Po deseti měsících opět zdražení. MD oznámilo, o kolik se zvýší cena dálničních známek
Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR
Cena se podle nového mechanismu mění dle inflace a rozsahu dálniční sítě.
Dobře to Kubka dělá, už jen rok 😉
Hmm, 100 € za dálniční známku – to je teda celkem pěknej maras, pane Karas…
V porovnání s Rakouskem či Švýcarskem je to o víc jak o polovinu dražší (v OE / CH stojí známka ca. 48-49 €). A je to v obou zemích nesrovnateně lepší kvalita silnic a dálnic!
Jsem přesvědčen, že by se poplatek za dálnice měl zrušit, protože je v celospolečenském zájmu, aby byla využívaná ta nejefektivnější trasa, což jsou často právě dálnice. Dálniční poplatky však motivují řidiče k využívání méně vhodných cest, což může vést k vyšší spotřebě paliva, větší zátěži pro životní prostředí, většímu zatížení měst tranzitní dopravou a spoustě dalších negativních vlivů včetně nižší bezpečnosti provozu. Platit by se tedy mělo za užívání silniční sítě jako celku, nikoliv jen za dálnice. Nejlepší model financování má tedy dle mého v současnosti Německo, kde by to jen chtělo ještě vyřešit výběr od zahraničních motoristů.
Ja teda nevim, me teda rozhodne tech usetrenych 2500 nemotivuje k tomu, abych jako blbec hledal mene vhodne cesty. V rocnich nakladech na auto je tohle naprosto zanedbatelna castka.
Protože asi cestujete hodně, nebo alespoň pravidelně, např. do práce, za rodinou apod. Kdybyste však dálnici využíval nepravidelně, na výlety atd., tak byste řešil spíše krátkodobější známky, nebo byste se na to nakonec úplně vykašlal a jel radši „okolo“.
Ono to vypadá jako bagatelní část provozu, ale patrně se to nasčítá. Důkazem budiž, že dálniční obchvaty měst dostávaly často výjimku z poplatku, aby lidé nejezdili přes město. Kdyby to nemělo smysl, tak by se takové výjimky nedávaly…
No, a právě proto existují krátkodobé celosíťové známky – denní za 200 Kč a desetidenní za 270 Kč.
Však jsem je také zmínil…
Ovšem lidé jsou různí, někdo rád plánuje, někdo je spíše impulzivní. Takže úvaha „zakoupit si jednodenní známku nebo to vzít někudy jinudy“ nikdy neuhraje čisté skóre.
Naopak, co jsem nezmínil, je místní provoz, třeba v rámci okresů. Takové to klasické: „Já to objíždím po staré, na co kupovat známku“. Nezapomínejme, že naše dálnice mají velmi často souběžnou (původní = „starou“) komunikaci.
Tak rozhodně záleží na tom, kolikrát za rok to případně řešíte. Pokud třeba 10x, tak to smysl nejspíš nemá. Ale ušetřit 2500,-Kč za jedinou cestu, navíc třeba jen 100 km, to už určitě smysl má.
Proto jsou známky i na kratší dobu.
Doufám, že za tu cenu budou v zimě pořádně pluhovat dálnici. Ne že zas bude ležet 20cm sněhu a pluhař odpočívá na odpočívadle.
Je teda pravda, že jsem stejnou sněhovou bouři přijížděl po D5 do Německa a nějak hned za značkou asi celou dobu sněžilo min nebo co…
V Německu a obecně na západě (a už i na východě) se silnice ošetřuje předem. U nás se zjevně do poslední chvíle doufá, že sněžení nebo ledovka nepřijde, pak že roztaje a když se v 7 ráno ukáže, že tentokrát bohužel ne, tak teprve pak přijde výjezd. A následné výmluvy, že silničáři nemohou být všude a ať si to jdeme zkusit.
