Po Čiernohronské železnici se poprvé rozjely vyřazené elektrické vlaky ze Švýcarska. Na naftu
První vlak by měl svézt cestující na podzim.
Poprvé vlastní silou se v tomto týdnu rozjely první ze švýcarských elektrických jednotek po Čiernohronské železnici. Unikátní síť úzkokolejek je přivezla na Slovensko loni jako vyřazené z Waldenburgbahn.
Tratě Čiernohronské železnice zatím nemají troleje, proto dopravce zkusil netradiční řešení: do jedné z jednotek instaloval dieselový generátor od Caterpillaru. „Nabídky dnes módních bateriových akumulátorů vysoce překračovaly naše finanční možnosti,“ uvedl ředitel ČHŽ Aleš Bílek.
Generátor je umístěn v jednom z řídicích vozů. Na zprovoznění se podíleli Pavel Šiman a Zdeněk Vozár ve spolupráci se ŽOS Zvolen a NES Nová Dubnica. První jednotka projela všechny části železnice. Cílem bylo ověřit přechodnost a kompatibilitu jednotek. „První zkoušky dopadly na výbornou,“ uvedl Bílek. Po všech potřebných zkouškách plánuje Čiernohronská železnice jízdy pro veřejnost.
Čiernohronská železnice získala sedmnáct elektrických hnacích a řídicích vozů od Baselland Transport (BLT). Mají sloužit k rozvoji úzkokolejky v oblasti Horehroní.
Úzkorozchodné soupravy dosud jezdily na místní dráze Waldenburgerbahn na severu Švýcarska. Její provozovatel se ale rozhodl ke změně rozchodu a soupravy tak už nepotřeboval. Podle stránek Čiernohronské železnice byla nejdražší částí akce doprava, samotné soupravy prodal jejich majitel za symbolickou cenu celkem 80 tisíc švýcarských franků.
Sedmnáct jednotek má pomoci k expanzi Čiernohronské železnice a zavedení pravidelné veřejné linkové dopravy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, jsou stále v dobrém stavu.
Čiernohronská železnice chce nové soupravy využít na sedmnáct kilometrů dlouhou trať z Čierneho Balogu do Podbrezové, kterou chtějí elektrifikovat a začít na ní s pravidelnou linkovou dopravou. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok.