Po Bratislavě začaly jezdit vodíkové autobusy, dodal je Solaris

Představení vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 Hydrogen pro Bratislavu. Zdroj: Dopravný podnik BratislavaPředstavení vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 Hydrogen pro Bratislavu. Zdroj: Dopravný podnik Bratislava

Nákup čtveřice vozidel Urbino 12 Hydrogen umožnily prostředky z evropských fondů.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Tejto ekológii asi nerozumiem. Namiesto rozvoja CNG či trolejbusov, na ktoré už DPB infraštruktúru vytvorenú má, sa z fondov EÚ financujú vodíkové autobusy. Na samotnom nápade nie je nič zlé, keby to je skutočne ekologické. Jazdia na šedý vodík vyrobený zo zemného plynu. Samotné vozidlo má nádrž na 35 kg vodíku, dojazd činí 350 km, náklady na jednu nádrž približne 610 eur. Naďalej mi vozidlá na CNG pripadajú ako najrozumnejšia voľba (v prípade Bratislavy) po ekologickej aj ekonomickej stránke, no po novom staré vozidlá CNG nahrádzajú nové na naftu. Navyše plnička CNG už v areály DPB je, narozdiel od plničky… Číst vice »

Kubrt

V zásadě souhlasím, ale pozor na to srovnávání ceny za 1 kg CNG a 1 kg vodíku – není kilo jako kilo, je nutné to počítat na jednotku získané energie.

Jaroslav

Ďakujem za opravu 🙂 Zabudol som to tam v rýchlosti napísať XD

Jaroslav

Teraz mi napadá, stará plynová B732 mala (pokiaľ ma pamäť neklame) spotrebu cca 40 kg CNG na 100km. Za 350 km (dojazd vodíkového autobusu) teda spotrebovala 140kg CNG. Ak teda dobre počítam, natankovanie tejto B732 vyjde aj pri súčasných vysokých cenách na cca 280 eur. Čiže aj pri nižšej energetickej hodnote kg CNG je minimálne ekonomicky výhodnejšie, nehovoriac o tom, že moderné autobusy na CNG sú už niekde inde ako nejaká Karosa.

Kubrt

Nezpochybňuju, že vodík je drahý 🙂

Jaroslav

Ja som ani nespochybňoval váš komentár, skôr som chcel napísať viac, vám patrilo len to poďakovanie 😆😅

Jiří Kocurek

Tak dostali dotace na přesun emisí CO2 do výroby vodíku, přičemž tyto nejpíš nebudou menší, než kdyby se na metan jezdilo přímo, bez mezikroků přec vodík a baterii.

Peeetr

Dotace nad 50% jsou amorální, protože systémově podporují dlouhodobé plýtvání. 95% je úplně padlé na hlavu.

Kuba2

Bylo podmínkou dotace plnění výhradně zeleným vodíkem po celou dobu životnosti? Protože jinak je to jen takové obvyklé ekologické lhaní si do kapsy.

Kubrt

Je to vodík ze Slovnaftu, vyráběný ze zemního plynu. Takže ano, žádné snížení emisí CO2 se nekoná, vzhledem k účinnosti celého řetezce energetických přeměn spíš naopak (vůči fosil-busu).

Frantisek

Pokud to není už tak vznikající vedlejší produkt, který by se stejně někde „spálil“.

Jarmil

Všimli jste si těch černých teček na bočnici? Na fotce od dveří to lze lépe vidět. To jsou parkovací senzory?

Ventura35

„Vodíkové Solarisy pohání elektromotor v zádní nápravě“
…jen v ČR jsou všechny elektřinou poháněné Solarisy zprzněny tou příšernou motorovou bednou v prostoru pro kočárky.

PeDazOl

Jojo i my v Olomouci máme tu pěknou bednu v zadu, no alespoň můžu šprýmovat. V busech je pěkná znělka před hlášením zastávek s tóny z harfy a já vždycky říkám, že tam v zadu sedí ta harfenistka co hraje znělku k hlášení příští zastávky.

jva

tak u dieselů někde ten motor být musí (a v koutě zas tolik nevadí). Problém je u vozů na elektřinu, kde je motor před nápravou (rozložení hmotnosti?), protože (dvojitá izolace?) nelze použít motory kolové, kdy je tedy vůz bez bedny i motorové věže.

PeDazOl

Motor motor, my tam máme harfenistku a basta! 🙂

Kuba

Elektrobusy by by motory kolové mít mohly, jako je má např. hnědý prototyp Ekovy testovaný u DPO (od jakého výrobce je ale vlastně má?), protože to přeci nejsou drážní vozidla. Ale myslím si, že Škoda radši preferuje podobnost s trolejbusy, proč by vyvíjeli něco navíc, co ani žádný DP ve VŘ nepožaduje.

Kuba

*testovaný kdysi u DPO

Jiří Kocurek

Něco o neodpružených hmotnostech a kostitřasu.