Tak nyní již asi 6x dražší kilometr dálnice než ve Švýcarsku. Dálnic mají 3X tolik minimálně a stojí na rok 40 franků, cca 1100Kč. A o kvalitě se bavit nemusíme, jen se tam jezdí 120.
…no a kdyz popojedete kousek dal do Francie, tak tam zase vysolite 100eur jen za jedno otoceni na trase odpovidajici cca nasi Plzen-Ostrava.
Jel jsem nedávno, sunulo se to sotva kilem, v úseku Basilej – Martigny. Takže za mě kvalita stejná 🙂
A švýcarské ceny benzínu, aktuálně 1,77 CHF (50 Kč litr), chcete taky? A místní silniční daně (min. 200 CHF za rok/auto) taky? Ona ta „levná“ dálniční známka není jen tak.
Průměrná mzda ve Švýcarsku je cca 6500 CHF.
A co jako? Zpochybňuje tu údajnou „levnost“ těch dálnic ve Švajcu. S platama to nemá nic společnýho.
To je asi 165000 na naše (u nás je průměrná 44000). To by mi opravdu bylo jedno, jestli platím 200CHF za rok za auto navíc a drahý benzín. I při těch vyšších nákladech jim zbyde furt asi tak třikrát tolik peněz (a to do toho počítám i jejich předražené nájmy), než našim lidem, co mají průměrnou mzdu. Proto se mu to asi zdálo levné…
To myslíte vážně? Naopak to má s kupní silou společného hodně a pak to pro naše ceny vychází ještě daleko hůř.
Jste zapoměl na Svýcarský plat. V Ženevě je minimální plat 120 tisíc v prepočtu na koruny !
To sice ano, ale taly tam mají obrovské nájmy. Není to tak, že by měli 120k a za byt jste dal 20k a zbytek si můžete užívat.
Takže Vám chybí platba – mýto (poplatek za ujeté kilometry). Tím by se narovnalo opotřebení sil silnic.
Ve Švýcarsku mají taky jen roční známky, chcete taky?
Ano za 1100 korun ji chci taky a nějaká měsíční mne nezajímá.
Opět podpora bohatých (majitelé elektroaut) na úkor chudých (majitelé všemožných spalovacích šunek). Nejsem socialista, ale tohle mi fakt fér nepřijde.
Což je divné, když mám „mega“ na auto, tak snad už mám těch „pár šupů“ na dálnice. A podnikatelé si to dají stejně do nákladů. Ale tak co naděláte…
Tím, že si to podnikatel dá do nákladů, neznamená, že ho to nebolí. Pořád ty peníze musí vydat jako kdokoliv jiný. Kdy už ty blbosti s nákladama lidí přestanou říkat …
Ono taky není, na to nemusíte být socialista.
10 měsíčním intervalem vláda doběhla ty vyčůránky jako jsem já, co si koupili známky letos na konci února za starou cenu…
Tu taktiku jeli všichni, oni to zas takticky promítnuli do termínu další změny. Já žiju s pocitem hrdého donátora, protože jsem platil 2x (za staré a za nové auto, neboť převoditelné to při prodeji a koupi není).
Buďme ale v klidu, jistě i tohle bohové všem vrátí, když to slibovali na billboardech pro krajské volby a zejména těm, kteří je volí.
Mám to štěstí, že nová D4 se mi hodí velice, na mechanismus výpočtu změny nemám důvod se dívat nakvašeně.
Zvedám ovšem taky obočí, že těžší EV nic. Taková forma dotace, že? Ale proč?
BMW X5/X6 nebo MB GLS jsou těžší než většina EV … a i kdyby tak to bude pár kg rozdíl na cm² pneu, daleko více ničí dálnice přetížené kamiony
Inflaci chápu, ale rozsah sítě? Do Karlových Varů/Českých Budějovic jsem jel jednou za 8 let (a DZ bych si nekoupil). Dostavba těchto směrů má (pro mne) nulovou motivaci pro koupi DZ.
