Po 20 měsících bez kolon. D1 v Brně je nově se šesti pruhy, práce skončily o 70 dnů dříve

První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Další omezení na D1 v Brně začne na podzim.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hyper9

Podle fotek to na mě působí tak, že do budoucna — v cílovém stavu — bude mít D1 v místě křižovatky D1×D2 pouze dva pruhy.

Trochu mě to překvapilo. Když se všude píše o rozšiřování D1 v Brně na 3+3, tak si to laik představí jako průběžné 3 pruhy úplně v celé délce.

Petr Hanák

Je tam hodně velká intenzita odbočujících na D2 (z kamionů cca 50 % celkového počtu), tudíž budou 2 pruhy průběžné na Vyškov a 2 na odbočovací na D2 směr Břeclav.

hyper9

Díky za info.

Ale kdyby byly 3 průběžné na Vyškov a k tomu 2 odpočovací na D2 směr Břeclav, tak by to určitě fungovalo taky dobře a nemusela se D1 lokálně zužovat pouze do 2 pruhů.

David

A kdy bude otevřen nájezd z hnevkovskeho na prahu ?

PetrN

nebude, je to právě právě „dočasné-trvalé“ opatření do doby než bude za pár let zprovozněna přestavěná křižovatka D1xD2. Takto se mohou řadit auta z D2 plynule na D1 přímo do pravého pruhu bez připojování. Kdyby byl nájezd otevřen, na D2 i D1 od Vyškova by pravděpodobně byly kolony protože by se musel proud z D2 cpát jak doposud krátkým připojovákem do průběžného, takto je to tam naprosto bezproblémové

David

Proč není otevřený nájezd z centra na Prahu

Zdendik

Jen by mne zajímalo, jak je to s „průjezdem pasáží“ z Hněvkovského na Avion. Zatím pouze přes D2, je to občas problém, navíc STOPka v napojení na D2 na sever k Brnu. Ve vizualizaci je mimoúrovňová křižovatka Hněvkovského, co má „spolupracovat“ s přestavěnou křižovatkou D /D1a její součástí je i tento podjezd. Pokud se toto nepostaví bude to zase nedodělek. Je to v plánech JmK, ale kdy se to postaví, to asi neví ani sám pánbu. Stejně jako přímé napojení Kontejnerového terminálu do křižovatky. Docela mne nadzvedl výrok někoho od ŘSD, že příjezd na terminál je vyřešen – kamiony mezi… Číst vice »

PetrN

to jse hodně let pozadu, žádná MUK Hněvkovského nebude, koncepce VMO a Bratislavské radiály se poněkud změnila viz projekty: https://rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby/I42/i41-a-i42-vmo-brno-bratislavska-radiala a https://rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby/D1/d1-01191.a-muk-brno-jih

Vítek

Kdypak to asi fotili, že je tam tak prázdno? Např. dnes po ránu tam mezi exity 196 a194 ve směru na Prahu vypadal ten úplně pravý připojovací – odbočovací pruh poměrně prázdný, ale v „prostředním“ plno kamionů. Zkrátka do toho pravého z Hněvkovského na 196 nikdo nenajede, protože je ten nájezd z Brna uzavřený. A z D2 se tam možná všichni snažili nacpat mezi ty kamiony od Vyškova do průběžného „prostředního“ a pak možná i do levého, asi ze zvyku? 😉

PetrN

nájezd od Hněvkovského je zavřený právě proto, aby se proud kamionů z D2 nemusel připojovat do průběžného hned, ale až v průběhu, kde dojde k průpletu s proudem co směřuje od Ostravy na Vídeň. Evidentně to přineslo ovoce, protože pravidelná kolona na D2 (která bývá nejhorší v pondělí a úterý) se dnes vůbec nekonala. Jak píšete, cpali se od D2 do průběžného pravděpodobně ze zvyku, ale nezpůsobovalo to žádné kapacitní problémy, protože to proběhlo na výrazně delší vzdálenosti a plynule

Vítek

Jo, snad si lidi na to zvyknou. Jen je tam trochu riziko, že když bude ucpané Brno, tak to stejně zkusí objet přes D1. Tzn. z Hněvkovského podjedou D1 na 196km, najedou na ni směr Ostrava, a hned z ní sjedou zase na Brno, aby najeli na D1 jakoby z D2. Tam by to mohlo zpomalit nájezd z D2 na D1, když se nepozná, kdo sjíždí z D1 od Prahy na Brno, a kdo tak objíždí jen uzavřený přímý nájezd z Hněvkovského. Nahoře to možná pojede lépe, ale špunt bude dole … 😉

Michal M

Co se teda ještě bude rekonstruovat na té „dokončené“ D1?
Most Šmejkalka a křižovatka D1 x D2?

radys

Najivko!
Ještě chybí cca 30 km nejvytíženější části v Brně. Tedy pardon, první necelé 2 km jsou už po nekonečných kolonách hotové.

