Po Čiernohronské železnici se poprvé rozjely vyřazené elektrické vlaky ze Švýcarska. Na naftu
První jízda vlaků ze Švýcarska po Čiernohronské železnici. Foto: ČHŽ
První vlak by měl svézt cestující na podzim.
První vlak by měl svézt cestující na podzim.
Ke vší uctě k Alešovi, ale tohle je totální úlet a to nemyslím teď to ,,naočkování“ elektrické jednotky spalovacím motorem, ale tu blbost, elektrifikovat Čiernohronku z Čierneho Balogu po Chvatimech, ba dokonce dál Bystrianskou dolinou. Do háje, to si se Aleši, s prominutím, pomátl na mysli, či čo? Tohle nemá žádnou budoucnost a tuto krásnou železničku to zničí, ne pozvedne. Údolí Čierného Hronu je malebné území, protkané krásnou železničkou, ke které patří parní provoz, nebo chceme-li dieslový a ne tam natáhnout trolej, s naivní myšlenkou, že s těmi elektrickými potvorami bude jezdit hodně lidí, v rámci integrovaného systému. Za prvé,… Číst vice »
Napsal jste to úplně přesně, pana Bílka jsem si dříve vážil za jeho podíl na zachování a zprovoznění železničky, které hrozila likvidace, proto vůbec nechápu jeho současné záměry, jejíž uskutečnění by znamenalo faktické zničení většiny toho, co zbylo z původní lesní železnice, toho za čím tam jezdily desetitisíce turistů. „Električka“ jako v Trenčianskej Teplej moc turistů nepřitáhne, a už vůbec ne místní cestující z dědiny do dědiny.
Plný souhlas…
Poslední souhrn informací k tomuto problému na „aktuality.sk“ z 11.8.2022
https://www.aktuality.sk/clanok/p0br0Zp/ciernohronska-zeleznicka-je-ohrozena-vlastnik-pozemkov-hovori-o-ciernej-stavbe/
když se chce tak jde vše, je to podnikatelské riziko provozovatele tak mu přejme úspěch, kritizovat a vést chytré řeči dokáže každý trouba co nikdy nic nedokázal a těch je kolem dráhy a hlavně tratí paradoxně plno…..
Záměr udělat z lesní železnice která je kulturní památkou „tramvajovou“ trať je zhovadilost první třídy. Je zvláštní, že pět let nebyli schopni zprovoznit trať do Chvatimechu protože na to údajně nejsou peníze, ale na koupi a dovoz těch „tramvají“ se peníze našly. Celé je to ekonomický nesmysl, hlavní občanská přepravní poptávka z ČB je směrem do Brezna, využití do CHvatimechu by mimo turistickou sezonu bylo minimální. Většina turistů tam jezdí protože chtějí vidět parní provoz na lesní železnici, ne tramvajovou trať nebo tramvaj s agregátem mezi sedadly!
Ak by sa podarilo postaviť trať Bystrou dolinou, počíta sa s tým, že do IDS sa pričlenia aj lanovky cez Chopok?
Nejsem odborník v problematice kolejových vozidel a proto se (možná naivně) ptám:
Tato úprava – přerod úzkorozchodné tramvaje na úzkorozchodný motorák, pro komerční přepravu osob, nepodléhá nějakému schvalovacímu procesu?
Pokud ano, tak:
– kdo je na Slovensku schvalovací autorita?
– co je obsahem schvalovacího procesu?
– jak dlouho to trvá?
– případně, jak je to levné/ drahé?
Napadlo mně to v souvislosti s tím, že před několika lety koupilo GWTR dva motoráky Kolzam SA109 z Polska a museli je nechat testovat a schválit na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích a žádné zásahy do konstrukce se u nich neprováděly.
Také mne hned napadlo, jak je to asi s legálností. Mělo by to mít něco jako průkaz způsobilosti.
Asi jak u hašišbeden, kde se z motoráku udělala motorová tramvaj..
….která používá jistý úsek dráhy, na které jezdí normální vlaky.