Zrovna tyto trasy jsou docela ve výstavbě D3/D4 a D6. D3 střední Čechy bude bohužel až 2032, jinak na D6 se staví dost úseků a alternativně k D3 lze využít I/20 a D4, kterou budou za dvě měsíce otevírat.
Stejně může argumentovat člověk, co v Praze platí celoroční kupón na MHD a jezdí čtyři zastávky tramvají.
Podle této logiky by měl např. pražský kupón stát víc než 10násobek ceny libereckého. To by se vám asi nelíbilo, že?
Stačilo by, kdyby Pražský stál stejně jako Liberecký či Brněnský, ale to by se také nelíbilo.
A naprosto správně. Ten člověk nepotřebuje novou linku někde na druhé straně města, on z rozšíření nic nemá.
Dálniční známka se musí zdražovat o více než inflaci (protože od 2012 se nezdražovalo), protože kumulativní inflace byla 50%. Ale argumentovat rozšiřováním? Debilita.
Čím více kilometrů dálnic, tím více peněz je nutných na údržbu a provoz. Ony ty původní souběžné trasy silnic I. třídy nikdo nerozorá, jen se z nich stanou silnice II. tříd a i ty se musí udržovat.
no a? tak tam nejezděte a známku si nekupujte. já tam taky autem nejezdím a známku si stejně koupím, protože tam, kde jezdím, se mně vyplatí a kdybych chtěl někdy náhodou jet do českých budějovic autem, tak…tam asi stejně pojedu přes třebíč, protože dálniční síť v čechách je navržená úplně debilně jen jako paprsky z prahy
Ano, někdo by měl minimálně prověřit nějaký středočeský okruh, nebo tak něco. A nebo aspoň směrově oddělený čtyřpruh na I/20 a I/23 (Vary – Plzeň – Budějovice – Brno) nebo tak něco
Málo platíte na daních, abychom stavěli dálnice skrz pouště.
Nechápu, proč jako jediní v Evropě (minimálně v té střední) máme úlevy pro EV. A to jsem majitel EV.
Vzhledem k váze automobilů by elektromobili naopak měli platit více vzhledem k většímu zatížení vozovky. Ale dotace a zvýhodnění mají u politiků přednost před fyzikou.
Chápu nějaký pobídky ve městech, ale výhody ježdění EV na dálnici mi unikají.
Na druhou stranu tady nikdy nebyla tak velká podpora elektromobility, jako v západní Evropě, takže aspoň něco tady mohlo ty lidi motivovat (čímž neříkám, že to bylo správné)
Spíš pro PHEV je to blbost, většina na trhu má dojezd do 60 km a pak to jede jako klasický hybrid. A ten taky žádné zvýhodnění nemá.
Budte rad, ze je to omezeni jen na cenu znamky, ze to neni jak IG-L, kde se spalovakem pojedete 100 a s elektroautem muzete normalne 130.
Toto mírné zdražčení docela i schvaluju.
Klidně bych dal víc. Kdo má na auto a na to s ním jezdit a to tak daleko, že využije dálnici, tak pro toho by nemělo činit 200 za měsíc žádný problém. Chceme preferovat IAD, ale roční jízdenka stojí 3650 ,- Já vím, těch 2300,- je bez benzínu a dalších výdajů, které mnohonásobně přebíjí cenu té jízdenky na MHD, ale psychologicky bych viděl obě částky min. stejné.
Aspoň vím, že roční dálniční známku opět nekoupím a zas něco ušetřím. Do letošního roku(zdražení) jsem jí kupoval pravidelně.
Přitom když poprvé stála těch 1500 Kč (což bylo v roce 2010), byla reálně dražší než teď za 2300 Kč. Je to podobné jako s cenou paliv, ta jsou také reálně mnohem levnější než třeba v tom roce 2010, kdy se například benzin pohyboval mezi 30 a 33 Kč/l.