Pako

Vítejte na zdopravy.cz a nyní zkuste začít čít celé články a ne jen nadpisy.
Jinak existuje mapka všech hotových, prováděných a plánovaných prací na http://www.rsd.cz, která vás postupně odkáže na informační letáky ke všem stavbám ŘSD s velmi podrobným popisem technického řešení a především aktuálního a předpokládaného vývoje kolem přípravy nebo realizace.

Michal M

Tak před dáváním hraběcích rad je vhodné nástroj vyzkoušet. 🙂
Sice je to pracnějdí, ale zas se člověk nedefamuje.
Nevím, jakou kombinací parametrů z toho vyklikat křižovatku D1/D2 a jestli je pravda to, co píše radys, tak to tam taky úplně není.

Vítek

V Mapové aplikaci na 2. modrém tlačítku místo „Všechny stavby v přípravě“ vybrat „Zahájení letos“, pak na 1. červeném tlačítku „Stavby v realizaci“ kliknout na ten malý červený křížek, a pak modré tlačítko [Filtrovat] vpravo o kousek níž.
Ukáže se https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby?filters=StavbyPriprava2025 , a tam už se to v Brně hledá mnohem lépe, když je tam jen 1 fialová kapka, na kterou stačí kliknout.

Vítek

Pardon, tady je správný odkaz se správným filtrem: https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby?filters%5B%5D=StavbyPriprava2025&page=0

PetrN

Co třeba zaškrtnout „všechny stavby v přípravě“ a přiblížit následně na mapě? Pokud máte problém s mapou tak si vyberete ve filtru D1 a máte tam všechny stavby týkající se D1, což je prakticky jen zakacitnění D1 kolem Brna včetně D1xD2… https://rsd.cz/web/guest/mapa-staveb#/stavby?komunikace=D1&filters%5B%5D=StavbyPriprava&page=0

Boby

Nevim proc se drive nepostavilo propojeni z D2 na D52 (Chrlice) a nasledne s D1 (nekudy) coz by jiste naslo vetsi smysl.

PeS

to přepojení je neverending story , kolem Popovic, na D1 už asi ne

Pako

Termín „někudy“ mne pobavil. To si musím zapamatovat a použít v nějakém svém projektu. Se budou na ŘSD divit. Kapitola: Popis technického řešení, směrové vedení trasy: Někudy. 🤣

Otakar

Někudy je poměrně přesně specifikovaný termín => hlavně ne kolem mého baráku, to ne, ale radši ať to postaví ostatním.

Micek

„Podle údajů na stránkách dopravniinfo.cz je od rána průjezd okolo Brna po D1 zcela bezproblémový.“
To je zvláštní. Dne ráno v rádiu hlásili klasickou 15 minutovou kolonu u Rohlenky na příjezdu do Brna. Možná už nebude špunt tu, ale cestu po D1 kolem Brna bych rozhodně nezazval zcela bezproblémovou 😀

PetrN

Samozřejmě, Rohlenka přetrvává. ve směru od Vyškova na Prahu byla Rohlenka stejně větším špuntem než samotné zúžení u křížení s D2.

Micek

Právě. Proto mne překvapila ta formulace o bezproblémovém průjezdu okolo Brna 😀

Alois

Nechci vám do toho kecat, ale Rohlenka rozhodně není okolo Brna. Okolo Brna, tedy exit Brno – východ až Brno – západ to dnes po mnoha měsících opravdu jelo.