Jen tak mně napadlo, při pohledu na fotky rozmydleného čumáku Pendolina v Bohumině, jaký facelift by asi měla „Motorová tramvaj Hašišbedna“ po čelním polibku s protijedoucím rychlíkem, nebo nákladním vlakem…
Kou-zlo dotací je, že se peníze nejdřív někam pošlou, a pak už to jsou jako peníze „odněkud“. Elektrifikaci za chvíli možná bývalé technické památky (bývala jedinečná), považuji za totálně ujetou. Ekonomicky i jinak. Dráty nejsou na spoustě potřebných míst, tohle mezi ně nepatří. Teda snad jako něčí hračka…. Pokud se to zadrátuje, tak spolu s těmi vozidly budu mít stejný dojem, jako z orloje v Olomouci. Nebo kdyby se z katedrály Petra a Pavla nad Brnem udělal McDonald. To nic proti McDonaldu… Hašišbedna se dá sešrotovat, ale pokud se z poslední lesní železnice udělá tramvajová trať, nevím. Zbude nám Rumunsko,… Číst vice »
No vidít a ono v té katerdrále je elektrické osvětlení. Nikoliv plynové lampy a pochodně.
A zase hitparáda názorů i „názorů“, jedovatostí a posměšků, že a proč je to blbě a že to nebude fungovat, případně knížecích rad od „znalců“, kteří žijou stovky km daleko a byli tam jednou – pokud vůbec – na dovolené.
Co kdybyste to nechali na místních?
Myslím, že sa môžem titulovať ako miestny, takže viem o čom hovorím. Ide totiž o to, že mi príde ako ekonomicky mimoriadne nevýhodné sypať peniaze do ČHŽ a stavať vzdušné zámky o tom, že budú rozširovať trať voľakde pod Chopok, keď nemajú ani poriadny prieskum o záujme. Kde budú tí ľudia cestovať? Z Dobroče do Balogu alebo Chvatimehu? Keby sa tie peniaze radšej investovali do už existujúcej železničnej trate BB-Brezno, vybudovaniu cyklotrás medzi obcami, skvalitneniu ciest a zavedeniu lepšieho intervalu na autobusové spojenia bol by z toho ďaleko väčší osoh ako z takejto rozprávky. Možno tomu nerozumiete, lebo v Česku… Číst vice »
Dovolím si doplniť k tomu, že teda viacmenej súhlasím, že na Chopok je to v pláne ako možnosť, nie hotová vec. Keďže sa trochu plánovači poučili z katastrofálnej dopravy z Liptovskej strany. A navyše dvojzdrojová súprava sa zíde, aj keby je všade trolej. Ďalšia vec je, že sa nevie či prejde trolej povolením na starej trati. Takže ak by, tak nová trať nech je koridor a stará je predsa len pamiatka….
Zřejmě jsou peníze a peníze… Proč je ČHŽ ve shánění peněz, které jsou ale účelově vázané na její činnost, šikovnější než (některé) obce? ČHŽ přece nebude obcím shánět peníze na chodníky a cyklotrasy, správě silnic na jejich opravy nebo dokonce ZSSK na investice do jejích tratí… Nemluvě o tom, že ke všemu, co ČHŽ zatím vybudovala, se obce i další subjekty musely nějak vyjadřovat.
Akože ste handelec😃👍?
+1. Každý šotouš si praje, aby to malo úspech. Ostáva dúfať, že ekonomicky, dopravnou oblužnosťou, cenou a časom cesty to bude vedieť konkurovať doprave autobusovej. Aj nešotouš uvíta, keď sa to podarí. Za mňa im fandím aby to úspešne dotiahli do konca a mali prevádzku, ktorá bude udržateľná, samozrejme dotovaná z verejných financií, ale účelne. Pochybujem že autobusová doprava, hoci atraktívna, má porovnateľný potenciál, čo sa (šoto)turistiky týka. Aktívnch šotoušov veľa nie je, ale latentných je oveľa viac. A im stačí, ak majú v mieste potenciálneho turistického cieľa kvalitnú koľajovú dopravu miesto autobusovej. Sám sa medzi tých latentných šotoušov radím.… Číst vice »
Mám to podobně. Dráha je příjemný benefit výletu
To by mne zajímalo, jaká je hlučnost v řídícím voze v místě pro cestující. No tichá jízda to rozhodně nebude, takový agregát nadělám dost kraválu.
A nebo taky nenadělá.
Jsou takové elektrocentrály u kterých stojíte něco nepatrného slyšíte a pak vám dojde že ten agregát běží.
