Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Po 40 letech se vrátí do Židlochovic osobní vlaky. Oprava a elektrizace trati začala

Nádraží v Židlochovicích. Foto: RomanM82/Wikimedia Commons
Nádraží v Židlochovicích. Foto: RomanM82/Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty začala minulý týden s elektrizací další tratě, na které navíc už několik desítek let nejezdí vlaky. Tři kilometry dlouhý úsek z Hrušovan u Brna do Židlochovic má opravit a elektrizovat sdružení firem nazvané Hrušky, ve kterém jsou společnosti Subterra a OHL ŽS.

Vítězství sdružení vyplývá z registru smluv. SŽDC má za opravu zaplatit 689 milionů korun bez DPH.  Ve hře byly ještě další tři firmy, nabídky byly relativně blízko od sebe: druhý Strabag Rail nabízel o deset milionů korun více, nejdražší bylo sdružení Swietelsky stavební a Swietelsky Rail s cenou 715 milionů korun. Odhadovaná cena byla 695 milionů korun.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriussová došlo k předání staveniště a zahájení prací ve čtvrtek. „Termín dokončení stavebních prací je 16 měsíců od jejich zahájení,“ dodala.

Práce omezí částečně provoz v Hrušovanech, kde se počítá s víkendovými výlukami od 9 do 16 hodin. Termíny ještě SŽDC bude upřesňovat, výluky spojené s náhradní autobusovou dopravou se mají týkat devíti osobních vlaků (Modřice – Vranovice, Vranovice – Brno hl. n. a Hrušovany – Brno hl. n).

V dobách, kdy se mluví o rušení tratí, jde o jeden z mála úseků, na který se má vrátit provoz. Osobní vlaky na této trati jezdily naposledy v roce 1979.

Obnovu tratě si vyžádal Jihomoravský kraj, který chce do Židlochovic prodloužit osobní vlaky linky S3. Plán už dříve schválila centrální komise ministerstva dopravy. Důvodem je i velký nárůst automobilové dopravy.

Kromě opravy samotné tratě a elektrizace je součástí akce i plná peronizace ve stanici Hrušovany u Brna. Ve stanici současně dojde k rekonstrukci trakčního vedení v souvislosti se změnou konfigurace kolejiště. V Židlochovicích už na konci října dokončili nový přestupní terminál pro autobusy.

61
Diskuze

avatar
11 Komentáře
50 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
37 Autoři komentářů
AlibabaPkiiiZespželezničář v důchoduDan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ja
Host
Ja

Tak koukám na mapy.cz kde je vlastně v Židlích to nádraží – to fakt má smysl, když je to úplně mimo město?

Alibaba
Host
Alibaba

Cca 500m od centra je mimo město?

Alibaba
Host
Alibaba

Ještě odkaz: https://mapy.cz/s/3fS9J

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Co by dráhy obnovovaly, kdyby ji jeden nejmenovaný ministr ODS blahé paměti nechal zrušit :-D?

Souprava
Host
Souprava

Naprosté většině lidí je úplně jedno, jestli se to obnoví či ne. Takže si nenalhávejte, že by to byla kdovíjaká škoda. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vaše „naprostá většina lidí“ není v tomto případě (a ani v jiných podobných) podstatná – rozhodující je, zda ta obnova poslouží obyvatelům z místa i okolí a zda bude mít i pozitivní vliv také ještě jinde (v tomto případě například v Brně) – a to lze v tomto případě jednoznačně a důvodně očekávat.

Štěpán
Host
Štěpán

Jaké číslo ta trať bude mít po rekonstrukci? Bude součástí tratě 250, nebo dostane nějaké jiné?
V každém případě je dobře, že už se začalo. Je tím vidět, že i zdánlivě zbytečná trať může své využití najít.

fensterglaser
Host
fensterglaser

Naprosto správná a smysluplná investice, stejně jako Šakvice – Hustopeče. Za to si zaslouží SŽDC i KORDIS pochvalu. Ale Boskovická spojka je naprosto špatné a zbytečně drahé řešení. Stačila by rekonstrukce a elektrizace ze Skalice do Boskovic.

jih
Host
jih

Ještě tak do Polné elektrifikovat 😉 …ale jak se říká: jiný kraj, jiný mrav.

