Po 130 letech se propojí Letná s Holešovicemi. Nový průchod vede areálem nádraží Bubny

Nový průchod pod železniční tratí spojující Holešovice s Letnou. Foto: Praha 7Nový průchod pod železniční tratí spojující Holešovice s Letnou. Foto: Praha 7

Dosud museli cyklisté a chodci mířit do Holešovic ze západu oklikami.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dusmor

Nepropojení osy Holešovic, tj. připravit souvislý bulvár vč. tramvajové trati vedoucí od ulice Milady Horákové na Letné, ulicí Veletržní, pak přes staveniště u nádraží Bubny do ulice Dělnické a dále přes Libeňský most a ulici Na Žertvách je promarněná příležitost výrazně zlepšit dopravu v této části města.

Osobák

1600 metrů??? Tak to je fakt tak pro cyklistu. Na pěší procházku jsou o dost lepší lokality než tahle. Spojka, kde se nedá nikam odbočit a je nutné ji projít celou a měřicí 1,6km, nedává smysl.

Osobák

Su idiot, ta mapka měří celou cestu, ne jen tu spojku. No… tak jsem naletěl obrázku.

vbb

Ano, spojka má něco málo přes 300 m.
Jinak sloužila už minulý týden, prošli jsme ji tam a zpět se psem, jen tam ještě nebyly ty umělecké malůvky, ale „obyčejné“ graffiti.
Teď bylo až „slavnostní otevření“.

Radek

článek není zcela pravdivý, protože každý starší Holešovičák potvrdí že přes nádraží vedla lávka zvaná „prasečák“, která vedla z Argentinské ulice směrem k výstavišti. Prasečák se to prý nazývalo proto že lávka vedla nad odstavenými vozy z jatek kterými byl dovážen dobytek. mám fotku z roku 1984 kde je je vidět že ještě stála, ale nevím jestli ještě byla v provozu.

Petr

Tato lávka byla nicméně mnohem severněji blíž stávajících ulic a určitě se to nedalo charakterizovat jako pohodlné pěší spojení, natož cyklo spojení. Důstojné spojení Dělnické a Veletržní chybělo několik desítek let. Snad bude další na řadě Heřmanova a Jateční a celá oblast se začne konečně zvedat.

Pako

Lávka stála v prodloužení dnešní ulice Železničářů. Její význam byl dost sporný neboť cestu zkracovala pouze nám tehdy ještě mladým a fyzicky zdatným. Starší a nezdatní to za stejnou dobu v pohodě obešli Plynární ulicí.
Foto je zde: https://app.iprpraha.cz/apl/app/ortofoto-archiv/short/_07z8svdnvt.html

vbb

Tak jest.
Pod lávkou byla desinfekční stanice, kde se čistily vozy vozící dobytek na jatka. Mezi kolejemi byly další koleje malodrážky, která odvážela vykydaný hnůj, kolejištěm se toulaly slepice, úplný venkov… 🙂
Ale vlastní lávka sloužila tak nanejvýš zaměstnancům sídlícím v přilehlých drážních barabiznách a pár obyvatelům několika málo domů v ul. Železničářů a Za papírnou či U papírny, moc obytných domů tam není.

Lukáš Kníže

Ačkoliv mě velmi mrzí, že tudy nakonec nebude jezdit tramvaj propojující Veletržní a Dělnickou, jsem i tak nesmírně rád za toto propojení pro cyklisty a pěší. TLESKÁM!

Zdeněk

Já jsem taky rád. Ale tu tramvaj fakt ne, už tak je tu brutální provoz. Stačí že mi pod oknama jezděj harlejáři co si potřebujou dokazovat jak nahlas jim to prdí.

jardakuzel

A přesně kvůli takovým udúm jako vy se nemůže v Praze postavit ani blbá tramvaj dovnitř sídliště Bohnice

Pako

Já bych to viděl spíše kvůli oudúm, co si libují v rouře od kamen místo účinného tlumiče.

Zdeněk

Uvědomujete si, že auta dole na Veletržní místo aby jely tak jen stojí v lepším případě poskakují? A vy do toho chcete ještě tramvaj. Každý den je tu dopravní nehoda, už jsme měli i auto na schodech v baráku. Můžete si postavit závodní dráhu před barákem v bohnicích, tramvaj, letiště cokoliv. Pak si popovídáme jak se vám tam žije.

tarten

Čím míň tramvají, tím víc aut.

Petr

Myslím, že nikdo z místních nechce mít z křižovatky Dělnická x Komunardů další Strossmayerovo náměstí, kde na malém prostoru hobluje každou minutu tramvaj výhybku lidem pod okny…

digi

A lidi ze Suchdol nechtějí 100 000 tisíc aut denně pod okny… budete bojovat i za ně?? Nebo určíte co je správné a co není…

Petr

Myslím, že severní část Pražského okruhu získala první razítko a podmínky, za kterých lze úsek přes Suchdol postavit a provozovat – tedy v tunelu. Pokud se podíváte na ulici Dělnická i Veletržní, tak prvorepubliková a předrevoluční zástavba (např. Rosmarin, Drutěva nebo Malý Berlín) počítala s tím, že se obě ulice výrazně rozšíří a tramvaj povede středem (v ose kolejí Libeňského mostu). Toto dnes již možné není. Na rohu Osadní x Dělnická byl postaven nový bytový dům v původní uliční čáře, který nikdo nezbourá, stejně jako nezbourá další historické budovy. Pokud je v daném místě poptávka po další kolejové dopravě nad… Číst vice »

Vít Jůza

Pokud by tramvaje od Libeňského mostu mohly Dělnickou pokračovat rovně dál, hoblovaly by výhybky méně.

MP22

Však jiné vedení než rovně by snad ani nemělo smysl.

Petr

Podle studie IPR měly mít tramvaje možnost projíždět křižovatku Dělnická x Komunardů do všech směrů. Za povšimnutí stojí také další nesmyslná souběžná tramvajová trať v Jateční. Dříve se ulice od povrchové kolejové dopravy zklidňovaly, dnes je trend opačný. Snad rozum zvítězí a Praha si vezme příklad třeba z Paříže, kde jsou tramvaje pouze na širokých bulvárech mimo centrum a dopravují cestující k metru.

https://www.google.com/gasearch?q=ipr%20bubny%20z%C3%A1tory%20tramvaj&source=sh/x/gs/m2/5#vhid=hjOuP09B0qu05M&vssid=mosaic

tarten

Paříž je dobrý odstrašující případ. Naprosto nezvládnutá povrchová doprava, kde je přecpáno auty a MHD to odlehčuje jen poměrně málo. Síť metra je sice velmi rozvinutá, ale povrchovou dopravu prostě nehradit nestačí.

Jakub P

Byvavalo, co se vrhli na zklidnovani dopravy, delaji v tom povrchu velke pokroky. A i to metro je cistsi nez byvalo, zsaleka tolik neodrazuje. Druha vec je, ze maji to metro extremne huste a melke (castence nadzemni). S tim si muzou dovolit obejit se bez tramvaji vevlastnim meste, tohle do Prahy s jejim hlubokym a ridkym metrem opravdu prenositelne neni.

Jakub P

A jak rychle myslite v Praze postavite parizsky metro s jeho hustotou stanic (do 500 m od jakehokoli mista ve meste)? A doplnite ho funkcni siti RER? Protoze bez toho vam to opravdu fungovat nebude…

Petr

Říkám pouze to, že nepokládám rozšiřování tramvajových tratí v centru a širším centru Prahy až na několik výjimek za dobrý trend. Jsem zvědavý, jaký efekt bude mít například rekonstrukce ulice Dukelských hrdinů na snížení hluku a vibrací pro okolní zástavbu.

three

to si snad Praha právě z Paříže příklad doufám nevezme. V centru sice metro a tramvaje mimochodem na území Paříže snad ani skutečně nikde nejezdí, ovšem díky tomu je doprava v centru odkázána hlavně na autobusy. Stejně jako v Londýně a to není dle mého nejlepší řešení. Metro sovětského typu navíc není stavěné na dopravu na krátké vzdálenosti.

