždějících ze silnic na koleje tuhle napjatou dopravní situaci vyřeší,“ řekl Jiří Horňák, starosta obce Holubice.
Alternativou k D1 se od prosince stane i železniční trať ve směru z Brna do Zastávky u Brna, kde aktuálně probíhá rozsáhlá modernizace.