Souprava
Host
Souprava

A taky jiná situace… kdo by v Polné chodil 2 km na nádraží, aby dojel někam na okraj Jihlavy? Poloha hlaváku v Jihlavě je horší než budoucí odsunuté Brno. Navíc trasa autobusem je výrazně kratší a rychlejší. Ona totiž do Jihlavy vede jednokolejka na 100, ne dvoukolejka na 160 jako do Brna.

Trať do Polné má smysl jen jako vlečka nebo cyklostezka. Její význam pro osobku už je 50 let pasé.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak v Jihlavě se musí jezdit logicky do města, četl jsem, že město u městského nádraží vymýšlí dopravní terminál přestěhováním autobusového nádraží.
Otázka je, zda se dají nacpat dvě koleje mezi hlavním a městem?

Souprava
Host
Souprava

Pak začne být ta 1,5km až 2km procházka přes celou Polnou k nádraží na kraji města a následná zajížďka přes Dobronín atraktivní? A víte kde je v Jihlavě městské nádraží? To je pořád slušná procházka od vlaku do kopce, taky víc jak 1 km do města… takové zahřátí se ráno cestou do práce, že. 😀

Fakt už vidím ty nadšence, co jim k ránu naordinujete 2,5-3km procházku. 😀 A kteří ji dají přednost před jízdou autem nebo před výborně ležícím autobusákem v Polné a relativně slušně ležícícím autobusákem v Jihlavě (ke kterému, narozdíl od městského nádraží, jezdí MHD).

xyz
Host
xyz

„A víte kde je v Jihlavě městské nádraží? To je pořád slušná procházka od vlaku do kopce, taky víc jak 1 km do města…“
… anebo přestup už v žst. Jihlava na trolejbus (který jede přímo z přednádražního prostoru) jedoucí do všech relevantních městských částí.

(platí obecně pro příjezd vlakem do Jihlavy odkudkoliv; ne zrovna od eventuální Polné.)

Ostatně, autobusové nádraží v Jihlavě rovněž není na hlavním náměstí (když už budeme brát jako „dojížděcí středobod“Jihlavy právě centrální náměstí).

MartinM
Host
MartinM

Všude cpeš cyklostezky a na nádraží v Polné bys chodil pěšky?

Alibaba
Host
Alibaba

Vím. 1km od centra mi nepřipadá nijak daleko. A vím, kde je hlavní nádraží. Tam musíte vždy na MHD, aby jste se do toho města vůbec dostal v přijatelné době. Teda já nerjadši chodím pěšky pod kameným viaduktem a pak přes most s tramvajovou kolejí.
Takže když bude teoreticky dopravní terminál před městským nádražím, tak se tam nesmí nasměrovat MHD (včetně nějaké trolejbusové smyčky), které by mělo být integrované (aby nebylo potřeba dalších lístků) jako všechny ostatní druhy dopravy co na ten terminál budou zajíždět?
O Polné toho zas tolik nevím…

Děčíňan
Host
Děčíňan

Bravo! Výborně! Proč někde opravdu stačí jen to, že si prostě a jednoduše kraj objedná dopravu a SŽDC musí tedy začít bez řečí s opravami? To u nás pod vedením p. Kominka a hejtmana Bubeníčka nejde jaksi nic. Konkrétně se jedná o trať tzv. Kozí dráhy ( již jsem tu o ní dříve psal do diskuze) na které je od roku 2007-zcela cíleně a účelově zastaven provoz. A teď to přijde: Kraj prý objednat dopravu na této trati nemůže, neb trať vyžaduje rekonstrukci. Tu ale SŽDC neprovede, dokud si kraj dopravu neobjedná. Čili jasná, cílená účelová snaha o konci trati.… Číst vice »

Děčíňan
Host
Děčíňan

Jen dodávám, že projekt na rekonstrukci Kozí dráhy, je již dávno hotov.

Souprava
Host
Souprava

Kozí dráha ale neměří jen 3km a nevede do žádného velkého města. Vede do relativně malého Děčína, úvratí a ještě jen do části města. Kozí dráha je naprosto dnes nesmyslná trať, kde je vhodná tak akorát cyklostezka.

RC
Host
RC

Proti Židlochovicím je Děčín velkoměsto 😉

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A Děčín proti Brnu..?

Děčíňan
Host
Děčíňan

Děčín není žádné malé město, proti tomu se s Vaším dovolením ohrazuji. Má 50000 obyvatel, je statutárním městem a v neposlední řadě je co do rozlohy šestým největší městem v ČR. Ale popravdě řečeno, jsem čekal na Váš názor, co Vy, jako zarputilý antiželezničář a cyklostezkař napíšete. Ale rozhodně nic ve zlém, rád s Vámi diskutuji.