Proto se všichni vozí v autech a jsou všude zácpy 😉
Nevím kde. Včera byla neděle večer po krásném víkendu a cestou do PHA jsem nestál nikde ani minutku. Ani na D11, ani pak v městě.
To je možné, já se nehádám. Ale třeba já jsem jel ve středu od nádraží Libeň (blbec jsem si zvolil autobus 177 abych nemusel přestupovat) do Kobylis a dojel jsem tam za 52 minut 😀 . Podle JŘ to má trvat 17min. A to ani nebyla úplně špička, bylo to v cca 13:30
Sice nelze nesouhlasit, ale je to taková ta ódéesácká matematika, kdy izolovaně vypíchneme nějaký údaj a na něm ukážeme, jak nám je SPOLU dobře😉 Pokud se od té doby zásadně proměnily ceny jiných nezbytných komodit ve vztahu k průměrné kupní síle, což se stalo (bydlení, energie, potraviny…), nemusí to ve výsledku vůbec znamenat, že je dnes dálniční známka dostupnější. A nakonec ani to, že je méně dostupná. Pro takový závěr jsou potřeba jiná data.
Samozřejmě není nikdy možno toto posoudit v plné šíři. Trochu objektivnější jsou různé spotřební koše, ale vždycky nutně dojde ke zjednodušení. Ten politický podtext je zde zcela zbytečný, navíc po dobu existence známek se tu vystřídalo xy vlád a ta předposlední vesele konzervovala 8 let status quo na patnáci stovkách, protože neměla kulky do toho hrábnout. Naopak mi tahle matematika přijde docela objektivní, přinejmenším bere v potaz inflaci a reálnou mzdu. Obvyklé bolševické nářky jedou zase čistě v nominálu (rohlík za čtyřicetník a to by ňákej rohlík a bengál za osm), to si nevyberete…
Spotřební koše jsou výrazně objektivnější. Nominál je pak pochopitelně úplně mimo.
Ano, mame se dobre, tady furt akorat nejaky lidi maji tendenci rikat jak se mame spatne, pritom realita je takova, ze se mame dobre, kdyz treba pojedu lyzovat (a to je zbytna vec), tak prestoze skipas za posledni roky zdrazil o takovych 15-20 eur na den, tak presto je tam narvano a vsude plno trpicich Cechu. Jako jsou tady veci, ktery nejsou idealni, ale proste mame se dobre, to je fakt, ktery se akorat jiste osoby snazi kvuli svemu prospechu zpochybnovat.
Nechci moc naznačovat, ale ještě stačí zvalorizovat pár poplatků a daní, valorizaci minimální mzdy už máme účinnou, a vesele si osedlanáme inflačního koně.
Inflační kůň roztočí inflační spirálu, po které příjde infalční tornádo.
Inflační spirála je pohádka velkých podnikatelů, která má udržet nízké mzdy v ČR, které se už propadly i pod Polsko.
Když jsou za to lidi ochotní dělat… Ale reálně je to spíš tak, že má každý nízkou mzdu, ale ta je mu kompenzována penězi „na ruku“
Stejně jako například “produktivita”, “efektivita” nebo “specifický trh”.
Jenže ono to s tou efektivitou a produktivitou opravdu tak je 🙂
Dokud budeme montovnou evropy, a to z velké míry jsme, tak to tak zůstane.
V tom případě je zajímavé, že pokud bych šel čistě po penězích, tak si nejvíce vydělám právě v té montovně a ani k tomu nepotřebuji žádné vyšší vzdělání. A taky je v tomto ohledu zvláštní, že na tu naši montovnu jsou o desítky procent vyšší požadavky, než na tu samou v její domovině. A tohle se zdaleka netýká jen montoven, ale i různých korporátů a už vůbec to neplatí jen v poslední době. Co se u nás musí zvládat ve třech, to dělá “doma” tým minimálně 7 lidí, z nichž každý si za ten nevyhnutelný zlomek výkonu vydělá 2-4 krát… Číst vice »
Teorie o efektivitě/produktivitě nemá vůbec žádnou návaznost na to, jak se tam maká. že se někdo fláká nebo jede v úkoli jak šroubek.
