Po Bratislavě začaly jezdit vodíkové autobusy, dodal je Solaris
Nákup čtveřice vozidel Urbino 12 Hydrogen umožnily prostředky z evropských fondů.
V Bratislavě poprvé vyjely v úterý 1. srpna do ostrého provozu s cestujícími vodíkové autobusy. Nasazeny jsou na linku 75. Jejich dodavatelem je polsko-španělský výrobce Solaris, který vzešel ze soutěže. Celkem si Dopravný podnik Bratislava (DPB) objednal čtyři vozidla Solaris Urbino 12 Hydrogen, rámcová smlouva uzavřená v loňském roce však umožňuje dodávku až 40 kusů těchto autobusů.
Kolik přesně vodíkových autobusů nakonec do ulic Bratislavy vyjede, zatím není jasné. Jisté však je, že DPB je prvním dopravcem na Slovensku s vlastní flotilou vodíkových autobusů.
Nákup byl uskutečněný díky prostředkům z evropských fondů. Jedno vozidlo sice vyjde na 610 tisíc eur, evropská dotace však pokryje 95 % nákladů. V současnosti ještě pracuje dopravce na projektu vlastní čerpací stanice, finální koncepci by měl mít připravenou v nejbližších měsících.
Dlouhý dojezd a rychlé plnění
Výhodou autobusů na vodík je podle DPB jejich dojezd pohybující se na úrovni 350 kilometrů. Plnění navíc zabere jen pár minut, čímž se údaje blíží k vozidlům na standardní pohon. Vodíkové Solarisy pohání elektromotor v zádní nápravě a menší trakční baterie, které dodává elektrickou energii vodíkový palivový článek. V provozu mají nahradit naftové autobusy. Ty tvoří přes polovinu všech výkonů v bratislavské MHD.
Ve výbavě vozidel nechybí klimatizace, kamerový systém či lednice pro řidiče. Zavedeným standardem jsou obrazovky informující cestující o trase i možnostech přestupu, případně také o provozních omezeních v reálném čase. Samozřejmostí jsou pak USB nabíječky.