Souprava
Host
Souprava

Proč antiželezničář? To, že nefandím lokálkám pro 5 lidí a považuji za smysluplnější cyklostezku, ještě neznamená, že nemám vlaky rád. Nesmíte na to koukat tak šotoušsky. Musím ale říct, že mě pohled šotoušků baví… kdo nefandí lokálkám, ten je v jejich očích antiželezniční. Ani na vteřinu si nepřipustí, že i takoví lidé mohou železnici používat a dokonce hodně. 🙂 Doporučil bych vám vylézt z šotobubliny a přestat si namlouvat, že kdo má vlaky rád, ten každý rok ujede i něco lokálkama, aby je podpořil. Mít rád jízdu vlakem totiž vůbec neznamená, že je musíte nějak aktivně podporovat. Prostě je fajn,že… Číst vice »

Haleluja
Host
Haleluja

VRT z Prahy do Benešova … Jste vtipný ….

Pkiii
Host
Pkiii

To se ale vskutku plánuje, jako součást jižní trasy VRT Praha – Brno. VRT povede cca 5 km severně od Benešova, tak se z ní udělá odbočka do do Bystřice u Benešova (dokonce se zvažuje podzemní stanice v Benešově), tak aby IV. koridor měl rychlé napojení do Prahy mimo stávající příměstskou trať, čili něco jako na trati do Berouna nebo nově do Poříčan atd.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Vede přímo do centra města a navíc do několika jeho dalších částí, čili zde předkládáte nepravdivé informace. Je mi líto.

Dan
Host
Dan

A doufám, že zůstane u toho projektu. Tu trať mám rád – v devadesátkách jsem tam několik let pravidelně jezdil. Ale investovat miliardy, aby tam pak kraj dotoval vlaky pro několik desítek lidí za den je opravdu blbost.

xyz
Host
xyz

Mimo jiné dodám, že v jiném případě – trati č. 097 v místě sesuvu u Dobkoviček, kraj objednává osobní dopravu i 5 – 6 let po sesuvu; navzdory této skutečnosti SŽDC trať neopraví.

Souprava
Host
Souprava

Oprava této trati se absolutně nevyplatí, vyšla by snad na 3 miliardy (dohledejte si) a přitom výkony tratě jsou ve všední dny stěží 100 lidí tam, 100 lidí zpět (viz. krajský dopravní plán). Nejlepší řešení by zde byla cyklostezka. Finančně je to nejrozumnější, nabídne hezké vyhlídky a sjezdy, snáz překoná místo sesuvu (nemusí unést váhu vlaku) a obce budou mít něco navíc. Opuštěné koleje, kam jednou za rok jede šotovlak, jsou Dobkovičkám či Chotiměři k ničemu. Navíc autobus by zastavil přímo v obcích. A kraj by ušetřil nemalou částku peněz. A za ušetřené 3mld může stát postavit např. 10km dálnice,… Číst vice »

Pkiii
Host
Pkiii

To máte špatné info, na 3 mld by vyšla modernizace trati v celé délce, dostavba poškozeného úseku je o řád levnější. Nedávno si tu cenu vysvětlovali kraj se SŽDC.

Jarda Š.
Host
Jarda Š.

Kdo by jezdil z Lovosic do Teplic vlakem po 097?
U Kozí dráhy (132) vidím problém v tom, že v Děčíně i v Teplicích jsou její stanice daleko od centra. Kdyby tam ale byla koordinace s městskými autobusy, mohlo by mít smysl jí provozovat. Jenže to by pro to musely Krajský úřad a města udělat potřebné kroky a tlačit na SŽDC, aby zajistila opravu.

Děčíňan
Host
Děčíňan

V Děčíně, jsou 2 stanice přímo v centru města. Tím spíše by měla býti dráha opět zprovozněna. Abych řekl pravdu, tak tajně doufám, že se zrovna tímto konkrétním případem, bude někdy tento web, jenž velmi rád sleduji, zabívat. Ale chápu, že práce i s jinými tématy je dost a dost.