Celé se to dost totiž točí o přidané hodnotě vykonávané práce – a ta prostě v té montovně je nízká. ač je v absolutní výši jakákoli.
Vyšši přidaná hodnota je prostě a jednoduše tam, kde se vymýšli, navrhuje, apod. a to montovny nejsou.
A je úplně jedno, kolik byste měl zrovna vy v té vaší montovně.
A co jít slovenskou cestou? Přidat nezpoplatněné úseky a ten zbytek skokově zdražit?
já bych raději volil rakouskou cestou…
To je jaká? Mít silniční síť bez doprovodných komunikací (tzn. bez známky neprojedete) a k tomu ještě extra ojeb mýtem na vybrané úseky?
Rakouský model by znamenal, že ŘSD by pracovalo v uzavřeném režimu hospodaření. Na příjmové stránce rozpočtu by mělo výběr z dálničních známek a z mýta, na výdajové stránce všechny náklady na provoz dálnic. K tomuto rozpočtu by se chovalo s péčí řádného hospodáře. Tj. tak, jak byste se choval vy, kdyby vám ty dálnice patřily.
Český model je, že dálniční známky prodává přímo stát a vybrané prostředky sanují ztrátu hospodaření státu (schodek rozpočtu). ŘSD pak dostává peníze z tohoto rozpočtu, ovšem tak, že příjmová a výdajová stránka se nikdy nepotká ke konfrontaci.
Dálniční známky jdou přímo do SFDI. Stejně jako mýto. Jako obvykle tedy kecáte.
Malý problém je v tom, že v českých podmínkách je to tragicky malá částka: dálniční známky asi 5,6 miliardy, mýto 14 miliard (loňský rok). Na dálnice bohužel dáváme asi 4x tolik, rozpočet ŘSD je asi 80 miliard korun… takže to by u nás opravdu nešlo.
Omlouvám se za mystifikaci, dálniční známky jdou opravdu do SFDI.
Na to porovnání se ale raději podívejte. Na příjmové stránce vidím 5,8 + 14,5 = 20,3 mld. Kč. OK.
Na výdajové stránce ale nevidím vámi uváděných 80 mld. Kč. V kapitole dálnice vidím rozpočet 47,8 mld. Kč a skutečnost čerpání 38,4 mld. Kč. Přičemž v těch 38 mld. jsou kumulované investiční i neinvestiční položky. A investice nemůžete počítat proti příjmům běžného roku, dálnice se odepisuje 30 let…
Ach jo. Miluju tu pravicovou schopnost lhát a všechno okecávat. V byznysu a managementu se to skvěle hodí…
Nevím, odkud ta čísla máte, abych mohl rozporovat (pravděpodobně jste něco vynechal), tak musím dát s linkem svoje:
„Ředitelství silnic a dálnic bude pracovat s rekordním rozpočtem více než 79 miliard korun.“
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dopravni-rozpocet-pro-rok-2024-zajisti-pokracovani
To, co linkujete, je „propagační materiál“. Tvrdá čísla jsou ve výročních zprávách zde:
https://sfdi.gov.cz/o-sfdi/vyrocni-zpravy-sfdi/
Nemohli dát na dálnice 79 mld., když na všechny asfaltové cesty dohromady šlo 77 mld., z toho 38,4 na dálnice a 34,9 mld. na ostatní silnice.
Těch 79 mld. (78,4 mld.) byl plán na všechny silnice dohromady, nikoliv dálnice, a celý se ani nevyčerpal.