Tak idem schytať pár mínusov. Myšlienka pekná, nemyslím si však že to bude mať využitie. Ani keď tam natiahnu troleje, museli by natiahnuť trať, minimálne do Brezna, aby to malo nejaký význam. A to je veľké sci-fi, aj keď som už počul aj také. Položme si nasledujúce otázky : 1.Kto sa tými električkami bude voziť ? Ľudia z dediny do dediny? Či budú 2 krát prestupovať aby sa dostali do najbližšieho mesta? 2. Prečo by niekto z dedín uprednostnil električku pred autom alebo autobusom? 3. Skráti cesta vlakom ľuďom čas cesty alebo bude trasa kratšia ako autobusom alebo autom? 4.Bol… Číst vice »
PS: Trať by potenciál mala, ale musela by sa kompletne prestavať, dobudovať trať to Brezna či dokonca Bystrice, zvýšiť traťovú rýchlosť na minimálne 100km/h. A to by stálo obrovské peniaze, ktoré by som radšej investoval inde. Napríklad do elektrifikácie trati BB-Brezno a lepšia nadväznosť autobusov na vlaky ZSSK.
Píšete mi z duše.
Nebylo by to fajn vozidlo i pro JHMD?
Otázka jak by permanentní provoz s naftovým generátorem vycházel ekonomicky, navíc tady ho umístili do řídícího vozu, takže by jezdily vícevozové soupravy…
Mě právě vyvstanula na mysli souprava TU 47 + (vložený vůz) + řídící vůz od tohoto.
Přeci jen BALM/U už mají své odslouženo, na nové asi nebude a o 805.9 nemá cenu psát.
Ještě lepší by pak byl odkup nízkopodlažních a řídících vozů ze Zillertalbahn, která má přejít na nové vodíkové soupravy od Stadleru.
no cilem jakehokoliv snazeni je eliminace tu47, kterou kvuli tem par lidem nepotrebujete tahat.
To jsem netušil.
Zase, a to je jen můj názor, turisté budou to TUčko vyžadovat. I když rekonstrukce, pro ně to bude ta původní úzká.
Ono obecně by to bylo dobré. Třeba když v elektromobilu kleknou baterky, šoupne se benzinová elektrocentrála do kufru a jezdí se dál.
Nissan Qashqai e-Power je benzínový elektromobil – odpojili mu spalovací motor od kol a zahodili převodovku.
https://vtm.zive.cz/clanky/nissan-odpojil-spalovaci-motor-od-kol-a-zahodil-prevodovku-qashqai-e-power-je-benzinovy-elektromobil/sc-870-a-215629/default.aspx
Tak mne zase předběhli! Teď, teď tu byli.
Stejně by to zprasili stejně jak hašišbedny..
A kterej ?
JHMD je víceméně obdobné situaci jako ČHŽ. Je to už v podstatě pouze turistická atrakce kam se lidi jezdí vozit parním vlakem či historickým TU. Na běžný denní cestování je auto, nebo autobus. Proto si myslím, že výše uvedené švýcarské motoráky nejsou fajn vozidlo pro JHMD stejně jako cokoliv jiného modernějšího. Pořízení, údržba i schvalovací proces bude stát tolik peněz, že se to kvůli těm několika málo cestujícím prostě těžce nevyplatí. Zvlášť v době krize kdy objednatelé obrací každou korunu a rostou náklady úplně na všechno.
JHMD má stále celoroční provoz, který snad mezi JH a Kamenicí má i nějaký smysl. To je velký rozdíl oproti ČHŽ.
Tohle byl podle mne od ČHŽ kup století. Za cca 1.5 milionu Kč získat takovou flotilu, to se nezdaří každý den.
Ty dežo a vyš co tam musy bit meďi?
Vy ste bol v Medveďove ? Tam je celá taka ulička … jak z Rumunska …
A ještě by potřebovali nějak levně elektrifikovat tu trať, jinak se na tu flotilu můžou jen dívat.
Podstatné je, že ta flotila existuje. Jestli bude výhledově jezdit na elektřinu, na naftu, na páru nebo na ruční pohon je v tuto chvíli irelevantní, nedovedu si představit jinou možnost získání na místní poměry relativně moderních vozidel za daných podmínek.
Aha, nevadí, že to přes rok stojí bez pohybu, hlavní je že to koupili…
S tímto přístupem by to dopadlo podobně jako v pohádce o kohoutkovi a slepičce. Teď je sice něco k mání, ale protože momentálně pro to nemáme uplatnění, tak to nekoupíme a buď to vlastník prodá někomu jinému, nebo to nechá sešrotovat. Napadá mne paralela s řadou dnes již historických drážních či mimodrážních artefaktů. Pokud nebyly zachráněny plánovaně a organizovaně, tak řadu let byly někde v zapomenutí, než dostaly šanci na nový život.