Desper
Host
Desper

Tak proč ho volí?

xyz
Host
xyz

„výluky spojené s náhradní autobusovou dopravou se mají týkat devíti osobních vlaků (Modřice – Vranovice, Vranovice – Brno hl. n. a Hrušovany – Brno hl. n).“

Ne Brno hl. n., ale Brno dol. n.

David
Host
David

Možná, že už se to někde probíralo, ale které, že vlaky linky S3 budou prodlouženy do Židlochovic? Nebo se přidají nové spoje? Jaký bude takt? Bude se rozpojovat? Zvlášť by mě zajímal výhled do budoucnosti, po zprovoznění nové tratě i do Hustopečí.

xyz
Host
xyz

– Ve špičce 15min. interval Brno – Hrušovany u Brna; každý druhý spoj do Židlochovic, každý „opačný druhý“ spoj do Hustopečí.

– Mimo špičku 30min. interval Brno – Hrušovany u Brna; každý druhý spoj do Židlochovic, každý „opačný druhý“ spoj do Hustopečí.

Bohužel, pro úsek Šakvice – Břeclav (tedy pro žst. Zaječí a Podivín, resp. pro zast. Rakvice a Ladná), půjde o ZHORŠENÍ spojení s Brnem (v případě stanic i s Břeclaví) v podobě nově zavedeného přestupu v Šakvicích a/nebo snížení počtu vlaků obsluhujících předmětnou stanici. (Nutno dodat, že příčinou tohoto zhoršení bude elektrizace Hustopečí, nikoliv elektrizace Židlochovic).

PetrN
Host
PetrN

No a spojení Hustopeče-Brno se taky zhorší, jelikož nově tam pojede courák v celé trase, zatímco teď se v Šakvicích ze šukafonu přestupuje na Rychlík, který je za 20minut bez zastavení v Brně (34km). Resp pochybuju že zůstane zachovaná rychlá přestupní vazba z Hustopeč na rychlíky směr Brno

xyz
Host
xyz

Ano, v tom taky máte pravdu (byť naopak výhodou bude 30min. interval ve špičce namísto nynějšího 60minutového).

Dle „vysoutěženého“ konceptu, vazba v Šakvicích z Hustopečí na Brno nebude (Os vlaky přijedou do, resp. odjedou z, Hustopečí v X:00 a X:30 h, tzn. rychlík směr Brno takovému Os vlaku o pár minut ujede; Os vlak pak pojede „za ním“).

Vojta
Host
Vojta

Tipoval bych, že přinejmenším 541 by v Šakvicích nadále navazovala na rychlíky. Už jenom proto, že s její časovou polohou se asi moc hýbat nebude kvůli návaznostem v Kloboukách.

Jan Janoušek
Host
Jan Janoušek

Pane Sůro, můžete prosím upřesnit, u kterých tratí se momentálně mluví o úplném zrušení (nemyslím zastavení provozu)? Předem děkuji za odpověď!

Jan Šindelář
Admin

Mrkněte na tenhle seznam: https://zdopravy.cz/lokalky-na-prodej-prehledne-petikilometrova-slezska-trat-za-milion-2957/
Psali jsme před rokem, ale za rok se na seznamu nic nezměnilo. Nejblíže zrušení je úsek Kralovice – Mladotice, kde už běží správní řízení.

xyz
Host
xyz

„Psali jsme před rokem, ale za rok se na seznamu nic nezměnilo. “

Samozřejmě že změnilo.

Prodej „čísla 7“ – tratě Moravské – Budějovice – Jemnice – zrušila SŽDC poté, co na ní Kraj Vysočina na 5 let objednal sezónní víkendovou dopravu.

Jan Janoušek
Host
Jan Janoušek

Děkuji! Myslím si, že ale rovněž tak by se dalo psát o době, kdy se hovoří o obnovování provozu na tratích. Mimo Židlochovic příkladně Švestková dráha a další turistické tratě v Ústeckém kraji, Malá Morávka, Jemnice, Selb, možná Polná… Čili obecně by to mohlo být tak i tak.

beran
Host
beran

Opravdu super zpráva. Jak pro koho. Do celého Libereckého kraje nevede přes min. 50 let slibů ani metr troleje, ale na Moravě se vrazí půl miliardy do doteď neprovozované trati. Pan Půta by teď měl dojet na ministerstvo dopravy a doprostřed kanceláře ministra se vy..at!

Michal
Host
Michal

A to jako bez elektriky nemůže fungovat železnice? Byl jste někdy v Německu?