Petr

Pro linku D se v určité fázi počítalo také s levnější variantou tzv. lehkého metra. Všechny budoucí linky pražského metra nemusí být pouze “sovětského typu”.

Jakub P

Ty autobusy jsou v Paříži spíš jen doplněk (nutný mimo jiné jako bezbariérová možnost, metro je plné schodů a bezbariérové jsou jen stanice linky 14 a nyní otvíraných nových linek (které jsou ale spíš na předměstích)). Prim v hromadné dopravě tam jednoznačně hraje to metro a RER.

Zdeněk

Hoblovaly by je ještě víc, protože by jen přibyla linka co musí jet rovně, zbytek by takjakotak odbočoval na Vltavskou a na Holeška.

vbb

Klid, tramvaj Dělnickou a Wintonovou v delším výhledu bude.
Dolní Veletržní tramvaj kdysi (do vybudování uzlu Vltavská) jezdila, zatočila do Bubenské a jela k Dopravním podnikům.
Jezdívala tam linka 24 (PKOJF – Nusle – ????)

Milan

Velmi si cením, že v článku je zobrazen zákres v vedení popisovaného spojení do plánku, ale dost mě zarazil ten podkal, tak jsem si ti oblast musel na netu najít sám – https://mapy.cz/s/lotalamuzo to se někdo na mapy.cz fakt totálně zbláznil, že „pouze“ aktuálně (sice dlouhodobě) rekonstruovaný úsek železniční tratě zobrazuje jako zrušený!

Ovšem mám vítku i k autorovi článku – to nešlo v textu uvést přesně cca „“Nová spojnice skrz území rozsáhlého bývalého areálu Bubenského nádraží propojuje pro chodce a cyklisty ulice Veletržní a Dělnická.“?

Jiří Kocurek

A Google zase zobrazuje staré kolejiště, které už na fotomapě sám nemá. Na faktický stav věcí to nemá vliv.

Lysimachia

Google Mapy nemá smysl rozebírat, to je jen barevný věšák na reklamu. 4. TŽK mají i po dvou letech ve staré stopě.

Jiří Kocurek

A mění to něco na realitě? Tak vidíte.

Ještě nemáme takové technologie, aby mapa byla reálnou simulací světa, takže zatím bude zobrazovat minulost v době pořízení dotyčné části mapy. Přičemž doba pořízení předchází době zveřejnění.

Adam Ř

Běžné mapy reflektují realitu; měly by odpovídat tomu, co člověk vidí, když na místě je. V uplynulých letech člověk na místě viděl staveniště, ne trať.

Milan

Když je uzavírka silnice, tak mapy.cz rozhodně neukazují zrušení daného úseku silnice, ale pouze při hledání trasy s bodem v uzavírce zobrazují informace o ní! Ta trať není zrušena a ani směrové překládána – jen je zdvoukolejňování, a proto na nových širších mostních konstrukcích!