PetrN

ono se to bude krátkodobě zahušťovat i kolem Brna, třeba kolem Brno západ směr na Prahu v odpoledních špičkách ale prostě jen kvůli množství aut, to samé ráno u Kývalky na Brno. Každopádně současně otevřený úsek situaci radikálně zlepšil. Když už se držet jen toho „okolo Brna“ tak v odpolední špičky, hlavně v druhé půlce týdne to bude stávat i na tom Brno-východ, ale směr Vyškov, právě kvůli úzkému hrdlu mezi Brno-východ – Holubice, na to se nic nezmění. Naopak kolony od Velké Bíteše/Kývalky ke křižovatce s D2 jsou nyní řekl bych minulostí, to si ale ověříme až v silnější… Číst vice »

Dominik

Dobrá práce! Snad si pár měsíců užijeme provoz bez větších zdržení a všichni si psychicky do podzimu odpočineme, kdy začne přestavba křižovatky D1xD2. Dva roky to budeme muset vydržet a pak věřím, že zbývající rozšiřování v úseku 182. km až 210. km nebude pro dopravu tolik omezující jako tyto dva úseky.
Co je ale problém a z fotek to jde vidět, že řidiči neumí využívat třetí pravý pruh. Tento pruh není pouze pro kamiony, ale pro všechna vozidla a dokud se jej nenaučíme využívat, tak nenaplníme potenciál třech pruhů.

PetrN

Nemáte pravdu, nejsou to klasické 3 pruhy, ale 2 + 1 přídatný, u kterého neplatí povinnost jej využít a byl by to nesmysl aby se tam tlačily auta co pokračují dále po D1 na Vyškov či naopak na Prahu, když jde o propojení připojovacího s následným odbočovacím. Odbočovák spolehlivě zaplní silný odbočující proud na D2. Vyznačení 3 regulérních pruhů by na tomto krátkém úseku bylo spíše kontraproduktivní

Dominik

Aha, myslel jsem, že to budou 3 pruhy + 1 odbočovací. V takovém případě máte samozřejmě pravdu 🙂

PetrN

no v budoucnu budou 2 + 2 odbočovací, ale na to samozřejmě zatím nejsou připravené navazující úseky, které teprve půjdou do přestavby, hlavně most přes Svratku viz foto v článku

radys

„…věřím, že zbývající rozšiřování v úseku 182. km až 210. km nebude pro dopravu tolik omezující jako tyto dva úseky.“
Má tato vaše víra nějaké opodstatnění nebo je to prostě jen víra v nadpřirozeno?

Dominik

Ano, je zde nižší hustota dopravy a také řidiči i plánovači stavby mají zkušenosti s předchozím omezením.

Pavel

Super! Děkujeme! Jen mě tedy zaujalo rozdílné použití přerušovaných čar. Evokuje to ve mě, že se jedná o vyhrazený pruh (např pro pomalá vozidla). Možná je to ale blížícím se odbočovacím pruhem.

Martin

Je to v podstatě jeden dlouhý připojovací a odbočovací pruh

Pavel

Díky za vysvětlení.

PetrN

Je to celé značené jako přídatný pruh (propojení připojovacího a odbočovacího), v tomto úseku pokud jedete rovně od Prahy na Vyškov tak se legálně budete držet v tom prostředním (pravém průběžném). Jízdou v přídatném můžete dokonce legálně předjíždět zprava, jen tak mimochodem. Zde je to správně zvolené řešení právě kvůli extrémně silnému odbočujícímu proudu na D2, které spolehlivě celý nový pravý pruh zaplní. Vyznačení klasických 3 pruhů by bylo kontraproduktivní

_jan91

Tak stejně dokud nejsou přestavěny i navazující úseky, tak tomu musí být VDZ přizpůsobeno. Snad se jednou dožijeme i 3+3 s průpletovými pruhy na obou stranách na úkor odstavných pruhů. Šířka tam na to je…

PetrN

Tento krátký úsek je opravdu připraven na budoucí 4+4 bez odstavného. Každopádně průjezd D1 přes křižovatku D1xD2 bude i po přestavbě křížení v režimu 2+2, což je ale zde naprosto vhodně zvolené řešení právě kvůli extrémně silnými odbočujícím proudům z/na D2 což ještě umocní chystaná Jižní tangenta tj. napojení D52 do D2 pod Chrlicemi

Couler

Nejhorší je, že v budoucnu zde bude moct být opravdu 4+4, jenže křižovatka D1xD2 nejspíš neumožní vedení ve dvou pruzích z D2 (resp. 1z D2+ 1 pruh z kolektoru od Ikei). Takže využití 4+4 bude pořádně pouze ve směru na Ostravu, tam to vyznačit půjde.

PetrN

neboj, všechno jde, i dvoupruhové připojení z rampy z D2 😉

Pavel

Díky. Dává to logiku.