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Jelikož se jedná o 3 kilometry a má to být obsluhováno vlaky, které jedou až z Tišnova (linka S3), tak by byl holý nesmysl neudělat elektriku. Kvůli třem kilometrům přepojovat v Hrušovanech lokomotivu by se pěkně prodražilo a akorát výrazně zvýšilo cestovní dobu.

Josef Kubeš
Host

Přepojovat lokomotivu? Ve které století žijete? Tohle je přesně ten typ tratě, kde by se dala použít bateriová vozidla…

Apollo 17
Host
Apollo 17

Pak je ale otázka,zda je dražší vybudovat 3 km troleje,nebo koupit 10 nových souprav,které umí jet i na baterie,aby se nemuselo přestupovat.

MartinS.
Host
MartinS.

Stejně by se ta trať musela rekonstruovat (svršek, spodek, nástupiště), takže rozdíl je jen v zadrátování. A navíc by se musela koupit nová vozidla pro celou linku S3. Jestli ono to takhle nevyjde levněji? 🙂

Pavel
Host
Pavel

Ona nějaká reálně použitelná existují?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Bez elektrifikace pochopitelně železnice fungovat může. Konkrétně v hodně kopcovitém terénu Lbc kraje by ale hodně pomohla výrazně lepší dynamika jízdy elektrických vozidel. Jistě namítnete, že i dieselová vozidla mohou mít slušný výkon, což je jistě pravda, ale u nás na Liberecku taková vozidla neexistují. Když jedu z Turnova na Liberec, souprava se horko těžko šplhá do kopce šedesátkou i když traťová rychlost umožňuje 90-100 km/h.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Pan Půta by se místo výletů do Prahy měl více zasazovat při jednání s Polákama o rekonstrukci polského úseku trati z Liberce do Žitavy. To je letitá ostuda. A zatrolejování ani není potřeba.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Tak to prrrr!!! Z české i z německé strany je na Poláky kvůli tomuto úseku vyvíjen tlak dlouhodobě. Jenže když si někdo postaví hlavu, že něco prostě dělat nebude, tak s ním nic na světě nepohne.
A když se k jakýmkoli snahám o zlepšení, vycházejícím z regionu, staví zodpovědné orgány prd*lí napřed, je těžké něco dotáhnout do konce.
Asi má každý jen to, co si dokáže vyřvat a Moraváci jsou dlouhodobě daleko lepší křiklouni. Jinak si to vysvětlit prostě nelze.

To
Host
To

Nejbližší dráty jsou od Liberce téměř 100 km? Od Židlochovic 3 km, to bude asi ten rozdíl…

David
Host
David

Nesmysl. Dráty jsou hned za kopcem ve Sklářské Porubě, kdepak 100 km…

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Mohl byste mi, prosím, nějak objasnit výhodu pro Liberec, spočívající v tom, že do Sklarskej Poreby vedou dráty z Jelení Góry?
Budu-li to brát čistě časově, z Lbc do SP to vlakem trvá cca dvě hodiny. Za tu dobu je vlak z Prahy zhruba v Olomouci. To chcete jako tvrdit (pohledem stejně stupidní logiky), že je nesmysl elektrifikovat Hanou, když už jsou dráty v Praze?

To
Host
To

To neřešte, to je marný

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Jestli to nebude tím, že půl miliardy nestojí jen dráty, ale je to cena za celou stavbu. Tojest překopání jedné koridorové stanice, kompletní výměna 3km kolejí a k tomu mimochodem za pár mil. taky ty dráty.

Souprava
Host
Souprava

A kdo to bude uklízet? Jeden Lord Hoven už řádil před lety na VŠE a stačilo. Fakt nemyslím, že politici placení z veřejných peněz, se mají jezdit vykálet do prostorů jiné veřejné instituce a následně pak z peněz daň. poplatníků platit úklid oněch exkrementů.

Souprava
Host
Souprava

A kdo to bude uklízet? Jeden Lord Hoven už řádil před lety na VŠE a stačilo. Fakt nemyslím, že politici placení z veřejných peněz, se mají jezdit vykálet do prostorů jiné veřejné instituce a následně nechat z peněz daň. poplatníků zaplatit úklid oněch exkrementů.

Zesp
Host
Zesp

A který blázen by jezdil do Liberce vlakem, když tam vede krásná dánlice??? investovat se musí smysluplně…

Michal Schovánek
Host
Michal Schovánek

Super zpráva!