Adam Ř

1) K drobným změnám směrového vedení dochází
2) během rekonstrukce silnice většinou nedojde k úplnému zmizení stávající silncie

vbb

Autor není Vítek 😉

Ad trať: jsou tam teď koleje? Nejsou. Byly tam před týdnem či budou tam za týden? Nebyly a nebudou.
Nejsou tam rok a půl a ještě cca rok tam nebudou.
Až tam koleje dají, tak to na Mapách.cz zase přemalují na funkční trať.

lokodepo

Plýtvání veřejnými prostředky v přímém přenosu! Myšlenka dobrá, ale proč se s tím najednou tak strašně spěchalo? Více jak 130 let byly obě části oddělené železnicí a muselo se to složitě obcházet, to už to nemohlo ten rok počkat, než bude provizorní kolej snesena? To se kvůli tomu musel za zhruba osm miliónů postavit fungl nový provizorní most, který bude za další nemalé peníze (dle zvyku SŽ) v příštím roce zdemolován? Lidé ze SŽ a z Magistrátu hl. m. Prahy, kteří rozhodli o tom, že cyklostezka musí být postavena a zprovozněna již v průběhu stavby, by měli být obžalováni a… Číst vice »

Pavel Q

Mám pocit, že podjezd pod mostem provizorní koleje předtím sloužil potřebám stavby.

Petr

Nemohlo. Byla naopak ostuda, že to trvalo tak dlouho. V minulosti se dokonce uvažovalo o nákladné provizorní lávce, jejíž životnost by byla v jednotkách let (do stavby železnice). Tyto projekty v řádech nižších jednotek/desítek milionů znamenají pro místní zásadní zlepšení. Snad bude Praha 7 pokračovat a kromě zprůchodnění celé oblasti Bubny-Zátory dokončí konečně i celou náplavku od Hlávkova mostu až po Stromovku.

Michal M

Je neuvěřitelné, kolik desetiletí trvají podobné počiny…

Jiří Kocurek

V 19. století tam zástavba nebyla https://mapy.cz/s/joputunuze a známe dráhu. 😀

Clovek

O víkendu již bylo průchozí, ještě bez muralu

Francimor

Bez čeho?

hyper9
MaT

Když už nemáte přehled a neznáte termín, který se už docela dlouho používá, aspoň byste ze sebe nemusel dělat ještě větší lamu, která nejen že evidentně ani nečetla článek, ale neumí ani zadat jedno slovo do Googlu… 🙂

Lysimachia

Nástěnná malba.

pavka

Sprejeři to stejně přečmárají…

Jackub

Díky. No vida, jde to i česky a zní to hezky. 😉

digi

No, správně by to mělo být : Nástěnná malba bez textu se stylizovanými rolemi…

MP22

Ok boomer

tarten

Ok stereotyper 😀

vbb

Průchozí (a osobně projito) už minulý čtvrtek, možná i dříve.

Ondra

Je to takhle dočasné, ok ale až to budou dělat na pořád, tak ať tam raději chodce a cyklisty oddělí

XXyy

Nebo cyklisty zakážou, jsou to bezohledný hovada

Ondra

Co zakázat jen ty bezohledný a ty hodný ne ?

Neznamy Jarek

A elektrokolisti jsou jaká skupina?

DavidS

A bezohledné řidiče aut zakážeme taky? Pak bychom nepotřebovali dálnice, protože stávající kapacita silnic by plně dostačovala.

Jiří Kocurek

Jistě všchni zbývající by pak jezdili přes náměstí v Bíteši. Protože bezohledných cyklistů je 10 % a bezohledných řidičů je 99 %. Aby to ta Bíteš pobrala.

A ještě teda bezohledné traktoristy, jedou do hor orat brambor, kriminalita mládeže, tráva je ke koukání ne ke spásání!

tarten

Bohužel musím konstatovat, že oproti době před pár desetiletími jsou řidiči v průměru podstatně ohleduplnější než cyklisti.

Jakub P

Na tu cykloinfran kterou Praha dela (tohle z clanku je dost vyjimka), si holt troufnou hlavne lidi s vysokou toleranci rizik. A par nas hodne motivovanejch. Zkuste si predstavit provoz, kde by autem jezdili jen kuryri a par nadsenejch petrolheadu, jak by asi vypadal?

