Po 20 měsících bez kolon. D1 v Brně je nově se šesti pruhy, práce skončily o 70 dnů dříve

První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Další omezení na D1 v Brně začne na podzim.

Řidiči a cestující na dálnici D1 mohou dnes okolo Brna po dlouhé době projet i ve dne bez kolon. Po více než roce a půl skončilo omezení mezi 194. a 196. kilometrem, kde probíhalo od srpna 2023 rozšiřování na šest jízdních pruhů.

Jde o první úsek dálnice D1 mezi Kývalkou a Holubicemi, který prošel rozšířením. Společnostem MI Roads a Doprastav se stavbu podařilo výrazně zkrátit. Nejprve slíbilo urychlení prací o dva měsíce, nakonec úsek otevřelo ještě dříve, než loni slíbilo. Celkové zkrácení prací je tak o 70 dnů.

Podle údajů na stránkách dopravniinfo.cz je od rána průjezd okolo Brna po D1 zcela bezproblémový. V posledních 20 měsících se pravidelně v úseku tvořily dlouhé kolony, kamiony často musely stát už desítky kilometrů před Brnem.

„Dopravní situace, která při rozšiřování tohoto úseku nastala, byla velmi komplikovaná jak na dálnici D1, tak na dálnici D2. Teď přemýšlíme, jak do úseku mezi Kývalkou a Holubicemi jít, abychom kolony minimalizovali. To znamená, aby následky rozšíření dálnice D1 na šestipruh byly co nejmenší,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Nové omezení na podzim

Bez omezení bude provoz na D1 na okraji Brna do podzimu, kdy začne přestavba křižovatky s D2. Na proměnu křižovatky má již ŘSD podepsanou smlouvu. Zatím se pracuje na řešení omezení, aby byla doprava co nejplynulejší.

Po dohodě s policií nebude v provozu nájezdová rampa od Brna směrem na Prahu. Po dobu rekonstrukce křižovatky Brno jih bude rampa zavřená, aby doprava od dálnice D2 mohla plynule najíždět do šestipruhu. To znamená, že proud kamionů od D2 si najede do svého pruhu a bude pokračovat dál po té hotové stavbě. Věřím, že to přispěje ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v tomto uzlu a že to bude daleko lepší než před rozšířením dálnice D1 na šestipruh,“ řekl Mátl. Křižovatka D1 a D2 je jednou z nejvytíženějších v Česku.

Práce na dalších úsecích chce ŘSD co nejvíc urychlit, nejdřív by se měly rozšířit všechny mosty, pak vozovka. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032. „Nechtěli bychom to dělat po úsecích, abychom tam otravovali 11 let, chtěli bychom to dělat komplet, abychom těch 11 let zkrátili třeba na čtyři roky, aby se to udělalo najednou. Ať je to co nejkratší, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ říká Radek Mátl.

643 dnů prací a omezení pro 80 tisíc aut. Proměnu křižovatky D1 a D2 provedou tři firmy

Tagy D1 D1 Brno centrum - Brno jih Doprastav MI Roads Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
32 komentářů