šanca tu je z EU fondov, pokiaľ sa do toho ČHŽ vloží spolu s BB krajom, šanca je veľká. A dnes v dobe renesancie železnice v Európe a podpory ekológie je šanca, že sa im to podarí, ak bude dobre pripravený projekt. Malo by sa to toho vložiť aj mesto Brezno, Porbrezová (vrátane železniarní), združenie obci (bolo by fajn sa spojiť v nejakom OZ) a lyžiarske stredisko Jasná, tam je paňazí dosť, tiež by mohli prispieť chlapci z JaT, keď tam chcú návozy trustov. Lepšie ako dnes autami alebo busom, chce to aj záchytne parkoviská…
Docela mne to překvapilo. Osobně jsem čekal, že někdo půjde z hospody kolem odstavených vozidel, sebere kámen a………… a pak další a další, až vše skončí ve šrotu. Jezdil jsem tam za Kolbenkou i Schmoschewerem, ale na dieselovou tramvaj asi nepojedu.
A proč by to někdo rozbíjel a proč by rozbíjel zrovna tohle a ne nic jiného?
Já nevím. Já tyhle pohnutky nemám. Ale obecně, když jsou někde dlouho odstavené osobní vozy, prvně je někdo posprejuje, pak někdo rozbije jedno okno a už to jede. V jiném článku se tu píše, že jim zasypali koleje štěrkem. Proč tady a ne třeba někde jinde?
Ten štrk zrejme nebol náhodný vandalizmus, ale cielená akcia
protoze vasek je dement.
Hmmmm, to má logiku.
Však jo, proč ne. Nafta je nafta. A když jsou koleje, ale nejsou troleje…..
Krkonošská tramvaj v praxi.. hold to někde jde.
Zrovna mě to taky napadlo…
ta měla bejt aspoň na lpg. nebo cng?
Njn, tady makají. A ne jak krkonosky metro, kde za posledních 11 let dokázali pouze nechat shnít všechny vozy, který koupili . Tady to nejni schovávačka za kredity.
Tohle je řešení i pro naše koridory. Stejně na těch dvou průšvihových není týden bez MU.
Máme koleje a máme i troleje. ZATÍM. O koleje se na některých místech postarají lidé a o vedení zase vítr. Když jsem před pár dny viděl to vedení VN u Říčan…dejte mi pokoj. Buď je to v dezolátním stavu a nebo ta příhradová konstukce je dělaná tak, že prd vydží. Ale to mi připomíná to vyprošťování elektobusu kdy hasiči měli problém ho vyprostit, protože konstrukce neměla vhodná místa a úchyty které by měly vyproštění usnadnit (oka) se hned zedeformovala. Holt pokrok 😉 „“Náročné vyprošťování zabralo hasičům několik hodin až do sobotního večera. Zkomplikoval je fakt, že elektrobus měl těžké baterie… Číst vice »
No nekeceeej, hurá. Jen ať to nepokazí nějakým hnusným nátěrem..
Soupravy jsou, teď už jen rozjet ve velkým pravidelnou osobní dopravu. A jak to vypadá s tou uvažovanou itegrací do BBSK ?
Soupravy? Mají k testování jednu.
IDS BBSK bude realitou od roku 2024, takže v ČHŽ ešte majú dosť času s modernizáciou a elektrifikáciou siete.
Takže reálně nejdřív v roce 2027 🙂 Ne, že bych jim to nepřál, ale stačí se podívat, jak dlouho se táhlo (a tolik termínů mělo) spuštění IDS v Žilině.
Otázka je, kdo to bude platit. Vždyť Slovensko nemá peníze na nic, ani na objednávku na hlavních tratích…
Spíš na všechno, jen ne na objednávku veřejné dopravy…
Tuhle trať nevlastní stát takže v úvahu připadá kraj
presne tak, akurát že u nás dodnes neprešla regionálna železničná doprava na regióny, resp. kraje ako v ČR. Máme len maščkopes, že busy áno ale vlaky nie. Ale keďže ČHŽ nie je celoštátna železnica, tak sa BBSK pýtať štátu nemusí a riešiť kapacitu zo ŽSR, otázka je len či to budú vedieť dlhodobo ČHŽ dotovať. Autobusy sú v ich kompetencii (kraja), takže by sa mohli dodhodnúť. Otázka je ako to urobiť cez verejné obstarávanie, čo kraj robiť musí, keďže hospodári s prostriedkami svojich občanov. Držim im palce, má to potenciál a určite by to pomohlo kraju, turisitike a celkovo rozvoju… Číst vice »