MaT

Je fakt, že lidé s karyotypem 48,XXYY mají někdy mírně opožděný psychomotorický vývoj a udávají se i různé specifické poruchy učení…

Frank

Vždycky když vidím takový výpotek, tak si vzpomenu na ty řidiče , kteří nás v provozu berou jako normální účastníky a které na kole potkávám každý den , vždy i oni mají problémy s účastníky provozu jako jste vy…

Francimor

No myslím si že Letná je tak trochu úplně jinde. V tomto místě byla původní osada Bubny. Později čtvrť Holešovice-Bubny, některé domy to mají stále na zdech.

Milan

Sice Letenská pláň je hodně daleko, ale Letná jí určitě nekončí – od ní pokračuje severně kolem Letenské vodárny až ke Královské oboře a východně přes Letenské nám. až po ul. Dukelských hrdinů. Mezi ul. Dukelských hrdinů a Bubenečskou se nachází západní část historicky Buben – dnes spíše západ středu „velkých“ Holešovic byla dávno průchozí, ale východní část Buben zabraná právě rozsáhlým areálem jejich nádraží byla průchozí jen jižně od něj podél Vltavy Bubenským nábřežím a severně od něj ulicemi Železničářů a Partizánská, ale historicky Holešovice ležely východně od Bubenského nádraží = východozápadní zprůchodnění Bubenského nádraží, a tím tedy celých… Číst vice »

MaT

Tak ono v článku (jestli jste ho četl a nezůstal jen u nadpisu) je to upřesněno – Horní a Dolní Holešovice. Každopádně při cestě na Letnou třeba z Libně je určitě možné průchod/průjezd použít také. 🙂

platamond

Nedaleká křižovatka Dukelských hrdinů a Veletržní je v materiálech IPRu označována jako Letenský kříž.

Bobik

To sice je, ale to je jen hezky znějící název neodrážející realitu, za který Yperiti už od místních dostali po čuni. Ale všechno marný, takže se zažité názvy mrví dál (viz přesunutá Bořaslavka například).

vbb

Je jakési východoslovanské přísloví: I když ho*no nazveš růží, smrdět nepřestane.
Takže i když se křižovatka Vele – DukHrd nazve „Letenský kříž“, na Letnou se tím nedostane.
🙂

Karel Mio

Vynikajici vec! Pro mistni pesi a cyklo vazby podobny vyznam jako lavka HolKa.

PavelX

Rámcově sice souhlasím, na druhou stranu z toho rozpáleného asfaltu budou pěší jistě „nadšeni“. Hroznej problém vydláždit, v případě potřeby změn dlažbu rozebrat a umístit jinam.

Jan Tichavský

Pod estakádou se bude rozpalovat asfalt?

Milan

z té Vámi navrhované dlažby by byli zase „strašně vělmi nadšení“ cyklisté, kterým to při jízdě po ní drncá a při vlhku více klouče!

MaT

Já se tam na kole neplánují zdržovat nějak dlouho, v diskuzi jinde někdo trefně poznamenal, že to tam vypadá jak na vězeňském dvorku, ale tak za minutu je to projeté. Pěšky bych se tam asi taky nezdržoval zbytečně. Je to prostě průchod. A po dlažbě by se jelo (a leckomu i šlo) hůř. A brzy kolem bude na pár let stejně jen staveniště. A pro zajímavost, tyhle obalovací směsi se dají také recyklovat…

Panoramix

To víte, není to centrum města a navíc by to pumpičkářům drncalo, takže raději pěkně vyasfaltovat do hladka. Že to bude mít Vámi zmíněná negativa, to je pro vrchní plánovače nepodstatný detail.

bbb

Tak podkládka dlažby by asi byla ještě dražší, než ten asfalt, což u dočasné stavby nedává smysl. A sázet stromy je tam už úplně zbytečné, protože by se stejně za 5-6 let musely kácet. Je skvělé, že tam to propojení bude fungovat, byť je to
kompromisní podoba daná tím, že prochází přes staveniště, kde ani město nevlastní pozemky.