Ano, připouštím, že moje tvrzení „dáváme 4x tolik na dálnice“ byla expresivní zkratka, ve skutečnosti je to jen 2x tolik… ale když si pravicově půjčíme (což SFDI dělá), tak to mýto a dálniční známky pokryjí. Jinak opět nemáte pravdu, když tvrdíte, že v SFDI jsou „všechny asfaltové cesty“ a „všechny silnice dohromady“. SFDI neřeší podstatnou část krajských a obecních silnic. Je tam malý příspěvek, v té výroční zprávě kapitola 4.8.2: „V rámci schváleného rozpočtu SFDI na rok 2023 byla alokována částka 6 mld. Kč na financování silnic II. a III. třídy a komunikace nahrazující nedokončený okruh kolem Prahy.“ Jenže kraje… Číst vice »
Jinak vzhledem k tomu, že jste mi na můj podnět v podstatě už odpověděl (proč čísla nesedí a odkud jste je vzal), jsme téma asi vyčerpali.
Vzhledem k tomu, že nečiníte rozdíl mezi marketingovou zprávou (reklamou) a účetní uzávěrkou a odepisování investic v čase je z vašeho pohledu „pravicové lhaní a okecávání“, tak jakákoliv další diskuse s vámi postrádá smysl.
Typicky A5 z Nikolsburgu do Vídně, že…? A když už jsme u toho zrovna ministr dopravy (ten fešák co je ho všude vidět) měl svého času žblechty, že se známka zdražovat nebude, dokud tomu nebude adekvátní rozsah sítě. Takže rakouský ceník ano, mzdy kdeže, o rozsahu a kvalitě sítě nemluvě v srovnání s jižní markou, parametry pro ND snad nejbenevolentnější z celé EU a poznámka k ojebu s mýtem je s ohledem na to co oni museli postavit, kde a taky to trochu udržovat už úplně mimo. I přes nespornou byrokracii u jižních sousedů (nezpochybňuji, i když proti nám…., taky… Číst vice »
Já myslím, že „ojeb s mýtem“ = „nemám na to“.
Jiný výklad, co tím chtěl básník říci, mě nenapadá. Nebo možná stál frontu na zvednutí závory za eurové mince, místo aby si spároval registrační značku auta s google/apple pay a normálně jel.
jako chcete doprovodnou komunikaci jako další tubus tunelu nebo jak si to představujete? Mě nepřijde, že by to byl zásadní problém. Na spoustě míst mají staré silnice, tak lze projet tudy, ale asi je blbost jet napříč celým Rakouskem bez DZ (což v ČR ještě stále jsou trasy, kde nemá smyl jet s použitím DZ)
To je ale dáno naším trasováním a stupněm dostavby. Většinou, když už je možnost jet do cíle po dostavěné dálnici, je to zajížďkou přes Prahu. Zcela chybí spojnice krajských měst.
Což je ovšem dáno tím, že naše „krajská města“ jsou často tragicky bezvýznamná a cesta mezi nimi by vedla pustinou. Schválně, která spojnice krajských měst vám chybí (a není ve výstavbě jako třeba Pardubice-Olomouc).
Plzeň – ČB (někde kolem pustiny jako jsou Strakonice, Písek)
No, to je přesně ono. Jihočeský kraj je nejméně zalidněný u nás. Písek, 31 tisíc. Strakonice, 22 tisíc. České Budějovice mizerných 93 tisíc. Tohle jako má uživit dálnici? Ani jinde do takových měst dálnice nevede, pokud nevede ještě dál (dálnice do ČB už jedna je a primárně je to spojení do Rakouska).
Mrkněte sem na hustoty zalidnění dle okresů a pochopíte, proč zrovna tudy nic nevede a proč se budují dálnice na severní Moravě:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hustota_zalidn%C4%9Bn%C3%AD#Hustota_zalidn%C4%9Bn%C3%AD_v_%C4%8Cesku
Kde v Rakousku neprojedete bez známky?
Slovenskou cestou? Jakože na D1 uzavřeme asi tak 100 km úsek a možná za deset let se zamyslím zda jej neotevřít?