Plzeňský kraj zrušil miliardovou soutěž na provoz vlaků, smlouva bude o rok později
Nejméně jeden rok navíc budou mít České dráhy jistotu provozu bez soutěže na některých tratích v Plzeňském kraji. Velkou soutěž
Nejméně jeden rok navíc budou mít České dráhy jistotu provozu bez soutěže na některých tratích v Plzeňském kraji. Velkou soutěž na desetiletou smlouvu pro provozní soubor Plzeňsko kraj zrušil ještě před podáním nabídek a chystá novou.
Zrušení zakázky vyplývá z informací na profilu zadavatele, potvrdila ho mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová. „Byl akceptován požadavek, aby lhůta pro podání nabídek byla delší s ohledem na nedostupnost vozidel na trhu v západní Evropě,“ uvedla Marešová. Kraj lhůtu neprodloužil, ale zakázku rovnou zrušil a vypíše ji znovu.
Zájem o zakázku projevily podle informací deníku Zdopravy.cz České dráhy a Arriva. „Uvítáme, pokud se podmínky soutěže změní, některé požadavky byly podle našeho názoru až příliš přísné,“ uvedl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.
Zrušení zakázky znamená, že dojde k posunu zahájení plnění podle nové smlouvy o rok, tedy na prosinec 2022. „Uvedený posun může vést k rozšíření počtu zájemců o veřejnou zakázku. Všichni potenciální dopravci o zrušení a předpokládaném vyhlášení na podzim byli informováni,“ dodala Marešová.
Plzeňský kraj zatím jako jediný v poslední době vypisuje na železniční dopravce otevřené soutěže.
Desetiletá smlouva měla hodnotu 3,3 miliardy korun, cestujícím měla přinést zásadní změnu kvality, i když kraj po vítězném dopravci nepožadoval úplně nové vlaky. Podmínkou byla částečná nízkopodlažnost, klimatizace či připojení k wifi. Kraj počítal s tím, že zejména v Německu se v příštích dvou letech uvolní řada relativně nových vozidel díky nákupu jiných.
Kraj poptával provoz celkem 1,59 milionu kilometrů ročně, umožnil v zadávací dokumentaci navýšení rozsahu až na 2,35 milionu kilometrů za rok.
Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce na elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy. Tentokrát jde o první soutěž na provoz dieselových vlaků, následovat mají ještě soutěže na další linky.
Jednotky pro soutěž měly být pro nejméně 110 sedících cestujících, měly zvládnout přepravu osmi jízdních kol a dvou kočárků. U vozidel měla být provedena rekonstrukce interiéru. Na celou zakázku bylo potřeba 14 jednotek, z toho dvě záložní. Měly být alespoň částečně nízkopodlažní. Takové podmínky splňují například jednotky Siemens Desiro.
Smlouva s dopravcem má být brutto, tržby budou tedy kompletně rizikem kraje. I v případě Českých drah tak bude kraj za režijkáře chtít, aby ČD z jejich přepravy odvedly tržbu za jízdné. Oproti původním plánům byla v souboru ještě nově linka Planá u Mariánských Lázní -Tachov. Zajímavé byly přitom sankce za neodjetí spoje: kraj se její výší snaží motivovat, aby za každou cenu nasadil dopravce vlak, i když horší kvality než autobus. V každé soupravě musí být vlakový doprovod.
Podle zadávací dokumentace vedl kraj předběžné tržní konzultace o podmínkách soutěže s Českými drahami, GW Train Regio a Leo Express. O výběru dopravce bude rozhodovat cena v elektronické aukci.
Během příštích měsíců chce kraj vypsat ještě další soutěž pro provoz vlaků v Pošumaví.
Kterých linek se soutěž týkala:
P4 Plzeň – Žihle
P13 Plzeň – Bezdružice
P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do Plzně přes Svojšín)
P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do Plzně zejména přes Rokycany)
P22 Plzeň – Radnice
P31 Nýřany – Heřmanova Huť (s možností protažení do Plzně)